Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Je kan de huidige wormen wegkrijgen, maar geen wormmiddel geven ter preventie. MysticTinker schreef:Preventie betekent om het te voorkomen, maar wormen kun je niet voorkomenJe kan de huidige wormen wegkrijgen, maar geen wormmiddel geven ter preventie.
Ik werk ook met mestonderzoek, en dan een keer per jaar een zware kuur tegen alles.
Niet wachten totdat de pony afvalt, dan is er namelijk al een flinke wormbesmetting, en van sommige wormen vallen paarden niet eens af.. Maar een keer in de 8 weken is weer teveel, dan kunnen de wormen (in de eitjes) inderdaad resistent worden.
fjordnina schreef:Ik vind dat je een wormenkuur moet geven wanneer dat nodig is. Dat is niet iedere 8 weken en ook niet als ze te dun zijn. Dat is wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er teveel wormen zijn gevonden.
joyfordogs schreef:fjordnina schreef:Ik vind dat je een wormenkuur moet geven wanneer dat nodig is. Dat is niet iedere 8 weken en ook niet als ze te dun zijn. Dat is wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er teveel wormen zijn gevonden.
ben ik het voor een groot deel mee eens, echter bij veulens worden vaak nog geen wormeitjes uitgescheiden, deze zijn dus niet zichtbaar bij een mestonderzoek!
Veulens altijd goed ontwormen, die hebben altijd wormen bij zich!!!!
daarnaast idd niet zomaar lukraak ontwormen, ligt ook aan hoe de paarden gehouden worden, hier halen we meerdere keren per dag de mest weg, hiermee verklein je de kans aanzienlijk op wormbesmetting.
Nou waarom je paard dan wel ontwormen terwijl hij misschien geen wormen heeft ????beantsje schreef:Resistentie is idd een probleem maar resistentie komt nog bij lang niet alle ontwormmiddelen voor.
Fenbenzadol is bekend w.b. resistentie en ook Pyrantel is verdacht maar bij mijn weten is tegen ivermectine en moxydectine nog geen resistentie aangetoond. Van praziquantel (tegen lintworm) weet ik het niet.
(ik hoop dat ik de namen goed heb...).
cocochanel schreef:Resistentie komt idd NOG niet bij alle ontwormmidellen voor,maar wat gebeurt er als dat wel gebeurt ???
Dan kunnen we onze paarden dalijk niet meer ontwormen,want ze hebben nog geen nieuw ontwormingsmiddel voor hierna,
dus zou toch maar iets voorzichtiger gaan ontwormen voordat we alle wormen resistent maken en al onze paarden onder
de wormen komen te zitten!
Het is natuurlijk ook niet voor niks dat je ze nu op recept bij de DA moet halen.
beantsje schreef:cocochanel schreef:Nou dat recept gaat nergens over, onze pensionstal regelt gewoon voor de hele stal in 1 x een recept.
Resistentie wordt veroorzaakt door onderdosering en niet door het ontwormen op zich.
Als we selectief zouden ontwormen op een pensionstal met enkele tientallen paarden, blijf je dweilen met de kraan open volgens mij.