wat te doen met 2000m2 onkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

wat te doen met 2000m2 onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:03

We hebben ons stuk grond 2 jaar geleden gekocht, helemaal verwaarloosd. We hebben vorig jaar nieuw gras in later zaaien door een loonwerker. We maaiden veel met de zitmaaier, maar toch zat er veel onkruid bij. We hebben al een paar keer flink kalk gestrooid en dit jaar ook wat kunstmest.
De paarden stonden er toen nog niet op.
Dit jaar is het onkruid zo gigantisch geworden, er groeid bijna geen gras meer. Ik heb al verschillende loonwerkers gebeld, maar ze kunnen het stuk niet spuiten, omdat de spuitarmen 20 meter zijn en ons stuk is 20x 100 meter.
We hebben ook een rugspuit gekocht, maar omdat ik rugproblemem heb is dit bijna niet te doen.
Weten jullie wat we aan dit probleem kunnen doen?

damian23

Re: wat te doen met 2000m2 onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:23

Ik denk toch dat er niets anders opzit dan met de rugspuit aan de slag te gaan. Heb je geen kennis/vriend(in) die voor je wil spuiten. Wij hebben dit jaar erg veel last van akkerdistels in het land, dus hebben met de rugspuit moeten spuiten. En dat ging om 5.000m2.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:30

met een vliegtuigje?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 04:48

Kun je geen andere loonwerker of boer benaderen om dit te doen. Anders zit er niets anders op dan handwerk. Uitsteken en spuiten. Daarbij ook een beter landbeleid hanteren hoe schraler het land hoe meer onkruiden er in zullen staan en komen.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:42

ja ik ga morgen een andere loonwerker bellen, misschien dat zij kleinere spuitarmen of andere mogelijkheden hebben.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:07

iid een boer zoeken die wel een smallere spuit heeft?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:13

waar ligt het land, dan kom ik het even spuiten voor je
2000 m2 is tenslotte zo gedaan met een rugspuit

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:47

kalk helpt enkel en alleen om mossen en ander planten die in zeure grond groeien te verkomen. Als de planten er dus al staan strooi je dus kalk voor niks.

Kalk kun je overigs het beste strooien in het voor en na jaar ivm de regen (word sneller opgenomen in de grond).

En tja, nu? Spuiten en dan harke, en in het najaar flink wat kalk erop... meer kun je niet doen...

edit: en als er werkelijk zoveel onkruid staat (meer dan 1/3)zou ik persoonlijk alles omgooien en opnieuw inzaaien en dan goed bijhouden met kalk en optijd spuiten. Na de kunstmest (in het voorjaar, na juni groeit het gras zowiezo minder hard) een stikstof erop, dan groeit je gras harder en groener.

Altijd strooien tijdens of voor een regenbui, (kalk/kunstmest/stikstof) anders verbrand heel je gras door de zon.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 06:07

Er staat inderdaad meer dan 1/3 onkruid. wel 90 %. Het erge is dat alles opnieuw ingezaaid is vorig jaar en dat die boer steeds zei, als we het maar goed maaiden nam het gras de overhand wel.
We mochten ook nog geen gif spuiten, want het gras was nog veel te jong (volgens de boer)
Ik ga vandaag bellen of ik een loonwerker kan vinden die alles doodspuit. Anders ga ik zelf beetje bij beetje spuiten en wat bijzaaien.
Er gaat toch heel veel gras "verloren", omdat ik een paddock paradise ga maken.

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:25

Een paarden weide kun je gewoonweg niet vrij houden van netels, distels en boterbloemen zonder jaarlijks te sproeien. Het beste is ieder jaar in het voorjaar er even met BOFIX over te gaan en na het hooien overal waar distels en netels uitkomen - na twee, max drie seizoenen ben je van het onkruik vanaf maar blijven onderhouden is noodzakelijk, vooral om boterbloemen onder controle te houden. Diverse andere (on)kruiden zijn OK voor paarden maar bijv. paardenbloemen krijgen ook snel overhand en worden best gedeeltelijk toch mee aangepakt.

Ivm de rugproblemen, missch de sproeier halfvol doen, in 2 of 3 keer doe je daar dan ook een hectare mee. Met de rugsproeier sla je natuurlijk makkelijk heel wat plaatsen over, en ga je best na een paar weken over de vergeten stukken terug over

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:27

Verkeerd gelezen, dacht dat het over 2 hectaren ging - 20 are sproei je toch op een halfuurtje zelf???

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:29

Urko schreef:
en als er werkelijk zoveel onkruid staat (meer dan 1/3)zou ik persoonlijk alles omgooien en opnieuw inzaaien en dan goed bijhouden met kalk en optijd spuiten.

Waarom alles omgooien? Kost veel meer dan spuiten en onkruid zal blijven uitkomen. Eerder spuiten en wat bijzaaien indien nodig

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 17:07

Ik heb 3 weken geleden, voordat ik op vakantie ging gespoten met mcpa, 2 uur over gedaan, veel gif gespoten, meer dan op de fles staat en 3 weken later, toen we weerkwamen van vakantie, was het zoooo erg dat het net leek of ik 1 of ander groeimiddel had gebruikt. Er was niks dood.
Vandaag dat ik het idee heb dat het heel veel werk is om alles te spuiten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:50

Welk onkruid staat er? Er zijn namelijk onkruiden die door maaien uitbreiden. ik zelf heb ondertussen al heel wat distels in mijn landje staan trekken. Hier was nooit wat aan gedaan en dat was ook wel te zien want bij de wortel waren ze helemaal van hout??? En er ligt ondergronds een heel wortelstelsel, heb het nu wel een grote klap toegediend maar ik zal het nog wel een tijdje bij moeten houden.

ojah en welk grassoort heb je erin zitten? Sommige grassen bestaan uit losse wortels en vormen dus geen ondergronds wortel mat, waardoor het onkruid er makkelijk door heen kan komen. En je bent niet de enige die vorrige jaar ingezaaid heeft en nu heel veel onkruid heeft, daar hadden veel meer mensen last van(tenminste hier bij ons in de buurt wel).

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:03

veel onkruid is moeilijk, veel kalk en stikstof strooien, heel vaak maaien, en gras bijzaaien.
maar dat is zo moeilijk allemaal dat het velen malen makkelijker is om het door een boer/loonwerker om te laten ploegen en dan opnieuw in te zaaien.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:56

daffie1986 schreef:
Welk onkruid staat er? Er zijn namelijk onkruiden die door maaien uitbreiden. ik zelf heb ondertussen al heel wat distels in mijn landje staan trekken. Hier was nooit wat aan gedaan en dat was ook wel te zien want bij de wortel waren ze helemaal van hout??? En er ligt ondergronds een heel wortelstelsel, heb het nu wel een grote klap toegediend maar ik zal het nog wel een tijdje bij moeten houden.

ojah en welk grassoort heb je erin zitten? Sommige grassen bestaan uit losse wortels en vormen dus geen ondergronds wortel mat, waardoor het onkruid er makkelijk door heen kan komen. En je bent niet de enige die vorrige jaar ingezaaid heeft en nu heel veel onkruid heeft, daar hadden veel meer mensen last van(tenminste hier bij ons in de buurt wel).

Er staan geen distels, het staat helemaal vol met paardebloemen en boterbloemen.
Grassoort, daar zeg je wat.........
Even de zak gekeken. Oranjebandmengsel, rendementsgraszaad staat er

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:57

hafjegek schreef:
veel onkruid is moeilijk, veel kalk en stikstof strooien, heel vaak maaien, en gras bijzaaien.
maar dat is zo moeilijk allemaal dat het velen malen makkelijker is om het door een boer/loonwerker om te laten ploegen en dan opnieuw in te zaaien.

Het is vorig jaar nieuw ingezaaid door een boer, omdat nu weer te doen....

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:01

mhh interessant wat iedereen allemaal weet..maar je bent er mooi klaar mee..succes ermee

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:08

als je het niet zelf kan spuiten met zo`n spuitding, een ander vragen om het te doen
beste kan je dat doen als paar dagen droog weer is
mochten er kale plekken komen, in najaar bijzaaien

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:49

Ja, ik ga vragen of iemand anders het wil doen. Maakt het dan eigenlijk nog uit hoe lang het onkruid is?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:31

Vreemd dat je alles hebt laten inzaaien en nu een paddock paradise wil maken nog geen jaar later.
Weide beheer is vooruit plannen,
Laat een bodemonderzoek doen en bespreek met een firma in de buurt die er verstand van heeft wat je moet doen, je krijgt dan een bemestings plan voor 4 jaar, en ze kunnen je precies vertellen wat te spuiten en wanneer, scheelt een hoop kosten als je goed advies inwint alvorens maar wat zelf te doen en dan een jaar later alweer andere plannen te maken, dat werkt niet.

Wat ook goed helpt tegen onkruid is de mest uit je weide verwijderen, dit kun je eventueel laten composteren en in het voorjaar terug opbrengen, je voorkomt op die manier dat er plekken ontstaan met veel boterbloem en brandnetel waar de paarden hun toilet maken ;)

Veel succes en wijsheid gewenst

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:01

Hoezo vreemd?
Ik geloof dat je niet eens weet hoe ik alles ga indelen of wel?
Voo 2000 m2 ga ik geen firma bellen en als je bovenstaand bericht lees gaat iemand anders spuiten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:17

Toch heeft elmo1 gelijk en is dat tevens de goedkoopste oplossing. Je richt je teveel op het probleem zelf en niet op het ontstaan ervan, met als gevolg symptoombestrijding; je kan er op wedden dat je volgend seizoen dezelfde problemen krijgt..... Maar ja, als het je hobby is maakt het niet uit.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:04

Graslandbeheer is inderdaad plannen.
Welke onkruiden staan er precies in je weiland?
Niet alle soorten zijn namelijk met MCPA dood te krijgen.
Je moet ook precies doen wat er op de fles staat, met meer (dosering) krijg je het spul namelijk ook niet dood.
Boterbloem zou goed moeten reageren op: 2,4D Eagle, MCPA, mecoprop-p, Verigal D en Roundup.
spuittijdstip: kort voor de bloei.
Ridderzuring reageert juist bijna niet tot heel weinig op MCPA.
hiervoor zou je Eagle, mecoprop-p Verigal D of Roundup moeten gebruiken.
Spuittijdstip is vlak voor het doorschieten van de bloemstengel in het volle rozetstadium.
en paardenbloem reageert juist weer heel goed op: 2,4 D en MCPA.
Spuittijdstip is: kort voor de bloei of in het najaar op de bladrozet.

Het is dus niet zo dat je alles op alle tijdstippen met hetzelfde middel kunt spuiten.
Daarom zou ik je adviseren er iemand bij te halen van bv Agrarische unie of een loonwerker met verstand van zaken.
Zij maken dan een berekening van wat je nodig hebt, wanneer er gespoten moet worden etc.

Heb je ook al akkerbouwers in de buurt geprobeerd? Zij hebben vaak net wat kleinere spuiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:07

gewoon maaien...verschillende keren...daar kan onkruid slecht tegen...het gras blijft dan over....het duurt wel even natuurlijk,maar het is de goedkoopste en makkelijkste manier.