[ENQ] Marktanalyse paardenstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VetjevanVJ

[ENQ] Marktanalyse paardenstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 10:29

Hallo,

Graag verzoek ik jullie tot het invullen van een zeer korte enquête tot het uitvoeren van een marktanalyse voor een eventueel nieuw te starten paardenstalling.

De link naar de enquête is:
http://www.thesistools.com/?qid=86380&ln=ned

Wederom wordt er onder de respondenten een Divoza cadeaubon verloot ter waarde van € 15,00.

De enquête blijft tot ongeveer 15 juli actief.

Om op de hoogte te blijven of voor meer informatie, kun je gaan naar de website http://www.toekomstinpaarden.mysites.nl.

Hartelijke dank!

Met vriendelijke groet,
Yvette

Caira

Re: [ENQ] Marktanalyse paardenstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:13

Ik heb de enquete ingevuld maar vind hem zeer sumier, geen plaats om je keuzes te beargumenteren dus doe ik het hier maar:

Overdekte buitenbaan 20x60 prima
Buitenbaan 20x40 prima
Boxen 3x4 een box van zulke afmetingen zou ik zelfs voor mijn pony van 1,52 onacceptabel vinden
Paddocks
Stapmolen onnodig
Overdekte longeercirkel
Uitmesten 3x per week, 6x per week opstrooien ik zou met minder dan 7x per week uitmesten geen genoegen nemen
Mogelijkheid tot paard beweging geven (molen/paddock), ontwormen via stal, enting via stal, hoefsmid via stal, instructie.
Kantine en toilet
Maximaal 50 pensionpaarden : ik zou niet met meer dan 20 paarden op een stal willen staan.

Ik mis de weidegang, voor mij nummer 1 prioriteit om een stal te kiezen

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:24

Ik vind het bijzonder vreemd dat deze enquête gericht is op paardeneigenaren. Vervolgens wordt er bij geen enkele vraag rekening mee gehouden dat de meeste mensen hun paarden niet stallen bij een pensionstal, maar gewoon aan huis. Hoe ik naar de stal ga? lopend over 20 meter. Maximaal aantal paarden op een (ik neem aan) pensionstal? nvt. Ik denk dat dit vragen zijn waar menig paardeneigenaar met eigen stalling weinig mee kan :+

Vetjevdfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:50

Hallo,

Helaas is in Zuid-Holland weinig ruimte en dit is het gebied waar de stal waarschijnlijk zal komen, gezien hier erg veel paarden zijn, wat dus de vraag naar stalling extra groot maakt. Zo is het hier (randstad) dus redelijk "zeldzaam" en een luxe om je paard aan huis te kunnen hebben.

Boxen van 3x4 zijn groter dan de meest geboden standaard maat van 3x3, wat vooral hier in de omgeving meestal gebruikt wordt (ik weet het, helaas...). Weidegang zou uiteraard de ideaalste optie zijn, maar dat is praktisch niet realistisch in deze omgeving. Daartoe wordt wel de mogelijkheid tot vrije beweging in ruime paddocks geboden, wat volgens onderzoek net zo goed effectief bevonden is. Hier kan ook gewoon voer in aangeboden worden, waardoor de paarden kunnen bewegen en foerageren.

Ik hoop hierbij wat uitleg te hebben verschaft. In ieder geval bedankt voor het invullen!

Groeten,
Yvette

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:49

Ik heb de enquette ingevuld.
Misschien had het ook een goede vraag was geweest wat men wou (bij)betalen voor de 5 gewenste dingen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:52

Caira schreef:
Ik heb de enquete ingevuld maar vind hem zeer sumier, geen plaats om je keuzes te beargumenteren dus doe ik het hier maar:

Overdekte buitenbaan 20x60 prima
Buitenbaan 20x40 prima
Boxen 3x4 een box van zulke afmetingen zou ik zelfs voor mijn pony van 1,52 onacceptabel vinden
Paddocks
Stapmolen onnodig
Overdekte longeercirkel
Uitmesten 3x per week, 6x per week opstrooien ik zou met minder dan 7x per week uitmesten geen genoegen nemen
Mogelijkheid tot paard beweging geven (molen/paddock), ontwormen via stal, enting via stal, hoefsmid via stal, instructie.
Kantine en toilet
Maximaal 50 pensionpaarden : ik zou niet met meer dan 20 paarden op een stal willen staan.

Ik mis de weidegang, voor mij nummer 1 prioriteit om een stal te kiezen

Ik vind de stalgrootte dan weer geen probleem, is 12m2, en voor de nacht vind ik dat prima. (eigen stal is net wat kleiner en mijn paard van 1,65 overnacht daar in de winter ook raf en toe in) maar ik zou die stal niet kiezen omdat er geen weidegang is. Bij 22/7 op stal is zelfs een stal van 5 bij 10 nog te klein! En dan is het moeilijk toch een bedrag te noemen. Ik heb 225 euro genoemd omdat dat hier in de regio redelijk is. 275 zou je ook kunnen vragen voor alle luxe, maar niet elke dag naar buiten vind ik zo'n min dat ik er daarom minder voor over zou hebben. Voor de randstad, waar deze stal ongetwijfeld zal komen omdat het daar meer geaccepteerd is dat paarden overdag niet hele dagen in de wei en/of paddock kunnen in de zomer, zou de prijs misschien nog wel hoger kunnen liggen. Zou er dus zelf absoluut niet voor kiezen. Dan liever minder luxe, maar wel weidegang.

Uitmesten en opstrooien hangt ook van de kwaliteit van uitmesten en opstrooien af. Om de dag mesten kan wel, maar dan moet er flink opgestrooid worden elke dag zodat ze niet gelijk in de nattigheid staan of in de stront op de dag dat niet uitgemest wordt. En als het dan toegestaan is zelf wat drollen uit je stal te wippen op de opstrooidag dan kan ik daar verder wel mee leven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:59

Vetjevdfiets schreef:
Hallo,

Helaas is in Zuid-Holland weinig ruimte en dit is het gebied waar de stal waarschijnlijk zal komen, gezien hier erg veel paarden zijn, wat dus de vraag naar stalling extra groot maakt. Zo is het hier (randstad) dus redelijk "zeldzaam" en een luxe om je paard aan huis te kunnen hebben.

Boxen van 3x4 zijn groter dan de meest geboden standaard maat van 3x3, wat vooral hier in de omgeving meestal gebruikt wordt (ik weet het, helaas...). Weidegang zou uiteraard de ideaalste optie zijn, maar dat is praktisch niet realistisch in deze omgeving. Daartoe wordt wel de mogelijkheid tot vrije beweging in ruime paddocks geboden, wat volgens onderzoek net zo goed effectief bevonden is. Hier kan ook gewoon voer in aangeboden worden, waardoor de paarden kunnen bewegen en foerageren.

Ik hoop hierbij wat uitleg te hebben verschaft. In ieder geval bedankt voor het invullen!

Groeten,
Yvette

Lees nu je reactie:

Hoe lang komen/kunnen de paarden dan elke dag in de paddock?
Dus hoeveel paddocks op hoeveel paarden en hoe groot?
Worden ze erin en eruit gezet of moet je dat zelf doen? (Beperkt namelijk het aantal uur dat ze erin kunnen als je zelf op het terrein moet blijven, en niet iedereen kan 2x per dag langskomen om zelf paard buiten en binnen te zetten)
En staat het paard alleen, of worden er passende combinaties gemaakt?

Even losgooien in een paddock voor een uurtje met een beetje hooi is namelijk niet wat bedoeld wordt met goed alternatief voor weidegang/hele dag buiten... Dan denk ik aan groepjes de hele dag in een ruime paddocks met vriendjes erbij en ruwvoer. Inderdaad makkelijker te realiseren dan een weide met hetzelfde aantal paarden en intensief gebruik goed zien te houden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:51

Dat in Nederland de meeste mensen hun paard aan huis hebben zoals drastle stelt geloof ik niet. Dat is hier in de omgeving zeker niet zo en ik woon niet in de randstad. Het is een enquete gericht op paardeneigenaren die hun paard op een pensionstal hebben, zoals de meeste mensen in Nederland die paardeneigenaar zijn. Er staat ook duidelijk in de openingspost dat het gaat om een enquete voor een nieuw te openen stalling. Je mag er dan vanuit gaan dat het om een pensionstal gaat.

Heb trouwens in het rijtje met faciliteiten er helemaal over heen gelezen dat er geen weidegang is. Dat maakt dat de prijs die ik bereid ben voor de stalling te betalen een flink stuk lager, ik kan het alleen nu niet meer veranderen. Ik zou zelf mijn paard niet op een stal zetten waar hij alleen in een paddock kan, ik merk aan mijn eigen paard dat hij weidegang gewoon veel lekkerder vindt als in de paddock staan. Je moet jezelf afvragen of, als weidegang niet tot de mogelijkheden behoort, je wel een paard moet houden, maar dat is denk ik de knuppel in het hoenderhok gooien. En wie ben ik om te bepalen of iemand wel of geen paard mag hebben. Ik ben in ieder geval heel blij dat wij niet in de randstad wonen en ons paard zeker in de zomermaanden lekker het land op kan met zijn maatjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:24

Een stalling heeft weidegang, ander kom ik niet eens kijken! Ik heb dus aangegeven dat ik voor deze stal 0 euro over heb. Dat is dus niet omdat ik vind dat ik voor niks moet kunnen staan, maar om aan te geven dat een voor mij strikt noodzakelijke voorwaarde ontbreekt.

Het gros van de paarden in NL staat inderdaad op een pensionstal, in welke vorm dan ook. Ik sta bijvoorbeeld bij een boer, waar we met 20 paarden een gezellige bende hebben :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:47

Ik heb hem ook ingevuld maar ik vond het niet de beste enquete ooit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 06:54

Ook ik heb hem ingevuld, maar geen prijs, omdat ik voor een stalling zonder mogelijkheid tot weidegang niets over heb. Liever de plek van stapmeulen, grote paddocks, vijftig stallen etc etc inruilen voor minder stallen, noodzakelijke faciliteit (rijbak) en dan wel weidegang
En dan nog is het voor een prijsstelling van belang te weten hoe vaak de paarden buiten komen en hoelang.
En mesten... tja... heb ik altijd graag zelf gedaan.

Wil je een duidelijk beeld krijgen van datgene wat mensen over hebben voor welke faciliteiten, dan zul je mensen moeten laten aangeven welke faciliteiten ze precies willen en wat ze daar dan voor over hebben.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:29

Ik heb 'm ook ingevuld, ook een prijs ingevuld waarvan ik denk dat het een redelijke prijs is voor deze omgeving. Voor mij geldt hetzelfde als hier al eerder gezegd werd. Weidegang is voor mij echt een vereiste. Heeft een stal geen weidegang, zullen ze mij nooit als klant hebben :n

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:53

Ik woon zelf ook in de randstad (den haag) en wil hoe dan ook dat mijn paard weidegang heeft.
Ik zal dus niet eens gaan kijken bij deze stal.
Misschien is het een optie om een bak minder te nemen en dus de paarden meer buiten te zetten.
Als de paarden in groepsstallen zouden staan met een eigen uitloop dan zal het al iets beter zijn.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:24

Ik miste ook de weidegang. dat vind ik echt onmisbaar voor een paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:51

Is het overigens nu wel verstandig zo'n soort pensionstal op te willen zetten?
De tendens is toch richting paardvriendelijker maken van de stalling met oog op het welzijn van het paard. Steeds meer stallen proberen voldoende paddocks en uitloopmogelijkheden te realiseren, ook in de wintermaanden.

Ik denk dat je veel meer kans hebt van slagen als je daar bij de bouw van een nieuwe stalling op in speelt in plaats van nog zo'n stal waar de paarden de hele dag op stal moeten, tenzij de eigenaar hem even een uurtje rijd of uurtje in de molen of paddock zet.

In Duitsland heb je bijvoorbeeld veel stallen met een eigen uitloopje (stenen of verstevigde zandbodem) eraan vast en dan in de zomer nog weidegang. Ook heb je daar veel meer bewegingsstallen.

Misschien is het het waard om te kijken of je zoiets rond kunt krijgen financieel... Denk dat je dan beter voorbereid bent op de toekomst...

En als dat duurder is, dan is dat maar duurder. Als iedereen aanpassingen moet maken voor de toekomst, dan wordt het houden van een paard maar duurder. Nederland is eigenlijk nog vrij goedkoop qua stalling/weidegang vergeleken met heel veel andere landen.

VetjevanVJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:48

Hallo allemaal,

Even gauw jullie reacties weer doorgenomen.. Thanks hiervoor!

Voor mijn scriptie ben ik bezig geweest met de invloed van huisvesting op het welzijn van het paard. Hier werd duidelijk aangegeven dat beweging belangrijk is (en dan heb ik het niet over het trainen van je paard), maar dat het niet zozeer uitmaakt of hij/zij een paar uur op het land of in een paddock gaat. Gezien land vrij schaars is in de Randstad (zeker voor dit soort doeleinden), is het gemakkelijker om meerdere paddocks te creëeren waar ze een paar uur paar dag (waar mogelijk met meerdere tegelijk) lekker los kunnen.

Wanneer je ervoor kiest beroepsmatig een stal te beginnen, kom je niet weg met zeg 20 paarden. En dan heb ik het dus nogmaals over gebied Randstad. De grondprijs is hier zo enorm hoog, dat je een grotere groep paarden moet hebben staan om in ieder geval uit de kosten te zijn.

De genoemde stal zal, gezien het onderzoek dat ik voor mijn scriptie gedaan heb, zeker een stal zijn die uitgaat van het welzijn van het paard. Dus voldoende vrije beweging, waar mogelijk contact met soortgenoten (dus evt. gezamenlijk los en sowieso contact op stal). Groepshuisvesten vind ik voor pension-/sportpaarden niet prettig, daar er dan teveel onrust veroorzaakt wordt door het constant uit en in de groep plaatsen van paarden.

Jammer alleen dat er gezegd wordt dat als je je paard geen weidegang kan bieden, deze mensen zich moeten bedenken of ze wel een paard willen/moeten houden.. Dan wordt er voorbij gegaan aan de situatie in Nederland (overbevolkt en veeeel paarden) én aan het feit dat een paard zonder weidegang net zo goed "happy" kan zijn. Het is alleen aan jezelf hoe je het "gemis" van de weidegang opvangt (lekker spelen met vriendjes in de paddock, wandelen, aan de hand grazen..).

Cheers,
Yvette

PS: bedenk je ook dat er geen regelgeving is op het gebied van huisvesting van paarden.. Zolang overheid én paardeneigenaren accepteren dat paarden geen goede huisvestingsomstandigheden hebben, zal er nooit een betere situatie komen. Want hoeveel paarden staan er in boxen van 3 x 3 terwijl ze niet meer dan 2 uur de box uitkomen en niet met andere paarden los mogen omdat er eventueel wat kan gebeuren... Zolang mensen zich hier niet bewust van zijn en hier niet tegenin gaan, blijft dit gehanteerd. Ook ik heb een foute keuze gemaakt, omdat je bepaalde wensen ook verplaatst naar de wensen voor je paard en alleen door jezelf te verdiepen in dit onderwerp kun je de omslag maken naar wat er eigenlijk écht te doet. Dus ja, mijn paard gaat wéér verhuizen, naar een situatie die voor hem veel beter is, maar voor mij zeker niet ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:00

Maar gezien de ontwikkelingen zit het er wel aan te komen dat er bepaalde richtlijnen en regels komen. Men kent de uitdrukking: Een slimme meid, is op haar toekomst voorbereid.

Denk dat dat ook geld voor ondernemers.
Veel paardeneigenaren werken Full-time en hebben niet de tijd om zelf hun paarden voldoende uitloop te bieden, een uur aan de hand te gaan grazen of 2x per dag langs te komen. Die willen hun paard goed verzorgd onder dak hebben, met minimaal een dagdeel buiten (liefst in de wei, maar grote paddock is ook alternatief, zeker voor de winter) en liefst de hele dag buiten.

Als ze dan zelf komen hoeven ze alleen hun paard maar aandacht en training te geven, en niet uren te wachten in de kantine of bij de paddock tot het paard zijn uurtjes frisse lucht heeft gehad.
Stallen die buiten en binnen zetten in paddock en wei het hele jaar door goed geregeld hebben, en verder ook een veilig en goed huis bieden aan het paard en de ruiter, zijn gewoon erg geliefd. Wil je in een markt met veel aanbod opvallen, kun je het beste zorgen dat je die dingen dus goed geregeld hebt. Liever 1 goede binnenbak, 1 goede ruime buitenbak en die verzorgde buitenloopmogelijkheden, dan een stal waar in verhouding tot het aantal paarden te weinig vrijloopruimte is en men het vaak ook nog zelf moet regelen, en dan veel dure luxe voor de ruiter en een overdaad aan dure trainingsmogelijkheden waar de gemiddelde ruiter toch vrijwel geen gebruik van maakt...

VetjevanVJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:55

Hoi Joyce,

Je hebt gelijk hoor, beter goed voorbereid... Daarom wil ik buiten de faciliteiten als 2 goede rijbakken (beide buiten, maar één met overkapping), overdekte longeercikel, stapmolen en voldoende paddocks diensten aanbieden als het beweging geven van je paard (dus losgooien of in de molen). Zo zitten mensen die dit wel zelf willen/kunnen doen niet met onnodige kosten. Boxen van 3 x 4 zijn voldoende, zeker gezien de mogelijkheden tot vrije beweging die geboden worden. Bij de bouw van de stallen zal dan rekening worden gehouden met stalklimaat en dergelijke en als dit mogelijk is bijvoorbeeld open tussenwanden, zodat de paarden met elkaar contact kunnen hebben over de wand heen. Alleen ben je dan wel afhankelijk van je eigen inschattingsvermogen of die paarden op goede voet zijn..

De stal als omschreven zal voor de echte recreatieve ruiter inderdaad teveel "overbodige" faciliteiten hebben, het is dan ook meer gericht op de ruiters/amazones die wat meer met de sport bezig zijn.

Maar bedankt voor je inbreng! Is allemaal goed om mee te nemen in eventuele beslissingen!

Gr. Yvette

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:59

Je hebt het over: een aantal uren per dag naar buiten, aan hoeveel uren denk je dan? En ben je dan ook van plan om de paarden buiten toegang tot ruwvoer te verschaffen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:08

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond de enquete niet compleet.

VetjevanVJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:13

Hoi Caira,

Ik hoop dat, mocht het zover komen, de mogelijkheid er dan is de paarden minimaal een dagdeel (dus ochtend of middag) met een groep los te gooien (+/- per 4 paarden) en inderdaad met ruwvoervoorziening, zodat ook hun foerageergedrag nagebootst kan worden.

Het mooiste zou zijn als er gedurende het zomerseizoen weidegang geboden kan worden, hier ben ik me heel goed van bewust. Maar ik moet in eerste instantie uitgaan van wat reëel is en helaas het gebied met de meeste paarden is ook het gebied met overbevolking en heeele dure grond... Lang leve Nederland! :P

Gr. Yvette

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:08

Ik zou inderdaad ook het accent leggen op het páárd en de vrije beweging , er zijn al zat stallen die heerlijk zijn voor de betalende partij maar een treurnis voor het paard....

Stallen zijn best okee qua formaat.

Alleen vaak sneeuwen de "vrije bewegingsruimtes" naarmate het plan zich ontwikkeld , steeds verder onder en dan krijg je weer van die ruitersportfabrieken waar het paard als een harige fiets gezien wordt....

Mijn tip : waak ervoor dat je straks toch niet met een mini-paddockje uitkomt waar een paard nog steeds niet even lekker in kan rennen , springen en strekken en toch weer na een paar uurtjes naar binnen moet omdat andere paarden ook naar buiten moeten / ruiters er gebruik van willen maken.

Je hebt altijd rij-volk dat niet wil dat hun paard met andere in de paddock staat maar alleen , en die tijd gaat dan weer ten koste van de andere 3 paarden die je erbij gepland had....

Ik zou persoonlijk niet mijn geld willen verdienen aan een stal waar paarden te weinig gewoon páárd kunnen zijn.

heb je dat zelf ook dan zou ik er echt voor waken dat je steeds meer concessies gaat doen waardoor je toch weer wat meer klanten kwijt kunt op dezelfde oppervlakte = meer inkomsten = minder ruimte per paard....

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:01

ik heb eerlijk gezegd bij die vraag van hoeveel heb je er voor over is 0,00 weidegang en een uitloopstal is een must voor mij anders wil ik er niet staan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:07

VetjevanVJ schreef:
Hoi Caira,

Ik hoop dat, mocht het zover komen, de mogelijkheid er dan is de paarden minimaal een dagdeel (dus ochtend of middag) met een groep los te gooien (+/- per 4 paarden) en inderdaad met ruwvoervoorziening, zodat ook hun foerageergedrag nagebootst kan worden.

Het mooiste zou zijn als er gedurende het zomerseizoen weidegang geboden kan worden, hier ben ik me heel goed van bewust. Maar ik moet in eerste instantie uitgaan van wat reëel is en helaas het gebied met de meeste paarden is ook het gebied met overbevolking en heeele dure grond... Lang leve Nederland! :P

Gr. Yvette

Dat zou dus betekenen dat ze nog steeds meer dan 3/4 van de tijd in een box staan, lijkt me nog steeds veel te weinig. Sorry, ben daar misschien heel hard in maar een paard moet toch minimaal 8 uur zijn benen kunnen strekken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:24

VetjevanVJ schreef:
PS: bedenk je ook dat er geen regelgeving is op het gebied van huisvesting van paarden.. Zolang overheid én paardeneigenaren accepteren dat paarden geen goede huisvestingsomstandigheden hebben, zal er nooit een betere situatie komen. Want hoeveel paarden staan er in boxen van 3 x 3 terwijl ze niet meer dan 2 uur de box uitkomen en niet met andere paarden los mogen omdat er eventueel wat kan gebeuren... Zolang mensen zich hier niet bewust van zijn en hier niet tegenin gaan, blijft dit gehanteerd. Ook ik heb een foute keuze gemaakt, omdat je bepaalde wensen ook verplaatst naar de wensen voor je paard en alleen door jezelf te verdiepen in dit onderwerp kun je de omslag maken naar wat er eigenlijk écht te doet. Dus ja, mijn paard gaat wéér verhuizen, naar een situatie die voor hem veel beter is, maar voor mij zeker niet ideaal.

Daar komt verandering in, neem ik aan. Hier in zweden zijn de regels al belangrijk aangescherpt en ik verwacht dat dit in de rest van de EU ook gaat gebeuren.
Hou daar dus rekening mee

Verder ga ik erin mee dat paardvriendelijk houden tegenwoordig (gelukkig) bij steeds meer mensen belangrijk wordt en ik denk dat mensen liever wat meer betalen voor een paardvriendelijke stal dan hun paard te veel tijd in stal te laten doorbrengen.

Persoonlijk vind ik een dagdeel weinig (ik zou mijn paard daar dan dus niet stallen) Alternatief kan stallen met uitloop zijn en dan een dagdeel in een paddockparadise? (maar liever min 8 uur) Een gewone paddock nodigt nauwelijks uit tot beweging/spelen wat in een wei wel gebeurd. Ben het er dus niet mee eens dat een paddock net zo goed is als een weiland. Tenzij de paddock dus is aangepast en uitnodigt tot...

Sociaal kontact is uiteraard van zeer groot belang voor paarden en dient zeker meegenomen te worden in de bouw van de stallen/paddocks etc

Ga ervan uit dat eigenaars vaak geen tijd hebben om te wandelen met het paard of aan de hand te grazen. Veelal werken ze hele dagen en is het reeds donker als ze bij de stal komen. Dan is het voor hen prettig om te weten dat hun paard een fijne dag achter de rug heeft.
Kweek je meteen paarden mee die zowel psychisch als fysisch goed in hun vel zitten.