Altijd met halster het land in, maar zonder eruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoGi

Altijd met halster het land in, maar zonder eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:06

BoGi mijn pony van 8 gaat altijd met een halster het land in, maar als hij een tijdje in het land staat is zijn halster af.
We hebben een tijdje bij het land gekeken, maar ik zie niet hoe het gebeurd.
BoGi is niet makkelijk uit het land te pakken, hij laat zich aaien, maar een halster om doen in het land vindt hij dus echt verschrikkelijk.
Heeft iemand een alternatief of een idee hoe het halster kan blijven zitten?

tjalk

Re: Altijd met halster het land in, maar zonder eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:07

Kan het zijn dat er kinderen in de wei zitten en het halster af doen?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:08

Ik zou hem dan gewoon afhouden.. voor hetzelfde geld blijft je paard hangen als het halster te vast zit aangezien hij misschien wel tegen iets aanschuurt wat grip heeft op het halster

Kun je niet gewoon wanneer je je pony uit de wei gaat halen eerst een halstertouw om zijn hals doen, en daarna pas het halster om?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:13

Nee, er zijn geen kinderen die hem af doen. Ik sta op een boerderij en die mensen die verbazen zich er ook over.

Pikeur, je hebt helemaal gelijk, maar zo hand mak is hij niet. En het is echt een gevecht om een halster om te doen in het land.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:14

Ik weet niet of je een halster heb met een clip, zo ja hoe doe je die vast.
Bij die van mij maakt het namelijk uit of hij van binnen naar buiten zit of andersom.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:15

hoe zit het halster?
wat ik vaak zie is dat mensen het halster erg los omhebben, zodat de neusriem erg op de onderneus hangt zeg maar.
dan gaan ze makkelijk af ja.
dus ik zeg: haster strakker, dan kan ie niet af.

voorbeeld te los:
Afbeelding

voorbeeld goed paasend:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:15

kan je je paardje dan niet naar zijn stal laten lopen? zo worden de paarden bij mij op de manege binnen en buiten gezet maar ook bij mijn verzorgpaard. als je zorgt dat er altijd wat lekkers in de bak zit als je ze laat lopen komen ze (meestal) wel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:16

Best link idd, zou hem dan liever aflaten dan dat hij tijdens zijn losmaakpoging een keer blijft hangen met een voet... Kan je hem geen luchtzuigband oid omdoen? Daarachter blijven hanger/afkrijgen is veel moeilijker en dan heb je toch iets om hem vast te pakken in het land.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:17

rasta_love schreef:
kan je je paardje dan niet naar zijn stal laten lopen? zo worden de paarden bij mij op de manege binnen en buiten gezet maar ook bij mijn verzorgpaard. als je zorgt dat er altijd wat lekkers in de bak zit als je ze laat lopen komen ze (meestal) wel!

uhm..... dit is toch geen oplossing?
en zo voed je je paarden ook niet op!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:20

Dat is een prima oplossing. Als het werkt, is het een oplossing.

Je kunt eventueel ook aan een halsband gaan denken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:32

rasta_love schreef:

Ik vind dat ook wild-west. Je krijgt dan geren naar stal om zo snel mogelijk bij de biks te zijn en ze gaan uit elkaars bak eten omdat ze bang zijn iets tekort te komen. Om nog maar te zwijgen van in de verkeerde stal gaan staan of met z'n drieën in een box.

Als halsband zou ik geen anti-luchtzuigband doen maar zo'n mooie gele koeienhalsband. Die zijn net wat breder en krijgen ze minder snel schuurplekken van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:33

Bij ons lopen de paarden ook naar binnen toe. Het geren is hoogstends een klein drafje, en iedereen gaat keurig in zijn eigen stal staan. Is een kwestie van opvoeden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:44

Opvoeden is dat ze zich gewoon laten pakken uit de wei en goed meelopen naar de stal, rustig de stal in gaan en wachten tot jij halster af doet.
Niet de juiste stal in rennen???

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:55

Mijn paard doet haar halster ook altijd af, maakt niet uit wat voor halster of hoe strak. ze krijgt het altijd voor elkaar. ze vind het denk ik gewoon niet lekker zitten. Hoe braaf is je paard aan de hand ? Anders kun je haar op stal zetten door halstertouw om haar nek te doen en zo te lopen. En dan kun je op stal proberen haar halstermak te maken. Snap je ?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:56

Ik heb zowel een los als een goed passend halster geprobeerd.
De halster heeft een musketon haak, die met de opening naar voren zit. (zodat er geen zand onder het palletje kan komen)
De haak zit altijd vast, als we het halster terug vinden.
En als hij heel lief is, dan neemt hij zijn eigen halster in zijn mond nog mee ook.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:01

BoGi loopt zo zijn stal in ja, dat is het punt ook niet. Hij weet waar hij moet zijn. Dat weten alle 20 paarden bij mij op stal.
Ik wil hem aan het halster uit het land kunnen halen als het mij past! Niet als het voertijd is, dat hij zelf wel komt.
In het land krijg ik geen halstertouw om zijn nek, dan is ie weg!
Op stal kan ik gewoon zijn halster aan doen, maar daarbuiten niet.
Hoofdstel ook in stal om doen, niet buiten de stal.

Ik vind het koeien halsband wel een hele goeie!
En daarvandaan kijken of ik het halster om krijg als IK dat wil.
Soms... Als mijn muur groot genoeg was, had ie achter het behang gezeten. HAHAHA.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:08

Pienb schreef:
Opvoeden is dat ze zich gewoon laten pakken uit de wei en goed meelopen naar de stal, rustig de stal in gaan en wachten tot jij halster af doet.
Niet de juiste stal in rennen???

Opvoeden is vanalles. Dat kan zijn dat ze zich laten vangen, ik vind het ook opgevoed als ze gewoon keurig hun eigen stal in wandelen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:11

Lieve schatten, heel lief bedoelt allemaal...
Ik heb het hier niet over opvoeden.. Ik wil tips dat mijn pony in het land staat met halster, zonder hij hem af krijgt.
Dat kunnen jullie not done vinden, met halster, maar ik doe het wel. En de rest van de 20 paarden bij mij op stal ook.
Dit is mijn keuze om het wel te doen.
Dat jullie het niet doen, jullie keuze, kunnen jullie dan stoppen over het feit opvoeden?
De achtergrond van BoGi is niet makkelijk, dus dat is veroordelen.
Ik wil graag praktische tips!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:15

Duidelijk maar even ' for the record'. Ik heb niks tegen halster aanhouden hoor! Wel tegen oplossingen als ' dan laat je hem toch los naar de stal lopen ' want daar los je niks mee op, creeer je eerder meer problemen mee.
Als goed passend (strak) halter niet werkt zou ik idd proberen halster te verknopen met een band om de nek

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:16

Doe die clip dan een keer naar de ander kant wie weet werkt het wel.
En anders het halster strakker omdoen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:17

Okee een halsband dus! Lijkt me persoonlijk ideaal..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:33

Mijn paard krijgt het ook altijd voor elkaar het halster af te doen in het land. Gewoon een kwestie van een paar keer rollen en dan net zo lang met je hoofd over de grond heen schuren tot het ding af is! :D Voordeel bij haar is dat het halster ook zo weer om is.
Een halsband is inderdaad een goed alternatief! Mag ik vragen waarom je paard zo moeilijk is met halsters/hoofdstellen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:38

Ik zou dan voor een halsband gaan: mijn pony krijgt elk halster af! Vindt hij leuk om te doen :P (en ja elk halster past prima) Dus hij staat nu zonder en dan heeft hij maar last van meer vliegen rond en in zijn ogen...
Halsband is denk ik voor jouw paard een goede optie: die kan hij niet even zijn oren halen dmv schuren/rollen ;)

mrsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:34

Zakt een halsband dan niet "af" als een paard graast?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:51

Je kunt een proberen of het werkt om het halster vast te zetten door middel van een vlechtje achter de oren en daar een veter doorheen te rijgen. Dan het halster met een strikje vastzetten, dit idee:
Alleen dan niet met een hengstenvlecht maar met een gewoon vlechtje.
Afbeelding