24/7 op het land, geen schaduw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

24/7 op het land, geen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:44

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:48

Naar een wei verhuizen waar ze wel in de schaduw kunnen :) Beschutting is een van de basisbehoeftes voor het paard. Beschutting tegen wind, regen en zon. Kan je dat niet voorzien, dan is de wei ongeschikt voor paarden imo. Ik vind dat je daar niet op kunt beknibbelen. Een paard moet zelf kunnen kiezen wat het wilt.

Parasol zal veels te klein zijn, partytent is wellicht groot genoeg, maar voor beiden geldt dat ze best gevaarlijk kunnen zijn. Omwaaien, omvallen etc. Ik zou me er niet lekker bij voelen om eerlijk te zijn. Ook als je er hele dagen op kan kijken.

Succes :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:50

Ik zou een muurtje timmeren en er neer zetten, als je die net buiten de omheining zet kunnen ze er ook niet aan schuren, anders heb je dat hele probleem weer met eczemers ;)
Een muurtje die gewoon rond de 1,50 hoog is, dan kunnen ze daarachter liggen in de schaduw.
Ik zou ook zsm iets planten zodat je in de toekomst natuurlijke schaduw krijgt en hier niet zelf voor hoeft te zorgen.
Dat kan dan in de wei -afgezet zodat ze niet kunnen schuren/opeten- of net buiten de omheining. Duurt wel even uiteraard ;)

Mocht dit alles niet kunnen/passen/mogen zou ik idd een partytent (stevig!) opzetten, dan wel weer zorgen dat ze niet kunnen schuren want daar zijn ze vast niet tegen bestand ;)

Woody2015

Re: 24/7 op het land, geen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:57

Partytent gaat goed mits je paarden hebt die eraf blijver, had ik eerst ook.

Paarden die in goede conditie zijn kunnen best tegen zon, maar beschutting is natuurlijk fijner.
eeen muurtje maken van hout, of een flink stuk schutting is ook een goede optie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:57

Houd er wel rekening mee dat je in sommige gebieden nog geen boom mag planten. En ook geen muren, tenten e.d mag neerzetten. Dus vraag dat eerst even na bij je gemeente.

Bij mij krijgen de paarden pas vanaf half 3 's middags een schaduw hoek, dankzij de meidoorn van de buren. Groot genoeg om er allebei te gaan liggen desnoods, maar dat doen ze nooit. Ze staan altijd gewoon in de volle zon.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:17

als de andere optie is 'op stal' zou ik ze toch buiten laten staan.

Mijn paarden kunnen wel onder de bomen staan, de hele dag. maar ze staan de hele dag in de volle zon, ook het witte paard. Alleen de schapen liggen wel heel veel onder de bomen bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:24

Het maakt niet eens zo uit wat een willekeurig paard meestal doet, ik vind dat ze gewoon de keuze moeten hebben tot beschutting en schaduw :) Dus zelf kiezen wat ze willen :)

Soms heb je er zelf ook gewoon echt last van, en dan wil je toch ook graag de schaduw in, en baal je als dat ff niet kan door omstandigheden? Je houdt het wel vol, en je overleeft het heus wel, maar lekker is het ook niet altijd :)

En hoeft hoeft echt niet óf te zijn, dus dat stal of wei met brandende zon de enige opties zijn. Gewoon wei met beschutting kan ook.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:32

Bij ons staan de bomen heel ongelukkig. Pas rond 4 of 5 uur is de schaduw van de bomen groot genoeg om eronder te kunnen staan met 2 paarden. Ik ben rond 2 uur naar stal gegaan en trof daar 4 verhitte paarden aan. Dus ik heb ze op stal gezet, want daar was het redelijk koel. Vanavond gaan ze weer het land op. Er zijn 6 jaar geleden bomen geplant in het weiland maar deze hebben de paarden allemaal opgegeten/ omvergeschuurd en het merendeel is daar nu van dood en degene die er staan zijn hele zielige boompjes die niet genoeg schaduw geven.
Volgens mij vonden de paarden het niet erg op stal. Ze gingen meteen staan dutten.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:23

Wij hebben ook geen schaduw, helaas.. Ik zorg wel dat er altijd voldoende fris water is... Maar op stal zetten is ook geen optie.. We zijn druk aan het verbouwen en het is er veel te warm..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:40

Geen schaduw.. geen dier in wei. Ik denk dat men zelf ook niet de hele dag in de zon wilt staan..
Het is veel te warm en afkoelen kunnen ze zo niet.
Ik weet wel dat het gebeurt met allerlei dieren, maar moet niet kunnen.
Je mag inderdaad niet overal een stal oid neerzetten, maar dat ligt ook aan de handhaving. Als je iets fatsoenlijks neerzet, zal dat minder erg zijn als een krot of samenraapsel van materiaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:48

Als ze lekker op de vlakte staan en voldoende water tot hun beschikking hebben zal het zo'n vaart niet lopen.

Vorig jaar vele uren in de wei doorgebracht waar wel allerlei mogelijkheden voor beschutting waren maar de paarden kozen ervoor om op het strand te gaan staan tussen twee kribben. Bij de bomen en struiken kwamen ze bijna niet omdat er daar veel meer vliegen en andere steekapparaten zaten.

Ander vee in dezelfde weide zocht wel de schaduw op al lagen de koeien ook liever laveloos aan het strand op het heetst van de dag.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:02

ik heb ook geen schaduwplek op de weide. ik haal de paarden binnen voor het te warm wordt (tussen 8 en 9 uur). in de stal wordt het ook wel warm, maar dan douche ik de paarden met koel water en zet ze kletsnat terug in hun box. een warme stal is imo beter dan die gloeiende zon.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:23

ze hebben al een deken op , dat beschermt wel. en de meeste van die dekens hebben uv-filters. ik persoonlijk zou een paard ook niet op een wei zetten zonder enige schaduw, maar eigenlijk denk ik niet dat het zo erg is al sommigen denken. kan je niks tijdelijks zetten, idd een partytent of parasol? of zo'n windscherm?
in de winter kan het minder kwaad, dan kunnen ze constant buiten zonder beschutting. zelfs al hebben ze een stal, ze gaan er zelden in in de winter. paarden kunnen beter tegen koude dan tegen warmte.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:29

Mijn paard + veulen hadden ook op de heetste momenten van de dag geen schaduw en dat zat me niet lekker.

Heb gisteren 4 palen in de grond geslagen en er een UV/ waterdicht zeil overheen gebonden. Het is niet alles, maar nu hebben ze een keuze. Ik hoop dat ze het laten staan en niet de palen omschuren :+

Ik snap de keuze voor een deken, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. De natuurlijke manier om af te koelen is zweten en dat heeft met een deken juist weer geen nut..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 30-06-09 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:29

inderdaad...paarden hebben meer last van de zon dan van regen en kou...
Hier in frankrijk staan veel paarden overdag binnen en s'nachts buiten,is ook wat prettiger i.v.m de vliegen..
ik zou zeker wat schaduw proberen te maken door een tent of iets dergelijks....hier verkopen ze van die tunnels,ijzeren bogen,die laat je dan aan weerskanten open en je doet er bambou of van die wilgentenen matten overheen....dat staat zo..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:49

Ik zou echt proberen om iets te verzinnen zodat ze beschutting hebben, hoe minimaal ook.
Ik ben er mijn (toen nog verzorg)paard bijna aan verloren... Beestje stond ook de hele dag inde volle zon, totdat hij opeens in de wei lag. Dierenarts kon niets vinden en heeft geadviseerd hem binnen te halen, eventueel te gaan wandelen voor het geval het toch koliek was.
Toen ik drie straten weg was, voelde ik dat ik hem niet kon houden, en ging terug om een hoofdstel te pakken. Paard stond op stal, is door zijn benen gezakt en kon niet meer overeind komen.. Volgens de dierenarts was hij bevangen door de hitte.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:37

Arabesk schreef:
als de andere optie is 'op stal' zou ik ze toch buiten laten staan..

ze staan liever op stal dan in de volle zon!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:40

Mijn pony van 31 staat helaas ook in de zon.
De wei waarin zei staat heeft geen bomen ect...
Op stal is ook geen optie, ze staan er maar met zn tweeen en de andere blijft in de wei staan dus tja...
Het is een hele lap land dus gelukkig waait het er wel een beetje.
Laatst bijgewerkt door mariekie op 30-06-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:43

Ik vind beschutting ook één van de basisbehoeften voor een paard.
Een koel, droog en veilig plekje waar ze kunnen schuilen bij regen, wind of zon.

Ik zou eens goed alle opties op een rijtje zetten, en dan een goede keuze maken.
Een stalletje, container of grote bomen waar hij lekker de schaduw kan opzoeken e.d. is in mijn ogen het allerminste waar je voor moet zorgen.

Want een paard constant buiten laten staan met dit weer, zonder beschutting?

:n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:45

nou een container in de zon is eigenlijk ook geen optie, das een broeikas.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:47

Ik vind het ook geen fijn idee.. Mijn bijrijdpaard haal ik af en toe al zwetend achter de oren het land uit, en die heeft wel beschutting (van de koeienstal).
Misschien kan je idd iets als een groot houten hek neerzetten, zodat daar schaduw mee gemaakt kan worden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:05

Ik heb een wei met bomenrijen aan 2 kanten, dus altijd is er wel ergens schaduw. Toch staan ze meestal in de volle zon te grazen.
Ook in de paddocks laat ik bij warm weer de stallen open zodat ze binnen in de schaduw kunnen gaan staan. Dat doen ze ook erg wisselend; soms wel soms niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:23

Ze staan nu bij de shetlanders. Die hebben een grote boom en hoe later in de middag hoe meer schaduw ze hebben. Maar ze gingen er niet in staan. Die gekken waren juist de hele tijd door het land aan het crossen en hadden de grootste lol.
Ik ga rond 4 of 5 uur even weer bij ze kijken hoe het gaat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:46

Mijn paard en de kudde waar ze vorig jaar in stond, had de beschikking over én schaduw én een schuilstal. En stond de hele tijd in de bakkende zon! Het is ook nog eens een zwart paard.. Ook de Bucas Buzz off die ik voor haar had gekocht werdt me niet in dank afgenomen en is ondertussen alweer verkocht.

Nu staat ze in een wei waar op het heetst van de dag idd geen zon is, en ondanks dat ik haar graag schaduw gun weet ik dat ze er toch geen gebruik van maakt. In de ochtend heeft ze wel schaduw, dus kan morgen kijken of ze daar dan wel gebruik van maakt.

Maar ze zweet niet, is alert en heeft ten allen tijden de beschikking over ruim voldoende vers water. Dus misschien heb ik een raar paard (dat is een retorische vraag overigens :D ) maar zolang ik merk dat ze voldoende drinkt en het goed doet dan laat ik het maar zo. Andere optie is op stal, en dat vind ik nog erger met dit weer...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:51

Ragnaaa schreef:
Ik vind beschutting ook één van de basisbehoeften voor een paard.
Een koel, droog en veilig plekje waar ze kunnen schuilen bij regen, wind of zon.

Ik zou eens goed alle opties op een rijtje zetten, en dan een goede keuze maken.
Een stalletje, container of grote bomen waar hij lekker de schaduw kan opzoeken e.d. is in mijn ogen het allerminste waar je voor moet zorgen.

Want een paard constant buiten laten staan met dit weer, zonder beschutting?

:n

Ik snap je beredenering, maar dit is een stal met in de zomer 24/7 weidegang (wat ik heel belangrijk vind voor mijn paard) in de winter overdag naar buiten (wat ik heel belangrijk vind voor mijn paard) de hele dag, voldoende mogelijkheden om te rijden etc etc etc. Andere opties zijn de paarden naar binnen bij andere stallen meer dan het grootste gedeelte van de dag en ook altijd in de nacht, zomer of winter. Nee laat maar, dan maar even doorbikkelen als het een keer een paar weken iets warmer is dan normaal. Helaas staat mijn paard ook in een gemeente waar je niet eens een eerste klas schuilstal vanuit de fabriek mag zetten, je mag niet eens een afdak maken wat niet al bestaand is. En een container met dit weer... dan kan ze nog beter buiten staan, daarin wordt je echt gekookt...