Hoe kom ik van de vliegjes af in de stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Hoe kom ik van de vliegjes af in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:11

Net boven het stro, achter tegen de wand waar de paarden meestal poepen, stikt het van de kleine vliegjes.
Die zelfde viegjes zitten ook op de mestkar....miljoenen....

Hoe kom ik er van af?
Wat kan ik op de muur spuiten en op de mestkar (niet op de mest, maar op de buitenwanden van de kar) waar die vervelende beestjes dood van gaan.

Ik heb al Golden Marlin op de muur gespoten, maar dat helpt niet voldoende. Waarschijnlijk omdat de muur het spul opzuigt.
Op de kar kreeg ik het niet gespoten, want het liep er van af. Daar waar het afliep en er een plasje van op de grond lag, daar zag ik trouwens de dag erna een hele berg dode vliegies liggen. Dus het helpt wel.

Ik kan alleen geen scholteltje ervan op de grond in de paardenstal zetten, want dan zitten de paarden eraan. Hoog in de lucht heeft geen zin, want daar zitten die vliegen niet.

Mijn paard heeft er ook last van. Ze zitten tussen haar tepels. Ze krijgt allemaal rode puntjes tussen haar benen.

Wie heeft de oplossing?

joycev

Re: Hoe kom ik van de vliegjes af in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:15

Ik heb precies het zelfde om mijn stal!.

Sinds dat ik me muren opnieuw heb geverft heb ik er last van op de andere stallen niet. Denk dat er iets in de verf zat wat ze lekker vinden. Hoop dat iemand een oplossing heeft word er ook helemaal gestoord van! heb alles al geprobeert :s

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:17

Ik maak altijd zelf een anti vliegen middel. Dit doe je met dettol, azijn en water. Het verjaagt erg veel vliegen. Is het proberen waard. 1/4 dettol (kun je bij de kruitvat kopen) 1/4 azijn en de rest water als je het in zo'n spuitding doet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:18

anti vliegen middel, het paard knoflook voeren...

en over vliegenmiddel gespoten: spuit het ook op de box..
die muggen verhuizen dan zeker!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:19

Tip:

Spinnenraggen laten hangen en die vol sprayen met citroenella of anti-vliegmiddel.

Succes!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:21

Ik heb citronella gespoten, het rook wel lekker, maar de vliegen waren niet onder de indruk!!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:23

de helft van de zwaluwenpopulatie adopteren die in mijn schuur bivakeren en die in je stal asiel geven.... :)* Heb ik 250 zwaluwen minder en ben jij van je insectenprobleem af :D

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:25

Ja dat is ook wel een idee!

Ja of toch een vliegenmepper kopen.... :D

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:27

Ik kan niet meer meteen op het merk komen, maar ik had zo'n spray die speciaal was voor in stal (en omgeving)
Eens even kijken of ik het hier nog heb staan... Jawel! Sectolin, vliegvrij stalspray was het. Dat heb ik destijds
ook gespoten tegen die hele kleine vliegjes.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:31

@ joyciee86: Ja, verjagen, maar het dood de vliegen niet. En dan heb ik ze dus in huis zitten...daar heb ik ook geen zin in. En al helemaal niet om mijn huis dan ook maar met Dettol/azijn in te spuiten :P

Ik geloof dat mijn buuv gek wordt als ze opeen belaagd wordt met vliegen. Dan krijg ik er zowieso meteen de schuld van.
Dus die vliegen moeten echt dood.

@ bitje: anti vliegenspul spuiten helpt niet. OF ze gaan er niet dood OF het zijn er gewoonweg te veel en komen er weer nieuwe zodra het vliegenspul is uitgewerkt.

@ freespirit: ik heb zwaluwen! Niet veel....2 of zo :o :D , de rest zit bij de buren.Maar die pakken volgens mij de grotere insecten en niet die heule kleine vliegjes.

@ puzzelmatch: volgens mij sla ik dan altijd mis :D . Die vliegen passen door de gaatjes van de mepper :D

@ Nickytje: ik ga eens googelen; kijken of een Boerenbond of Aveve dat ook verkoopt

Nu zat ik op de site van Agradi te zoeken en zag ik een vliegenval van Flymaster. Die zou ik al eens net buiten de stal kunnen ophangen voor de grote vliegen te vangen. En misschien dat ik er een aan de aanhangwagen kan hangen voor die ieniemienie vliegjes. Dat is zo'n zak die je met een of andere vloeistof vult (lokmiddel) en daar gaan ze dan wel dood van.

Voor grote vliegen vind, die boven in de stal zwermen, vind ik genoeg oplossingen: vliegenkoord, vliegenrol van 30 cm breed+ 7 meter lang, elektronische vliegenvangers, de vliegenzak enz. Maar voor die kleine vliegjes, die net boven de strolaag zitten, vind ik vrijwel niks. Ja, je kunt zoiets als Golden Marlin krijgen wat je ook los op de vloer kunt strooien. Maar ja, dan kan ik elke week weer opnieuw strooien, na het leegtrekken van de stal. Dat wordt weer een hele kostbare aangelegenheid, want die korrels zijn niet goedkoop. Dus Sectolin zou een goed idee kunenn zijn. Dat spuit ik dan op de muur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:14

Vroeger maakten de boeren de onderste halve meter van hun boerderij lichtblauw, ze zeggen dat dat was om vliegen te weren :?

Of zakjes water boven de deur hangen, maar of het echt werkt, geen idee.

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

Ik heb echt ook al alles geprobeert. Maar die kleine vliegjes die echt boven het stro aan de muur zitten die blijven echt heel vies me muur is gewoon aan de onderkant zwart van de vliegen.

@Nickytje Ik denk dat ik jouwn spul is ga bestellen Sectolin.
Weet je ook nog waar je die heb gehaald?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:23

Zorgen voor een droge stal.
Dus alle natte plekken weg halen ,elke dag

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:53

ik heb daar ook last van. Het is inderdaad alleen maar op de drollen en natte plekken in de stal of op de mestbult. Over mijn mestbult ligt een dekzijl. Is hier verplicht. Als mijn paarden op stal staan haal ik elke dag de drollen eruit. Ook het weiland en de bak e.d. Moet zeggen dat ik dan geen last heb van die vliegjes meer. Ze komen wel terug zodra er weer een drol ligt. Ik betwijfeld het of je de vliegjes helemaal weg krijgt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:56

Waar paarden zijn, zijn vliegen, echt iets afdoende is er niet. De boel goed schoonhouden is denk ik het enige wat je er aan kan doen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:16

Ik mest elke dag uit, dus schoon is het wel. Ik ga zometeen eens shoppen. Kijken of de Aveve deze Sectolin heeft.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:22

Van veerust gaan de meeste vliegen ook wel dood kun je in de meeste zaken wel kopen.

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:56

Het heeft niks met een vieze stal te maken. Want mijn paarden staan op stro en haal elke dag de pis en mest eruit. En als de paarden niet op stal zijn zijn die vliegjes er nog onder aan de muur. En de vliegjes blijven ook op de muur ze gaan niet op me paard.

Ik kan dat spul van sectolin niet vinden. Als je het gevonden wil je het laten weten isabonny?

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:22

bij ons in de buurt is blijkbaar een middeltje te koop dat ze gebruiken in restaurants, huizen, paardenstallen e.d. het is vrij prijzig maar schijnt ECHT te helpen. je bent er dan voor een heel jaar van af. en aangezien het ook in restaurants gebruikt wordt lijkt t mij niet schadelijk. (ook wel zo prettig) ik ga er morgen voor op pad en ben zelf ook erg benieuwd!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:25

joycev schreef:
Ik heb precies het zelfde om mijn stal!.

Sinds dat ik me muren opnieuw heb geverft heb ik er last van op de andere stallen niet. Denk dat er iets in de verf zat wat ze lekker vinden. Hoop dat iemand een oplossing heeft word er ook helemaal gestoord van! heb alles al geprobeert :s

ja, of heb je het een andere kleur geverfd? kleuren schijnen ook nog uit te maken. daarom zat er vroeger veel blauw in keukens. daar houden vliegen niet van schijnt...

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:01

@zij

Ik heb het in de zelfde keur geverft wit. Alleen nu met een ander merk verf. En krijg tog een sterk vermoeden dat het daar aan ligt. Omdat ze alleen op die 2 stallen af komen. En de rest van de 6 zitten ze niet. Maarja hoe krijg je ze weg!?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:56

HET WERKT het werkt!!

GOLDEN MALRIN werkt!

Ik had het al in de boxen gespoten, maar het leek zo weinig effect te hebben in de stallen. Terwijl ik wel een hele berg dode vliegjes bij het wiel van de mestkar had liggen (in een plasje Golden Malrin).
Ik dacht dat de muren misschien te veel van het spul opzogen, maar bljikbaar is er toch iets op blijven zitten, want er liggen allemaal dode vliegjes in de hoeken van de 2 stallen.

Zie hier!! Het is echt zwart op de grond van de dode vliegjes. Normale kleur van de beton is licht grijs.

Afbeelding

Ik heb dus net boven de strorand van dat spul gespoten en in de naad van de hoeken tot ca. 75 cm hoogte. Enige nadeel van dit spul vind ik dat de muur er ook vlekkerig van wordt. Maar ja...liever dat dan die rotvliegen.

Ik heb het ook tegen de TL lampen gespoten omdat ik daar grote vliegen op zag zitten en ook hoog in de stal....geen last van vliegen meer.

Rondom de mestkar zie ik overal dode vliegjes liggen.
Ik moet zometeen dus wel maar eens gaan vegen....want het ziet er niet uit.

Dus wat is Golden Malrin voor spul: het zijn korrels die je kunt oplossen in water of gewoon droog bij plaatsen gooit waar de vliegen zitten (alleen opletten dat er geen dieren bij kunnen, zoals kippen/honden/katten/paarden. Als je de korrels oplost, dan kun je met een plantenspuit de plaatsen besproeien waar de vliegjes het meeste zitten. Pak wel een goeie plantenspuit, want de oplossing is best kleverig/dik en een normale plantenspuit verstopt dan te gauw (heb ik gemerkt). De korrels moeten zowieso goed opgelost zijn, want anders verstopt de planmtenspuit natuurlijk ook.

Ik heb het bij de Aveve gekocht, maar volgens mijn schoonvader koop je het ook bij de Boerenbond. Een bus van 1 kg kost ca € 35. Niet goedkoop....maar wel erg effectief dus.
Ik weet niet hoe lang je met 1 kg doet. Ik heb een rest van ca. 150 gram opgemaakt voor 2 stallen en de mestkar.

Bij Aveve hadden ze trouwens geen Sectolin.

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:12

wij hebben een draadje, daar komen heel veel mugjes,vliegen op af zelfs spinnen :P
Isabonny schreef:
Net boven het stro, achter tegen de wand waar de paarden meestal poepen, stikt het van de kleine vliegjes.
Die zelfde viegjes zitten ook op de mestkar....miljoenen....

Hoe kom ik er van af?
Wat kan ik op de muur spuiten en op de mestkar (niet op de mest, maar op de buitenwanden van de kar) waar die vervelende beestjes dood van gaan.

Ik heb al Golden Marlin op de muur gespoten, maar dat helpt niet voldoende. Waarschijnlijk omdat de muur het spul opzuigt.
Op de kar kreeg ik het niet gespoten, want het liep er van af. Daar waar het afliep en er een plasje van op de grond lag, daar zag ik trouwens de dag erna een hele berg dode vliegies liggen. Dus het helpt wel.

Ik kan alleen geen scholteltje ervan op de grond in de paardenstal zetten, want dan zitten de paarden eraan. Hoog in de lucht heeft geen zin, want daar zitten die vliegen niet.

Mijn paard heeft er ook last van. Ze zitten tussen haar tepels. Ze krijgt allemaal rode puntjes tussen haar benen.

Wie heeft de oplossing?

Aysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:18

Ik zou spinnenwebben laten hangen en dan me citroensap

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:28

@ isabonny

Wat fijn zeg!!! dat spul ga ik ook maar gauw halen.