Rode wormen in het drinkwater???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jellybean

Rode wormen in het drinkwater???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:19

Wij hebben een grote bak staan als drinkbak voor de paarden. Die wordt gevuld met water uit een put. Nu zag ik met het schoonmaken van de bak dat er rode wormen in zwommen van zo'n 2 tot 4 cm lang. Heeft iemand enig idee wat voor wormen dat zijn en of ze kwaad kunnen voor de paarden? En als ze kwaad kunnen, wat voor acties moeten we dan ondernemen?

Ragdollcat

Re: Rode wormen in het drinkwater???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:23

Dat zijn als ik het goed heb muggenlarven, gewoon de bak dagelijks schoonboenen en leeggooien en vers water bij doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:24

Geen idee wat voor wormen dat zijn, maar goed voor de paarden kunnen ze nooit zijn! Geen water meer uit die put gebruiken dus. Zorgen voor ander (schoon) water.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:26

Rode wormen zijn geen muggenlarven, muggenlarven zijn de doorzichtige larven die naar het oppervlakte komen om adem te halen.
Zwemmen ze door "achten" te maken in het water? Dan zijn het waarschijnlijk de larven van knutjes. Die kunnen geen kwaad, alleen de volwassenen zijn ongelooflijk _-:( Ik weet niet helemaal zeker of je deze larven hebt, want die ik in het water zie, zijn geen 2 tot 4 cm...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:28

Ja, alles wat erin krioelt en of zwemt, moet je verwijderen, schoonboenen dus, en vers water gebruiken of als er een goed stromende sloot is het schone oppervlakte water, kan je ook uitscheppen met zo'n emmer aan stok in de drinkbak scheppen, maar water uit de put is vaak vol met muggenlarven en het stroomt niet, dat is stilstaande water, en dat is eigenlijk niet zo geschikt als drinkwater, zeker niet met die warme dagen en de muggenkindjes :7 varen er wel bij.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:29

mischien zijn het bloedzuigers?

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:30

muggenlarven kunnen ook rood zijn.

drinkbak goed schoonhouden. of ze schadelijk zijn weet ik niet. ik denk dat het wel wat mee valt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:31

idd de bak regelmatig uitspoelen.
Ik doe die van onze weides nu om de dag ff uitschrobben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:32

leeggieten, ff met dettol schoonmaken
dan weer leeggieten/afspoelen en weer vullen

zou ik teminste doen, maar kheb geen idee of het schadelijk is

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:33

Zunzuncito schreef:
Rode wormen zijn geen muggenlarven, muggenlarven zijn de doorzichtige larven die naar het oppervlakte komen om adem te halen.
Zwemmen ze door "achten" te maken in het water? Dan zijn het waarschijnlijk de larven van knutjes. Die kunnen geen kwaad, alleen de volwassenen zijn ongelooflijk _-:( Ik weet niet helemaal zeker of je deze larven hebt, want die ik in het water zie, zijn geen 2 tot 4 cm...

Er zijn witte muggelarven, maar ook rode..

Wat het precies is is een beetje moeilijik te zeggen vanachter de computer er zijn meerdere soorten rode wormpjes..
Waarschijnlijk wel een larf van het een of ander idd. omdat ze in het water zitten.

Ik zou ze wel weghalen als ik jou was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:34

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:37

Ik ben ze ook tegengekomen in de waterbak. Ik had laatst de paarden op een ander stuk land gezet en de waterbak die daar stond leeggegooid. Er zaten ook allemaal van die rode 'wormpjes' in. Ze zijn maar een milimeter dik en 2/3 cm lang. Ik heb de bak helemaal schoongemaakt tot ze er allemaal uit waren. Ik maak hem nu regelmatig even schoon. Ik heb geen idee of ze kwaad kunnen, maar het lijkt me niet gezond in elk geval.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:39

Ja volgens mij is het de rode muggelarve!

Afbeelding

Die kunnen geen kwaad, dat is mooi. Wel even fijn om te weten. Bedankt allemaal!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:41

Ik ken ze heb zie hiet ook vaker gevonden. mij hebben ze verteld dat het larven zijn van de watermug, vandaar ook die grote. Die kleinere die zwartachtige zijn van gewone buitenmuggen. Maar omdat waterbakken vaak te klein zijn verdwijnen de watermauggen en vertrekken dus naar een groter water gebied. Zijn dus niet schadelijk maar voor het zekere van het onzekere, neem een andere waterbak mee zodat je de andere kunt uitdrogen in de zon, met alleen schroppen krijg je de eitjes niet kapot zijn net gel balletjes die duw je ook niet tussen de vingers kapot

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:42

Ja, klopt, het kan geen kwaad is zelfs voedsel voor veel dierenleven in sloten, je kan het ook kopen bij de dierenwinkel voor je vissen enzo.

Maar als het de kans krijgt in de waterbak dan is het water niet zo vers meer, en of een tijdje niet schoongeschrobt en is het goed om het schoon te schrobben, en te verversen, je drinkt toch ook niet graag water wat al een tijdje niet meer vers is en stilstaat en warm is?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:46

@ jellybean, zijn ze op de foto vergroot om ze duidelijk zichtbaar te maken? Bij mij in de bak zijn ze namelijk veel dunner. Ze zijn echt maar een milimeter dik en soms heel moeilijk te zien.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:02

Ja plaatje is vergroot! Ze zijn wat je zegt mm dik en 2 a 3 cm lang.

Waterbak wordt wekelijks verschoond maar er staan paarden met graaskorven bij waardoor het water wel snel vies wordt.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:07

Ik maak de bak nu schoon voordat ik hem opnieuw vul. Dat gebeurt dus ongeveer 1x per twee of drie dagen als ze hem bijna leeg hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:10

Je kan het beter niet bijna leeg laten worden, dan worden die wormen naar binnen opgeslurpt, als je niet wil dat die wormen in een paard komt, ook al is het niet schadelijk maar dan is het niet lekker water drinken maar prut naar binnen slorpen, gewoon dagelijks vol gooien en 1 x per 2 dagen helemaal leeggooien en schrobben, tja het is veel werk, ik weet het.

Dat is wel iets wat je zelf moet weten, ik zeg niet wat je moet gaan doen, maar dat is gewoon wat wij doen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:14

wat vinden jullie dan van die watertanks van een kuub die in sommige weilanden voor drinkwater moerten zorgen?
(die dicht doorzichtige containers met een kraantje)
onze buren vinden namelijk slootwater gevaarlijk(is stromend water)
dus doen van die containers (die rood en zwart uitslaan van binnen)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:15

Ook al kan het geen kwaad, zou toch de bak schoon maken.
Zijn iig weer wat muggen minder :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:18

er zijn wel sloten die niet goed zijn, bijv. in de buurt van fabrieken ofzo, of verontreinigingen, maar bij boeren op het platteland, daar is niks mis mee, maar dan moet je niet gaan wroeten in ondiep sloten maar alleen schone water opscheppen.

of kraanwater dat kan ook is nog altijd de beste keuze.

Van die grote watertanks is een mooi idee, maar laat het wel altijd leeg worden zodat als er wat in zit even uitgespoeld kan worden voordat het weer gevuld wordt met nieuw vers water, geschikt voor als er veel gedronken worden, maar als er nauwelijks van gedronken wordt is het ook weer niet goed daarin ontwikkelen ook mugjes, tenminste als de muggen etc, bij het water kunnen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:26

AaronYve schreef:
Ook al kan het geen kwaad, zou toch de bak schoon maken.
Zijn iig weer wat muggen minder :)

Uhuh, zoveel tijd kost het niet en die muggelarven vervuilen het water ook

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:35

Klinkt heel vies hoor. Ik zou ook de bak flink schoonmaken, desnoods extra bak erbij zodat je kan wisselen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:56

die tanks gebruiken we hier om regenwater in op te vangen, daar vullen we de waterbakken mee.
Verder vullen we ze hier met grondwater, met warm weer verversen we dagelijks.
hier zie ik ook wel eens die rode larven rondspartelen, niet zo veel hoor, maar ik schep deze dagelijks leeg en dan weer vullen.