Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

beantsje schreef:Hoezo schuilstal uiteraard? Is lang niet altijd nodig hoor. Beschutting tegen de wind door bijv. een haag of een schutting is op zich voldoende maar dan hebben we het wel over de wat soberder rassen.

. 'mijn paard wil graag zijn stal in' is vaak een onbedoelde clickertraining geworden. Stal = schepje biks voor het paard, = beloning. Dat hij daarna niet meer naar buiten kan, kan hij niet overzien.
Arabesk schreef:MamboBeach schreef:Arabesk, suggereer je daar iets mee?
Nee ik geef alleen aan dat paarden niet smeltenzelfs de meest fijnbesnaarde arabjes niet
Arabesk schreef:je kunt paarden alles leren door ze met voedsel te belonen: de trailer inlrennen, over een zeiltje lopen of zijn box inlopen. 'mijn paard wil graag zijn stal in' is vaak een onbedoelde clickertraining geworden. Stal = schepje biks voor het paard, = beloning. Dat hij daarna niet meer naar buiten kan, kan hij niet overzien.
Ik heb een paard dat direct naar een zeiltje toerent zodra ik het neerleg in de wei, omdat hij geleerd heeft dat als hij er op gaat staan hij een koekje krijgt. Dan staan er ineens drie paarden te dringen om als eerste op het zeiltje te mogen. Dat is geen kwestie van 'mijn paarden zijn gek op zeiltjes en gaan er graag op staan' maar 'zeiltje = beloning'.
Ik heb gemerkt dat hoe langer onze paarden 24.7 keuzevrijheid hebben, des te minder ze gebruik maken van de schuilstal. Totdat ze er uiteindelijk alleen maar met zonnig warm weer in gingen staan
Anya schreef:Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken. Ik heb er twee waarvan de ene duidelijk liever binnen staat 's nachts. In de tijd dat zij kon kiezen tussen binnen of buiten ging ze 's nachts naar binnen. Mijn andere paard staat bij voorkeur altijd buiten, is daar ook duidelijk gelukkiger dan op stal. Hij staat alleen binnen bij ongelofelijk harde regen in combinatie met wind. Niet met vrieskou o.i.d.
Dus ik pas mijn weidegangopties aan aan de voorkeur van mijn paarden.
Arabesk schreef:je kunt paarden alles leren door ze met voedsel te belonen: de trailer inlrennen, over een zeiltje lopen of zijn box inlopen. 'mijn paard wil graag zijn stal in' is vaak een onbedoelde clickertraining geworden. Stal = schepje biks voor het paard, = beloning. Dat hij daarna niet meer naar buiten kan, kan hij niet overzien.
Ik heb een paard dat direct naar een zeiltje toerent zodra ik het neerleg in de wei, omdat hij geleerd heeft dat als hij er op gaat staan hij een koekje krijgt. Dan staan er ineens drie paarden te dringen om als eerste op het zeiltje te mogen. Dat is geen kwestie van 'mijn paarden zijn gek op zeiltjes en gaan er graag op staan' maar 'zeiltje = beloning'.
Ik heb gemerkt dat hoe langer onze paarden 24.7 keuzevrijheid hebben, des te minder ze gebruik maken van de schuilstal. Totdat ze er uiteindelijk alleen maar met zonnig warm weer in gingen staan