is dit normaal / kan dit kwaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

is dit normaal / kan dit kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:26

Hey iedereen,

in maart heb ik een driejarige paardje gekocht. Was niet in beste conditie.
Eerste wat ik heb gedaan is dierenarts er bij en een tandarts. Door een wisselprobleem kon het paardje slecht eten, maar na de behandeling was dit opgelost.
De DA stelde verder niets ernstig vast bij het paard op afbreuk van de spieren na, paard heeft geen vet om te verbranden meer (te mager) en het lichaam begint dan de eigen spieren "op te eten"

Op DA advies eerste 3 weken voeding voor drachtige en zogende merries gevoerd, voor extra eiwitten daarna overgestapt op basisbrokken (ook DA advies)

In eerste instantie begon het paard heel goed aan te komen, maar nu, inplaats van dat hij (nog) dikker word begint hij ineens heel erg de hoogte in gaan, ik denk dat zijn kont nu ong. 10 cm hoger staat dan zijn schoft, terwijl hij in maart nog gelijk stond.

Is het normaal dat een paard wat te mager is maar nu weer goed kan eten ineens zo hard gaat groeien?? want 10 cm vanaf maart is echt veel (vind ik) het ziet er ook niet uit :)

En kan dit kwaad dat hij nog te mager is maar zo hard groeit? Van de week komt DA nog voor andere paardje te enten dus zal hem gelijk even laten kijken naar hem, maar vroeg me af wat jullie er van denken.

Hij krijgt te eten:
onbeperkt ruwvoer
& tweemaal daags 1 gele schep brok en bietenpulp

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:41

Je ziet het bij annorexia mensen ook. Als zij op 15jargie leeftijd een paar jaar ziek zijn groeien die ook amper, omdat ze bijna niets binnenkrijgen.

Jonge paarden zijn altijd raar in verhouding (overbouwd) maar dat groeit wel bij. Meestal valt dat bij driejarigen wel mee. Jou paardje heeft een soort groeiachterstand gehad en heeft een hoop in te halen wat groeien betreft. Uit het magere lijfje wat je verteld valt weinig energie en bouwstoffen enz te halen. Hij is nog erg aan het groeien op deze leeftijd dus het kan!
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-05-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

stef_sweety

Re: is dit normaal / kan dit kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:44

Mijn paardje had dat ook. Bij een handelaar gekocht ed. Toen ik haar kocht was ze 1.45 toen ze een half jaar later naar een pensionstal ging was ze 1.47.5 en nou is ze 1.56
Doordat ze te weinig voeding hebben gehad, kunnen ze haast niet groeien, gooi haar lekker nog een jaartje buiten en pak haar pas op als ze echt bijna is uitgegroeid.
Die van mij is net 5 geworden, maar haar kont staat alweer in de lucht. Succes

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:32

Ik denk dat het wel normaal is en dat je paardje gewoon achterloopt met groeien doordat hij slecht kon eten.
Ik zou er nog wel even laten kijken, want ik weet het niet 100% zeker ;)

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:43

Heb je het al eens aan de DA gevraagd?
Dat lijkt mij slim om eens te doen ;)
Ik denk dat het geen kwaad kan maar vraag het voor de zekerheid maar na ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:46

Ja hoor, dat is heel normaal! Hij krijgt nu eindelijk de voeding die hij nodig heeft en gaat zijn achterstand inhalen! Je hebt zodirekt een paard van 1.80 staan!!!! :D :D :D :D

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:33

Quote:
Doordat ze te weinig voeding hebben gehad, kunnen ze haast niet groeien, gooi haar lekker nog een jaartje buiten en pak haar pas op als ze echt bijna is uitgegroeid.

Ik denk dat dat een heel goed advies is, ze zal gewoon meer tijd nodig hebben dan een paard met een "normale" jeugd.
Natuurlijk kun je wel wat grondwerk doen, maar zelfs met longeren zou ik nog voorzichtig zijn.

Op zich is het denk ik een goed teken dat ze zo snel al gaat groeien, al is het ongelijkmatig, dan valt de schade aan haar gezondheid door de tekorten misschien toch wel mee.

Veel plezier met je paardje en ik ben heel benieuwd hoe ze zich verder zal ontwikkelen. Heb je misschien foto's?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 04:16

Idd , onder controle houden van de dierenarts, en lekker nog een jaar op de wei gooien.
Dit paard heeft een flinke tik gehad, en het feit dat ie nu ineens zo groeit betekend dat rijden nog geen optie is.
Een paard wat volop groeit heeft te weinig energie over om in training te staan,zeker gezien zijn verleden.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:02

Ja inderdaad. Dit lijkt mij normaal. 10cm is natuurlijk wel veel, maar laat de DA nog eens checken voor de zekerheid, normaal zal de voorhand binnenkort ook een groeischeut krijgen. Persoonlijk heb ik me een half verwaarloosd paardje gekocht van 2.5 jaar. Stokmaat geschat ongeveer 1.45. Ondertussen 10 maand verder en ik heb een reus van geschat 1.65 staan. Een groeischeut dat het dier heeft gehad zowel in de hoogte als in de breedte. Het zag er met momenten ook niet uit. Het is een gezellige kollos geworden. En ik denk dat ze nog wel een aantal cm zal groeien maar niet zo veel meer, hoop ik. Ze staat nu gelijk en ze doet het goed. Nu ze gelijk staat (voor- en achterhand) beginnen we met zadeltje dragen en longe oefeningen. Ervoor heb ik wel rustig geleerd aan de hand te gaan wandelen op straat, nooit ver, maar als gewenning aan verkeer en begeleiding. Geef ze wat extra tijd, het komt wel goed

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:20

@kady1 het is normaal hoor dat hij groeit
een gemiddelt paard groeit tot zijn 6 de nog in de hoogte/breedte
zou me geen zorgen maken.
en te snel op gewicht komen is ook zeker niet goed.
met kleine stapjes en veel gedult kom je er zeker

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:26

Weet niet of het normaal is in jouw geval, weet wel dat mijn paard in een maand tijd 6 cm omhoogschoot en vervolgens 2 mnd kreupel was. Net zoals kniepijn bij mensen in de pubertijd...

Hij heeft toen dus 2 maanden op stal moeten staan en ik kreeg de tip om kalk bij te voeren. Helemaal goedgekomen met hem hoor, maar let erop. Bij mij dachten ze namelijk eerst dat hij hoefbevangen was en toen heb ik hem dus medicijnen moeten geven (achteraf compleet nutteloos, had namelijk niets met hbv te maken) voor niets.

Was heel gek, been waaraan hij het meest kreupel was verschilde met de dag... Houd m in de gaten, wel lekker dat hij zich kennelijk nu zo goed voelt dat hij de hoogte in gaat! :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:30

Goed voeren doet wonderen.
zo jammer dat er constant maar mensen zijn die denken dat een paard groot kan worden op een pluk kuil... :n

er zijn wel problemen te verwachten... zo'n achterstand kan je niet 'even wegvoeren'. Reken er maar op dat de ingewanden van zo'n paard ook onderontwikkelt zijn - koliek zal op de loer (blijven) liggen.
Ik zou ook heel frequent blijven ontwormen voorlopig...

Het lijkt heel romantisch - verwaardeloosd paard opknappen en zien uitgroeien tot bloedmooie topper. Maar in praktijk zijn er heel veel die al te beschadigd zijn door ondervoeding. Blijf enorm kritisch.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:37

heb hem helemaal laten na checken door DA toen ik hem denk ik 2 dagen had, om alles uit te sluiten. En toen zei DA dat het helemaal goed ging komen met hem.
Het gaat om een Arabisch volbloed, die al 1.53 was (is best groot) dus of het word een Arabische reus :) of misschien wil hij gewoon KWPNer worden haha.
het enige wat ik nog wil doen is één been op de foto laten zetten, maar mocht nog niet van DA want hij moet eerst aansterken voor dat hij weer reis op de trailer mag maken, en onder verdoving kan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:48

Ohh dan zal het idd wel meevallen, arabieren zijn vaak overbouwt , kwpners die ineens 170 of 180 worden hebben vaak lichamelijke problemen, ik denk dat dat bij een pony wel mee zal vallen :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:53

als het een arabiertje is zou het ook wel "normaal" kunnen zijn. :o dat hebben veel arabieren(mijne ook :+ ), een echte arbierenkwaaltje. :( het enige wat je merkt is dat ze wat moeite hebben met actief lopen, meer niet ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:07

Elk paard is met 3 jaar nog niet uitgegroeid!!!! Mijn 6-jarige is ook nog steeds beetje aan het groeien. Dus het is heel normaal en helemaal omdat hij te mager was gaat dit iets harder.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:17

Je paard is 3 jaar en groeit nog door tot ca. 7jr. Dus dat hij nu goed in het voer staat draagt bij aan zijn groei. Daarom wordt hij ook niet dikker nu hij de hoogte in gaat. Als ik jou was zou ik hem mooi de tijd geven en keurig blijven voeren zoals de da zegt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:19

Daar is zelfs een officiele term voor: Het heet compensatoire groei.

De beste tip die ik hier gelezen heb, is vooral nog niet aan het werk gaan!! Zo hard groeien is een enorme belasting op zijn gestel en als je hem dan ook nog gaat belasten met werk, dan zal dat slijtage opleveren aan gewrichten, pezen en banden.

Laat maar lekker lopen, dan gaat hij langer mee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:25

als een jong paard in slechte conditie geweest is, dan wordt de groei geremd. nu hij hij er stilaan bovenop is zet hij terug een groeispurt in. en je hebt ook laatbloeiers en die krijgen nog een groeispurt op 3-4jarige leeftijd. Niet te snel aan het werk willen zetten, maar de tijd geven om zich (spieren en pezen) aan te passen aan de nieuwe lengte.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:56

Waarom wil je 1 been op de foto zetten?

Baukjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:00

Ja, heb je foto's van je paardje?

Waarom wil je 1 been op de foto laten zetten, denk je dat er iets niet goed is?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:08

iedereen reageert met dat het normaal is. maar 10 cm in een maand vind ik erg veel. ze waarschuwen bij veulens altijd voor ocd en daar zou ik hier ook bij uitkijken. geen idee of dat bij een 3 jarige ook kan, maar volgens mij heeft het alleen met te snelle groei te maken en dat is in dit geval dus het geval...

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:15

mijn veulen was maar 1,03 bij de geboorte.
hij word de 18de 2 en was de laatste keer met meten al 1,61
dus 58 cm in 2 jaar .
en hij mankeer helemaal niks.
DA heeft hem gekeurt en kon ook geen afwijkingen vinden.
natuurlijk kan je niet alles aan de buiten kant zien.
maar ik ben wel van mening dat je hem even moet laten ''gaan''
even de tijd geven om te herstellen en te groeien.
10 cm in een maand is wel veel maar blijkbaar kan het dus wel.
zolang het paard goed loopt en verder geen rare dingen vertoont zou ik me niet druk maken.
ik ken een vrouw die haar paard kocht toen deze 1,63 was en inmiddels is het doer tegen de 1.80
en ook die doet het prima

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:25

daffie1986 schreef:
Elk paard is met 3 jaar nog niet uitgegroeid!!!! Mijn 6-jarige is ook nog steeds beetje aan het groeien. Dus het is heel normaal en helemaal omdat hij te mager was gaat dit iets harder.

Dat weet ik wel hoor, maar ik maakte me zorgen omdat hij nog zo mager is en ineens zo veel groeide

voor de anderen, ik wil één been op de foto zetten omdat hij een peesblessure zou hebben gehad. heb gesproken met een arabieren stal die hem als handelpaard had, verkocht, terug gebracht, peesblessure. beestje was toen 2,5 en zijn er mee gaan rijden (blijkbaar) binnen 2 weken schijnt hij peesblessure te hebben opgelopen.
Ik wil alles uit sluiten voordat we over een tijd (als hij lekker dik is en goed in zn vel zit en niet meer zo hard groeit) met hem aan de slag gaan. Ik wil niks kapot maken, en hem ook geen pijn bezorgen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:28

Kady1 schreef:
daffie1986 schreef:

Dat weet ik wel hoor, maar ik maakte me zorgen omdat hij nog zo mager is en ineens zo veel groeide

dat zie je wel vaker.
mijn paard is de ene keer wat dik en mollig.
en nu hij weer groeit zie je zijn ribben ook wel.
en hij staat 24/7 op goed land
en met kinderen zie je dat ook wel vaker.
als ze groeien zijn ze vaak ook wat ''slungelig''
wat zegt je DA hier van dan?