Nemen paarden dingen van elkaar over?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:51

Ik weet niet op dit hier hoort, zo niet dan hoor ik het wel.

Mijn vraag.

Op de boerderij waar ik loop.
Loopt sins een klein jaartje een fries(een ruin) met zomer exseem,
en schuurt dus veel.
Het paard(een ruin) ernaast schuurt nu opeens ook, voorheen deed hij dat nooit.

Ik hoop dat jullie het weten,stalgenoten weten het ook niet.

Palmera

Re: Nemen paarden dingen van elkaar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 01:32

Ik weet wel dat paarden dingen van elkaar overnemen. B.v een jong onervaren paard achter een bomproef paard verkeersmak maken is goud waard. Als 1 paard snapt hoe de waterpomp werkt snapt de rest het ook. Dergelijke dingen dus.

Hoe het zit met gebreken durf ik je niet te zeggen. Zou een paard dat geen jeuk heeft ook gaan schuren? Ik weet het niet.
Is het andere paard wel goed gecontroleerd op dingen als: schimmel, schurft, (zomer) exceem en voor mijn part luis? Misschien heeft de desbetreffende ruin ook wel iets?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:14

Een bloednerveus paard samen met een in principe bomproof paard naar buiten sturen kan ook tot gevolg hebben dat het bomproof paard plotseling allerlei dingen eng gaat vinden waar hij nooit eerder op gelet heeft... Vandaag nog meegemaakt...

Ja dus, paarden nemen gedrag van elkaar over. En dan altijd van hogergeplaatste paarden. Als de kuddeleider exceem heeft is de kans aanwezig dat de hele kudde gaat lopen schuren (hebben wij flink last van op stal). Als de kuddeleider besluit een hekje dat er al langer staat dan hij leeft eng te vinden vind de rest dat ook eng.

Maar omgekeerd kan ook. Vind de kuddeleider iets niet de moeite waard om naar te kijken of op te reageren zal de rest zich er meestal ook niet al te druk over maken. De leider "zegt" immers dat het goed is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:45

Ja, paarden nemen gedrag van elkaar over. Mijn inmiddels 7 jarige merrie (zelfgefokt) nam van haar leeftijds en stalgenootje de gewoonte over om zand te gaan eten ( en kuilen te graven in de paddock). Gelukkig uiteindelijk nooit tot een niveau dat bij de stalgenoot medisch ingrijpen nodig maakte, maar het heeft mij wel geleerd: ze kunnen het van elkaar overnemen. Van luchtzuigen tot weven aan toe....

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:55

Jep luchtzuigen indd ook, eerder deed een paard bij ons op stal dit nooit, ze kwam aan bij ons en 3weken later was ze ook aan het zuigen..

Gelukkig hebben de luchtzuigers nu een band om zodat ze het niet doen en mijn pony en andere paarden/pony's dit niet zien

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 03:02

Het kan dat ze dingen overnemen...
Maar hoeft niet...
Op mijn vorige stal stond een luchtzuiger maar geen ander paard heeft het overgenomen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:59

suusiejj schreef:
Gelukkig hebben de luchtzuigers nu een band om zodat ze het niet doen en mijn pony en andere paarden/pony's dit niet zien

Gelukkig?? Triest zou ik eerder zeggen. Die banden kunnen nl. enorm veel schade aanrichten. Het is helaas een zeer hardnekkig fabeltje dat een paard gaat luchtzuigen omdat een ander paard dit doet. Ik zou zeggen lees het centraal topic over luchtzuigen eens door.
[MD] centraal topic over luchtzuigen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:03

Ik geloof er niet in dat paarden luchtzuigen of weven van elkaar over nemen.
Ik geloof wel dat als veel paarden dat op stal gaan doen er flink wat mis is met hoe de dieren daar gehouden worden.

Over het schuren denk ik dat er gewoon die rotmugjes zitten.
Dit jaar wat meer als het vorige zodat nu ook het tweede paard er last van heeft.

Dat vluchtdieren elkaar "angstig" kunnen maken geloof ikwel.
Dat is toch het instinct.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:34

Bedankt voor jullie reactie's

De ruin met zomerexseem staat onder de ruin die ook is gaan schuren.(in de kude)
Vliegjes en dat soort beesje kunnen idd het probleem ook wel zijn,maar die waren er voorjaar ook.
En toen deed de ruin(zonder zomerexseem) het ook niet.
Zijn staart ziet ondanks de wonden van het schuren verder normaal uit.

We hebben het gister zijn staart gewassen met betadine shampoo en in gesmeert met zink zalf.
De eigenaarres houd het een paar dagen in de gaten en mocht er geen verbetering in zitten of het moet erger worden
dan beld ze de DA

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:24

Voorjaar bedoel ik mee vorig jaar

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:38

Paarden nemen dingen van elkaar over.
Bij ons op stal een paard het luchthappen overgenomen...

Tegen dit soort situatie';s is vast wel iets te doen

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:42

dank je wel voor je reactie

We gaan eens kijken wat we eraan kunnen doen. :)

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:55

suusiejj schreef:
Jep luchtzuigen indd ook, eerder deed een paard bij ons op stal dit nooit, ze kwam aan bij ons en 3weken later was ze ook aan het zuigen..

Wat een onzin. Wetenschappelijk is aangetoond dat dit absoluut niet waar is. Mits het stalmanagment van dat paard heel slecht is. Mijn paard staat al 10 jaar met een andere ruin. Die doet geen enkele poging. Mijn merrie doet het inmiddels uit gewoonte tijdens het voeren.
Ik moet er niet aan denken dat ze daarvoor de hele dag met band om moet staan. Daarbij komt dat een band heel veel nadelen heeft, zeker als je niet weet wat de oorzaak van het luchtzuigen is.

Ik zou het topic nog eens een keertje lezen, als ik jou was.
[MD] centraal topic over luchtzuigen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:59

eczeem en schuren nemen ze niet over, een paard heeft daar gewoon echt last van. Eczeem kan zomaar ontstaan , een jaar niet schuren en het jaar erop wel :)

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:00

Ik geloof er ook niet in dat paarden het luchtzuigen van elkaar overnemen. Mijn paard zoog altijd lucht, maar toen we naar een stal verhuisden waar het wat drukker is en waar meer voor de paarden te zien is, heb ik (en andere mensen) hem daar nooit meer op betrapt. En dat terwijl er een paard op stal staat die wel luchtzuigt. Naar mijn idee heeft het luchtzuigen echt te maken met verveling..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:01

Mijn twenter heeft het luchtzuigen nu ook overgenomen van een weidegenootje. Dan staan ze samen te luchtzuigen aan het hek. Ik heb hem een tijdje in een andere wei gehad bij andere paarden, maar hij werd ongelukkig, toen heb ik hem maar weer bij de eerste groep gezet. Nu begint hij er sinds een week weer mee..

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:03

Ik heb een arabier en een haflinger samen in de wei lopen.
Als ze door de wei gingen rennen ging de staart van de haflinger omhoog net zoals de staart van de arabier.
Ik heb er nu nog een haflinger bij gezet en hij heeft het sinds die tijd ook niet meer gedaan.
dus paarden nemen inderdaad van elkaar over.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:03

Wat is het nou?
De eene zegt dat paarden wel dingen van elkaar over nemen,
en de andere zegt van niet.

En mijn vraag was gewoon of paarden dingen van elkaar overnemen. bijvoorbeeld schuren.
meer niet,en nu onstaan er ook discussies over luchtenzuigen.
Laatst bijgewerkt door __Kirsten__ op 11-07-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:04

Mayflower_ schreef:
Mijn twenter heeft het luchtzuigen nu ook overgenomen van een weidegenootje. Dan staan ze samen te luchtzuigen aan het hek. Ik heb hem een tijdje in een andere wei gehad bij andere paarden, maar hij werd ongelukkig, toen heb ik hem maar weer bij de eerste groep gezet. Nu begint hij er sinds een week weer mee..

Wat krijgen ze daar te eten?
Staa ze de hele dag buiten of even?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:05

schuren is gewoon jeuk.
Dat neem je niet over.
Je hebt jeuk of je hebt het niet.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:06

vorame schreef:
Mayflower_ schreef:

Wat krijgen ze daar te eten?
Staa ze de hele dag buiten of even?

Hij staat 24/7 buiten en hebben 1.5 hectare land vol gras met zijn 5en. Meer dan genoeg lijkt mij. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:07

Paarden nemen geen dingen van elkaar over. Dat is wetenschappelijk vastgesteld. Feit det het ene paard begint met luchtzuigen en de andere het al doet, wilt niet meer zeggen dan dat ze beide onder niet fijne omstandigheden staan.

Feit dat een bomproof paard nerveus wordt van een nerveus paard is iets heel anders. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren. Ze nemen in dat geval geen gedrag over, maar 'sfeer'. Als het nerveuze paard nerveus blijft, maakt het bomproof paard daaruit op dat er dus wel iets mis moet zijn. En wordt zelf ook zenuwachtig. Hij neemt het nerveuze gedrag niet over, maar raakt overtuigt dat er 'gevaar' is en gaat dus zijn eigen nerveuze gedrag vertonen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:08

Mayflower_ schreef:
Hij staat 24/7 buiten en hebben 1.5 hectare land vol gras met zijn 5en. Meer dan genoeg lijkt mij. :)

Hoe ziet dat gras eruit?
Als er te weinig structuur inzit kan dat ook maag prolemen geven, met als gevolg zuigen.

Ik ben er echt heilig van overtuigd dat een paard niet voor de lol na gaat doen om te zuigen (of te weven of wat dan ook)
Dan is er iets mis op dat moment.
Zuigen vaak problemen met de maag.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:09

Zou wel makkelijk zijn trouwens als ze wel dingen over zouden nemen... dan zou ik mijn ruintje een tijdje alleen maar rijden bij goede dressuurpaarden, misschien neemt hij het in de aanleuning lopen ook wel over!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:09

Abeltje77

hier heb ik wat aan
dank je wel. :)