Veulen erbij ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Veulen erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 23:04

Hallo!
Ik heb een paard van 12 jaar, maar heb een erg mooi veulen op het oog. MIjn paard staat bij een pensionstal. Wat nogal wat centjes in de maand kost. :Y) Maar ik heb zo'n mooi veulen op het oog dat het me zo leuk lijkt om die erbij te nemen. Wat zouden jullie doen? Hij mag niet ook op de pension stal. Misschien bij een boer ergens in een weiland?
dat kan hier wel. vlakbij. Maar ik zou hem dan in november kunnen ophalen hij is dan 6 maand. Is dit ook te jong om dan al in een wei te staan.? Hoe moet ik dit oplossen graag reactie ;(
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-07-09 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] tags verwijderd.

Muronia

Re: Veulen erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:10

ik zou een veulen niet over de wintermaanden in het land willen hebben eigenlijk. Dan zul je OF ergens een stal moeten zoeken waar beide kunnen staan, OF je hebt 2 adressen voor beide paarden gedurende de wintermaanden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:20

Ik zou dan een opfok zoeken voor het veulen... Zo heeft ie speel maatjes en krijgt ie de winter bijgevoerd...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 23:21

Hoe bedoel je opfok?
De stal waari khet over had is een boer met veel land. En daar brengen mensen vaker hun veulens naar toe of paarden die rustnodig hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:41

Een kleinschalige opfok dus...
Een opfok bedrijf is een bedrijf waar jij je veulen naar toe brengt, net als meer mensen zodat je veulen de ruimte heeft om op te groeien, en speel maatjes heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:45

maar in zo'n opfok staan ze over de wintermaanden wel binnen (met of zonder uitloop) en niet 24/7 op het land meestal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:55

Een opfok moet toch wel aan wat meer eisen voldoen dan een boer met veel land... Daar komt nog wel wat meer bij kijken..

Een veulen heeft soortgenoten en leeftijdsgenootjes nodig maar boven al ruimte! Beweging.. zoveel mogelijk. Hitstallen zijn daar voor ideaal.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:29

Zoals ik julllie uitlegde is dit een boer met eigen paarden en hij heeft altijd ruime voor ongeveer 10 veulens. Die kunnen dus in stallen en of in de wei.
Maar wat zal ik doen was mijn vraag? Zal ik dit veulen er bij nemen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Dat het veulen nu mooi is wil niet zeggen dat het ook nog mooi is als het straks volwassen is. het kan wel helemaal verkeerd uitgroeien. Je moet er nog 3 jaar op kijken en oppassen, er kan in die 3 jaar veel gebeuren. Ik zou tegen dei tijd een mooie 3-jarige kopen, dan weet je wat je koopt.
Maar dat is mijn idee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:51

ik denk dat je er al uitbent. Jong dier heeft beweging nodig, contact met soortgenoten en de zorg om goed groot te worden. alle voorwaarden heb je reeds voor elkaar dus ga ervoor, mits je weet dat hij ook groot wordt en je dus vroeg of laat 2 diertjes zal hebben staan op pension.

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:33

Ik vind het opzich wel goed klinken. Meerdere veulens bij elkaar en ze kunnen naar binnen en naar buiten. Dat is idd een grote voorwaarde. Zelf hou ik mijn (merrie)veulens ook zoveel mogelijk buiten in de winter.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:47

Lekker doen joh! Heerlijk zo jong en 24/7 op het land met soortgenoten. Leeftijd van de anderen paardjes maakt niet zoveel uit. Mijn veulens stonden altijd in een gemengde kudde dus ruinen en merries van diverse leeftijden. Krijgen ze ook nog eens een geweldige opvoeding. Ik vind persoonlijk met 6 maanden weg bij de moeder wat jong maar oké dat is mijn mening en het is beter dan met 3 maanden. Ik denk dat als je een plekkie hebt voor het veulen waar het 24/7 buiten kan staan en lekker kan dollen met soortgenoten je het gewoon moet doen! Idealer kan het niet!

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:48

Saffier schreef:
Ik zou dan een opfok zoeken voor het veulen... Zo heeft ie speel maatjes en krijgt ie de winter bijgevoerd...

Dat zou ik ook doen!

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:50

ik zou het doen het is wel veel werk! daar moet je rekening mee houden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:24

Dan is dat eigenlijk geen goede reden om het doen.. Ik zou eens kritisch kijken naar waar je eigenlijk wil staan over 3-5 jaar? Misschien wil je wel studeren? Op kamers? Hoe wil je het dán doen? In het buitenland studeren? Of misschien wel lekker in het buitenland aan het werk of op vakantie. Lekker met je vriend(en) stappen en hele avonden doorhalen... Dát zijn dingen die écht zeer moeilijk kunnen met 2 paarden. Die hebben op hun tijd hun natje en droogje nodig. Twee paarden kost 2x zoveel meer tijd en tweemaal zoveel geld. En bij aanschaf van veulens loop je deste meer risico dat het net niet wordt wat je had gehoopt. Dát is altijd afwachten met veulens :)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:28

Leorah schreef:
ik zou een veulen niet over de wintermaanden in het land willen hebben eigenlijk. Dan zul je OF ergens een stal moeten zoeken waar beide kunnen staan, OF je hebt 2 adressen voor beide paarden gedurende de wintermaanden.

Hoezo niet? (Niet aanvallend ben benieuwd naar achterliggende gedachte).

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:01

Bedankt voor al jullie reacties! Ik moet er nog even over denken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 01:31

F-AM -> VMR-VSW

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 01:39

Dat je het veulen ergens in een leuke opfok of bij een boer kwijt kan een aantal jaar twijfel ik niet aan.

Maar dan is het diertje zo'n 3 jaar oud. En dan mag je toch echt langzaam aan beginnen. Wandelen en verkeersmak maken kost al veel tijd. En wat dacht je van de rest? Natuurlijk kun je een bijrijdster zoeken voor je andere paard, maar besef wel dat je ook 2x kosten hebt.
Tenzij je tegen die tijd een eigen weitje kunt huren of pachten met een schuilstal. Dat is vaak weer veel goedkoper, maar wel met meer werk. Zelf uitmesten e.d.

Het kan zoals hierboven al eens gezegd geen kwaad om eens te kijken naar wat je zelf wilt in het leven. Want je moet er wel tijd en geld voor hebben, ook in de toekomst!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:14

Als je dit veulen echt zou willen hebben en je hebt de middelen zeg maar dan zou ik als ik jou was het veulen kopen en ergens in opfok doen. Zodat het veulen in groepsverband op kan groeien. Misschien dat je veulen tot 3 jaar bv ook bij de verkoper kan blijven staan?

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:22

Als je de ervaring hebt en je het ook financieel aankunt, waarom niet? Als ze maar met leeftijdsgenootjes staat :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:23

Joto schreef:
Leorah schreef:

Hoezo niet? (Niet aanvallend ben benieuwd naar achterliggende gedachte).

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Mijn veulens hebben nog nooit een stal gezien...oké een inloopstal dan. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:45

Mijn mening is dat een paard in de wintermaanden onderdak moet hebben, of het nou een jong dier is of volwassen, dat maakt niet uit. Er zijn wel bepaalde ponyrassen die best buiten kunnen blijven, omdat ze daarop voorbereid zijn qua beharing enz, maar ik vind dat voor een paard niet het geval.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:15

Leorah schreef:
Mijn mening is dat een paard in de wintermaanden onderdak moet hebben, of het nou een jong dier is of volwassen, dat maakt niet uit. Er zijn wel bepaalde ponyrassen die best buiten kunnen blijven, omdat ze daarop voorbereid zijn qua beharing enz, maar ik vind dat voor een paard niet het geval.

Ieder gezond paard met een fatsoenlijke wintervacht en goede voeding kan in de winter buiten blijven. Het is eerder vaak het gevoel en/of het gemak van de ruiter. Ik kan mij b.v ook best voorstellen dat als iemand iedere dag intensief traint dat een stal in de winter dan praktischer is i.v.m met het lastig droogstappen van een dikke wintervacht. Maar dat betekend niet dat het paard in kwestie het niet zou kunnen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:38

als je er serieus over denkt, dan zou ik het veulen naar die boer brengen, als hij daar dag en nacht buiten staat, kan dat prima, vele malen beter dan opsluiten!!!!! Zeker met zo'n jong dier.
Wat er allemaal mis kan gaan, is hierboven al gezegt, klopt, er kan heel veel misgaan in die tussentijd.
Verder kun je ook lekker van hem gaan genieten, al een band opbouwen, mee wandelen enzo. Ik heb dit nu 2 keer gehad, een veulen gekocht en zelf oplaten groeien en ik heb er van genoten en geniet er nog van.
mijn 1e veulen is nu 9 jaar (nouja, volgnde week word hij dat) en de 2e is nu 2 jaar. Ik vind het genieten en vind dat die 3, ehm, ik wacht tot 4 jaar, zo om zijn om te gaan rijden!

Hier staan de paarden dag en nacht buiten met de beschikking tot een loopstal, deze gebruiken ze in de zomer meer dan in de winter! dit tegen de dazen, in de winter hebben ze zo een plek om een hun voer droog te eten. meer mijn gemak dan die van hun.