Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Caira schreef:Ik heb de enquete ingevuld maar vind hem zeer sumier, geen plaats om je keuzes te beargumenteren dus doe ik het hier maar:
Overdekte buitenbaan 20x60 prima
Buitenbaan 20x40 prima
Boxen 3x4 een box van zulke afmetingen zou ik zelfs voor mijn pony van 1,52 onacceptabel vinden
Paddocks
Stapmolen onnodig
Overdekte longeercirkel
Uitmesten 3x per week, 6x per week opstrooien ik zou met minder dan 7x per week uitmesten geen genoegen nemen
Mogelijkheid tot paard beweging geven (molen/paddock), ontwormen via stal, enting via stal, hoefsmid via stal, instructie.
Kantine en toilet
Maximaal 50 pensionpaarden : ik zou niet met meer dan 20 paarden op een stal willen staan.
Ik mis de weidegang, voor mij nummer 1 prioriteit om een stal te kiezen
Vetjevdfiets schreef:Hallo,
Helaas is in Zuid-Holland weinig ruimte en dit is het gebied waar de stal waarschijnlijk zal komen, gezien hier erg veel paarden zijn, wat dus de vraag naar stalling extra groot maakt. Zo is het hier (randstad) dus redelijk "zeldzaam" en een luxe om je paard aan huis te kunnen hebben.
Boxen van 3x4 zijn groter dan de meest geboden standaard maat van 3x3, wat vooral hier in de omgeving meestal gebruikt wordt (ik weet het, helaas...). Weidegang zou uiteraard de ideaalste optie zijn, maar dat is praktisch niet realistisch in deze omgeving. Daartoe wordt wel de mogelijkheid tot vrije beweging in ruime paddocks geboden, wat volgens onderzoek net zo goed effectief bevonden is. Hier kan ook gewoon voer in aangeboden worden, waardoor de paarden kunnen bewegen en foerageren.
Ik hoop hierbij wat uitleg te hebben verschaft. In ieder geval bedankt voor het invullen!
Groeten,
Yvette

VetjevanVJ schreef:Hoi Caira,
Ik hoop dat, mocht het zover komen, de mogelijkheid er dan is de paarden minimaal een dagdeel (dus ochtend of middag) met een groep los te gooien (+/- per 4 paarden) en inderdaad met ruwvoervoorziening, zodat ook hun foerageergedrag nagebootst kan worden.
Het mooiste zou zijn als er gedurende het zomerseizoen weidegang geboden kan worden, hier ben ik me heel goed van bewust. Maar ik moet in eerste instantie uitgaan van wat reëel is en helaas het gebied met de meeste paarden is ook het gebied met overbevolking en heeele dure grond... Lang leve Nederland!
Gr. Yvette
VetjevanVJ schreef:PS: bedenk je ook dat er geen regelgeving is op het gebied van huisvesting van paarden.. Zolang overheid én paardeneigenaren accepteren dat paarden geen goede huisvestingsomstandigheden hebben, zal er nooit een betere situatie komen. Want hoeveel paarden staan er in boxen van 3 x 3 terwijl ze niet meer dan 2 uur de box uitkomen en niet met andere paarden los mogen omdat er eventueel wat kan gebeuren... Zolang mensen zich hier niet bewust van zijn en hier niet tegenin gaan, blijft dit gehanteerd. Ook ik heb een foute keuze gemaakt, omdat je bepaalde wensen ook verplaatst naar de wensen voor je paard en alleen door jezelf te verdiepen in dit onderwerp kun je de omslag maken naar wat er eigenlijk écht te doet. Dus ja, mijn paard gaat wéér verhuizen, naar een situatie die voor hem veel beter is, maar voor mij zeker niet ideaal.