Vieze stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evix

Vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:54

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een eigen paardje en ze is echt een schat! Maar het probleem is dat ik financieel nog niet helemaal lekker zit, en ik dus nog even rustig aan moet doen met de kosten. En mijn paardje maakt er iedere nacht een vreselijke troep van in haar stal. Ze poept en plast de hele stal onder, en dan kan ik hem weer elke dag helemaal opnieuw schoon maken omdat echt ál haar stro nat is. Het extra werk is niet echt een punt voor mij, maar wel de hogere kosten voor de stro als normaal. Ik zit op het moment namelijk een beetje krap. Heeft iemand anders hier ook problemen mee of gehad en wat doe/deed jij eraan en tips waardoor ik stro kan besparen of iets dergelijks?

xxx Evy

joyce83

Re: Vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:56

Kan ze in de nacht niet naar buiten? Zo plast ze de stal in elk geval niet onder.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:58

misschien vlas gebruiken, dit neemt heel erg veel vocht op.
Mijn paard kan er ook wel wat van namelijk en dit werkt wel goed al zeg ik het zelf.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:00

of op rubbere matten zetten met een klein laagje zaagsel. Moet je alleen wel meerder malen per dag de mest eruit halen. Schoon laagje zaagsel erbij voor de nacht.

Ik vind het ideaal, paard houden op rubberen matten, alleen je moet wel een goede ondergrond hebben en dat de urine weg kan lopen. Anders ligt je paard nog in het nat te slapen.

evix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:04

Er liggen wel rubberen matten onder, maar de urine kan moeilijk weglopen. Maar aan het einde van de maand komen er staltegels te liggen, en zo kan de urine wel makkelijker weglopen als nu, denk ik. Maar ik zal wel een zaagsel proberen, dat is wel een goed idee. Vlas zal ik ook eens navragen of dat mogelijk is (we delen namelijk met zn drieen de schuur waar de stallen staan en ook het voer en stro etc.)
Maar vlas, wat houdt dat precies in. Ik weet er wel wat van, maar ik heb het nog nooit echt in de praktijk gebruikt.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:07

op de manier zoals ik hem omschreef kan je ook vlas gebruiken. Een dun laagje. Vlas neemt zover ik weet wel meer vocht op dan zaagsel. Is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:12

Ik heb ook zo'n viespeuk, ik kon elke dag de stal helemaal leeghalen omdat alles nat en vies was met stro.
Vlas is wel een stuk duurder, ik betaal zo'n 8 euro per pak, begin met drie pakken per stal en gooi er elke week een pak bij.
Verder haal ik de mest en de natste plekken eruit, en ongeveer 1x per 3 maanden de hele stal leeg. De stallen blijven nu netjes en schoon, je hebt veel minder werk ervan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:35

Ik heb ze jaren op vlas gehad en vind het niet fijn. Het is glad (zeker de eerste dagen) en ondanks dat de stal niet gaat stinken zolang de bovenlaag droog blijft wordt de bodem wel een enorme stinkende natte bende.
Ik ben dus overgestapt op strokorrels. Dat is eenmalig wat meer zakken om een goede bodem te krijgen, maar daarna is het goedkoper in gebruik.
Het neemt goed vocht op en ook de bodem van de stal blijft mooi droog.
Qua aankoopkosten liggen die gelijk aan vlas, maar je gebruikt er minder van, dus is het goedkoper.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:01

het is buiten warm genoeg dus op zoch zou dat best kunnen.
Zelf ben ik geen voorstandeer van vlas dit kan nogal snel nadelige gevolgen hebben op de hoeven (zei mijn hoefsmit)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:53

Kan je niet zoiets van zaagcel/vlas in de stal erbij doen en dan een beetje stro?
want zoiets als vlas ofietswatdaarop lijkt neemt veel vocht op. en dan schep je gewoon het vieze eruit, en als dat trouwens tog droog is, kan je het late ligge, en alleen de mest weghalen.
Of gewoon buiten in de wei zetten? ( als dat kan, want zoveel paarden staan 24/7 op de wei )

evix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:22

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ga binnenkort wel eens zaagsel erbij doen en kijken of dat beter gaat.
Mijn paardje mag met goed weer van mij best buiten blijven staan, alleen is het probleem dat alle andere paarden wel naar binnen gaan, en de staleigenaar meestal de mijne dan ook binnen zet.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:27

Oowwhhja,
Mijn verzorgpony staat op matten, zaagsel & stro ;p
& zelf vind ik zaagsel het fijnste, is het schoonste enzo ;3
alleen stro is weer lekker om op te ligge voor ze ;d

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:37

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:42

Ik heb er nu ook een 4jarige bij en die smeert ook de hele stal onder.
Ik wil hem een keer bloed laten prikken, want dit kan ook komen doordat hij ergens last van heeft. Dit heb ik namelijk al een keer eerder gehad. Toen heb ik ook bloed laten prikken en het bleek bloedarmoede te zijn waardoor hij ook veel moest plassen.
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je kunt ook proberen om hem op vlas te zetten, dit neemt veel vocht op.
Verder moet je hem dan ook geen zoute liksteen ofzo geven, ik weet niet of je dit doet. Maar als ze die hebben krijgen ze veel dorst waardoor ze veel gaan drinken en dus meer plassen.
Ik weet ook niet hoe oud je paardje is, maar jonge paarden kunnen ook nog wel een erge smeerders zijn. Dit wordt dan beter als ze ouder worden.

evix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:28

Mijn paardje heeft geen liksteen, precies om de reden die je aangaf. Ze plast ook niet zo enorm veel dat ik er bezorgt om wordt, en ze poept ook wel heel veel, maar ook niet zo extreem veel dat ze ergens last van kan hebben. Ze doet het alleen echt overal en maakt gewoon een vreselijke troep van de stal.
Ik ga in het weekend de hele stal leegmaken en helemaal schoen maken, dan ga ik er een laag zaagsel in doen, met iets minder stro. Hopelijk neemt het zaagsel dan de plas op en wordt niet al het stro zo nat.

Nog even een heel andere vraag:
Hoe kun je precies merken dat een paard wormen heeft? Mijn paardje heeft volgens mij van de vorige eigenaar een tijdje geen wormenkuur gehad, en ze poept erg veel en het is ook erg dun. Heeft dit met wormen te maken? Of meer met het wennen aan een nieuwe omgeving en ander voer, ofzoiets?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:32

Wat je ook kan doen is hem op strokorrels te zetten.
Je hoeft dan alleen de drollen en de natte plekken er uit te halen.
en het is redelijk goedkoop volgens mij 5 euro per zak.
en wij doen er 2 nieuwe zakken per week in.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:30

Ten eerste een l*llige opmerking: waarom schaf je in hemelsnaam een paard aan als je niet eens het geld hebt om hem fatsoendelijk te onderhouden !! Als er al geen pak stro extra in de week afkan, dan is het toch wel erg triest met je gesteld. Hoe wil je een DA kunnen betalen als er iets met je paard gebeurd?

En dan on topic: ik weet niet of een laagje zaagsel onder het stro zoveel helpt. Als je al geen baal stro kunt betalen, dan kan er al helemaal geen pak zaagsel van af. Zaagsel is veel duurder dan stro.
Mijn ervaring is dat stro toch nog altijd het goedkoopste strooisel is. Ook met een viespeuk van een paard.
Nadeel van zaagsel is: je krijgt het bijna niet afgevoerd. Boeren willen het niet hebben en de meeste tuinders ook niet, naar een manege mag je het niet brengen, want die willen alleen maar mest op strobasis. Of je moet het al op je eigen wei kunnen uitspreiden. Ik heb het gedaan, maar ik heb bijna een jaar lang de zaagsel in de wei zien liggen. Het vergaat nl. bijna niet.

Enige voordeel van zaagsel, is dat het gemakkelijker schoon te maken is dan stro. Maar als je het daarvoor doet, dan kun je misschien beter strokorrel of vlas strooien. Net zo gemakkelijk schoon te houden als zaagsel. Gemakkelijker af te voeren dan zaagsel. Prijstechnisch kost het ongeveer hetzelfde als zaagsel.
Je moet er alleen rekening mee houden dat je een eerste keer zeker 4-5 zakken in een keer in de stal moet gooien. Dus dan kun je meteen diep in de beurs gaan tasten, want dat is niet goedkoop!

edit: ik zie hierboven dat een zak strokorrels € 5 kost. Ik weet niet wat jij betaald voor een baal stro, maar ik betaal er € 1,25 van het land af voor en € 1,50 als ik moet bijkopen. Ik gebruik in de winter 3-4 balen stro per week en dan vreten de paarden er ook nog een heel deel van op. Ik ben dan klaar voor ca. € 4-5 per week. Als ik de strokorrel bereken, dan ben ik de eerste week al € 20-25 kwijt. EN vervolgens strooi je dus elke week nog eens voor zo'n € 5,00 bij. Is dus duurder dan stro.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:56

ik heb de bovenstaandeberichten niet gelezen maar zet er wel even mijnverhaal neer.
wij hebben ook vlas voor mijn paard (varken) genomen..:P
ze spitte ook haar hele stal om en at alles op ook een dikke bende.
nadat ze er koliek van heeft gehad hebben we meteen vlas er in gedaan.
dit werkt erg goed elke dag poep er uit 1 keer per week de natte plek.
wij bestellen het per pallet dan is het omgerekend ongeveer 6 a 7 euro per pak ik ben nu per paard een halve tot 1 zak vlas kwijt het is eerst even wennen maar als laatst dan weet je er het beste mee om te gaan.
als je meer info wil of vragen hebt pb me maar..;)

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:17

edit: ik zie hierboven dat een zak strokorrels € 5 kost. Ik weet niet wat jij betaald voor een baal stro, maar ik betaal er € 1,25 van het land af voor en € 1,50 als ik moet bijkopen. Ik gebruik in de winter 3-4 balen stro per week en dan vreten de paarden er ook nog een heel deel van op. Ik ben dan klaar voor ca. € 4-5 per week. Als ik de strokorrel bereken, dan ben ik de eerste week al € 20-25 kwijt. EN vervolgens strooi je dus elke week nog eens voor zo'n € 5,00 bij. Is dus duurder dan stro.[/quote]

Wij hebben alleen hele groten balen stro en die zijn zoon 200 euro pers stuk.
Ik zal het morgen wel even navragen wat het nou precies de kosten zijn van de stro korrels ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:22

200 euro voor een grote baal stro? :oo

Mag ik ook aan jullie leveren., :))
Ben ik binnen de kortste keren rijk. O:)

Nee, zonder gekheid.
Wij hebben thuis een fourage handel en een klein baaltje stro kost +/- 2,= een grote ronde +/- 30 en een grote vierkante +/- 40.
Pin me er niet op vast, oomlief gaat over de prijzen. ;)

Wat betreft een natte stal.
Een baal zaagsel en vlas door elkaar mengen en daarbovenop een baal stro, elke keer de drollen eruit en 1 x in de week bijstrooien, en je kunt wel een maand met een stal doen.
Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je paard plast. ;)
Maar ik heb een d-pony en een shet zo op stal, alleen 's nachts. :Y)

Verder kan ik me er ook niet in vinden dat je geen geld hebt om je paard te onderhouden. :n
Wat als je ineens de DA moet bellen, wacht je dan ook totdat je paard vanzelf weer beter wordt?

Garth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:23

ik heb goede ervaring met kokossnippers
deze nemen onwijs vocht op en stinken niet
natte plekken en drollen verwijderen en dan bijstrooien
over de kokos kun je wat sto strooien (haal dat ergens bij de boer uit de buurt)
zo hou je de kosten laag en t werkt echt

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:40

[quote="kaatje77"]200 euro voor een grote baal stro? :oo

Mag ik ook aan jullie leveren., :))
Ben ik binnen de kortste keren rijk. O:)

Dit zijn echt hele grote :D
Je moet ze ook echt met de trekker halen en op 3 pallets zetten anders krijg je ze echt niet van hun plek.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:47

angrywolf schreef:
Je moet ze ook echt met de trekker halen en op 3 pallets zetten anders krijg je ze echt niet van hun plek.

Echt waar?

Ik kan het me niet voorstellen, heb je misschien een foto, of zou je een x een foto willen maken. :o
:D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:49

mijn paard is geen viespeuk, maar wil alleen in haar stal plassen, dus ik kon ook bijna elke dag de hele stal leeghalen en dan nog had ik de indruk dat ze nat lag. Dus nu strooi ik op de plaats waar ze plast (ongeveer 1/3 in een stal van 4*4) telkens een dunne laag vlas om het vocht op te nemen. Ik haal dagelijks de mest eruit en om de 3 dagen de natte plekken eruit (halve stal leeg) en strooi dan 2 plakken stro bij en de dagen erna telkens een halve plak, en dat is wat bij ons op stal het gemiddeld stro verbruik is. (grote pakken van tussen 250 tot 350kg; 90x120x240 gemiddeld)

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:56

kaatje77 schreef:
angrywolf schreef:

Echt waar?

Ik kan het me niet voorstellen, heb je misschien een foto, of zou je een x een foto willen maken. :o
:D

Dat ga ik proberen.
Ik weet allen niet hoe dat uploaden werkt