Wormenkuur alleen geven als paarden te dun zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Aranka

Wormenkuur alleen geven als paarden te dun zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:08

Tegen mij word steeds gezegd hier dat de paarden alleen een wormenkuur moeten hebben als ze te dun zijn.
Maar ik vind gewoon dat ze elke 8 weken weer een moeten hebben. Wat vinden jullie daarvan?

fjordnina

Re: Wormenkuur alleen geven als paarden te dun zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:17

Ik vind dat je een wormenkuur moet geven wanneer dat nodig is. Dat is niet iedere 8 weken en ook niet als ze te dun zijn. Dat is wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er teveel wormen zijn gevonden.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:19

Preventie is beter dan afwachten :o Dus gewoon iedere 8 weken dus :P

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:26

Preventie is goed, resistentie niet. Met de preventie op basis van 8 weken kweek je dus resistentie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:32

Preventie betekent om het te voorkomen, maar wormen kun je niet voorkomen ;) Je kan de huidige wormen wegkrijgen, maar geen wormmiddel geven ter preventie.
Ik werk ook met mestonderzoek, en dan een keer per jaar een zware kuur tegen alles.
Niet wachten totdat de pony afvalt, dan is er namelijk al een flinke wormbesmetting, en van sommige wormen vallen paarden niet eens af.. Maar een keer in de 8 weken is weer teveel, dan kunnen de wormen (in de eitjes) inderdaad resistent worden.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:43

MysticTinker schreef:
Preventie betekent om het te voorkomen, maar wormen kun je niet voorkomen ;) Je kan de huidige wormen wegkrijgen, maar geen wormmiddel geven ter preventie.
Ik werk ook met mestonderzoek, en dan een keer per jaar een zware kuur tegen alles.
Niet wachten totdat de pony afvalt, dan is er namelijk al een flinke wormbesmetting, en van sommige wormen vallen paarden niet eens af.. Maar een keer in de 8 weken is weer teveel, dan kunnen de wormen (in de eitjes) inderdaad resistent worden.

Met preventie bedoel ik, voorkomen dat de pony dun wordt door wormen e.a. ;)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:30

Ik kan me vergissen maar mij is ooit verteld dat paarden met teveel wormen juist een opgezwollen buik hebben! Dus dan kom je met ' dun ' niet ver.

Wij ontwormen trouwens om de 10 weken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:56

Een opgezwollen buik inderdaad, maar wel met de ribben zichtbaar. Noemen ze ook wel een wormenbuik :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:21

Resistentie ontstaat als na het ontwormen een paar wormen overleven, bijv. als je onderdoseert (als ze allemaal doodgaan kun je geen resistentie krijgen). Mestonderzoek geeft idd vaak meer duidelijkheid, maar zegt lang niet alles.

Een nieuw paard bij mij op stal ontworm ik altijd direct. Als ik hem/haar qua wormbesmetting niet vertrouw doe ik na 14 dagen weer een kuur. En ik doseer altijd over; je geeft maar zo niet te veel maar wel te weinig. Hoe vaak je moet ontwormen is zo afhankelijk van je eigen situatie en de ontwormpasta. Mijn pony ontwormde ik vroeger nooit (liep samen met die van m'n zusje 'achter' de pinken aan). Nu afhankelijk van het middel en de periode zo rond elke 3 maanden. Een paar dagen na het ontwormen gaan ze op een schone weide. Ook dat kan heel veel uitmaken. Het beste kun je overleggen met je DA. Als je wacht totdat je het kunt zien, ben je volgens mij eigenlijk al te laat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:35

Het is niet alleen het onderdoseren wat voor resistentie zorgt. Maar ook dat er een dag na het geven van de wormkuur nog steeds een klein beetje wormkuur in de darmen zit, en de eitjes die dan uitkomen die krijgen dat kleine beetje wormkuur binnen en kunnen ook resistent worden. Hoe vaker je ontwormt, hoe meer wormpjes er een voor een resistent worden..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:39

Resistentie is idd een probleem maar resistentie komt nog bij lang niet alle ontwormmiddelen voor.
Fenbenzadol is bekend w.b. resistentie en ook Pyrantel is verdacht maar bij mijn weten is tegen ivermectine en moxydectine nog geen resistentie aangetoond. Van praziquantel (tegen lintworm) weet ik het niet.
(ik hoop dat ik de namen goed heb...)

Bij ons op stal ontwormen we tegelijk, dat is volgens mij ook het meest effectief. Ik doe dus niet aan mestonderzoek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:49

Over ivermectine heb ik volgens mij wel al eens iets gehoord van resistentie.. maar waar en wat precies weet ik niet meer.
Mox. inderdaad nog niet, maar daar was volgens mij weer een andere reden waarom dat niet te vaak gebruikt mag worden??
En ik weet dat je de pramox juist weer NIET mag overdoseren, want dat schijnt erg gevaarlijk te kunnen zijn..

Tis allemaal ingewikkeld ><

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:12

fjordnina schreef:
Ik vind dat je een wormenkuur moet geven wanneer dat nodig is. Dat is niet iedere 8 weken en ook niet als ze te dun zijn. Dat is wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er teveel wormen zijn gevonden.

ben ik het voor een groot deel mee eens, echter bij veulens worden vaak nog geen wormeitjes uitgescheiden, deze zijn dus niet zichtbaar bij een mestonderzoek!
Veulens altijd goed ontwormen, die hebben altijd wormen bij zich!!!!

daarnaast idd niet zomaar lukraak ontwormen, ligt ook aan hoe de paarden gehouden worden, hier halen we meerdere keren per dag de mest weg, hiermee verklein je de kans aanzienlijk op wormbesmetting.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:22

joyfordogs schreef:
fjordnina schreef:

ben ik het voor een groot deel mee eens, echter bij veulens worden vaak nog geen wormeitjes uitgescheiden, deze zijn dus niet zichtbaar bij een mestonderzoek!
Veulens altijd goed ontwormen, die hebben altijd wormen bij zich!!!!

daarnaast idd niet zomaar lukraak ontwormen, ligt ook aan hoe de paarden gehouden worden, hier halen we meerdere keren per dag de mest weg, hiermee verklein je de kans aanzienlijk op wormbesmetting.

Inderdaad in het voorjaar voordat ze de wei op gaan en wanneer ze eraf komen een mestonderzoek laten doen,
een mest onderzoek kost gemiddelt net zoveel als een wormenkuur,en wanneer hij geen wormen/eitjes blijkt
te hebben hoef je ook geen wormenkuur te geven. Dus geen extra rotzooi in je paard! Waarom zou je iets geven wat hij niet nodig heeft ? Jij gaat toch ook niet iedere maand een antibiotica kuur nemen voor het geval dat je ziek word??? :? Nou waarom je paard dan wel ontwormen terwijl hij misschien geen wormen heeft ????

beantsje schreef:
Resistentie is idd een probleem maar resistentie komt nog bij lang niet alle ontwormmiddelen voor.
Fenbenzadol is bekend w.b. resistentie en ook Pyrantel is verdacht maar bij mijn weten is tegen ivermectine en moxydectine nog geen resistentie aangetoond. Van praziquantel (tegen lintworm) weet ik het niet.
(ik hoop dat ik de namen goed heb...).

Resistentie komt idd NOG niet bij alle ontwormmidellen voor,maar wat gebeurt er als dat wel gebeurt ???
Dan kunnen we onze paarden dalijk niet meer ontwormen,want ze hebben nog geen nieuw ontwormingsmiddel voor hierna,
dus zou toch maar iets voorzichtiger gaan ontwormen voordat we alle wormen resistent maken en al onze paarden onder
de wormen komen te zitten!

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat je ze nu op recept bij de DA moet halen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:20

cocochanel schreef:
Resistentie komt idd NOG niet bij alle ontwormmidellen voor,maar wat gebeurt er als dat wel gebeurt ???
Dan kunnen we onze paarden dalijk niet meer ontwormen,want ze hebben nog geen nieuw ontwormingsmiddel voor hierna,
dus zou toch maar iets voorzichtiger gaan ontwormen voordat we alle wormen resistent maken en al onze paarden onder
de wormen komen te zitten!

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat je ze nu op recept bij de DA moet halen.

Nou dat recept gaat nergens over, onze pensionstal regelt gewoon voor de hele stal in 1 x een recept.
Resistentie wordt veroorzaakt door onderdosering en niet door het ontwormen op zich.
Als we selectief zouden ontwormen op een pensionstal met enkele tientallen paarden, blijf je dweilen met de kraan open volgens mij.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:20

beantsje schreef:
cocochanel schreef:
Nou dat recept gaat nergens over, onze pensionstal regelt gewoon voor de hele stal in 1 x een recept.
Resistentie wordt veroorzaakt door onderdosering en niet door het ontwormen op zich.
Als we selectief zouden ontwormen op een pensionstal met enkele tientallen paarden, blijf je dweilen met de kraan open volgens mij.

Resistentie kan worden veroorzaakt door te vaak ontwormen of ontwormen met een te lage dosis. Bij resistentie van de wormen zijn de wormen dus ongevoelig geworden voor het wormmiddel en werkt het wormmiddel dus niet meer.

Dus niet ALLEEN bij onderdosering kan resistentie ontstaan.. volgens mij kan het geen kwaad ook voor een hele stal (doen we namelijk bij ons opstal ook 20 paarden! zijn er toch ook wel wat )om toch selectief te werk gaan! Onze DA raad het zelfs aan om het zo te doen !

Mag ik vragen hoevaak jullie ontwormen ? :o

(bron http://www.bokt.nl/wiki/Wormen#Resistentie)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:57

ik ontworm 3x per jaar, en de dierenarts geeft mij de juiste kuur die ik nodig heb

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:01

ik ontworm alleen als uit onderzoek van da blijkt dat dat nodig is. ik heb problemenpaardje, dus da is vaak genoeg op stal. dan kan dat wormenonderzoek mooi iedere keer mee worden genomen als ze bloed moet worden geprikt...

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:21

Ik doe het iedere 8 weken :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:56

Ik volg zo'n kalender ding, en dat is iets van 6x per jaar als ik het goed heb.
Als ze naar de wei gaan, als ze eraf gaan, en dan nog paar x op stal en misschien nog tussendoor als ze op de wei staat.
Nouja weet het niet precies uit me hoofd,
maar in iedergeval meerdere keren per jaar!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:34

Mijn dochter ontwormd haar pony's normaal om de 8 weken, maar doet er dus om resistentie te voorkomen regelmatig een paar weken extra tegenaan plakken. Dus bijvoorbeeld 8 weken, 12 weken, 8 weken, 10 weken en ga zo maar door.
Tot nu toe is dat bij haar altijd gewoon goed gegaan.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:30

Ik denk dat als ze dun worden je al te laat bent? Ik doe het 5 keer per jaar en dan steeds verschillende spuiten dus dan weer een dure en dan weer een goedkopere.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:42

Jullie ontwormen bijna allemaal gemiddelt 5 á 6 keer per jaar,
dan is een mestonderzoek toch juist handig om te doen ? Da komt meestal toch wel een keer op stal om inentingen te geven,dan kun je mest meegeven,en eventueel een keer zelf langsbrengen ?

Ik doe 2 keer per jaar een mestonderzoek (is 8,75 bij onze DA dus nog goedkoper dan de meeste wormenkuren ) voorjaar en najaar.
en ontworm haar 2 keer per jaar .
In de winter zijn er zelfs maar weinig wormen actief,zeker als je paard op stal staat,is de kans op
besmetting helemaal klein...dus waar ontworm je dan voor ????

Ik vind het juist fijn om te weten of ze wormen heeft en ik niet zomaar wat rotzooi in haar lichaam gooi.
En qua kosten kom ik denk ik ook nog een stuk lager uit als iedereen die zijn paard "zo goed" om de 8 weken ontwormt,
dus daar hoef je het ook niet voor te laten dan toch ?

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:23

peppalover10 schreef:
Ik denk dat als ze dun worden je al te laat bent? Ik doe het 5 keer per jaar en dan steeds verschillende spuiten dus dan weer een dure en dan weer een goedkopere.

zo doe ik het dus ook.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:29

risky schreef:
ik ontworm 3x per jaar, en de dierenarts geeft mij de juiste kuur die ik nodig heb

Ik ook!

Op een stal waar ik een paardje rij ontwormden ze ook om de 8 weken.
Daar zijn ze nu vanaf gestapt :D