paarden geheel het jaar de wei op, wie heeft dat ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopieee

paarden geheel het jaar de wei op, wie heeft dat ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 12:09

een vriendin en ik kunnen een wei huren voor het hele jaar.
het kost ons 650 euro per jaar, het is een hele grote wei met schuilstal en staat echt voldoende gras op en er is voldoende ruimte.
we staan nu op pension en betalen per persoon 170 euro per maand. dus dat keer 12 maanden is 2040 euro per jaar.
die wei kost ons ieder 325 euro per jaar.
we weten dat je er meer tijd in moet steken en dat je er iedere dag naar toe moet maarja die prijs die we dan gaan betalen is ook wel heel aantrekkelijk scheelt echt heel veel per jaar
wie heeft er zijn paarden het hele jaar op een wei. en wat is julie ervaring
en wat zouden julie doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:16

Er moet ook een stuk grond zijn dat het hele jaar door droog en hard is, bijv. straattegels, dit omdat er een kans bestaat dat de wei blubberig wordt in de wintermaanden met veel regen, en er moet ook een mogelijkheid zijn buiten te kunnen zijn zonder te kunnen grazen (paddock of een buitenbak) en of op stal te kunnen houden in geval, dat een van de dieren ziek is en niets hebben mag, dat soort dingen.

En je moet ook de wei onderhouden, want de paarden grazen niet alles af, en kan ook paardenmoe raken, en dus moet er wat stoffen gestrooid (bijv. kalk ofzo) worden en of bemest, om het weer op peil te krijgen, dat soort dingen, dan is het wel handig dat er weilanden in stukken gedeeld kunnen worden, want daar waar gestrooid is en of bemest, mogen ze enkele dagen daar niet op, zoiets, en voor om gras tijd te gunnen wat te groeien en om er mest te gaan ruimen.

Als er boeren zijn in de buurt, dan heb je er goeie hulp aan en voor advies kan je er terecht en wie weet doen ze het ook voor je, zoals het af en toe de stukken afmaaien die de paarden niet afgrazen, en voor de onderhoud en verzorging, tegen een vergoeding natuurlijk, ze hebben er meestal verstand van.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:33

Ik heb mijn paard ook het hele jaar door 24/7 op de weide, paard vindt het natuurlijk geweldig ;) Voor mij zijn de voordelen dat hij beweging en sociaal contact heeft, frisse buitenlucht, constant eten, en het kan geen kwaad als ik een dagje minder tijd heb, maakt hem niet uit :)

De nadelen: elke dag poep uit de weide scheppen kan na een tijdje gaan opbreken, maar het komt het gras en wormbesmetting ten goede. Het geeft ook veel voldoending de paarden in een propere wei te zien staan. Maar op dagen dat je weinig tijd hebt, kan je dan niks leuks met je paard doen, omdat je eerst een uur moet poep-scheppen. Watervoorziening, zolang het regelmatig regent geen probleem (dakgoot met tonnen onder), maar bij lange droogte is het behelpen met emmers slepen of watertank in de weide zetten. De weide die ik nu huur heeft een grondwaterput, dus da's helemaal handig ;) In de winter bevriest het water gemakkelijk dus moet je toch meerder keren per dag komen om het ijs stuk te slaan. Voor de rest het weideonderhoud, onkruid verwijderen, mesten,...daar kruipt ook tijd en geld in, maar het is nog wel leuk werk.

Wat ik echt mis is een zandpaddock. We hebben wel een klein uitloopje voor de schuilstal met tegels waar hij op zou kunnen staan in geval van nood (hoefbevangen ofzo, ik zeg maar iets), maar het steekt soms tegen dat er alleen maar weide is. Het liefst zou ik hem half weide- half paddock willen zetten op een dag, dat hij zich niet zo volvreet, maar dat gaat helaas niet. Ook mis ik soms wel een piste, hobbelen in de weide gaat prima en buitenritten ook, maar voor serieuzer trainen zou ik toch graag een piste hebben. Ik ga nu wel naar een piste die vlakbij ligt soms, maar da's toch anders.

De voordelen voor het paard zijn voor mij belangrijker dan de nadelen die ik ervan heb :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:52

mijne staat in de maanden november/december/januari/februari binenn maar de rest van het jaar gewoon 24/7 buiten en gaat prima

paard voelt zich prettiger, hoeft niet bij te voeren
en je als je een dagje neit kan rijden is ook geen probleem

en poep scheppen elke dag wat hier boven staat doe ik niet, ik doe dat meestal maar 1a2x in de week

colunder

Re: paarden geheel het jaar de wei op, wie heeft dat ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:20

Ik heb mijn pony's ook het hele jaar in de wei,ik zou niet anders willen.
Ik heb wel stallen tot mijn beschikking maar die zijn echt voor nood en bij heel slecht weer zet ik ze in het weitje bij de stallen met de deur open zodat ze als schuilstal dienen.
Ik heb 3 pony's(fjord draver en mini paardje) en ben met 10 a 15 min per dag echt wel klaar met mest scheppen(als ze op stal staan moet je de stal uitmesten,komt op hetzelfde neer).
Je moet er wel rekening mee houden dat de mest ook afgevoerd moet worden en je 'swinters wel hooi bij moet voeren(kan je hooi kwijt bij je wei?).
Heb je bij die wei water en stroom??,hoe groot is die wei en hoeveel pony's komen er in te staan??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:15

Ik ben toch echt wel langer bezig met poep scheppen, maar mss poept mijn paard wel meer :P Een stal uitscheppen is ook iets anders dan met je kruiwagen rondtoeren in de wei.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:59

_Daniella schreef:
mijne staat in de maanden november/december/januari/februari binenn maar de rest van het jaar gewoon 24/7 buiten en gaat prima

paard voelt zich prettiger, hoeft niet bij te voeren
en je als je een dagje neit kan rijden is ook geen probleem

en poep scheppen elke dag wat hier boven staat doe ik niet, ik doe dat meestal maar 1a2x in de week

Hier hetzelde. 4 tot 5 maanden gaan ze alleen de nacht op stal, de rest staan ze dag en nacht buiten!
Ik vind het voor de paarden heerlijk. Ze krijgen zo genoeg beweging, en ze hoeven niet veel bijgevoerd te worden.
Mijn paardje voer ik wel wat brokken en hooi bij, want ze werkt ook best veel.

Poep scheppen doen wij nooit :o De wei is zo enorm groot, daar is geen beginnen aan. Daarbij is er ook geen kruiwagen die ik kan gebruiken!

Ik zou het zeker doen :j Ideaal, en het kost op die manier minder geld! Als er een schuilstal aanwezig is, dan is het helemaal top! (Ik vind het wel belangrijk dat ze droog kunnen staan als ze willen)

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:40

bedankt voor julie tips!!!
het is echt een hele grote weide en helemaal achterin staat een mooie schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen lopen.
dat we mest moeten ruimen vinden we nog niet zo erg ivm dat het gewoon per jaar heel veel scheeld in de prijs!!! scheelt echt een berg zeg.
er komen 2 paarden op te staan een fjordje en een draver.
het hooi moet ik nog even overleggen met de eigenaar of we dat in de wei mogen plaatsen onder bv een goed stuk zeil want scheelt ook weer een hoop gesjouw. maar het is een heel mooi stuk en we gaan morgen nog eens even kijken en dan even overleggen wanneer ze er naar toe gaan.
helaas is er geen stroom maar je hebt gauw genoeg een goede accu met een lamp aan gesloten denk ik dan maar weer. en de stal kunnen we altijd voor een gedeelte dicht maken mocht het echt in de winter koud worden zodat ze toch meer beschutting hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:48

Lekker doen gewoon!
Zorg wel dat je genoeg opslagruimte hebt voor hooi en dat je dat tijdig opslaat want meestal is er halverwege de winter nergens meer hooi te krijgen en als je hooi dan op is of je haalt kleine beetjes dan zit je ;)
Wij hebben pallets gehaald en die op de bodem gelegd zodat het hooi van de grond af is, dan blijft het beter!
Zet die plek ook af zodat de paarden er niet bij kunnen en je kunt er dan misschien een oude vrieskist ofzo plaatsen (goedkoop oudje van mp bijvoorbeeld?) waar je biks / voederwortels in kunt doen zodat het droog blijft.
Verder; is er plek voor je spullen? Want steeds van tevoren bedenken wat je met je paard gaat doen is niet handig en meeslepen is ook niet fijn. Misschien kun je aan de achterkant/zijkant van de schuilstal iets bij-bouwen (kast met slot ofzo) voor je spullen?
Verder zou ik tegels leggen voor de stal (of heeeel veel zand laten storten), je kunt de paarden dan in elk geval op een droog/schoon stuk voeren in de winter. Misschien kun je daar ook een draad om spannen zodat je ze evt. alleen in de stal + die uitloop kunt laten staan, zoniet laat je het poortje gewoon open.
Is er een goede omheining? Is er een schrikdraadapparaat?

Ook misschien handig om eea op papier te zetten als zijnde huurovereenkomst, zodat jullie niet opeens op straat kunnen komen te staan en alles goed afgesproken is zodat je nergens onenigheid over krijgt?

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:55

opisop_shop schreef:
Lekker doen gewoon!
Zorg wel dat je genoeg opslagruimte hebt voor hooi en dat je dat tijdig opslaat want meestal is er halverwege de winter nergens meer hooi te krijgen en als je hooi dan op is of je haalt kleine beetjes dan zit je ;)
Wij hebben pallets gehaald en die op de bodem gelegd zodat het hooi van de grond af is, dan blijft het beter!
Zet die plek ook af zodat de paarden er niet bij kunnen en je kunt er dan misschien een oude vrieskist ofzo plaatsen (goedkoop oudje van mp bijvoorbeeld?) waar je biks / voederwortels in kunt doen zodat het droog blijft.
Verder; is er plek voor je spullen? Want steeds van tevoren bedenken wat je met je paard gaat doen is niet handig en meeslepen is ook niet fijn. Misschien kun je aan de achterkant/zijkant van de schuilstal iets bij-bouwen (kast met slot ofzo) voor je spullen?
Verder zou ik tegels leggen voor de stal (of heeeel veel zand laten storten), je kunt de paarden dan in elk geval op een droog/schoon stuk voeren in de winter. Misschien kun je daar ook een draad om spannen zodat je ze evt. alleen in de stal + die uitloop kunt laten staan, zoniet laat je het poortje gewoon open.
Is er een goede omheining? Is er een schrikdraadapparaat?

Ook misschien handig om eea op papier te zetten als zijnde huurovereenkomst, zodat jullie niet opeens op straat kunnen komen te staan en alles goed afgesproken is zodat je nergens onenigheid over krijgt?

er is hele goede omheining met schrikdraad apparaat.
wel een goede tip van je met die oude vrieskist. blijft het voer mooi droog.
hooi zat ik zelf ook aan pallets te denken ivm dat het dan idd van de grond afstaat. en dan een goed stuk zeil er overheen.
spullen vind ik niet zon probleem om mee te nemen maar bv mijn poets spullen kan ik er wel kwijt maar zadel en zo neem ik mee naar huis en is geen ramp om dat elke keer mee te nemen. ik rijd ongeveer 3 keer per week dus dat is goed te doen.
het ziet er prima uit alleen het enige nadeel vind ik dat het langs een weg ligt. ben altijd bang dat ze ze weg halen
er is zeg maar een huis dan een grote wei en dan onze wei en dan ongeveer 100m verder weer een huis. dus wel toezicht.
ik wil het zo afzetten dat ze savonds richting stal moeten staan zodat ze niet te dicht bij de weg staan.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:02

Je zou het hooi onder het zeil kunnen doen, maar dat is wel een precies gedoe en er is kans dat het toch nat wordt. Je hooi/kuilvoer in plastic verpakt kopen, dat is misschien wat makkelijker. Verder zou ik oppassen met paarden die langs de weg staan. Die van ons zouden ook best 24/7 buiten kunnen maar we doen het niet omdat we bang zijn dat er iemand in het weiland gaat oid, je hoort van die nare verhalen van het afknippen van staarten ed. En bij ons ligt de wei ook haast aan het huis.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:06

ccathalijne schreef:
Je zou het hooi onder het zeil kunnen doen, maar dat is wel een precies gedoe en er is kans dat het toch nat wordt. Je hooi/kuilvoer in plastic verpakt kopen, dat is misschien wat makkelijker. Verder zou ik oppassen met paarden die langs de weg staan. Die van ons zouden ook best 24/7 buiten kunnen maar we doen het niet omdat we bang zijn dat er iemand in het weiland gaat oid, je hoort van die nare verhalen van het afknippen van staarten ed. En bij ons ligt de wei ook haast aan het huis.

ja dat is het enige waarom ik nog twijfel of we het doen.
ben inderdaad bang dat iemand de wei inloopt en iets doet wat je liever niet wilt.
je hoort idd zoveel rare verhalen tegenwoordig, maar dat is dus onze twijfel en ja nu staan ze op pension en er is 24/7 toezicht op de paarden ook omdat ze aan huis staan. we weten ook nog niet zeker hoor of we het doen. ivm dat het dus te dicht bij een weg ligt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:28

Er komen meer kosten bij kijken dan alleen weidehuur. Denk aan ruwvoer bijvoeren in de winter, eventueel krachtvoer en onderhoud van de wei en evt. omheining (tenzij dat al bij de prijs in zit).

Het is natuurlijk mooi als de wei er nu prachtig uit ziet, maar hoe ziet de wei eruit in de winter, en dan na een natte periode terwijl er wel paarden (of koeien) in lopen?

Zolang een wei 's winters niet gebruikt wordt ziet hij er prachtig uit. De bodem kun je dan pas goed beoordelen als er daadwerkelijk paarden op lopen. Is de bodem droog en stevig genoeg, dan wordt het er niet erg modderig en zakken de paarden niet diep weg en blijft het weiland vrij vlak. Is de bodem wel nat/zacht, dan krijg je sporen en gaten, gaat de zode kapot en wordt het op den duur bij (intensief) gebruik een modderbende. Ken je het stuk land al? Heb je gezien hoe het zich houdt bij gebruik in de winter?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:35

Sorry, maar ik zou dat zelf niet willen, het is allemaal aanpoten en schipperen.

Liever een veilig en onder toezicht wei met stal, dan maar wat meer betalen, dan heb je er geen omkijken meer behalve dan dagelijks goed voor je paard te zorgen en te zorgen dat het weidegang krijgt en zomers lekker 24/7 in de wei, op diezelfde pensionstalling.

bloempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:01

mijne staan van half 10 tot 5 uur op de wei. en kan er ook voor kiezen om een halve dag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:31

Tja, wat je ook kunt doen -en wij zelf ook doen- is het combineren :)
Ik heb ze van april t/m november ongeveer op het land staan, de rest komen ze dan op pension. Zo heb je ze de natste en meest donkere maanden -dus de meest lastige maanden- op pension staan; scheelt je veel moeite en comfort.
En op deze manier ben je nog altijd goedkoper uit dan hele jaar door op pension!
Stel je zou alleen de zomermaanden op dit land gaan staan.
Dan sta je daar 6 maanden voor E325 per persoon.
Dat is dan per maand zo'n 55 euro.
Als je het nog een maand extra kunt redden wat weiland betreft scheelt ook die maand je weer een maand stalling.

Moet er wel een stal in de buurt zijn die voldoende plaats heeft natuurlijk, of je moet wachtgeld ofzo kunnen betalen zodat ze een stal reserveren voor je.
Misschien kun je -als je het alleen voor de zomermaanden doet zoals ik net beschreef- nog een 3e paard erbij nemen, dan wordt het helemaal goedkoop. Moet wel mogelijk zijn wat betreft afmeting van het land natuurlijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:42

Ik ook :)
Tja, als het vuurwerk is dan komt de dierenarts en geeft ze un soort spuitje dat ze niet helemaal gek worden van het vuurwerk :)
En het is veel goedkoper :)
Miss denken je ouders dan wel, ow, we kunnen er nog wel eentje bij :P
Maar ik zou het wel in de lente/zomer doen, want als ze van stal afkomen en in de wei worden gezet midden in de winter lijkt me wel koud :+

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:07

mijn pony staat ook 24/7 dag en nacht buiten met schuilstal,wordt niet meer bereden,haal elke dag de mest eruit,enz

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:11

Ik zou het ook niet willen..

Mijn merrie loopt momenteel 24/7 op het land omdat ze een veulen aan de voet heeft maar als ze straks naar 'huis' komt gaat ze naar een pensionstal waar ze overdag de hele dag lekker buiten mag lopen en s avonds op stal (ook in de winter)! Hier worden ze 4x daags gevoerd en er is altijd toezicht, een goede rijbak bij huis..wasplaats..daarvoor heb ik wel 175eur per maand over..alleen zo'n wei is ook aanmodderen lijkt mij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:19

Hier nog iemand die haar paard het hele jaar door buiten houdt. Het kost mij alleen zo'n 1400 euro per jaar, als ik het goed heb. :+

Hij staat in een vaste kudde (met af en toe logeetjes ;) ) op een enorm stuk land midden in een natuurgebied. Mest scheppen, ja, zou ik best willen (al hoewel? :D ), maar is niet te doen op dat enorme stuk. :+
Wij laten om de zoveel tijd de schapen er even op, dat helpt ook aardig goed. :)
Het fijne is wel dat ze 's winters ook bijgevoerd worden door de stallingseigenaren, ca. 2x per dag en dat er voorzieningen zijn als bv. een box bij ziekte (daar betaal je dan extra voor natuurlijk), twee bakken, een round pen, een afspuitplaats, een zadelkast, dagelijks toezicht, etc. En het is nog vlakbij mijn huis ook. *D

Ik hoef in principe niet eens elke dag te gaan, maar doe dat liever wel. Mijn paard is toch mijn verantwoording en daarbij zie ik hem sowieso graag dagelijks. Of ik nou ga trainen of alleen maar even een knuffel ga brengen. :+:
Gelukkig staan er ook nog eens leuke vriendinnetjes (met hele leuke paarden), die ook altijd even bij mijn paard kijken en ik bij die van hun. Zo houden we elkaar prima in de gaten.....

Voor mijn paard nooit meer anders, tenzij hij misschien ziek wordt ofzo. Die vind het leventje daar buiten echt helemaal geweldig. *\o/*

Leuk trouwens dat je in jouw omgeving zo'n land hebt weten te vinden. Ik lees hier op bokt altijd dat zo'n weideplek niet te vinden is in jouw omgeving. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:19

De paarden hier staan ook 24/7 buiten, maar niet alleen in het weiland. We hebben er een paddock met deels bestrating en schuilstal bij, een gedraineerde buitenbak, water, schuren en nog extra stallen voor als het echt te nat wordt overal. Helemaal kaal op een weitje zou ik niet meer willen. Vind het een drama als ik mijn paard op zeiknatte bodem achter moet laten bij langdurig slecht weer en de voorzieningen van een bak met verlichting, stromend water en ruimte om je spullen droog weg te zetten is wel zo fijn.

We hebben nu alles bij huis, maar zou dat niet meer kunnen dan een pensionstal met keuzevrijheid 24/7 weidegang/buiten met schuilstal of gebruik van een stal voor de nacht en alle benodigde voorzieningen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:29

misschien verstandig om het schuilstalletje af te zetten met een paddockje ervoor.....
mocht er iets aan de hand zijn waardoor ze niet op de we kunnen/mogen heb je een uitwijk.
verder zie ik het probleem niet.
vergis je alleen niet in het werk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:33

wij hebben ook een weiland gehuurd en betalen een stuk meer dan jij :+ (250 euro per máánd).

We scheppen elke dag poep en als het winter wordt voeren we bij met hooi.

Je moet welk elke dag heen, maar als je ziet hoe fijn je paardjes het hebben heb ik dat er wel voor over. :j

Stallen uitmesten is ook veel werk, even de poep uit de wei scheppen is zo gedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:55

Arabesk, hoeveel paarden heb jij er dan op lopen?

Hier huur je weiland als je mazzel hebt ovor 50euro per maand ongeveer.
Daar wil ik zelf wel veel werk insteken; anders moet ik die uren bij de baas doorbrengen om de duurdere stalling te betalen; dan maar liever gezond in de buitenlucht :D
En de paarden vinden het zalig, de reden waarvoor iedereen het eigenlijk doet natuurlijk; de centen zijn alleen maar mooi meegenomen ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:03

arabesk,daar heb je wel gelijk in maar ik doel meer op het punt dat alles voor je zelf is.
als je een keer niet kan is er geen pension eigenaar die alles doet,je moet zelf iemand regelen.
weidebeheer komt voor je zelf,ik neem aan dat reparaties ook voor jezelf zijn enz enz enz.
ik doe ook alles zelf maar ik merk om me heen dat veel mensen het toch onderschatten.