Bak afzetten, schuin of recht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bak afzetten, schuin of recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:37

Wij gaan binnenkort een bak aanleggen in de wei.
Dit doen wij waarschijnlijk door de grond om te laten keren en er wat drainage in aan te leggen.
Het hoe en wat komt deze week een loonwerker voor kijken.
We wilden de bakrand graag met houten palen en lint doen.
Nu zie je deze afrastering soms schuin naar buiten gezet, dus zo: \__________/ en soms met de palen gewoon recht in de grond, dus zeg maar zo: |______|

Het schuine is neem ik aan bedoeld zodat je niet met je benen (met name voeten) tegen de afrastering komt.
Als je het lint op een andere hoogte hangt, zodat je daar niet aan kunt blijven haken met je voeten als je dicht langs de rand rijdt, is het dan nog nodig om de bakrand schuin te doen?

Hoe hebben jullie de bakrand afgezet?
Wie heeft tips of adviezen voor dit, of het aanleggen van een bak in het algemeen? :)

Needje

Re: Bak afzetten, schuin of recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:38

Onze bakrand staat heel iets schuin.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:40

en hoe ziet het er verder uit; lint, koord, hout....?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:42

Heb gereden in zowel schuin als recht... bij de rechte ben ik weleens achter het hek blijven hangen met mijn been (niet zulke goede stuurmanskunsten, of een paard dat dacht er wel doorheen te kunnen), bij schuin nooit gehad.

Ach, van dat rechte leer je echt wel snel goed sturen :P (vooral de buitenteugel) en merk je goed dat de paardjes niet zo tegen het hek aan kunnen hangen, omdat dat jou je benen kost. Schuin hek voelt wel veiliger :P

[edit] altijd met houten omheining gereden :j. Het moet ook wel een beetje uitstraling hebben ;).

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:46

als ik jou was zou ik een schuin hek nemen...
thuis heb ik zelf een recht hek, en de planken zitten ook nog eens aan de buitenkant :S, daarnaast heb ik een pony die graag tegen de bakrand aanloopt, waardoor ik blijf haken.
heb al diverse malen op mijn schenen en knieën blauwe plekken gehad en eenmaal gescheurde chaps... als ik opnieuw de keus had zou ik het iets schuin doen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:46

Wij hebben ook hout.
Overigens raak ik bij ons soms alsnog de rand. Het is ook maar minimaal wat ie naar buiten staat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:47

@zap: door schuine omheining kunnen ze ook heen(planken he)
mijn uitbreekmonster was krankzinnig en beukte zo door de planken heen...

schuin is over het algemeen sterker geloof ik, en wordt meestal ook gedaan als je planken hebt.

mijn bakje is van palen en draad/koord, en ik heb daarbij gekozen om de palen gewoon recht te doen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:49

Wij hebben de bakrand gewoon recht. We hebben om en om bielzen en gewoon palen, dus is het wel het handigste. Qua rijden is het inderdaad zo, dat je goed rechtgericht moet rijden en dus zorgen dat je paard niet kleeft aan de bakrand. Maar heb daar zelfs met jonkies nog nooit echt problemen mee gehad. Schuin is denk ook moeilijker om voor elkaar te krijgen, maar heb daar dus zelf geen ervaring mee, alleen in de manege, maar dat zijn dan dichte wanden.
Hier kun je onze bakrand wel mooi op zien...
Afbeelding

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:50

Als je kunt kiezen: schuin doen!
Geloof me, het is nogal pijnlijk om met je knieën tegen zo'n paaltje te knallen,
of er met je tenen achter te blijven haken :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:53

Ik lees net op internet dat het standaard 12graden schuin gedaan wordt door een omheiningsbedrijf, dus neem aan dat dit voldoende is.
Ik zal dan wel lint nemen, helemaal met houten planken lijkt me wel een erg duur geintje?
Bedankt voor de reacties :)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:54

Ik heb ook lint als afrastering in de bak en ik had gewild dat ik het een klein beetje schuin had gedaan. Blijf er toch wel eens achter hangen en je paard verschiet er wel van.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:55

We hebben de bak dan ook voor het "leven" neergezet en dan kost het misschien wel ff wat, maar de bak staat nu al 11 jaar en is nog nooit iets aan vernieuwd, dus...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:56

TE5 schreef:
Als je kunt kiezen: schuin doen!
Geloof me, het is nogal pijnlijk om met je knieën tegen zo'n paaltje te knallen,
of er met je tenen achter te blijven haken :')

Idem, ik ben tig keer blijven haken, en dat doet echt pijn! Binnen hebben wij schuine betonnen wanden, maar die zijn net niet schuin genoeg, je moet genoeg "marge" nemen zodat je nog met enorme kapstokken kunt rijden in principe

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:58

Of juist niet Oakland, leer je het gelijk af :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:03

Denk pesoonlijk trouwens dat t voor een paard makkelijker is om aan een rechte bakrand te kleven als aan een schuine.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:49

Als je de keuze hebt zou ik voor schuin gaan :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:57

Zou schuin doen. Toen ik mijn grond kocht was de bak die ik heb daar al. Met rechte omheining dus. En ook ik heb wel eens een knie of een voet flink gestoten, en dat is niet fijn in galop.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:09

Ik zou schuin doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:42

ik heb rechte palen, met koord, aangezien ze er ook in de winter in staan als de wei kaal is
als je kan, zou ik het iets schuin doen, altijd fijner met voeten en knieen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:48

hier hetzelfde, we blijven ook wel eens hangen achter een paaltje of isolator... Wij hebben lint en koord. Was de goedkoopste oplossing. Als we geld over hebben wil ik ooit nog eens een houten omheining ;)

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:57

Mij makat het niet zoveel uit eigenlijk ;) Maar schijn staat sjieker 9of hoe je het ook schrijft :P) en zoals je al zij, ja kan niet met je voet blijven haken ;) en voor bepaalde oefeningen is het ook handig ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:49

Ik zou ook kiezen voor schuin. Op onze ponyclub staat de omheining dus ook recht.. Nou degene die dat ooit gedacht heeft...:n... Ook hebben we aan de binnenkant van het het schroeven zitten, waardoor je dus absoluut NIET tegen hek het terecht wilt komen. Als je de mogelijkheid hebt, lekker schuin zetten, bespaart je veel schade aan benen, laarzen, zadel etc!

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:52

Wij hebben gewoon recht, maar ik heb ook nog nooit gehad dat ik er met mijn knie tegenaan kwam, lijkt me wel erg pijnlijk!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:58

Juul_sintha schreef:
Wij hebben gewoon recht, maar ik heb ook nog nooit gehad dat ik er met mijn knie tegenaan kwam, lijkt me wel erg pijnlijk!

Ik heb het met mijn merrie in het begin regelmatig gehad. Is zit daardoor ook een lelijke veeg en een diepe kras over mijn laars heen. Die was net zadelmak en als ze dan eens steun zoeken aan die bakrand, is de kans heel groot dat je zo er tussen zit met je been.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:03

Zal dan wel aan mij liggen, maar zoals al eerder hier gezegd: ik heb in al die jaren al meerdere jonkies hier beleerd (zie foto in dit topic) en nog nooit ben ik aan iets blijven hangen of heb mijn knie beschadigd. Vind het dan ook erg vreemd dat er blijkbaar toch erg veel hier er wel last van hebben... Rechtrichten is denk ik het toverwoord!