Ervaring met graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Ervaring met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:52

Wie gebruikt er hier een graaskorf voor zijn/haar paardje? Helpt het echt? Wat vindt je paard ervan? Lastig of maakt die er geen probleem van als de korf om moet? Gebruik je het dan elke dag, dag en nacht (als je paard op de wei blijft) of misschien slechts enkele dagen in de week?

Ik twijfel namelijk om het te gaan proberen. Ik vind het zo'n zielig zicht en heb toch het idee dat het paard er hinder van ondervindt. Maar misschien heb ik het helemaal fout. In ieder geval heeft mijn paard zowiezo altijd al wat overgewicht maar elk jaar vanaf dat het weideseizoen terug begint is het helemaal een ramp. Dat ze dik is vind ik opzich niet erg maar ik heb wel een beetje schrik dat ze er ziek door zou kunnen worden, bevangen ofzo ...

Wie brengt raad ... :?

Nassie

Re: Ervaring met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:32

Bij de paardendrogist kan je zo'n korf voor een week testen.
Heb ik nu ook.

Mijn pony krijgt het dus voor elkaar om de korf naast haar neus te krijgen. Op de gebruiksaanwijzing staat dat je het ongeveer een cm van de neus moet laten hangen, maar dan krijg je zo'n effect :+
Nu heb ik een ander kleiner halster en de korf strakker, dus tegen de neus aan. Dat werk wel goed.
Maar ik merk wel dat mijn pony het niet helemaal geweldig vind. Als ze hem net om heeft probeert ze hem af te krijgen, maar als ik haar in de middag van de wei afhaal zit hij gelukkig nog om! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:26

Ik heb er een gekocht, maar ik zet mijn pony's liever op een schrale wei met hooi. Ze snappen de korf niet echt en proberen hem alleen maar af te krijgen. Als ze het snappen is het een heel mooi systeem, ze kunnen toch eten met mate. Ik zou hem alleen niet 24/7 omdoen, want ik vind dat paarden ook moeten kunnen kriebelen enz en dat wordt toch moeilijk met zo'n korf. Je zou er voor kunnen kiezen om je paard overdag in de volle wei te zetten met korf en dan 's avonds met wat hooi in een kale (als hij echt te dik is dat het ongezond wordt)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:00

Mijn paard staat inderdaad overdag op de wei en 's avonds gaat ze de paddock op, daar krijgen ze dan onbeperkt ruwvoer (ik denk dat het kuil is). M.a.w. ze kan dus veel te veel eten en ontploft nu bijna. Ik weet niet wat ik erger vind, of zo'n graaskorf (enkel dan overdag) of ze bijvoorbeeld 's nachts apart zetten met beperkt (oud) hooi, ze staat namelijk steeds (24/7) in een vaste kudde van zo'n 30 paarden. Wat zouden jullie doen?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:02

heb hem ook getest bij de paardendrogist en heb hem nu al voor het 3de jaar, vind het super en mijn pony geeft er niks om, hij kan met zijn paardenvrienden in de wei en heeft hem dag en nacht op..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:45

Hmmm, ik heb de prijzen van die dingen eens bekeken en goedkoop is wel iets anders ... Zou zoiets niet zelf te maken zijn? Als ik nu een halster neem en van aan de neusriem tot aan de kinriem banden (stevige) stof bevestig en natuurlijk van links naar rechts ook ... ? Dan heb je een soort van gewone muilkorf maar door die banden moet ze toch gewoon minder gras kunnen eten niet?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:48

ik vond ze ook erg duur, daarom was ik blij dat ik hem eerst kon proberen, zodat ik wist dat hij hem iig niet af zou schuren oid..
maar van de andere kant, ze zijn erg fijn gaan lang mee en wat is nou 60euro in vergelijking met een da rekening als je pony bevangen is geraakt... toch?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 14:44

cheyentic schreef:
ik vond ze ook erg duur, daarom was ik blij dat ik hem eerst kon proberen, zodat ik wist dat hij hem iig niet af zou schuren oid..
maar van de andere kant, ze zijn erg fijn gaan lang mee en wat is nou 60euro in vergelijking met een da rekening als je pony bevangen is geraakt... toch?

Daar heb je ook weer een punt ...

Welke heb jij? Die best friends (of lookalike) of de greenguard?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:52

Ik vind ze verschrikkelijk. Je ontneemt je paard zijn mogelijkheid om te spelen en zich te verdedigen.

Desondanks heb ik er wel één aangeschaft omdat ik mijn paard anders met geen mogelijkheid in vorm kan houden. Ze gaan overdag een aantal uur de wei in en dan kreeg hij hem om.
Het heeft 4 dagen geduurd voor het het halster gedeelte kapot was en nog eens 5 dagen voor de hele korf uit elkaar lag. Voor mijn paard dus geen succes. Opnieuw op zoek naar een andere oplossing.

We hebben nog 4 paarden staan met zo'n ding en dat gaat prima. Het zal er dus ook van afhangen hoe opstandig je paard is.
Ik had de zwarte versie met zo'n mandje eraan.

*edit* mijn paard snapte prima hoe hij ermee moest eten. Dat was echt niet de reden van het slopen. Hij was het er gewoon niet mee eens dat het eten trager ging...
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-06-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:56

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het eerst uitproberen, sommige paarden snappen er niks van en zijn dan alleen bezig met het af te krijgen.
Hier ging het altijd super goed, totdat er 2 veulens kwamen te lopen en dat ding telkens afdeden bij de shet. Toen zijn we er maar mee gestopt, maar toen was ze gelukkig ook niet meer te dik. Vind het wel fijn, hiermee hoef je ze niet apart op een schraal stuk te zetten.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:30

ik heb zo'n greenguard, mijn pony geeft er helemaal niks om en steekt gewoon zijn neus erin.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:02

Het is echt een uitvinding vind ik, het helpt heel goed om overgewicht te voorkomen en inderdaad dingen als hoefbevangenheid etc.
Helaas vinden mijn paarden het verschrikkelijk. Opzich wel braaf met omdoen hoor, maar ze weten niet hoe gauw ze hem weer af moeten krijgen als ik uit zich ben ;) Nour heeft uitgevonden hoe hij ze het beste kan slopen, en hij houdt hem nog geen 2 dagen heel.
Dus ik heb ze nu maar afgelaten.. het is ook geen doen om elke week een nieuwe te kopen.

edit: die van mij kunnen er ook prima mee overweg hoor, ze vinden het gewoon niet leuk.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:23

Ik heb er zo 1 : http://www.pourcheval.nl/images/2851200.jpg gekocht voor 17 euro ongever, bij de AVS in Vorselaar. Er zit onderaan een klein gaatje in, ik moest het wel wat groter maken, want mijn pony snapte het niet en at helemaal niets als ze dat aanhad :+ maar tis echt een klein gaatje. je kan er eventueel ook meerdere in maken.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:26

Nou ik zou willen dat mijn pony niets at als ze op de wei stond! :P

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:27

Maar heb je niet bij dat ding dat hij nat blijft?
Ik heb expres niet gekozen voor zo eentje, omdat ik het sneu vind als ze drinkt en dat ding blijft nat op der neusje..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:31

nee, dat onderste stuk is rubber, alleen die banden langs de zijkant zijn nylon, net zoals een halster. heb nog nooit gemerkt dat het echt nat is ofzo na het drinken, zo diep gaat ze niet in het water...ze zal er in ieder geval geen last van hebben :n

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:35

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:42

oh, waha, ja dat zou mijne ook wel doen :') ze gaat nu telkens heel gefrustreerd met haar neus door het lange gras wrijven, alsof ze zo het ding eraf kan krijgen :+ en dan gaat ze de andere lastig vallen, zo van : 'als ik niet kan eten, jullie ook niet' :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:13

Het werkte goed, voor die halve dag dat-ie heel bleef :+.

Ik had er eentje gekocht en omgedaan, paar keer kort waar ik bij was, toen een half dagje en toen ook de eerste nacht. De dag erna was-ie dus kapot.
Ik vind het wel een groot nadeel dat ze er zo weinig mee kunnen. Mijn paard is echt de leider in de groep, maar door dat masker, stootte de rest van de groep hem als het ware een beetje af. Ook wilde zijn maatje niet veel meer van hem weten toen hij dat masker omhad, zelfs niet even knuffelen. Hij werd echt een beetje behandeld alsof-ie ee nvreemde was.
Zo gauw als het masker af was, was er weer rust in de groep.

Ze staan nu op een redelijk kaal stuk, maar worden binnenkort (helaas) wel weer overgeweid. Ik kan hier helaas weinig tegen doen, omdat ik hem niet uit de groep wil hebben en de rest van de groep niet zo dik is en het gras gewoon hard nodig heeft eigenlijk... Als compensatie haal ik hem er als ik er ben eigenlijk de hele tijd uit en zet hem pas terug als ik weer wegga.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:19

wij hebben voor 2 van de 6 paarden een muilkorf, al weer voor het 3e jaar bij de ene, de andere nu voor het 2e jaar.
ik wil nooit meer anders, de paarden hebben er geen hinder van, kunnen nog gewoon kroelen en spelen, verdedigen gaat ook nog prima hoor, daar hebben ze ook nog 4 benen voor :+

ik heb voor het eerst mijn merrie op een acceptabel gewicht, de andere had last van hoefbevangenheid en is al 2 jaar vrij daarvan nu.....

ik was 20 euro kwijt voor de mijne trouwens?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

ik heb er ook 1 voor mn shet.

ik heb een paard en shet samen staan,het paard (is nog jong) loopt dag en nacht op de wei te schransen zonder dik te worden,ze heeft dit ook echt nodig.
ze snachts op n kort stuk zetten is voor mijn paard echt geen optie.
de shet wordt echter veel te dik en vorige week heb ik een graaskorf gehaald.
heb m dagelijks een paar uurtjes omgedaan,aan het begin stond ie alleen maar beteuterd in n hoekje met dat ding om,maar toen heb ik m na 3 dagen sochtends omgedaan,en ben toen pas savonds terug gekomen om m af te doen,en toen ik terugkwam stond ie er mee te eten.
hij heeft m nu sinds gisterochtends full-time om,dit is op het moment echt nodig omdat ie echt niet dikker mag worden,doe hem als ik er ben wel af,das 2x per dag minimaal een uur dat ie even af is.
als ie straks weer op een veilig gewicht zit wil ik m zo'n 14uur per dag omdoen en dan 10 uurtjes af,maar voorlopig houd ie m
dus 20-22 uur per dag even om.
ik heb er eentje van € 19,95,zo eentje met een soort halster en een mandje om de neus zeg maar.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:28

Ik heb hem gewoon om hoor als ze op de wei gaat.
Tink staat met een andere shet samen van 42 jaar die wil meestal niet eens kroelen..

Maar vind de gezondheid wel voor gaan :j

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:42

Ik vraag me af of paarden nog giftige planten kunnen selecteren met zo'n ding.
Ik twijfel dus erg, in de wei thuis staan geen giftige planten, maar ik kan ze over 14 dagen in het natuurgebied zetten en daar staan wel planten die niet zo gezond zijn, ze eten daar altijd omheen omdat ze dan de tastharen kunnen gebruiken. Misschien is inderdaad zo'n testding handig en eens een dagje met de camera filmen.
Of heeft iemand er al eens op gelet en kan mij dat antwoord geven?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:23

@estherhegt, voelen ze of die planten giftig zijn? lijkt me eerder dat ze dat ruiken, maar ik heb geen giftige planten staan dus weet niet of ze het nog steeds doorhebben

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:24

Even een vraag aan de Mods, dit is nu al het zoveelste topic over graaskorven/muilkorven. Kan er niet een stickie komen of een verzameltopic?

TS volgende keer even de zoekfunctie gebruiken er zijn hier al (teveel) topics over ;)