Ervaring met zand in de stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__karin__Jarig

Ervaring met zand in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:03

Herfst vorig jaar heb ik voor het eerst een stal gemaakt met een bodem van puin met daarop een meter zand.
Het is een grote ronde stal met ongeveer 5 meter doornsee.

Wat mij opviel is dat mijn paard veel meer ligt in de stal en lekker rolt om zand in zijn vacht te krijgen.
Mijns inzien is een stal met zandbodem veel natuurlijker als stro.

Het urine zakt makkelijk weg door het zand en mestballen zijn super makkelijk te verwijderen.

Op internet ben ik ook wezen zoeken, maar kon er helemaal niks over vinden. Wel incidenteel bij hoefbevangenheid maar niet permanent.
Zijn er meer mensen met ervaring met zandstal? Of hebben mensen redenen waarom dit niet meer wordt toegepast?

Vragen over de stal mag natuurlijk ook altijd!

Ik ben benieuwd!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:11

Geen ervaring mee, maar het lijkt mij vooral een temperatuurprobleem. In de zomer in de zon ligt zand natuurlijk heerlijk. Maar wellicht dat het in een stal, zeker icm langzaam opdrogen/wegtrekken van urine wellicht te koud voelt en daarom niet de voorkeur heeft voor een paard om op te gaan liggen.
Maar nogmaals: geen ervaring, dus ik volg dit even :)

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:15

Haai

Geen ervaring, wel wat vraagjes! Wij hebben ervaring met houtkrul, vlas en stro. Stro is het moeilijkste netjes te houden (naar mijn mening, anderen kunnen daar anders over denken)
maar de hoefsmid heeft me nu aangeraden om over te schakelen op stro, zou beter zijn voor de hoeven omdat ze vlas/krullen kunnen aanlopen zodat het een "hardere" ondergrond wordt. Dit heeft een reden, is niet voor elk paard nodig maar ik heb een merrie met problemen (botontkalking) die ik het leven zo aangenaam mogelijk wil maken.
Hoe zit dat met het zand? Laat je dat aanlopen of spaai je dat elke dag om? En hoevaak vul je zand bij? Ververs je dit in één keer?
Ben nieuwsgierig ;-) had er nooit eerder v gehoord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:16

Ik weet wel dat het op den duur ontzettend kan gaan stinken naar (oude) urine.
Mijn opa heeft het een tijdje in 1 stal gehad.
Eerst was het super, maar later ging de stal steeds meer stinken en kwamen er ook vliegen in te zitten.
Toen hebben we het maar afgegraven (goor... %) ) en nieuw zand er in gedaan en bestraat.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:27

@ Roadracer: Het lijkt me zelf niet een probleem met het temperatuur. Hij heeft er in de winter opgestaan zonder problemen. Het wegtrekken van de urine ging heel snel en door de ruimte in de stal heeft hij ook plek genoeg om ergens anders te liggen. Doordat hij rolde in zijn stal kon hij genoeg stof opnemen in zijn vacht wat natuurlijk weer isoleert!

@Wendy81: in principe laat ik het aanlopen al vindt mijn paard het ook wel leuk om het zelf om te woelen. Dit deed hij meestal op 1 plek in de box waar hij ook het meestal lag. Die hij daarna ook weer zelf dichtgooit. De ander kant van de stal gebruikte hij als poep en pis plek.

De eerste keer heb ik na 2weken het zand aangevuld omdat het toen was ingeklonken. Hierna heb ik het nooit meer aangevuld of ververst. Als het wel vies zou zijn zou ik de boel omspitten.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor zand je gebruikt. Wit korrellig zand blijft denk ik heel los. Wij hebben een mengelmoes daarvan wat je eigenlijk ook ziet op het land.

@brainless: Ik heb daar helemaal geen last van! Juist in de strostallen tref ik meer vliegen aan dan in de zandstal. Wellicht ligt het aan de doorlaatbaarheid van het zand of het gaat stinken naar urine. Bij mij zakt het ongeveer een meter diep weg en kan je er niks meer van ruiken.
Heeft je opa het wel elke keer uitgemest en kon de urine weglopen??

Wildgirl

Re: Ervaring met zand in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:30

Hier beperkte ervaring met zandstallen.
In eerste instantie voor een bevangen pony maar het beviel zo goed dat het later is gebleven.
het is wel heel belangrijk wat voor zand je hebt; bij het verkeerde zad krijg je nm veel stuif en stof en dat is niet goed voor de longen etc

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:35

Ik heb daarom ook een mengelmoes ervan. Zodat het niet zo hard als beton wordt, maar ook niet te stoffig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:37

Ik vraag me af, is het niet kostbaar zo'n zandstal?
Mijn vriend is nl. hovenier en wat een kuub zand kost, dat is best aardig wat. Ik neem aan dat je af en toe vers zand erin moet gooien.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:00

@ Jibbel bij mij heeft de zandstal niks gekost. Puin is gratis af te halen en het zand is zand wat vrij kwam doordat er wat moest worden afgegraven. Het is dus niet heel speciaal zand.

Het lijkt me niet handig om er bijv klei of veen in te gooien.. dus je moet er wel een beetje opletten!

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:12

dit is wel even interesant om te volgen
wel een vraagje, kunnen ze zo niet gauw zand koliek krijgen als ze zich gaan vervelen en zand gaan eten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:19

De ervaring hier is dat het makkelijker is met uitmesten maar dat het op den duur wel gaat ruiken. De eigenaren hebben toen zo'n 1, als het nodig was 2, keer in het jaar alles eruit gehaald en een nieuwe lading gestort.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:23

Had dit vroeger en ik ben ervan afgestapt. Reden op den duur stinkt het enorm en moet je stuk zand verwijderen en verversen. Dat laatste is een echte kl..te-job. Ik moet wel toegeven dat het voor de rest zeer goed was nl zacht om in te liggen en inderdaad urnine trek erdoor tot het verzandigingspunt bereikt is en dan extreme stank. Let wel eigenlijk mag dit niet en moet uw stalbodem vloeistof dicht zijn. Ik heb de vloer in boxen vervangen door zwevende treinbilzen (steunen links en rechts op stabiel) hiermee bekom ik hetzelfde effect. Ben hier ook tevreden van. Andere boxen hebben betonvloer en dat is ook goed deze moet je wel dikker strooien.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:32

Ik en mijn vriend zijn hier ook over aan het nadenken voor in de toekomst. Wij hadden bedacht om dan tegen de geur een aantal verharde platen aan te leggen zodat hier het zand schoonkan spoelen of om er rubberen matten onder te leggen zodat de urine gewoon naar beneden trekt en dus niet in het zand gaat zitten. Het lijkt mij ideaal omdat: kostenbesparing, arbeidbesparing, de temperatuur(zomers lekker koel en 'swinters neemt het de lichaamstemepratuur aan) en dat het zich naar het lichaam vormt. Om zandkoliek tegen te gaan zou je cribbox kunnen gebruiken of gewoon eens kunnen gaan beginnen om het paard genoeg ruwvoer te geven.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:07

@ arun: Hoe kon de urine weglopen?? Moest het in het zand blijven zitten?

@xxuniquexx: Juist omdat de paarden iets te doen hebben zullen ze niet zo naar zandkoliek neigen.. Ze speelden ook wel met het zand was er een stuk minder verveling.. Zelf heb ik de neiging om te zeggen: Dat wanneer paarden zich vervelen ze niet in de stal horen.

Inderdaad het klopt dat wat ik nu doe niet helemaal mag. Het zand verzadigd zich niet omdat het door het puin heen in de grond loopt. Het was ook een experiment wat ontzettend goed heeft uitgepakt.

Wanneer ik de volgende stal zou bouwen zou ik het zelfde doen, maar het puin op het beton storten en het beton zo laten aflopen dat urine kan weglopen in een urine'opslag'. Wat nu eigenlijk ook gebeurt met sommige 'normale' stallen.

Gescheiden mest-urine opslag is veel makkelijker te verkopen of land mee te bewerken.

Tot nu toe heb ik nooit last van stinkende stallen gehad.. Juist veel schoner, makkelijker en (mijns inziens) natuurlijker voor het paard.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:24

arun schreef:
Had dit vroeger en ik ben ervan afgestapt. Reden op den duur stinkt het enorm en moet je stuk zand verwijderen en verversen. Dat laatste is een echte kl..te-job. Ik moet wel toegeven dat het voor de rest zeer goed was nl zacht om in te liggen en inderdaad urnine trek erdoor tot het verzandigingspunt bereikt is en dan extreme stank. Let wel eigenlijk mag dit niet en moet uw stalbodem vloeistof dicht zijn. Ik heb de vloer in boxen vervangen door zwevende treinbilzen (steunen links en rechts op stabiel) hiermee bekom ik hetzelfde effect. Ben hier ook tevreden van. Andere boxen hebben betonvloer en dat is ook goed deze moet je wel dikker strooien.

vloeistofkerend of mestdicht is voldoende :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:20

@_Karin_ je moet wel opletten als je paard boxrust moet hebben!

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:25

@brainless: Op wat voor manier is er een verschil tussen een normale stal of een zandstal met betrekking tot boxrust?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:29

voor de geur en almoniak zijn er 2 middellen op de markt
die dat af kunnen breken ,
maar bij ons werkt het niet omdat het toch te nat bleek
(water) ook al lag de stal stuk hoger dan de buiten grond
en lag er laag puin onder zand

helaas , want verder is het wel makkelijk :D

let wel had loop stal

in een dichte stal zou ik dan eerder voor rubber gaan
ivm koliek en lekker knabbel stro en hooi

paarden eten hier 24/7 zoals het volgens mij hoort :o

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:40

Wij hebben een uitloopstal waar in eerste instantie alleen een zandbodem in zat. Doordat het paard elke keer in en uit loopt, gaat het zand heel erg vervormen, ook al gooi je er regelmatig zand bij. Daarbij wordt het in het midden erg aangestampt.
Moet er dan wel bijzeggen dat het een uitloopstal is, er wordt dus vrij weinig gemest en geplast op stal (enkel als het te hard regent hihi) Dus van stank hebben wij geen last gehad.

We hebben er nu rubber matten opliggen, gewoon van die koeienmatten zegmaar. Hier ligt dan ook weer een laag zand overheen inmiddels, maar door de matten komt er geen diepe kuil in het midden en blijft het gewoon netjes vlak.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:09

@nickyu: Ik ben benieuwd na de middel. Zijn die biologische afbreekbaar? Voor het geval dat ik het nog ooit een keer nodig heb of dat de kat in huis heeft gepist :P
Denk je dat het aan het soort zand ligt waardoor het toch nat bleef?

@ xtostarlight: Klinkt erg mooi! Hoe kan het urine bij jullie weglopen? Want wij hebben thuis ook koeien liggen op matten, maar die zijn niet water doorlatend!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:18

zou best ook te maken kunnen hebben met het soort zand

maar .. mest = vet
ook al mest je 2 x daags dan nog word het zand vetter
en laat geen vocht meer door
zand afgraven en vervangen zagen we niet zo zitten :o

dat spul is idd biologisch ,en afbreekbaar
niet goedkoop per flesje
maar bewezen effectief , word veel door varkens en koeien boeren gebruikt
om de amoniak te verminderen

voor in huis bij katten urine hebben we iets anders betaalbaarder
wat ook veilig op de bank te gebruiken is en op parket etc ;)
pb maar voor meer info

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:31

__karin__ schreef:
@ xtostarlight: Klinkt erg mooi! Hoe kan het urine bij jullie weglopen? Want wij hebben thuis ook koeien liggen op matten, maar die zijn niet water doorlatend!

Stal loopt iets of wat schuin en anders zakt het gewoon tussen de matten de grond in. Eigelijk wordt er niet in de stal geplast, omdat er qua bodembedekking niet zo veel ligt, en dat spettert dat. Buiten in het gras gaat beter :D

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:15

@nickyu:
nickyu schreef:
mest = vet

Hoe kom je erbij dat mest vet is?? Pas als je je dier vet voer voert wordt je mest ook vet. Ik verwacht niet dat je de paarden vet voer geeft.
Ik kon nergens vinden dat paardenmest vet is: Dit artikel van de wageningen universiteit vond ik wel: http://library.wur.nl/WebQuery/artik/lang/714918 Gaat dan wel niet over paarden, maar wel over 'vette' kippenmest.

Ik denk dat het gewoon aan het zand lag dat het niet goed doorlaat baar was en niet door 'vette' mest.
Mijn vader is ecologische boer en zal wellicht en het middel ook wel kennen.. ik zal een vragen. In elk geval bedankt en ik zal aan je denken als ik het nog eens nodig heb!

@xtostarlight: Het is dus zo dat je nu eigenlijk niet meer een 'echte' zandstal hebt. Meer een stal met rubbermatten en een beetje zand..
Ik denk dat dan de voordelen van een zandstal een minder worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:27

nee ligt niet aan soort zand
bij mesten blijft er altijd beetje residu achter
en ja alle mest is wel iets vettig
kwestie van tijd

en nee voer ze geen pattatjes
hooi , gras en handje meusli (daar zit altijd wel iets van vet in )

zandstal werkt verder enkel als je er een put onder hebt
zoals dus een puin put en daaroverheen zand

de amoniak daar zijn 2 dingen voor , merk wat wij hebben en een ander merk
werkt ook op rubber stallen
dus voor de amonia hoef je het niet te laten
maarrr daardoor verliest het wel het nut van sommigen (goedkoper)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:14

Ik ken mensen die hun paarden hielden op een "stal" van 15 bij 20 in een grote schuur, de bodem was van zand. Na een tijdje begon het te stinken en werd het "modderig". Ik ben dus niet zo'n voorstander.