1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

golden29

1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:55

Ik ben van plan om een paard te gaan kopen, aankomende vrijdag kan ik al een pensionstal bezichtigen. ik zoek gewoon een paardje om recreatief mee te rijden. Alleen is het zo dat ik een beginnende ruiter ben, en ik eigenlijk niks over de verzorging enz weet...... Hebben jullie tips hoe ik zo snel mogelijk weet wat de verzorging inhoud etc?

Lottexxx

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:56

Kun je al wel rijden dan?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:57

??? is dit een grapje?

arian_wolf

Als je nog hélemaal niks over de verzorging van een paard weet... is het dan wel zo verstandig om een eigen paard aan te schaffen? :\

Chernique

Ik zou dan geen eigen paard kopen, sorry
Ik zou eerst lekker gaan rijden op een manege, eventueel privélessen nemen, daarna lekker aan een verzorgpony beginnen.
van verzorgpony's/paarden leer je echt álles over de verzorging van paarden, en leer je ook steeds meer!
Ook veel paardenboeken lezen helpt

Maar ga alstjeblieft nog geen eigen paard kopen ..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:58

Wacht nog even met een paardje, maar probeer eerst eens een half jaar o.i.d. een verzorgpaardje te vinden. Dan leer je vrij snel wat er van je verwacht wordt en kun je het zelf ook goed toepassen.

Wat moeten we overigens precies onder een beginnende ruiter verstaan?

Zira1994

waarom koop je een paard als je niet eens weet hoe je hem moet verzorgen?? :? :n

brennie75

ik geloof hier niks van! :o :P

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:59

Je kunt misschien eerst beter op een manege gaan rijden helpen op stal niet echt slim om nu al een eigen paard te nemen ja.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:00

kom op mensen dit is niet echt!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:00

Ik weet niet zo goed of ik dit topic serieus moet nemen...

Je weet toch hoop ik zelf wel dat de verzorging van een paard/pony op de 1ste plek staat? Als je dat niet weet hoe kun je dan een paard aanschaffen? >;)

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:02

niet doen, wachten met een paard kopen, eerst leren en kijken daarna een paard kopen,

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:02

dat wil ze toch ook weten? ze heeft nu toch ook nog geen paard gekocht! beter dat ze het nu zegt dan als ze er al een gekocht heeft!
tips ben ik niet zo goed in;) kijk een beetje op sites misschien of vraag iemand van een manege in de buurt!
succes ermee ;)
(niet een paardje kopen, voordat je genoeg weet hoor, dat vraagt vaak om vervelende problemen, die gemakkelijk hadden kunnen worden voorkomen)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:03

Het lijkt me wel echt, want ze zoekt via bokt ook een stalling :=

Meid, koop geen eigen paard, neem een verzorgpony of ga bij een manege lessen!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:11

xxxdonja schreef:
Het lijkt me wel echt, want ze zoekt via bokt ook een stalling :=

Meid, koop geen eigen paard, neem een verzorgpony of ga bij een manege lessen!

echt!!! :oo nou ja zeg sorry, maar zo iemand die inpulsief een paardje koopt krijg je niet op andere ideeen!
ik erger mij alleen maar aan dit soort mensen, dus ik ga geen advies geven! want alle antwoorden staan er al!
arm toekomstig paardje! |(

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:17

Neem eerst een verzorgpaard! Daar leer je zoveel van en je hebt altijd een back up met kennis! In jouw geval zou ik niet aan een eigen paard beginnen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:18

Ik zou allereerst eens flink mee gaan lopen op een stal zodat je in elk geval de meest voorkomende dingen in de verzorging leert.
En dat niet 1 dag in de week wanneer je zin hebt, maar gewoon netjes 7 dagen in de week een paar uurtjes.
Zo leer je wat het inhoud om een paard te bezitten en te verzorgen.
Een paard koop je niet zomaar.
Mocht je dan op den duur een paard kopen, zorg dan in elk geval voor goede begeleiding die je om raad kan vragen..

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:24

@brennie75 nou sorry , maar ik vind jou reactie een beetje overdreven. zo zou ze dus nooit een paard kunnen kopen? ze moet toch ooit aan de informatie komen! hier krijgt ze dus het advies om een verzorgpaard te nemen! goed toch!

Ellen1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:26

Ik zou je adviseren om eerst (zoals al vaker is gezegd dit topic) op een manege te lessen. Daar kom je ook al wat te weten over de verzorging, maar ik zou zeker nog geen eigen paard aanschaffen!

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:28

Niet aan beginnen, eerst veeeeeeeeeeeeeeeeel uren maak op een manege of stal waar je mag helpen en ervaring op doen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:28

Vond die reactie van brennie75 ook al een beetje flauw. Is toch niet nodig.
En ts, misschien kan je het eens overwegen om een tijdje mee te helpen op een manege?
Een verzorgpaard nemen terwijl je er geen verstand van heb is net zoiets als een eigen paard kopen alleen zijn dan de kosten voor ts
En vooral veel boeken lezen, meehelpen en adviezen vragen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:31

Een eerste paard word toch altijd al wat verpest (lees verwend)
Maar wanneer je helemaal niks van paarden weet, en ook niks van de verzorging, gaat er toch wat mis..
Heb zo ook mensen gekend, die 2 ponys kochten omdat dochterlief een pony leuk vond, maar ze vergaten wel even voor het gemak dat een paard ook moet eten. en meer nodig heeft dan er eens heen gaan wanneer het je zelf uit komt..
Zij dachten dat het net zo is als bij hun hond dat als ze er 'savonds voer bij zetten de pony kon overleven tot de volgende avond..En dat het ook absoluut geen kwaad kon dat ze zo af en toe al weleens op het toen 10 maanden oud veulen gingen zitten.. |o

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:31

Onder verzorging kunnen verschillende dingen vallen, verzorging van de weide bijvoorbeeld of het voeren. Als het om dit soort verzorging gaat is dat toch nog niet eens zo heel erg? Iedereen moet het leren. Als het om dit soort verzorging gaat zou ik toch eens wat boeken lezen en eens met een ervaren paardenmens gaan praten. Als het om de verzorging gaat van borstelen, zadelen, rijden etc zou ik eens nog eens een jaartje door blijven rijden op de manege, een verzorgpaard zoeken, huurpaard, etc. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:32

AaronYve schreef:
Vond die reactie van brennie75 ook al een beetje flauw. Is toch niet nodig.
En ts, misschien kan je het eens overwegen om een tijdje mee te helpen op een manege?
Een verzorgpaard nemen terwijl je er geen verstand van heb is net zoiets als een eigen paard kopen alleen zijn dan de kosten voor ts
En vooral veel boeken lezen, meehelpen en adviezen vragen.

Dan zijn er nog altijd de eigenaren van het paard die haar kunnen helpen lijkt mij, ik was 13 toen ik mijn eerste verzorgpaard kreeg en heb daar zo ontzettend veel van geleerd..ik belde zelf de DA en de hoefsmid maar de eigenaresse was altijd mijn back up..we deden de verzorging samen en daar heb ik ontzettend veel van geleerd, hij was niet mijn eigen paard maar zo voelde het wel! Was er dan ook 7dgn per week! Pas dan leer je wat een eigen paard hebben is..af en toe mee lopen bij een manege niet, een eigen paard is heel anders!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:33

ik zou geen paard kopen,
eerst eens veel uren maken op de manege,
dan zoeken naar een verzorgpony. ;)
van verzorgpony's leer je echt heel veel :j