teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoraspastie

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:17

Mijn paardje , zora ,staat sinds vorige maand op mijn wei ,, maar ik zag opeens dat ze teken op haar had. ik heb dan met een speciaal tangetje ze weg gedaan , maar hoe kan ik dit voorkomen ,, een vliegenspray helpt niet, Tips ?

corientjuhh

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:18

Gewoon weg blijven halen
Of een vliegendeken opdoen
Dat is het eerste wat mij te binnen schiet ;)
Je kunt er niet echt wat aan doen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:20

@corientjuhh: die vligendeken helpt lang niet altijd hoor :P die van mij heeft teken op zn neus... tja, daar doe je niets aan!
gewoon vaak controleren, zodat ze niet de kans hebben om zich vol te zuigen!

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:20

Ik weet dat je voor honden van die druppels hebt die je op moet doen, dat helpt dan een half jaar tegen teken.
Maar of je dat ook voor paarden hebt.. Geen idee

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:21

waarom zou je ze in godsnaam weg halen?
ze vallen er vanzelf af als ze vol zitten, ik voer knoflooksnippers die ervoor zorgen dat mijn merrie minder last van de vliegen heeft en dit houdt ook teken weg :o

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:23

Wildgirl schreef:

Zeker een teek eruit halen als je er een ziet, bij paard of mens, ze kunnen de ziekte van lyme overbrengen.

Beste is het paard elke keer goed na te kijken, vooral op warme plaatsen, uiers bij merries, tussen de voorbenen, inspuiten helpt niet, teken zitten vooral in hoog vochtig gras en struiken.

Bij mijn paard haal ik er ook iedere dag teken uit, laatst had ik zelf een op mijn been, bah.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:39

@ wildgirl.
als je bang bent voor de ziektes die de teken mee kunnen brengen en je wilt niet dat je paard dat krijgt!!!

& ik denk gewoon weghalen! & ik heb er zelf geen last van of ik bedoel me paarden;)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:37

Vaak controleren en zeker gewoon weg halen,het is eigelijk ook het eenigste wat je kan doen.

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:23

teken kun je niks aan doen.
elke keer voor dat je gaat rijden even controleren of er ok teken zitten.
controleer ook onder de staart daar zaten ze regelmatig bij mijn paard.
gr tamara

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:21

Wordt een paard besmet zodra een teek zich vastbijt of vindt besmetting met de ziekte van Lyme pas later plaats? Wanneer zie je dan de eerste symptomen?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:57

de besmetting vind pas later plaats.
Voor zover ik weet bestaan er voor honden ook geen druppels die zolang werken, de langste horen 6 weken te werken, mijn honden krijgen alsnog teken met die druppels, hier gebruik ik tekenbanden voor de honden, die werken de eerste 4 maanden goed.
Voor paarden is er volgens mij niets, hier hebben ze bijna nooit teken en als er 1 een teek heeft, zit er ook een hele grote bult bij.
Onze schimmel (en ze is behoorlijk wit) heeft nu 2 teken gehad, de andere paarden 1 per 2 a 3 jaar gemiddeld. Teken schijnen voorkeur voor lichte kleuren te hebben, beetje OT maar wellicht interessant

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:41

joyfordogs schreef:
....de besmetting vind pas later plaats..... Dus als je de teek dezelfde dag verwijderd is de kans dat ze besmet raken kleiner? Of bedoel je dat ze bij het bijten al direct geinfecteerd raken maar dat je de symptomen pas later ziet?
....hier hebben ze bijna nooit teken en als er 1 een teek heeft, zit er ook een hele grote bult bij..... Ik heb ook een paar keer per week een teek gezien op mijn paard ( vos) en ook gecombineerd met een flinke bult. Als de teek eruit gehaald is is die bult meestal wel de volgende dag al weg...

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:45

volgens mij moet je teken gewoon op de juiste manier verwijderen. Paarden kunnen ziekte van lym krijgen

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:43

cornalijn schreef:
volgens mij moet je teken gewoon op de juiste manier verwijderen. Paarden kunnen ziekte van lym krijgen

Kunnen ze die ziekte al krijgen zodra de teek zich vastbijt op het paard of geeft hij de ziekteverwekker pas in een later stadium in?
Als hij gelijk de bacterie in het paard spuit, dan zouden er al héél veel paarden rond moeten lopen met de ziekte van Lyme.
Klopt het verhaal dat ik hoorde dat een paard de ziekte niet krijgt als je de teek dezelfde dag verwijdert?

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:59

het ligt er maar net aan of de teek besmet is met lyme.
Het maakt niet uit of je hem dezelfde dag nog verwijdert, als het een teek met lyme is ben jij of je paard zowiezo besmet.
Niet alle teken zijn besmet met lyme.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:07

Getver, dus eigenlijk moet je dan geregeld je paard door de dierenarts laten onderzoeken? Ik zie momenteel elke dag wel een teek op mijn paard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:13

Teken kan je het beste binnen 24uur verwijderen, maar meestal weet je natuurlijk niet hoelang de teek er zit. Hoe sneller de teek verwijderd wordt hoe kleiner de kans op lyme is. Volgens mij hebben teken trouwens geen voorkeur voor kleur hoor. Kon ze met bosjes van mijn zwarte paard halen.
Onder de kaak willen ze trouwens ook nog weleens zitten!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:16

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:25

robin_hood schreef:
Getver, dus eigenlijk moet je dan geregeld je paard door de dierenarts laten onderzoeken? Ik zie momenteel elke dag wel een teek op mijn paard.

Zolang je paard geen verschijnselen van lyme vertoont hoef je je daar ook geen zorgen over te maken.
Het maakt trouwens niet uit hoe lang die er zit, bij mij zat dat stomme beest er nog geen drie uur in maar ik heb wel de ziekte van lyme

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:28

DarkShines schreef:
Teken kan je het beste binnen 24uur verwijderen, maar meestal weet je natuurlijk niet hoelang de teek er zit. Hoe sneller de teek verwijderd wordt hoe kleiner de kans op lyme is.

Waarom binnen 24 uur? Ik begreep uit een reactie hierboven dat de besmetting al plaats kan vinden zodra de teek gebeten heeft. Als je elke dag controleert dan zit je binnen die marge van 24 uur. Dus dan is de kans op Lyme vrijwel nihil????
Stel dat je paard besmet is geraakt, loop je dan kans dat hij onbruikbaar wordt om te rijden?

NB: IK hoorde dat dit middel goed helpt om teken te weren:
http://shop.silverlinde.com/products/pr ... spray.html

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb zojuist een fles besteld, ik ben benieuwd....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:33

_smurfje_ schreef:
het ligt er maar net aan of de teek besmet is met lyme.
Het maakt niet uit of je hem dezelfde dag nog verwijdert, als het een teek met lyme is ben jij of je paard zowiezo besmet.
Niet alle teken zijn besmet met lyme.

Dat is onzin.
Niet iedere besmette teek draagt automatisch de bacterie over op zijn gastheer, en al helemaal niet direct.
Wanneer een besmette teek bloed drinkt, dan gaat de borrelia zich eerst vermeerderen in de teek, en pas wanneer de teek bijna vol zit en begint 'over te geven' in de gastheer, is er een grote kans dat de bacterie wordt doorgegeven.
Dit overgeven kan ook gebeuren wanneer je de teek irriteert (bijvoorbeeld door alcohol erop te doen) of wanneer je de teek leegdrukt tijdens het verwijderen.

Over het algemeen kun je zeggen dat de kans op besmetting zeer klein is wanneer je de teek snel en op een veilige manier verwijdert.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:08

idd, hoe eerder je de teek verwijderd, hoe kleiner de kans op besmetting en niet elke teek is besmet en brengt de ziekte van Lyme over.
bij de honden heb ik vanalles geprobeerd, met name de natuurprodukten werkten het slechtste, deze ervaring heb ik helaas ook met spul tegen de dazen.
Tegen de teken gebruik ik niets voor de paarden, kan er dus niets over zeggen.
Ben een grote voorstander van natuurlijke produkten, maar met dit soort dingen heb ik er hele slechte ervaringen mee.
De honden hebben hier scalibor banden.
OT, voor de dazen gebruik ik citronella spray van het kruidvat, en daar doe ik teatree olie bij.
iets wat echt super werkt tegen de dazen, heb ik nog niet gevonden helaas.

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:20

Inderdaad, als je een teek vind op je paard, hond of dergelijke. Gewoon zo snel mogelijk verwijderen.
De teek, als deze lang op het dier bevind gaat deze ook al dikker zijn van het bloed dat de teek heeft opgezogen.

Het zijn inderdaad ellendige dieren en komen soms zelf voor bij mensen.

Gouden raad is het dadelijk verwijderen en je paard regelmatig eens controleren op teken.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:28

Zeker weghalen! Gewoon met een tangetje en goed bijhouden.

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:30

Wildgirl schreef:
ze vallen er vanzelf af als ze vol zitten, ik voer knoflooksnippers die ervoor zorgen dat mijn merrie minder last van de vliegen heeft en dit houdt ook teken weg :o

Een pony van kennisen heeft daar de ziekte van lyme aan over gehouden.. Dus ik zou ze zeker wel weghalen.
Ik denk dat het t best is gewoon vaak te controleren.. :)