Welke stal voor jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TiffanyJoy

Welke stal voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:15

Wilde graag jullie mening...

Heb een jaarlingetje,ze staat op de stal waar ze is geboren in een groepje met andere merrie's..helaas wel allemaal oudere,maar ze heeft het wel naar haar zin,ze weet ook niet beter.
Ze word daar erg goed verzorgt,wij hebben het naar ons zin.Maar ik heb wel eens van die momenten dat ik denk dat ze tekort komt.
Geen andere jonge dieren om mee te spelen,en ze kan geen hele dagen op de wei...nu is ze dit ook niet gewent,maar ze komt wel elke dag buiten,en heeft ze een super grote stal,met goed contactmogelijkheden met de andere paarden.

Nu is hier in de buurt ook een veulenopfok,daar zou ze dus in een groepje van 6 merrie's kunnen,en in de zomer dag en nacht op de weide..in de winter met hetzelfde groepje in een mega stal,met veel frisse lucht,eigenlijk alleen maar onder een afdak..Dus allemaal erg netjes geregeld.

Ik ben nu regelmatig met haar bezig,beetje poetsen,voetjes geven,wandelen..dus de basis zit er goed in.
Wat zouden jullie doen,haar op haar vertrouwde stal laten,of toch kiezen voor de opfok?

Vind het zelf erg moeilijk...ze heeft het nu ook naar haar zin,iedereen op stal is weg van haar,en ze is het daar goed gewent.
Laatst bijgewerkt door TiffanyJoy op 10-06-09 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Re: Welke stal voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:21

Toch de opfokstal denk ik. Meer weidegang en omgang met leeftijdsgenoten lijkt me de eerste periode heel belangrijk. Als het in de buurt is kun je d'r in de gaten houden en je basis een beetje bijhouden. Laat d'r lekker nog een paar jaar kind zijn op een vertrouwd adres....

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:28

Is voor allebei wat te zeggen. Als ze genoeg buiten kan met oudere paarden is dat net zo goed als alleen met leeftijdsgenoten, maar naar buiten kunnen vind ik wel heel erg belangrijk voor een jaarling, dus dat zou een reden kunnen zijn om toch voor de veulenopfok te kiezen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:44

Ik zou voor opfok kiezen. Is meest natuurlijk gedrag voor je jaarling.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:46

ik zou ook voor de opfok kiezen..lekker met soortgenootjes het land in!
is het meest natuurlijk :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:47

Ik zou ook voor de opfok kiezen. :j lekker met vriendjes het land in en lekker jong zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:48

Ik zou toch ook voor de opfok gaan.

Niet dat ze het nu niet goed heeft maar ik denk dat het voor een jaarling nog fijner is om meer buiten te komen en in een groep op te groeien met leeftijdsgenootjes.

Mocht ze echt niet kunnen wennen voor je idee kan ze dan nog terug naar waar ze nu staat?

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:04

Miepie1980 schreef:
Ik zou toch ook voor de opfok gaan.

Niet dat ze het nu niet goed heeft maar ik denk dat het voor een jaarling nog fijner is om meer buiten te komen en in een groep op te groeien met leeftijdsgenootjes.

Mocht ze echt niet kunnen wennen voor je idee kan ze dan nog terug naar waar ze nu staat?

ja ze kan dan wel terug gelukkig...anders zou ik het niet eens overwegen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:07

Ik zou in dit geval ook voor de opfok kiezen. Zoveel mogelijk naar buiten is voor zo'n uk wel het belangrijkste punt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:09

Ik ben er voor om paarden zoveel mogelijk buiten te houden, maar ik ben er ook voor om veulens/jaarlingen in een gemengde groep op te laten groeien, ipv van een stel kinders dat elkaar op moet voeden.

Ik denk dat ik haar in de oude groep zou houden.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:11

In dit geval zou ik voor opfok gaan, normaal zou ik veel liever zien dat een veulen in een gemengde kudde staat en zo van alle paarden iets kan leren, ik vind opfok niet zo natuurlijk in dat opzicht. Maar zo'n jong paard op stal vind ik helemaal vreselijk, dat is vreselijk slecht voor de ontwikkeling van de botten en gewrichten en zo'n ding hoort nog niet zo lang op stal te staan. Ik vind dat soort dingen altijd heel erg om te lezen, maar dat is persoonlijk.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:16

BrittKitt schreef:
In dit geval zou ik voor opfok gaan, normaal zou ik veel liever zien dat een veulen in een gemengde kudde staat en zo van alle paarden iets kan leren, ik vind opfok niet zo natuurlijk in dat opzicht. Maar zo'n jong paard op stal vind ik helemaal vreselijk, dat is vreselijk slecht voor de ontwikkeling van de botten en gewrichten en zo'n ding hoort nog niet zo lang op stal te staan. Ik vind dat soort dingen altijd heel erg om te lezen, maar dat is persoonlijk.

Ze staat geen hele dagen op stal hoor,ze komt er elke dag zo veel mogelijk uit...alleen hebben we niet zoveel weidegang,dus ze staat niet dag en nacht in de wei....Maar wel elke dag buiten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:29

Een veulen zou niet op stal mogen staan, maar dat is mijn mening. Ik ben sowieso van mening dat het beter is voor een paard om buiten te lopen.
Ik zou dus zeker voor de tweede stal kiezen, veel beter voor de ontwikkeling van je paard, dat levert jou later ook alleen maar weer meer voordelen op!

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:07

Ik zou zeker weten voor de opfok kiezen, het is belangrijk dat ze zoveel mogelijk buiten loopt. Mijn jaarling loopt met 2 andere jaarlingen dag en nacht buiten en zo nu en dan loopt er een oudere merrie bij die ze meteen wat manieren kan leren. ;)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:44

bedankt voor jullie meningen,die neem ik zeker mee bij mijn keuze.
Ga snel een keertje langs bij de opfok,en kijken hoe de sfeer daar is,en dan maak ik mijn keuze.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 02:08

Opfok!

En deze klinkt handig, in de buurt, overzichtelijke groep, swinters ook de ruimte, ideaal toch?
Natuurlijk is het even wennen, van stal veranderen, maar kijk naar wat ze er voor terug krijgt, dat is toch zalig voor zo'n jong ding.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 02:13

Ik zou ook zeker voor de opfok gaan. Die jonkies wennen makkelijk en passen zich snel aan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:48

PP --> VSW

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:56

Ik zou in eerste instantie voor de opfok gaan, omdat ze daar nog meer buiten komt dan nu.
Maar aan de anderekant is het wijs om je jaaling in een al bestaande koppel te gooien?
Wij hebben zelf een jaarling en hebben gelukkig de voorzieningen thuis, maar als ik na haar kijk en ik zou haar in en bestaande koppel gooien gaat het denk ik niet goed komen.
Ze kan nl totaal niet voor haar zelf opkomen en zal dus behoorlijk worden bijgewerkt.
Maar dat kun jij natuurlijk zelf het beste over oordelen, ik ken jou jaarling immers niet.

In elk geval succes met je keuze.

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:14

Ik zou zelf voor de opfok kiezen..
heb zelf spijt gehad dat ik het nooit heb gedaan met mijn paardje

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:37

Ik zou voor de opfok kiezen,vind het belangrijk dat ze zoveel mogelijk buien komen(het liefst 24/7)
Dit geld trouwens voor paarden van alle leeftijden maar dit even terzijde!

Leuke jaarling heb je trouwens!!!(heb even in je profiel gespiekt)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:42

Persoonlijk zou ik niet meer snel voor een opfok kiezen. Maar voor mij zou de voorwaarde wel zijn bij zo'n jong paard dat ze dag en nacht buiten staat op een groot stuk land en niet bv. een paddock maar gewoon voldoende ruimte om uit te razen. (je zal wel merken dat ze meer wondjes krijgt; helaas dat hoort erbij). Dus toch de opfok, als je zelf je paard goed in de gaten kunt houden en kunt zien of ze gezond blijft en het naar de zin heeft. Veel succes met je keuze!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:07

Wij hebben onze jaarling ook nog op de pensionstal staan waar ze geboren is en zoals het er nu uitziet houden we dat zo.Heb soms wel dezelfde twijfels maar die zou ik ook hebben als ze in een opfok zou staan.
Ze staat overdag in een groepje met merrie,s van verschillende leeftijden op het land.Snachts op stal, vind ik zelf wel een veilig idee!
Een vriendinnetje van dezelfde leeftijd zou wel leuk zijn en het is een paar keer bijna gelukt maar uiteindelijk kozen de mensen voor een andere stal.
Ze is gezond en toont gelukkig en vrolijk!Veel andere paarden die in andere groepen op het land staan zijn ook dol op haar daar mag ze vaak savonds nog samen mee spelen in de zandbak ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:04

Ik zou haar op haar huidige plekje laten opgroeien. Zelf heb ik ook een jaarling merrie die nog bij haar moeder in een vaste groep loopt. Helaas ook geen leeftijd genootje wel twenter en inmiddels zijn er twee veulentjes geboren. Die komen ook op termijn in de groep met hun moeders.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:37

Mijn 2 jaarlingen staan nu nog alleen in de wei met ze 2e maar ga per 1 augustus verhuizen naar een stal met oudere paarden en ik vind zelf dat het beste is om ze in een kudde te zetten van alle leeftijden.
(is mijn mening)