oren knippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

oren knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:52

uit de oren van mijn pony groeit nu echt mega veel haar :+ Echt géén gezicht! Alleen het probleem is dat ik echt niet aan de oren van mijn pony mag zitten! Ik doe dit wel regelmatig, en ga door totdat ze rustig blijft staan, en ik mag aaien :o
alleen met een schaar in mijn hand vind ik dat een beetje gevaarlijk.
Dus wie heeft dé tip om mijn pony haar oren uit te knippen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:53

Praam erop :)

Haren heel kort knippen. De buitenste rand van boven naar beneden knippen en dan uitbranden met een aansteker!

Britt

Re: oren knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:58

Vooral uitbranden bij een kopschuw paard :=
Ik begrijp niet zo goed waarom je perse wil knippen, die plukken zitten er niet voor niets natuurlijk. Maar als je toch wilt knippen, neem dan een afgebogen schaar (zo een uit de ehbo kist) zodat je niet makkelijk in je paard knipt, knip met de punt naar buiten zodat je risico vermijd.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:02

ik scheer die van mijn paard altijd uit...
gaat sneller en word veel mooier, knippen krijg je al snel allemaal lelijke hakken erin, en voordat je dat eens een beetje netjes hebt... niet echt handig als je paard het niet zo'n succes vind :+

die van mij vind het ook niet geweldig, word steeds beter, maar doe uit voorzorg nog wel even de praam om, en dan is het zo klaar :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:09

Lekker laten zitten? :P

Die van mij wil het ook niet hebben.. Naja ik rijd geen wedstrijden dus intresseert het me niet zoveel..
Ga anders gewoon eerst vaak aan z'n oren zitten.. En dan een keer vlakbij z'n oor met een schaar..
Als je dat vaker herhaald, misschien went ie dr dan aan en wil ie het op een dag wel hebben?

Edit: ik ben allang blij dat ik ondertussen gewoon aan z'n oren kan zitten.. De rest komt vanzelf wel :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:10

Een praam heb ik niet :+ Daarbij wil ik het op een zo liefdevolle manier oplossen eigenlijk :o
Uitbranden zou ik nooit doen! Straks steek ik mijn paard in de fik :Y)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:11

Nell_ schreef:
Een praam heb ik niet :+ Daarbij wil ik het op een zo liefdevolle manier oplossen eigenlijk :o

Als je maar eerst aan z'n oren kunt komen.. Dan ben je al een heel eind ;)

En wegbranden zou ik idd nooit doen.. Lijkt me trouwens doodeng :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:14

Ik doe net als BrittKitt. Het oor vastpakken en dicht drukken. De plukjes haar die er uit komen met een afgeronde geboven schaar van onder naar boven af knippen. Wat er in het oor zit laat ik zitten, dat geeft ook bescherming tegen vliegjes enzo.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:32

normaal doe ik ook idd het oor dichtdrukken, en dan wegknippen wat eruit komt. Het oor hoeft van mij idd niet helemaal kaal!
(Dit heeft mijn instructrice wel eens gedaan bij mijn pony, en ik heb het idee dat ik sindsdien niet zo makkelijk meer aan haar oren mag komen!) Ze moest toen lang stilstaan, en al dat gepiel bij haar oren vond ze niks.
En op zich mag ik wel aan haar oren komen. Vooral als we aan het wandelen zijn. Soms schud ze met haar hoofd als ze het niet wil, maar als ik even doorga, dan stopt ze meestal wel met schudden. Maar als ik met de schaar kom dus niet :+

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:19

Vaak is het vooral het geluid van de schaar waar ze op reageren. Ga eerst maar eens oefenen totdat je met de schaar de oren aan mag raken (dus nog zonder te knippen). Knippen doe je in eerste instantie alleen in de lucht en niet eens in de buurt van het oor. Gaat het allebei probleemloos, dan kun je voorzichtig proberen eea te combineren, steeds dichterbij het oor in de lucht knippen, terwijl je je andere hand op het oor hebt.

Maak het oefenen onderdeel van je dagelijks routine, "wen er maar aan, het hoort erbij", iedere dag een stapje er verder. Trek er wat tijd voor uit en maak er zelf niet zo'n punt van, dan komt het vanzelf wel goed.

Zorg ook dat je een goed scherpe schaar hebt. Met een botte schaar trek je aan het haar, zeker in het oor vinden ze het niet leuk. Let verder op dat je met knippen niet met je hand voor het oog komt, anders trekken ze zeker hun hoofd weg.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:10

Geduld hebben en oefenen...dat werkt! Ik ben het helemaal met Margreet eens, Succes!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:32

eenitraM schreef:
Praam erop :)

Haren heel kort knippen. De buitenste rand van boven naar beneden knippen en dan uitbranden met een aansteker!

Is dit nou serieus? Uitbranden, hoe kom je erbij?

Ook mijn paardje is bang voor het knippen van de oren. Ik blijf het iedere keer weer rustig proberen en vooral met veel geduld.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock=schreeuwen en daarom verwijderd.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:50

gewoon lekker laten zitten. dat haar zit er niet voor niks. daarbij vind ik het onzin dat dat lelijk zou zijn. het hoort bij een paard. vind je een paard lelijk?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:53

je kan ook gewoon de oren een beetje bij elkaar knijpen, en dan de haren die er nog uitsteken eraf knippen!?? want die haren zitten er niet voor niks nee..

Niet gaan branden, een paard in de buurt wou z'n hoofdstel daardoor niet meer om zo bang was hij..
tsja. verschilt per paard natuurlijk

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:58

Mijn pony vindt het ook helemaal niet leuk dat je aan z'n oren zit enzo. Hij houdt helemaal niet zo van poetsen, het is niet zo'n knuffel, hoewel hij kroelen in de manen wel heel lekker vindt.Ik heb gewoon heel lang geoefend met aanraken van de oren, knipgeluiden gemaakt. En nu kan ik ze uitknippen. Maar geduld is wel het sleutelwoord volgens mij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:04

Tjezus, wat lees ik allemaal voor nare zaken... Uitbranden? Praam er meteen op?

Ik zou allang dagelijks geoefend hebben met uberhaupt aan de oren komen. Dat leren ze echt wel, maar soms heb je er heel veel oefening en geduld voor nodig. Ik knip mijn pony's oren eigenlijk alleen in het voorjaar een beetje bij. Die plukken zitten er niet voor niets en hij heeft ze toch echt nodig, als hij het hele jaar door buiten staat. :j
Dat bepaalde mensen dat meteen onverzorgd vinden staan, ach, mij een biet. Mijn paard is een paard, geen barbiepaard dus. ;)

TS; blijf eens een hele tijd rustig oefenen met aanrakingsoefeningen. Want de vraag is waarom jouw paard het zo vervelend vindt als je in de buurt van zijn oren komt. Die oorzaak moet weggenomen worden. Mijn paard maakt zich totaal niet druk als ik aan zijn oren kom, maar vond bv het inspuiten van de manen en de maantop weer heel eng. Ik blijf het doen met rust en geduld, daarbij goed kijkend naar het paard, zodat ik niet over zijn grens heenga. Momenteel kan ik rustig zijn manen in spuiten en die maantop gaat ook al steeds beter. Hij kijkt hooguit op (en dan staat hij nog helemaal los ook, want ik zet mijn paard nooit vast). ;)
Oefenen met rust en geduld, dat is de enige juiste manier. En je verder niet zo druk maken over een plukkie hier en daar. ;)
Succes!

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:07

Meestal doe ik gewoon net als meerdere mensen hier de oren dicht knijpen en alles wat er dan uitsteekt wegknippen. De rest hoeft van mij niet weg, het beschermt toch wel de oren tegen beestjes enzo

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 16:23

bij mij hoeft ook niet het hele oor kaal ;) Ik wil alleen die plukken die eruit steken weghebben :+ Maar oefenen met aanrakingen aan het oor heb ik al verteld! Dat doe ik zo'n beetje iedere dag!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:18

mijn haflinger had/heeft ook oorknipvrees,gewoon aanraken,dubbelvouwen zonder paniek heeft al een jaar geduurd......
met schaar ging hij schudden...tot ik bijna eens zijn oog eruit prikte.

ik ben begonnen met aanraken,dubbelvouwen met ene hand en met je andere hand de schaarknippen,stilstaan is een snoepje..

de schaar steeds dichterbij oor laten komen en belonen met snoepje bij acceptatie.

toen na even doorzetten heb ik een stukje mogen knippen.
daarna meteen opgehouden en belonen.

met 3 dagen zijn beide oren geknipt...
nu na eindelijk 7 jaar is het probleem over...

Nifiejke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:01

scheren :) zoo kan je ze geen pijn doen :)
en dan kan het zijn omdat hij geen pijn voelt dat hij het de volgende keer beter laat doen :) xx

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:03

Oke, Waarschijnlijk een domme vraag, Uitbranden?!
Met een aansteker ofzo?? Licht het even toe , Ik snap dr niets van, Zie een paard met brandende oren voor me staan ;( .

Verder heb ik een paard, Die het echt heeeeerlijk vind als k dr oren knip of wat dan ook, Alles wat met de schaar of het scheerapparaat te maken heeft gaat ze lekker voor staan en beweegt ze totaal niet , Geweldig :D

Verder denk ik dat je gewoon veel gedult moet hebben en niet boos op je paard moet worden als het niet lukt, Beestje is gewoon bang kan die niet helpen zie dat je ook niet heel zn oren kaal wil hebben dus dan raad ik je gewoon aan wat, Ik weet even niet wie het was ookal zei, Gebogen schaar en oren dicht klappen en niet voor zn ogen zitten, Verder alleen gedult hebben .

Succes!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:13

had laatst bij mijn haf der oren bijgeknipt maar ik kan niet echt gelijk knippen :+ en toen waren ze perongeluk een beetje kaal geworden (de binnnenkant) maar heel lelijk is het niet :P maar nu kunnen er heel snel beesies invliegen, maar het groeit zo weer aan Hoop ik ;)

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:34

mijn pony vond het nooit leuk als ik aan haar oren zat want ze was niet zo aan mensen gewend enz.
toen ging ik vaak aan haar oren zitten en aaien, en belonen als ze het goed deed
als je het wilt knippen kun je het best de oren dicht vouwen en de uitstekende puntjes wegknippen, dan knip je ook niet te veel weg :D

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:04

ja zo deden wij het ook in de tijd dat we de wedstrijden/shows afschuimden, oortjes dichtvouwen en wegknippen wat uitsteekt. Nu doen ze lekker aan wildgroei :-) die van mij zijn allemaal met pensioen.
Uitbranden had ik nooit eerder van gehoord, maar kan me wel voorstellen dat het gebeurt. Vind het maar eng hoor, heb er wel geen ervaring mee, wel eens bij mezelf met een peukie op te steken (ja bad habbit..ik weet het zucht) m'n neushaar in de fik gezet whahaha vond ik behoorlijk onaangenaam!
Hoe doe je zoiets dan bij een paard? Ik ga het niet thuis proberen hoor maar vraag me het wel af!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:07

Nell_ schreef:

Een praam is niet zielig hoor, door een praam maakt het paard endorfines aan waardoor hij rustiger wordt.
Uitbranden zou ik ook niet doen.

Verder moet je nadenken hoe graag je de oren leeg wil hebben. Als je paardje het echt zo erg vind zou ik het gewoon niet doen.