wat nu doen? ponys uit de buurt worden verwaarloosd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

wat nu doen? ponys uit de buurt worden verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:42

bij ons vlakbij staan twee hele lieve paardjes, maar ze worden absoluut niet goed verzorgd!
nu weet ik wel dat veel niet onder dierenmishandeling schijnt te vallen (tot mijn grote ergenis :( ), maar verwaarlozing is dit toch zeker wel. ik heb een foto gemaakt van de hoef van dat ene paard, wat nog maar een veulen is, dat arme dier gaat nu gewoon heel verkeerd op z`n benen staan |( foto heb ik alleen van de hoef gemaakt, ivm eventuele herkenning, maar als dat zelfs niet mag, zeg dan maar dat ik het snel weg moet halen ;)
moet ik hier nu iets aan doen , dierenbescherming bellen of laten staan?

dat arme dier lijkt wel een koe |( ;( echt een gespleten hoef |( (de andere hoeven zijn overigens ook veel te lang)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-06-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:45

He wat ziet dat er naar uit |(
Ik denk dat je het beste met de eigenaar kan gaan praten.
En dat die dan met het paard naar de hoefsmid gaat

Miranda06

Re: wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:46

Dat denk ik ook ja dat je beter naar de eigenaar
kan gaan want denk niet dat de dierenbescherming hier
veel aan doet

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:48

je kan sowieso beter eerst de eigenaar bellen/aanspreken voordat je de dierenbescherming erbij gaat halen lijkt mij ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:48

tsja die eigenaar komt maar heel af en toe en heb geen idee hoe hij heet en waar hij woont , dus hij moet daar echt net zijn, anders kan ik er wel naar fluiten, maar loop ik hem tegen het lijf, zal ik zeker met hem erover praten.
ik vind het echt zo erg, het is nog maar een veulen en gaat nu al helemaal verkeerd op zijn benen staan |(

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:49

Mischien dat de eigenaar wel helemaal niet gedient is van een vreemde die zich ermee komt bemoeien... je weet nooit hoe die mensen zijn ? Ik zal wel de dierenbescherming bellen hoor !

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:51

tsja maarja als ik hem tegenkom neem ik toch echt wel het risico dat hij er niet van gediend is hoor! maar als het nog lang duurt, mijn ouders vinden het ook vreselijk....

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:55

Wat zielig zeg |(
het is een beetje lastig.
want zoals veel zeggen eerst de eigenaar aanspreken en dan pas de dierenbescherming bellen.
@ Eva_D heeft ook wel gelijk, je weet niet hoe de eigenaar reageert.

Dus misschien kun je de dierenbescherming bellen en het uitleggen, dan geven hun waarschijnlijk wel aan wat een goed optie is of wat ze gaan doen

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:09

ja ik ga waarschijnlijk morgen de dierenbescherming bellen , of mijn ouders , ik ben er nooit zo goed in om het allemaal netjes uit te leggen :o maar ik wacht nog even tot morgenavond , want dan komt de eigenaar altijd en een beetje op de uitkijk staan, misschien dat ik hem dan aan kan spreken....

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:13

Zulke paarden hebben wij ook in de buurt staan maar mijn topic werd niet echt serieus genomen. Ik zou wel de dierenbescherming bellen jah,

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:37

De Shetjes die naast onze paarden staan hebben ook zo'n hoeven. Vorig jaar heeft mijn man de buurman al eens aangesproken, hij heeft er toen enigszins mee gedreigd om klacht neer te leggen. De buurman heeft er toen iets aangedaan, maar nu loopt er weer zo'n pony met lange hoeven, de tenen staan echt in een krul naar omhoog. Het is altijd vervelend en schipperen, omdat je geen ruzie wil met je buren, maar ik vind het ook altijd zo triest om zien. Wie dieren houdt, moet ze de verzorging geven die ze nodig hebben, punt.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:42

Ik heb ook zoiets meegemaakt..
Ik heb een aantal jaar bij een oude boer verzorgt.
Eerst verzorgde hij de paarden heel erg goed en toen ging ie dus de hoeven verwaarlozen.
Toen is ook een keer de dierenbescherming ingeschakeld, hun hebben gewaarschuwd en dat hielp.
Maarja ook niet voor lang wat hij heeft het maar 1 of 2 keer op tijd gedaan.
Later was het weer zo ver en door dat en wat andere dingen ben ik daar toen weggegaan.

Ik zou gewoon anoniem aangifte doen bij de dierenbescherming.
Aanspreken helpt bijna niet, krijg je meestal alleen maar ruzie mee ;)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:47

Waar ik werkte stond ook eens een veulen dat er erg aan toe was ( beestje kon amper staan zo'n zeer had die). En het duurde ook al een hele poos. Die mensen waarvoor ik werkte hadden de man er nog niet over aangesproken ( enkel gebelt als het paardje weer enorm af zag). Nu heb ik toch meteen de politie gebelt hoor. Ben ook een hele poos bij het paard gebleven, wat gerustgesteld enz. Toen ik in het weekend terug kwam was ze eindelijk ingeslapen.
Maarja je kan altijd eerst bij de eig proberen ( kan zijn dat hij wel het beste voor heeft met de beestjes maar niet goed weet wat het beste nu is) en als hij niet vat dan zou ik naar de DB gaan.

bumbaluutje

Re: wat nu doen? ponys uit de buurt worden verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:29

Foto's maken, en de dierenbescherming inlichten ?

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:48

Als alleen e hoef zo is en ze niet mager zijn ofzo, zou ik het gwn tegen de eigenaar zeggen, zijn ze ook nog broodmager en hun vacht is dof.
Zou ik het de dierenbescherming melden ;)
Maar bvoordat je dat doet kun je miss ook naar de eigenara gaan en hem/haar erop aanspreken, zie je geen verbetering kun je alsnog bellen ;)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:18

Mischien kan je beter samen met 1 van je ouders naar de eigenaar gaan. Dan ben je niet alleen als hij boos wordt.
Maar als hij er daarna niets aan doet gewoon de dierenbescherming bellen. Dat zou ik wel doen.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:21

ik zou ook eerst de eigenaar confronteren en daarna de dierenbescherming bellen.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:31

eef_paardjes schreef:
Mischien kan je beter samen met 1 van je ouders naar de eigenaar gaan. Dan ben je niet alleen als hij boos wordt.
Maar als hij er daarna niets aan doet gewoon de dierenbescherming bellen. Dat zou ik wel doen.

inderdaad een goed idee om te vragen of één van je ouders mee willen gaan om met de eigenaar te praten... veel succes, hopelijk word er snel iets aan de hoefjes van de pony gedaan!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:36

Eva_D schreef:
Mischien dat de eigenaar wel helemaal niet gedient is van een vreemde die zich ermee komt bemoeien... je weet nooit hoe die mensen zijn ? Ik zal wel de dierenbescherming bellen hoor !

Inderdaad, soms kunnen mensen ontzetten boos worden als je je met hun zaakjes bemoeit. Misschien kán de eigenaar de paarden niet verzorgen ofzo... je weet de rede toch niet. Maar de tip om met je ouders te gaan, wat de andere bokkers zeggen, vind ik supergoed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:01

Als je degene die daar komt aanspreekt, doe dat dan wel beleefd en zonder verwijten. Hier staan dus shetjes die hoeven waren ook nooit gedaan, die man wist gewoon niet dat dat moest gebeuren. Na een waarschuwing probeert die ze nu wel te laten bekappen... maar goed beestjes zijn mensenschuw dus lukt niet altijd. Ondanks dat die 1 (of 2) waarschuwingen heeft staan komt de dierenbescherming nooit meer, ookal is na die tijd nog een paar keer gebeld omdat het niet goed ging. Persoonlijk heb ik dus niet veel op met de dierenbescherming en zou ik eerst proberen met die eigenaar te praten ;)

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:45

Ik zou de dierenmishandeling meldlijn bellen! Die gaan kijken en als zij het nodig vinden nemen ze contact met de eigenaar op. Ik zou er zelf niet mee gaan bemoeien.

0900-2021210

groetjes, Simone

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:13

Zoals al eerder gezegd hier.... Dierenbescherming bellen is echt het beste wat je kan doen. Wat een triest gezegd die hoeven zeg.

Groetjes Nicolette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:17

Ik zou ook de DB bellen en deze foto naar hun toe mailen, met het verhaal dat ze zoveel doen aan paardenwelzijn dat ze hier vast ook wel even naar willen kijken, hoe zien de paarden er verder uit? Hebben ze water en eten? Zijn ze mager of hebben ze juist hele opgezwollen buikjes?

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:43

Zoals iedereen al zegt, even naar de eigenaar gaan!
Hij/ Zij moet echt naar de hoefsmid!
Arm beesje.
Bij een vrienden van me het zelfde verhaal, we gingen gewoon stiekem in de wei paardje poetsen en helemaal verwennen dat beesje had niet eens eten! we hadden 100 appels en zo !
Als ik jou was zou ik echt naar die eigenaar gaan, en als ie nie wil luisteren is het echt een dierenbuil!
Mensen zijn soms dom, ze kopen een beesje en verzorgen het niet goed!

Ik ben 13 en ik heb niet heeeel veel verstand wat je zou kunnen doen, maar zeker wel naar de eigenaar.
Ik zou zelfs wel als die stomme man of vrouw niet wilt luisteren naar de dierenbescherming halen!
Dikke dierenmishandeling!! ;(

Echt zielig voor 't paardje |(

Succes!!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:58

Tsja de dierenbescherming... of je daar nou zo veel aan hebt, ik betwijfel het. Aangrenzend aan mijn weiland staat ook een hele kudde shetjes in alle vormen/maten/kleuren/leeftijden. In een apart stukje staat nu een merrietje met veulen, merrie is zelf nog een veulen om te zien, loopt kreupel en hij heeft een onverklaarbare harde bult aan de zijkant van het hoofd. Daarnaast staat er alleen maar dor gras, wordt er nooit mest weggehaald en is het gewoon een bende. Maar... er staat water dus dat is voor de dierenbescherming vaak al voldoende om er niks mee te "kunnen" doen. Ik heb de eigenaar pas nog gevraagd wat hij nou eigenlijk met die beestjes doet.. nou gewoon leuk was het antwoord pfff...
Die hoef ziet er idd echt naar uit zeg, hoop dat het jou wel lukt er iets aan te doen, succes!!