2 pony's, 1 stal ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

2 pony's, 1 stal ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:34

jaja.. Cynthia heeft weer ideeen :+
ivm dat ik op dit moment 2 lespony's heb, en hier financieel afhaneklijk ben, is het soms erg "eng"als er eentje ziek word. moet dan alle lessen verschuiven/komen op 1 pony neer.
vooral nu de ene pony de 20 voorbij is en de komende jaren problemen gaat krijgen ( minder actief, gezondheid, etc) heb ik een tijd geleden al besloten dat er wat bijmoest.
gewoon ter opvanging en als speelmaatje voor mijn kudde(tje :+ )

nu heb ik thuis 3 ruime stallen, 2 van ruim 3 bij 3 meter, en eentje van 3.5 bij 3.5 ongeveer. ( alle stallen staat wat in, geen ruimte voor extra stal)
de keuze lag eigenlijk bij een mooie brede Shetlander, en die dan gezellig bij een van de 3 dieren in de stal erbij. zie dit vaak en weet eigenlijk zeker dat dit bij mijn paarden moet kunnen qua gedrag.
maaaaaaaaaar... nu kreeg ik via via een aanbod voor een onwijs lieve kleine Welsh pony van 1m10/1m15 hoog. voldoet helemaal aan mijn eisen verder.

maar ja.. een klein shetje van een meter.. of een pony van pak hem beet 1m15... das wel een verschil in de stal :=
zou dit passen in de stal? en dan vooral: dat ze allebei elkaar niet in zwaar gevaar brengen omdat een Welsh meer ruimte nodig heeft en ze nog wel moeten kunnen bewegen?

qua stalling, ze staan er alleen s'nachts in, en staan gewoon van 7 uur sóchtends tot minimaal 7 uur sávonds buiten ( 365 dagen per jaar)
gaat mij echt puur of dit zou passen en eerlijk is tegenover mijn huidige paarden.

keuze stallen:
in de 3X3 met een arabier C pony ( hier ligt onze grootste voorkeur bij omdat we vermoeden dat zij de minste ruimte zal verbruiken samen)
in de 3.5X3.5 stal met een slanke Tinkermerrie van 1m56 hoog. ( qua karakter de betere match, maar Tinker is wel bewegelijk in de stal)

zijn er mensen die ervaringen hebben met meerdere pony's op stal zoals ik het beschrijf?
ik weet dat er veel mensen zijn die het doen,maar ivm dat het hier wel gaat om een lange termijn huisvesting ( lees: peerd zal hier tot de dood blijven) wil ik wel een reeele oplossing natuurlijk.

hoofdvraag ligt dus vooral op het: gaat dit samen en zijn er ervaringen van mensen die 2 dieren in een stal hebben staan.
het ideale plaatjesverhaal is leuk en aardig, maar in de praktijk nu eenmal zelden haalbaar ;)

en kleine noot: ik ben geen pennymeiske die groentesoep voert aan d'r pony's en ze op d'r balkon pleurt :Y) ruimte is inprincipe aanwezig, ook zeer veel weide, en qua kosten prima draagbaar,maar gewoonweg geen mogelijkheid tot bijbouwen stalling.

capopjekop

Re: 2 pony's, 1 stal ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:57

Ik vind het wel een enge gedachte dat de stal dicht gaat, vooral omdat het om een nieuwe pony gaat. Vooral in het begin zullen ze nog weleens uitzoeken wie de baas is. Vroeger heb ik wel een shet en een welsh in een stal van 3x5 gehad. Nu heb ik 2 stallen van 3x3 maar daar zou ik ze samen niet in opsluiten. Mocht er wat gebeuren dan is dit gewoon te klein.

Maar ik zag pas wel dat ze met zijn 3e in een stal lagen te slapen. Het kan dus wel, maar dan wel met de deur open zodat ze weg kunnen. Dus om concreet terug te komen op je post. Het kan, mits de deur open blijft en de pony's de rang hebben beslist. Ik zou het anders niet aandurven.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:59

Je moet ze in de wei laten wennen, dan kunnen ze prima met zijn tweeen in één stal, maar niet onnodig. Wij hebben ook 2 ponys in 1 stal en zetten ze alleen met echt slecht weer op stal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:30

Ik zou eerder je tinkermerrie naar de kleinere stal doen en je arabier met die welsh naar de grotere.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:32

Kijk eerst maar eens of ze met elkaar kunnen opschieten!
Als het op de wei niet klikt, dan kunnen ze zeker niet met elkaar in 1 box, dat is vragen om moeilijkheden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:36

bij mij hebben ze (paard en schet) járen in 1 stal gestaan. en dan bedoel ik bijna 10jaar lang. ging uitstekend, ze houden prima rekening met elkaar.
uiteraard is het wel belangrijk dat ze elkaar kennen en dat de een niet enorm dominant is over de ander, zodat de ander niet durft te bewegen.
het lastige eraan vond ik met voeren, chey mag veel tommy weinig.. daarom heb ik ze nu we de mogelijkheid hadden toch een aparte stal gegeven, maar daar was vooral de schet het niet mee eens in het begin helemaal alleen in een stal..
zou zoals mizora al zegt wel de grootste box gebruiken voor de dubbelstal

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:00

Ik zou het niet doen, ten eerste vind ik een tinker of een c-pony met nog 1 erbij in die maat stal gewoon teveel ook al is het alleen de nacht en ten tweede worden je stallen een enorme puinhoop door het om elkaar heen lopen van de pony's.

Als je er geen ruimte voor hebt zou ik geen pony erbij aanschaffen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:11

Tja, je kent onze ervaringen uit eerste hand :D
Hier hebben we 2 stallen van 3 x 3.5 die ieder gedeeld worden door een Tinker (beiden ca. 1.55 m.) en een Shet (beiden rond de 95-100 cm) samen. Nou zijn Fayette en Hercules dikke maatjes met elkaar, die zouden het zelfs niet erg vinden om samen in een nog kleinere stal te staan. Dunla en Paulchen hebben echter eerst aan elkaar kunnen wennen op de wei.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om de be-oogde roommates eerst aan elkaar te laten wennen op de wei (of jullie rijbak). Ze hebben dan de ruimte om elkaar te ontlopen als het toch niet klikt.

Maar verder zie ik geen problemen om 2 pony's een stal te laten delen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:14

Snap niet helemaal je reden om er een pony bij te nemen; niet om op te laten rijden dus?

vind het inderdaad een goede optie wat Mizora zegt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:17

mm zie enkele goede opties voorbij komen :j
zowiezo gaat nieuwe pony eerst minimaal 2 weken met de kudde de weide op.
om te laten wennen, maar ook om te kijken welke match er het beste is. zomaar er bij in gooien gaat absoluut niet gebeuren :=

misschien dat de C pony inderdaad naar de grote stal zou gaan, vandaag even alles opgemeten en die stal is 1m54 breed ( eigen stal van C pony is 3m21 breed).
maakt wel een flink verschil uit qua loopruimte.

@ opisop_shop: pony is juist bedoeld om mee te rijden, als vervanging bij ziekte andere dieren en speelmaatje. ook heb ik 90% van de leerlingen die allemaal kleintjes zijn.
een ukkiepony ( :+ ) is voor hun ook leuker/makkelijker om erbij te hebben omdat het kleinste wat ik nu heb een pony van 1m36 is.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:20

Mizora schreef:
Ik zou eerder je tinkermerrie naar de kleinere stal doen en je arabier met die welsh naar de grotere.

Dit zou ik ook doen. Ik heb ook een tijdje 2 pony's in een box gehad. En kom het wel vaker tegen. Tot nu toe ging het altijd prima. Lekker laten wennen in de wei.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:27

Misschien een blond idee van mij, maar als de stallen naast elkaar staan is het dan geen mogelijkheid om alle tussenschotten weg te halen en er een groepsstal van te maken?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:39

Waarom kunnen ze niet 24/7 op de wei blijven en hou je de stallen gewoon voor nood???
Ik heb een draver, een fjord en een minipaardje,ze staan 24/7 op de wei en zouden ze naar binnen moeten dan gaat de draver in 1 stal en de fjord en de mini in de andere stal (ik heb 2 stallen van ong. 2,75 meter x 4,25 meter).
eigenlijk is het nog nooit voorgekomen dat ze alle drie op stal moesten.
Voorheen had ik altijd wel een fjord en een shetlander in 1 stal(fjord 1,46 meter, shet 1,05 meter),dit ging ltijd prima.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:42

geen mogelijkheid tot verbouwing of wat dan ook. niet mijn stallen :)
( kuch.. anders stond er al prachtig complex als ik het geld en de ruimte had :Y) )

24 uur in de weide wil ik absoluut niet hebben.
ik rijdt met 2 dieren concoursen, en heb ze ook geschoren in de winter. beide dames hebben extreem lange manen, en dat gaat niet samen met winterse buien continue.
ook is de C pony een oudje, en haar hele leven op stal gewend. zou zich doodongelukkig voelen om voortaan dag en nacht buiten te moeten staan.
en geef eerlijk toe, zelf voel ik me er ook niet prettig bij om ze altijd buiten te laten staan. met oog op diestal, ontsnapping etc.

maar geef eerlijk toe.. het zou wel makkelijker zijn

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:47

Ik heb moeder en dochter na het spenen (D-pony's) jaren lang samen op stal gehad. Dit ging prima tot moeders ouder en chagrijniger werd. Toen heb ik ze uit elkaar gehaald.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:59

wel super om te horen dat er zoveel mensen zijn die dit systeem ook gebruiken/hebben gebruikt
maakt het hopelijki makkelijker om de keuze te maken. als op reguliere stallen al vaak 2 dieren inkunnen,moet het in mijn grotere stal zeker passen vermoed ik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:03

Mijn welsh en haf hebben afgelopen winter ook een maand samen gestaan in onze buitenstal, leek me gezelliger voor ze want het zijn dikke maatjes.
Maar ja, mijn stal was dan wel 4x8 meter dus ruimte zat om elkaar te ontlopen :D En ondanks dat het de dikste maatjes ter wereld zijn kwam er ook bij hen weleens voernijd om de hoek kijken toen ze samen gingen eten! Ik had twee hooiruiven en biksbakken, elk aan de andere kant van de stal. Maar ja, de een heeft het altijd sneller op dan de ander uiteraard ;)
Vraag me af hoe het dan gaat met voeren in zo'n kleine stal met 2 pony's?
Als je toch zo'n kleintje neemt, kun je dan niet ergens anders ruimte creeeren? In het gangpad bijvoorbeeld aan de zijkant? Of een overkapping naast de stallen maken waar hij in komt? *geen idee hoe het er bij jou uitziet*

nathalie2302Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:07

Onze pony's staan ook 's nachts samen op stal, ECHTER zijn ze allebei shetlanders van 1m07 in een stal van 3X4...

Persoonlijk vind ik jouw stallen te klein voor de combinaties die je op het oog hebt.

Misschien 2 shetlanders erbij en die dan 24/7 buiten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:31

Olijkje schreef:
Je moet ze in de wei laten wennen, dan kunnen ze prima met zijn tweeen in één stal, maar niet onnodig. Wij hebben ook 2 ponys in 1 stal en zetten ze alleen met echt slecht weer op stal.

Dat is niet per definitie waar.
Mijn paarden kunnen prima met elkaar in de wei of paddock, omdat ze daar de ruimte hebben elkaar uit de weg te gaan, of te vluchten als 1 van de paarden een ander gaat pesten. In een kleine ruimte als een stal gaat dat niet. Dan is de mindere in rang toch echt de pineut en altijd binnen tand of hoefbereik van de ander.

Ook als paarden in de wei goed met elkaar op kunnen schieten kan het misgaan als je ze langere tijd (een stal voor de nacht is toch 8 tot 10 uur op zijn minst) te dicht op elkaar zet. Zeker als de stal niet zo groot is.

Ik heb zelf het eerste jaar dat we hier woonden mijn pony samen met een Fjordenmerrie op stal gezet voor de nacht. Dat was voor nood omdat het te nat was die winter en ze nergens meer droog konden staan en liggen.
De stal was 4 bij 6, dus 24m2, voor 2 forse D-maat dieren. Per pony dus een ruimte van 12m2 wat al een ruime stal is. We hadden er een hooibak in het midden gezet en daar draaiden ze ook dankbaar omheen als dat nodig was. Het is erg goed gegaan omdat ze goed met elkaar op konden schieten en ze beiden geen slaanders waren, maar de merrie ging wel graag een rondje om als mijn pony vond dat ze aan de kant moest.

In een enkele stal, normaal voor 1 paard of pony, heb je die ruimte helemaal niet. 2 shetlanders of A-pony's samen in 1 stal, vind ik dan een heel andere verhouding dan een grote en een kleine pony, of 2 middelmaat pony's. En dan heb ik het nog niet over de karakters. Ik zou alleen gaan voor het delen van zo'n stal als er een uitloop bij is. Misschien kun je nog beter die 3,5 bij 3,5 stal splitsen (bijvoorbeel 1,5 /3,5 voor de shet en 2/3,5 voor de C-pony?) door er een balk of schot tussen te hangen voor beide kleinste pony's, en dan minder ruimte, dan gewoon bij elkaar zetten. Dan heb je minder kans dat je op een ochtend in de stal komt en 1 van beiden wat mankeert, in ergere of minder erge mate...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:06

Ik zou de tinker in de 3x3 zetten en dan de C-pony en het welshje in de 3,5x3,5. Bij mij op stal staan 2 shetjes van 1m en 1.10m hoog in een 3,5x4 en dat gaat prima. Ze hebben zelfs in het begin een tijdje in 2x3 gestaan en dat ging ook goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:26

@ joyce B: dat is dus mijn enige nadeel op dit moment :j
wat als ze gaan vechten of wat dan ook?
nu verwacht ik dat van die Tinker zowiezo niet, maar weet het karakter van de Welsh nog niet natuurlijk

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:29

Wij hebben 5 shets die in de weide/paddock erg goed met elkaar kunnen, je zou denken dat je haast alle 5 in 1 grote stal zou kunnen proppen, maar niks is minder waar.

2 van de 5 shets kunnen echt samen in 1 stal, de rest ook in verschillende koppels gaat gewoon niet.
Die 2 zijn moeder en zoon dat gaat echt super, de andere dochter van deze merrie zou ook met haar kunnen maar dat gaat dan weer niet er dr halfbroer, kortom het zou best kunnen maar de kans dat ze echt allebei lekker relxed erbij staan is wat klein.
Als je het gaat proberen is observeren een must, laat ze in het begin nooit zonder toezicht in de stal staan, aar oefen des noods overdag als je erbij bent gewoon even kort met wat hooi om voor jezelf in te schatten hoe ze elkaar verdragen of niet natuurlijk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:03

Ik vind dit geen best idee, het is wel leuk om er een extra pony bij te krijgen. Maar dan is het niet zo goed om die bij een ander paard in de stal te zetten, hoe moet dat als ze allebei even willen liggen in de stal, en ga je twee voorbakken in de stal zetten, je moet ook vaker uitmesten. Ik zou gewoon de pony welsh, of shetlander 24/7 in de wei laten staan, en eventueel 's nachts een andere pony erbij zetten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:52

SnuitjeLove schreef:
je moet ook vaker uitmesten.

:? Vaker uitmesten? Wij mesten sowieso al iedere dag uit. Er liggen alleen wat meer drollen en je moet wat vaker/meer krul of stro gebruiken maar van vaker uitmesten is geen sprake.
En ik weet dat TS ook iedere dag uitmest.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:05

Zou denk ik ook de tinker in de kleinere stal doen en de andere 2 in de grote stal..
Mocht je 's nachts wel gebruik mogen maken van de wei dan zou ik de welsh met eventueel een shetlander of andere pony 24/7 in de wei laten..

Maar wat als het nou even goed gaat ? bijvoorbeeld een maand of 2,en dan gaat het toch mis ? Dan ben je waarschijnlijk al gehecht aan de pony,dus die wil je ook niet meer wegdoen,dus dan moet je het opeens ook anders gaan doen dus zou toch een plan B achter de hand houden...