Strakke/opliggende hengstenvlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Strakke/opliggende hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:10

Hoi bokkers :wave:

Ik maak bij mijn tinker voor de wedstrijd altijd een hengstenvlecht, maar dat is altijd een hele simpele. Ik wil graag zo'n mooie strakke/opliggende vlecht maken maar heb geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt :Y)
Kan iemand mij dit uitleggen?

Groetjes,

cp112

Re: Strakke/opliggende hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:17

Mijne wordt dus meestal zo (of nog lager)
Afbeelding

maar wil dus zoiets
Afbeelding

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:19

In mijn profiel onderaan staan foto's.

Ik pak 3 plukken, en dan onderhands gaan vlechten.
Dan bij de pluk aan de buiten kant steeds weer een pluk bij pakken en aantrekken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:25

Ik vlecht ook altijd onderhands (dan ligt de vlecht mooi bovenop) maar krijg het niet strak.... helpt het misschien met touw oid erdoor?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:26

O ik moet er even bijzeggen dat mijn tinker een dubbele manenkam heeft.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:08

onderlangs vlechten en elke keer goed "aantrekken" zegmaar....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:26

In de Wiki staat ook een stuk over invlechten:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Daarnaast is het ook belangrijk dat de dikte van de pluk die je erbij pakt ongeveer gelijk is aan de ruimte, die de slag inneemt. (Klinkt nogal ingewikkeld zie ik. := ) Als je plukken te dik zijn, zal je vlecht sowieso lager komen te zitten, omdat je de pluk dichter bij het zadel moet pakken dan waar je nog aan het vlechten bent.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:33

@Joto: heb in je profiel gespiekt naar jouw hengstenvlecht. Gossie, wat een mooie manen hebben ze! Zo mooi lang! *kwijl* En supermooie vlechten hoor. WAUW. Tja, het zal wel een kwestie van oefenen zijn, maar je doet het heel mooi.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:36

Ok dus eigenlijk moet ik gewoon strakker vlechten :P ik dacht dat er misschien een andere manier voor was ofzo :))
Maar helaas zit strakker vlechten er voor mij met mijn reuma handjes niet in :n

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:27

CP; misschien heb je hier iets aan. Er lopen hier verschillende topics over, wie weet vind je daar nog tips.
En met een dubbele manenkam is het juist gemakkelijker om bovenop de hals te vlechten, dus dat is een voordeel.

Citaat:
Ik ken het probleem. Na een paar teleurstellingen (hoofd naar beneden, flink schudden en ta,ta, alles uitgezakt en het zag er niet meer uit, ik humeurig) had ik voor ons de oplossing gevonden. Niet meer uitgezakt en mijn haflinger had hele dikke dubbele manen. Dat is vaak het probleem, lange dunnere manen zijn goed strak te vlechten, bij Bert waren ze gewoon te dik en zwaar. En manen trekken/uitdunnen wilde ik niet, ik startte de ene keer met vlecht, de andere keer losse manen.

- ik vlocht bovenop de manenkam, dus niet aan de zijkant, dat ging niet omdat hij aan twee kanten manen had. Twee vlechten wilde ik niet.
- niet wassen, kammen of zoiets van tevoren, hoe stugger, hoe meer grip
- stoel ernaast, zodat ik er goed aan de bovenkant bijkon.
- en dan vlechten, tussentijds zette ik telkens de vlecht vast met een stiekje.
Ik begon bovenaan met drie plukken, deze ging ik vlechten, na er bijvoorbeeld twee keer een pluk bijgepakt te hebben vlocht ik een stukje door, zonder plukken erbij te pakken. Deze vlecht bond ik af met een stiekje.
Naast deze vlecht pakte ik weer 2 plukken, vlocht verder en bond ook deze weer af met een stiekje. Enz, enz.
In mijn vlecht zaten dus overal stiekjes, maar die zag je niet.

Dit vlechten had ik in 10 minuten klaar. Doordat ik het tussentijds vast zette, had ik niet de kans dat ik weer opnieuw moest beginnen omdat hij een keer schudde ofzo.
Belangrijk is om niet tot de schoft door te vlechten, als hij dan zijn hoofd naar beneden doet, trekt het laatste stuk los. Ik vlocht tot 10 cm van de schoft en het laatste stukje maakte ik nog in een apart knotje, viel bijna niet op.
En mijn vriend had de goede instructie; hij mag niet met zijn hoofd naar het gras!!!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:56

:oo die is mooi Grit! Zo ga ik het ook eens proberen, kammen e.d. doe ik ook niet van te voren (1 keer per ongeluk met invlechten van een ander paard equishine in gedaan, daar ben ik van genezen :+)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:02

Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-05-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ik heb de foto's even omgezet in een link.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:07

wat ook mooi is maar wat meer tijd en energie kost is:
splits de manen op in 2 stukken dus een middenschijding zeg maar! en vanuit daar gewoon gaan invelechten! dit komt er wel mooi boven op te liggen en is net iets steviger.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:42

Wat ontzettend helpt om het mooi strak te krijgen is op een keukentrapje gaan staan, zodat je zelf ruim boven de manenkam bent en van bovenaf kunt invlechten.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:44

Ik kan het niet zo heel goed hoor (ben 13) maar ik krijg altijd als ik even snel vlecht dit:

Afbeelding.. bedoel je dat met opliggend?

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:48

Als ik er naast sta krijg ik ook een hangende, maar als ik op het apard ga zitten, en dan vlechten lukt het al beter. :Y) Misschien helpt dat een beetje?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:49

Ik ga altijd op de stoel staan, aan de verkeerde kant staan(als de manen rechts liggen, dan dus links) en dan vlechten.. dan krijg je hem er meer bovenop :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:55

Bedankt voor de tips. In tegengestelde richting vlechten had ik gelezen op de wiki maar dat heeft geen zin aangezien mijn paard aan beide kanten manen heeft :+ :))

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:56

Dan zou ik aan de kant waar de meeste manen zitten alle manen heen kammen en dan aan de andere kant staan ;)

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:33

Mijn vorige pony had ook lange manen.
Ik ben gewoon op ze rug gaan zitten. ( iemand evt zn hoofd vast houden of een hooi netje ophangen dat die iniedergeval met zn hoofd omhoog blijft.)
En dan dus er op gaan zitten, en bij zn ooren beginnen met vlechten zo boven op de manen kam :D

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:55

Ik wilde eigenlijk voor mijn wedstrijd morgen ook met hengstenvlecht rijden. Gister voordat ik les had, even een proefkapsel bij mijn paard aangemeten. Hengstenvlecht zat super netjes, maar dat schudt hij met zijn hoofd, zwaait met hoofd (arabier) en doet zijn hoofd een aantal keren naar beneden en alles is weer los!
Waar ik me ook zorgen over maakte, gister: wanneer zit een hengstenvlecht té strak??? Wil wel dat mijn paard nog nageeflijk kan lopen :+
Nu rijd ik morgen met losse manen... maar ben me volop aan het oriënteren om de volgende wedstrijd mét vlecht te starten :Y)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:11

Ik heb ook een arabier, nicole..
En ik vlecht hem in als ie met zijn hoofd omhoog staat, en dan vlecht ik goed strak.. maar hij kan nog steeds goed nageeflijk lopen hoor :) Die vecht rekt wel uit als die te strak zit ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 01:42

Nou we zullen het zien morgen, dan heb ik wedstrijd, geen tijd gehad om van te voren nog even te oefenen :P

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:51

Succes :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:43

Ik ben er ook altijd een beetje mee aan het rommelen, maar het begint me nu een beetje te lukken.
Ik vlecht nu ook onderdoor zodat de vlecht erop komt te liggen en dan ga ik op een krukje staan zodat je 'm makkelijker hoger op de manekam krijgt.