Hoe mesten jullie de buitenbak uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Hoe mesten jullie de buitenbak uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:05

Als mijn bak droog is, mest ik gewoon uit met een vork waar de tanden heel dicht bij elkaar zitten, zodat ik niet al het zand meeneem. Elke dag even een kwartiertje werk, klaar.

Maar als het geregent heeft gaat het even wat lastiger, al het zand gaat mee, het is zwaar werk en het wil ook slecht door de modder, ik moet echt 'spitten' om die stront op de vork te krijgen (jaa ik ben na een paar dagen regen weer lichtelijk gefrustreerd! :') ). Nou knoei ik hier al jaren mee, want in de herfst en winter scheiten ze natuurlijk net zo veel :Y)

Ik heb ook wel zo'n mestboy-ding, alleen daar kan ik door mijn reuma niet goed mee werken. Als ik die boel in dat bakje hark krijg ik erg last van de spieren in mijn onderarm. Vorige winter heeft de huisarts me verboden om hem nog te gebruiken omdat de spieren in mijn onderarm aan het ontsteken waren. Helaas was dit wel de enige methode waarmee ik zo weinig mogelijk modder mee nam.

Na al die jaren knoeien in de modder, kreeg ik nu ineens het heldere moment om te vragen hoe jullie uitmesten als het nat is :o? Misschien hebben jullie hier wel de ideale methode voor, en ben ik vanaf nu het hele jaar door elke dag in een kwartier klaar, zonder veel zwaar werk :D

__Kirsten__

Re: Hoe mesten jullie de buitenbak uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:07

Op de boerderij waar ik loop, is de afspraak.
heeft je paard in de bak gepoept moet je even opruimen.
zo blijft de bak schoon.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:09

Ik mest net als jou, met zo'n vork waar de tanden heel dicht op elkaar staan.

Maar om eerlijk te zijn ben ik met droog of nat weer net zolang bezig :)
Alleen mest ik de padock/bak 4 keer per dag := en heb dan maar paar minuten werk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:10

Eh, maar dat is precies wat ze aan t doen is Kirsten? :)

Ik gebruik een metalen riek die je voor een zaagselbox gebruikt. Dat vind ik het fijnste werken. Als t echt een bende is hark ik eerst de boel bij elkaar met een gewone hark. Daarna ga ik met kruiwagen de bak in om t eruit te scheppen.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:11

Ik haal ook gewoon de strond eruit zodra ik klaar ben met rijden. Vind uitmesten wel een groot 'begrip'.. Of laten jullie de paarden in de bak lopen'?

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:16

Ir111 schreef:
Eh, maar dat is precies wat ze aan t doen is Kirsten? :)

Ik gebruik een metalen riek die je voor een zaagselbox gebruikt. Dat vind ik het fijnste werken. Als t echt een bende is hark ik eerst de boel bij elkaar met een gewone hark. Daarna ga ik met kruiwagen de bak in om t eruit te scheppen.

oo stomme ik :o

We gebruiken een hooivork waar de tanden dicht tegen elkaar aan staan
en gooien het op de mesthoop.
Laatst bijgewerkt door __Kirsten__ op 11-07-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:20

Mijn paarden staan indderdaad van half 10 in de ochtend tot half 11 in de avond in dezelfde bak als waar ik in rij
En de shetters 24/7.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:21

Ik doe dat met een mestboy erg handig :D vind ik

Edit niet goed gelezen en zie dat het voor jou niet werkt.
Persoonlijk vind ik het minder zwaar maar het is wel even goed vast pakken en als dat juist niet gaat word het lastig.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:23

Mijn paarden staan dag en nacht in de bak, dus dan gaat het iets harder als dat je er alleen in rijdt. Ik haal er elke dag 1 kruiwagen uit. Heb niet de mogelijkheid om het meerdere keren per dag te doen, aangezien ik overdag werk. Ik doe het altijd savonds even, voor het rijden.

Het is gewoon zo irritant dat ik door de modder de boel niet op de vork kan krijgen, zonder te spitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:04

Het harkje dat standaard bij de mestboy hoort is een waardeloos ding, dat werkt inderdaad zwaar, maar heb je het wel eens met een kinderhark geprobeerd? Gewoon een normale hark, maar dan smaller en met een korte steel. Dat gaat echt veel beter! Hark je het zo de bak van de mestboy mee in, zonder overdreven veel zand mee te nemen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:12

Oeh goede tip, dank je! Dat ga ik proberen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:19

Succes! Ik hoop dat het werkt voor je! Ik vond het iig echt een eye opener.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:06

ik heb een gewone hark met de mestboy, nadat dat mestboyharkje afgebroken was
werkt veel fijner

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:20

oeh die van dat harkje ga ik ook eens proberen.
Ik mest het nu met de mestboy, of een fijne mestvork.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:18

Ik vind dat hakrje van die mestboy ook waardeloos , niet alleen omdat ik die krengen (van mijzelf...) altijd door een stalgenoot gesloopt terugvind , maar ook omdat er van die rare krachten op je armen en schouder komen te staan , en je blaar-neigingen ervan krijgt na een kruiwagen of 3....

De Speedskip werkt dan veel fijner en directer , echt een verbetering !
Is wel wat meer bukken maar dat ervaar ik niet als vervelend eigenlijk. Het veel makkelijkere wegtrekken van de mest is dat echt dubbel en dwars waard :j

Ze hebben ze o.a. bij de Paardendrogist :)
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=39413

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:32

Dat lijkt inderdaad veel fijner! Is dat harkje wel stevig, dat hij er niet wat overheen aait? Ik denk dat dit voor mij het proberen waard is, bedankt voor de tip!

Er komen inderdaad rare krachten op armen en schouder te staan bij de mestboy, ik kan dat helemaal niet aan mijn spieren hebben..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:37

Ik weet niet of het wat is voor jou met reuma, maar mijn bijrijdster is vrij ielig en die gebruikt mijn mestboy op zeer creatieve wijze als ze uitmest.

Ze zet die bak voor zich op de grond met de steel tegen haar buik aan zeg maar, en dan harkt ze met 2 handen de mestballen erin. Zij zegt dat dat haar dan veel minder kracht kost.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:43

femke27 schreef:
Ze zet die bak voor zich op de grond met de steel tegen haar buik aan zeg maar, en dan harkt ze met 2 handen de mestballen erin. Zij zegt dat dat haar dan veel minder kracht kost.

Yep, zo deed ik het ook toen mijn gebroken arm (met plaat) al wel bruikbaar, maar nog niet zo sterk was!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:52

Ja zo heb ik het ook een tijdje gedaan met de mestboy, maar het bleef lastig en zwaar. Toch bedankt! :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:53

gewopon met een mest boy

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:55

@D_MR

Dat gaat nou net niet, dat is juist het probleem!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:00

Met 2 handen het harkje van de mestboy hanteren werkt inderdaad fijner , maar dan zit je weer te prutsen met die bak goed recht tegen de grond duwen....is ook de oplossing niet :n

Waar Rena voorheen stond , daar stond een mestboy met een veel korter harkje dan normaal , ook de uitschuifbare kun je niet zo kort zetten. En die was ook VEEL fijner !

Dus ik kan me voorstellen dat zo'n kinderharkje ook een hele goede oplossing kan zijn en een stuk goedkoper dan weer zo'n hele Speedskip :P

Het harkje van de Speedskip is stevig genoeg maar je moet wel een beetje techniek ontwikelen voor de dikke plakkaten idd. omdat die natuurlijk wat massiever en zwaarder zijn , dan moet je het harkje er onder de goede hoek onder zetten om hem zo in de bak te wippen.

Maar voor die fragmentatie-bommen (uit elkaar geregende / gelopen drollen :P ) werkt hij echt stukken beter dan het normale mestboy harkje , hij graait alle stukjes veel makkelijker tussen het gras vandaan +:)+

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:29

Als de mest erg verspreid ligt (als de paarden er doorheen gelopen hebben), dan vind ik zo'n mestboy sowieso niet zo handig. Ik doe dan gewoon een paar huishoudhandschoenen aan en pak de mest dan gewoon met de hand op. Gaat heel gemakkelijk en snel, zonder vieze handen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:23

Dat zou ik dus helemaal nooit doen , al die losse pulkjes en vezeltjes op gaan rapen , dat is monnikenwerk voor je rug :o

Gewone balletjes mest kunnen prima met het mestboy-harkje dus daarvoor hoef je ook niet met handschoenen ? :)