Studie met pony combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lighttt

Studie met pony combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:11

Hallo,
Volgend jaar heb ik eindexamen Havo en dan wil ik een HBO opleiding gaan doen, waarschijnlijk chemie. Ik wil nu graag een pony kopen, het liefst een shetlander of een kleine welsh. Het geld heb ik opzich wel, toestemming van ouders komt er langzaam aan, maar dat wordt uiteraad geregeld voor ik ook maar enigsinds op zoek ga naar een pony.
Maar nu is de vraag of ik er wel tijd genoeg voor heb... Ik haal voor de meeste vakken met gemak (zonder al te veel te doen) een 7 of 8. En zoals ik al zei ga ik gelijk na mijn diploma studeren. Ik ga vlak bij huis studeren en kan aan huis wonen tot mijn studie af is gerond.

Hebben jullie er ervaring mee, een studie en een pony (en werk) met elkaar combineren? Zo ja, hoe gaat dat, makkelijk redelijk of moeilijk?
En voor de zekerheid even de kosten controleren :P
Ik wil m 24/7 op wei hebben en dat kan voor minder dan 50 euro per maand hier.
Hoeveel extra kosten kan ik er op rekenen? En vooral hoeveel kost de gemiddelde verzekering? Ik wil absoluut niet gaan rijden (arme pony zakt dan in :P), maar wel mennen.

Alvast bedankt!
Lauren

Dani

Re: Studie met pony combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:57

Ik studeer ook met een eigen paard. Gaat eigenlijk prima. Nou hoef ik maar 2-3 dagen per week naar de uni, dus dat valt ook goed te combineren. Zou dat even goed controleren, hoeveel dagen per week ongeveer, en hoe lang die dagen zijn. Als ik elke dag had gemoeten dan was het een stuk lastiger geweest..niet onmogelijk maar wel stuk minder leuk.

Als je vlak bij huis studeert scheelt dat wel veel, ik heb 3 uur reistijd per dag, dus tja..maar ik besteed elke dag minimaal 2 uur aan mijn paardje, meestal 3, en ik haal nog steeds goede cijfers. Moet er wel bij zeggen dat ik géén baan heb.

Extra kosten: houd rekening met tijdelijke stalling vanwege blessures oid., zorg dat je dat kunt betalen als het nodig is. In de winter zal je bij moeten voeren, waarschijnlijk..verder, hoefsmid, wormenkuren, mogelijke dierenartskosten. En in eerste instantie, poetsspullen, en als je wilt gaan mennen zul je daar ook nog wel wat spullen voor nodig hebben.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:36

Op dit moment zit ik in 6 VWO, eigen paard aan huis. Dit jaar gaat dat prima, volgend jaar ga ik echter studeren.
In tegenstelling tot bovenstaande... moet ik elke dag van 9 tot 5 naar de uni (biologie). Voordeel voor mij:
het is maar 20 minuten met de trein en dan nog even met de bus (Utrecht). Dat valt weer mee.

Toch zal vooral de winter zwaar vallen, vaak in het donker thuis, moe en dan nog gaan rijden etc.
Daarom ben ik ook op zoek naar iemand die hem bij kan rijden. Ook voor als ik op kamers wil.
Als je echter nog geen pony hebt, lijkt me dit niet de handigste tijd om er met een te beginnen, in het begin wil je hem alle aandacht schenken. Dit geldt echter alleen als je net zoals ik zoveel dagen en uren naar school moet.
Daarnaast is dit ook niet je rijkste tijd, dus je moet het wel allemaal kunnen betalen.

Omdat je niet wil gaan rijden, maar mennen, weet ik niet zo goed of daar extra, of juist minder tijd in steekt.
Qua extra kosten: Bijvoeren in de winter? hebben ze wel een schuilplaats? dierenarts (inenting of meer), wormenkuur, hoefsmid? harnachement, verzorgingsspullen etc.?

Dus: Het is goed mogelijk, maar kijk voor jezelf goed over of je de tijd hebt, het geld hebt en of je alles goed geregeld hebt, voor je eraan begint!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:41

Ik studeer biologie aan de universiteit, doe elke zaterdag weekendwerk, en heb een eigen paard. Het lukt, maar in de examens/blokperiode heb ik enkel 's ochtends en 's avonds een uurtje tijd. Mijn paard staat 24/7 op de weide met een shetlander, dus of ik nu veel of weinig langskom maakt hem weinig uit ;) Enige nadeel is dat hij qua conditie achteruit gaat, maar dat wordt terug opgekrikt in de vakantie :)

Door het jaar gaat het gemakkelijk, ik heb wel veel les (ongeveer 40u in een week) dus in de winter is het al donker eer ik naar mijn paard kan, maar in de zomer lukt het goed.

Je moet gewoon je tijd goed verdelen, en soms moet je wel eens iets laten schieten voor je paard, maar dat heb ik er nu wel voor over ;)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:45

@solleke_noah: jij hebt nu al hetzelfde: rijd jij in de winter nog wel dan, in de avond.
Mijn pony staat dan wel aan huis, met een shetlander, ook onbeperkt hooi en als moeders/vaders thuis is dan krijgen ze de benodigde aandacht wel. En in de avond kan ik wel wat doen.
Maar het lijkt me in de winter best zwaar, in de avond laat thuis en dan nog wat met hem gaan doen.
We hebben ook nog geen echte goede rijbak, en rijd eigenlijk vooral buiten, maar heb t niet zo op in het donker buitenritten maken.
Ik was eigenlijk op zoek naar een bijrijder, maar ik vind dat een lastige zaak, geef me pony niet zo makkelijk aan iemand anders, is nog een jong ding ;)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:46

Ik studeer HBO management, economie en recht, en heb daarnaast 2 paarden aan huis staan. Ik heb echt meer dan genoeg tijd over en zou zelfs allebei m'n paarden elke dag kunnen rijden (als ik daar zin in zou hebbe :P).
Ik hoef normaal 4 (halve) dage per week naar school, en deze periode zelfs maar 3 dagen per week. Het is veel thuis werken, maar het makkelijke daarvan is dat je zelf de tijden kan indelen.
Vlak voor m'n tentamenweek bijvoorbeeld ga ik s ochtends leren, dan paardrijden na het middageten en daarna weer leren. Dat is lekker voor de afwisseling!

edit: Overigens toen ik 40uur per week stage moest lopen, had ik het zwaarder. Dan moet je na het avondeten (in het donker) nog wat met je paard doen, ik moest me daar wel echt toe zetten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:50

Oeh, ik volg dit even.. ook al studeer ik nog lang niet.. :')

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:54

Ik studeer HBO SW en heb een paard. Ik woon op mezelf en mijn paard staat op 10 min. fietsen. Het is soms wel plannen maar meestal ben ik in de middag/avond wel vrij en kan ik naar mijn paard toe. Tot nog toe heb ik hier nooit problemen mee gehad. In plaats van 3 uur voor de tv hangen ben ik 3 uur bij mijn paard te vinden :) . Mocht ik een keer niet kunnen heb ik een stalgenootje of mijn vriend die het van me overneemt.
Mijn paard staat nu 24/7 buiten dus nu scheelt het helemaal in werk. In de herfst/winter moet ik ook nog uitmesten maar ook dat red ik prima.

Misschien is het slim om eerst een periode op school mee te maken zonder dat je een pony hebt. Dan kun je precies zien hoeveel tijd je hebt, hoe moe je bent e.d. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:24

@ikowtje: Noah (mijn paard) staat op zo'n tien minuten fietsen, dus ik raak er wel snel, maar 's avonds kan ik niet meer rijden helaas. Ik heb geen verlichting in de weide (loop in de winter altijd rond met een zaklamp :P ) en ook geen piste ofzo. Ik maak in het weekend dan buitenritten, of heel soms skip ik een les in de voormiddag en ga dan iets leuks doen. Maar in de winter (door de week) blijft het meestal beperkt tot grondwerk en vrijheidsdressuur, dat lukt nog wel met een zaklamp meestal ;) Ik heb wel het voordeel dat ik, bij wijze van spreken, mijn paard een maand in de wei kan laten staan, en dan gewoon zo opstappen en wegrijden. De eerste tien minuten zijn dan wel heftig, maar daarna is hij gewoon terug braaf.

Ik heb een tijdje een bijrijder gehad, maar het was toch niet alles. Spullen die kapot of kwijt gingen (werd wel altijd netjes vergoed), paard ging ook gewoon met de bijrijder lopen als hij er geen zin meer in had (had zogezegd 12 jaar ervaring...). Het was wel een vriendelijke man en mijn paard had hem wel graag, maar hij was niet consequent genoeg helaas. Af en toe kijk ik nog wel eens rond voor een bijrijder, maar voor mij hoeft het ook even niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:45

Ik studeer ook, met roosters van 9 tot 5 naar school was ik van 7 uur tot 7 uur savonds onder weg/op school, dus toen schoot het rijden er wel eens bij in, aangezien het toen winter was en dus snel donker. Maar met een beetje een redelijk rooster is het goed te doen. Mijn pony's lopen 24/7 buiten dus het is niet erg als ik ze eens een paar dagen geen beweging kan geven. De verzorging zelf kan ik makkelijk combineren met school en werk. Mocht ik een keer krap zitten met de tijd dan verzorgt mijn pa ze. Dat is wel fijn als backup, want als ze thuis staan dan moet je wel minimaal 2x per dag erheen.

Extra kosten: bekappen 25 euro per 8 weken. Zoiets ook kwijt voor de jaarlijkse enting. Dan komt er nog hooi bij kijken. Daar betaal ik 150 euro voor per 60 dagen. Voer kost me 22 euro per 2 maanden. Vergeet niet dat goed materiaal voor het mennen ook geld kost en als je geen ervaring hebt, is les wel een pre vind ik.

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:38

ik doe nu paardenhouderij op het aoc terra, ben 4 dagen in de week om 16.00 uur vrij, en 1 dag stage om 17.00 uur vrij en soms later, ik ben elke dag rond 5uur thuis, en van stage om 6uur. Heb thuis 2 pony's om te rijden en nog een shetlander. Wij hebben niet veel huiswerk en kunnen veel op school doen, dus opzich kan het allemaal wel. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:45

Voor mij is het heel wisselend, het ene blok is het rustig met alleen wat hoorcollege's, maar het andere blok zit vol vaardigheidsdingen dus heb ik lange groepswerk dagen. Bovendien kan ik rustig hele dagen aan een verslag zitten werken omdat het gewoon af moet. Daarna ben ik te gaar om nog op paard te klimmen. Tijdens tentamens ga ik zelden rijden, omdat ik zo allergisch ben en het niet wil riskeren dat ik door een paardrijrit mijn tentamen ga verknallen omdat ik ziek word.
(heb sowieso minder energie dan een gemiddeld mens, ben chronisch ziek: heb echt mijn rust nodig. dus of een middagdutje of 's avonds helemaal niets).
Zit trouwens nu in de bachelor en master psychologie :)

Ben benieuwd hoe het na de zomer gaat als ik écht bezig ga met het afstuderen! (sta ook nog op een stal waar ik alles zelf moet doen :P)
In de winter kan ik 's avonds sowieso niet rijden: geen verlichting.

Het is wel te combineren, maar ik moet het echt doen met hulp :) Anders is het voor mij te veel. Niet vanwege de studie, maar vooral vanwege de combi: gezondheid en studie.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:04

Okee, bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zie nu wel duidelijk dat ik me er meer in moet verdiepen hoeveel ik ongeveer les ga krijgen enzo.
Ook ga ik toch maar even informeren in de buurt naar weides en dierenarts en alles om precies te kijken hoeveel het gaat kosten.
Ik ben van plan iedere maand wat geld achter te houden voor als er iets mis gaat, op hoeveel kan ik ongeveer rekenen voor het minimum?

Ontzettend bedankt, ik ben benieuwd naar verdere reacties!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:11

Kun je je ouders niet vragen om je op die momenten uit de brand te helpen? Dat je ze later terug betaald? Want het is lastig in te schatten. Zet gewoon wat opzij wat je echt kunt missen.
Ik heb in 1 maand alleen al 500 euro aan DA kosten gehad.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:13

Dat zou kunnen ja, daar dacht ik eerlijk gezegd niet aan :P
Ik zal het vragen als ze een goede bui hebben xD

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:52

Ik studeer en heb twee paarden. Voor mij is het lastiger, omdat ik absoluut niet in de buurt van huis thuis studeer. Ik woon dus op kamers.

Gelukkig heb ik goede afspraken met mijn ouders gemaakt, al voordat we een paard kochten. Zo staan mijn ouders zo lang is studeer voor alle noodzakelijke kosten (voer, DA, hoefsmid) garant. Luxe artikelen (zadel, hoofdstel, dekjes, antiklit, etc.) moet ik gewoon altijd zelf betalen, daar moet ik dan maar voor sparen. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch en heel reeël.
Verder hebben we afgesproken dat de paarden gewoon thuis mogen blijven staan zolang als nodig. Mijn vader zorgt voor ze wanneer ik er niet ben.

Toen ik nog op de middelbare school zat, kon ik paarden en school prima combineren. Nooit problemen gehad. Ben het eerste jaar dat ik een paard had wel blijven zitten, maar dat heeft héle andere oorzaken gehad. De jaren daarop alleen maar hoge cijfers gehaald en met hele mooie cijfers mijn diploma gehaald.
Soms baal je als tiener met paarden natuurlijk wel. Zeker als je na een nacht stappen vroeg je nest uit moet om de paarden te verzorgen. Maarja, dat is je eigen keuze.

Momenteel gaat het nog steeds prima met mijn studie. Heb alle vakken nog gehaald, allemaal in 1x met een dikke voldoende.
Ik zie de paarden natuurlijk véél minder dan voorheen. Daarbij komt ook nog dat ik een studie met heel veel contacturen heb, dus thuisblijven zit er vaak niet in.
Gelukkig krijg ik het vaak wel voor elkaar om mijn vrijdag vrij te houden. Dan kan ik donderdagavond terug naar huis, zodat ik vrijdag en het weekend bij de paarden ben. Vaak moet ik dan nog wel studeren, maar dat kan dan thuis.

Verder heb ik een bijrijdster voor Duncan op woensdag. Dus op die manier wordt hij gemiddeld toch nog 3 tot 4x per week bereden.
Dat is net zo veel als toen ik nog thuis woonde, dus hij heeft er in die zin niets onder te lijden.
Wel is Duncan een eenkennig paardje, en ik blijf voor hem altijd zijn échte baasje. Daarom is hij elke keer weer dolblij als ik er weer ben en mist hij me ook wel op de dagen dat ik er niet ben.

De pony wordt 1x per week door zijn verzorgstertje gereden onder begeleiding van mij, maar dat had niet anders geweest als ik nog thuis had gewoond. Verder wandel, longeer of heb ik de kleine aan lange lijnen op de dagen dat ik thuis ben en hij niet gereden wordt. Dus ook hij komt in aandacht niet tekort.

Maar goed, ik realiseer me ook dat dit zonder de afpraken met mijn ouders natuurlijk echt niet haalbaar was geweest.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:12

Okee, als ik het zo lees had jij finaciele hulp nodig van jouw ouders? Of alleen hulp kwa tijd?
Ik ga binnenkort maar eens even vragen aan mijn ouders wat zij bereid zouden zijn te doen etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:13

Ik krijg ook nog steeds volledige financiele steun van pa en ma (stalling, voer en weideonderhoud), want ik zou het zelf echt niet op kunnen brengen, terwijl ik niet eens duur sta.
(kan niet én studeren én veel werken namelijk. Stufi krijg ik nu al een tijdje niet meer)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:14

Ik studeer Business Management MKB en heb een pony die op een zelfvoorzienende stal staat en waar ik dus regelmatig voor én na school naar toe moet en dat gaat allemaal prima.
Het is heel goed te regelen qua tijd in mijn geval, maar ik rij haar dan ook niet elke dag van de week heel intensief oid.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:30

Mijn ouders springen me inderdaad qua kosten zeker bij. Studeren, op kamers, en paarden financieel onderhouden...
Nee dat is onmogelijk voor mij. Zeker omdat ik een paard heb met een slechtziend/blind oog, dus de DA staat hier nog wel eens op de stoep.

Voer, DA, hoefsmid, ontwormpasta's, ed. betalen mijn ouders. Verder staan de paarden aan huis, dus daar zijn geen stallingskosten aan verbonden. Weideonderhoud ed. doen we zelf. Hooi maken we zelf. Het persen van de baaltjes wordt dan wel gedaan, maar dat is ook alles.

Zadel, hoofdstel, anti-klit, shampoo's, longeersingels, halsters, dekjes, etc. Noem het maar op. Dingen waar de gezondheid van de paarden niet van afhankelijk zijn zeg maar, die moet ik zelf betalen.

Mijn vader voert de paarden dan dus op de dagen dat ik er niet ben, en controleert ze op gebreken. Duncan's oog moet elke dag gecontroleerd worden of het niet erger wordt. En de pony is bij de vorige eigenaar hoefbevangen geweest, dus dat wordt ook scherp in de gaten gehouden.

:)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:04

Mijn ouders springen wel bij in kosten Qua voer. DA en hoefsmid, en alle andere bijkomende kosten doe ik zelf.
Volgend jaar moet ik het nog maar is zien.
Als er hele grote kosten komen, zijn mijn ouders altijd bereid om
dat waar nodig te betalen. Daarnaast kunnen zij de zorg op zich nemen.
En mijn paarden hebben altijd hun plekje aan huis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:54

Ik zou toch wel minimaal 1000 euro als startbedrag achter de hand houden en daar iedere maand voor sparen. Ik heb alweer een dierenartsenrekening liggen van bijna 200 euro voor 2 bezoekjes, wat entingen en luizenshampoo. Als je paard echt ziek is, kan dit nog harder oplopen.

Gelukkig betalen mijn ouders een groot gedeelte, anders is het echt lastig voor een student (op kamers). Dierenarts, hoefsmid en het hooi betalen mijn ouders, de andere kosten zijn voor mezelf, maar dan zijn de grootste kostenmakers er al uit.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:28

Voor mij gaat het verzorgen van een paard (zeker 6 dagen per week) prima, ik hoef ook maar 3 dagen naar school, en werk 1 en soms 2 dagen.
Het probleem voor mij komt pas als ik op kamers wil (volgend jaar), want dan moet ik mn verzorgpaardje toch echt gaan loslaten.
En met een eigen paard lijkt me dit dus ook lastig.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:11

Bedankt weer voor de reacties, ik heb veel aan jullie ervaringen!
Het verschil met sommige van jullie is dat ik gewoon nog thuis blijf wonen. Ik ben nu bijna 16 en blijf waarschijnlijk tot mijn 21e thuis wonen aangezien de hogeschool waar ik naar toe wil nog geen eens 6 km verderop ligt.
Ik zal zeker maar eens goed na ga denken en vragen bij mensen die deze opleiding op deze school gaan doen hoe het met tijd zit e.d.
Vooral harstikke bedankt!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:56

Als het zo dicht bij is, dan is het wel goed te doen denk ik, maar als je hele dagen op school zit, kan het nog wel zwaar worden.