lange manen met rijden.. Probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merris

lange manen met rijden.. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:39

Mijn fries heeft erg lange manen en dit doen we ook niet vast met rijden. Het rijden gaat wel goed alleen zit er niet zoveel pit in met losse manen. Met springen doe ik de manen wel vast omdat ik bang ben dat je de hindernis moeilijker ziet. Kan het met rijden geen kwaad, met een dikke bos haar. We maken veel buitenritten en heb na het springen het knotje of vlechtje wel eens ingelaten en merk dat ze dan veel kijkeriger is, iets levendiger zeg maar. Het kost wel even tijd om het in te vlechten en ik vind het mooier als het los lijkt maar heeft ze er geen problemen van?Afbeelding

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:41

Ik denk dat het voor je paard niks uitmaakt, maar ik vind het rijden met korte manen zelf wel fijner, zo kan ik bijv. zien of mijn pony netjes recht is, het kan ook een vertekend beeld geven als de manen erg lang zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:44

nee hoor dat zijn ze gewoon gewend ze kijken er zeg maar langs wel kan je als je denkt dat ze er last van heeft het in een vlecht doen. Veel oefen werkt. Probeer anders hengste vlechten te maken als je moet gaan rijden met wat oefen zitten ze er zo in.

Los
Afbeelding

vast
Afbeelding

Voorlok doe ik zelf nooit
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 28-04-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:45

daar heb ik ook wel problemen mee ja ;) ik raak ook wel eens in de war met het haar en de teugels. Maar ik zou namelijk ook niet zo veel zien als mijn haar voor mij ogen hangt. misschien dat het voor haar prettiger is.

Hengstenvlecht ben ik geen ster in ;) Ik zal eens kijken of het voor haar verschil maakt als ik een paar dagen met het haar vast rijd.

butengeweun

Re: lange manen met rijden.. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:46

hengstenvlecht is een kwestie van heel veel oefenen ik doe het nu ook al 7 jaar soms los is wel een veel mooier gezicht je kan ook voor je handen alleen eenvlecht maken van de eerste 30 cm. voor je zadel zitten je handen niet in de knoop

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:49

Het gaat eigenlijk alleen om de voorpluk, dus dan zou ik daar een enkel vlechtje kunnen maken. Ik maar er nu een knot van die ik achter de frontriem vast maak maar dat ziet er niet zo super uit haha. ik zal eens kijken of die hengstevlecht een beetje lukt

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:51

Soms blijven er wat manen haken achter het gespje van de teugels, en het is iets moeilijker te zien of je in de goede galop zit (hij had de manen dan ook tot op z'n schouders hangen).
Maar mijn pony had ze liever los. :j
Hij vond het niet fijn als ik aan zijn manen zat te frunniken (en ik had geen zin om ze elke keer voor het rijden te vlechten). ;)
Laatst bijgewerkt door Cyrilletje op 28-04-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:52

je kan bij een hengsten vlecht ook de voorlok meepakken dan heb jeook het probleem voor je handen opgelost dat die niet in de klit komen met de manen.

Ik heb mischien ook een voordeel heb leren rijden op een pony met lange manen ben het vanaf het begin gewent.

voor de galop probeer het leren voelen vooral als je vaak op 1 paard rijd ik hoef niet meer te kijken maar merk het aan de galop welke ze zit net als met lichtrijden

Fieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:05

anders maak je een vlugge hengstenvlecht dit is niet zo moeilijk en hij hoeft niet eens zo netjes te zitten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:06

Ik vlecht mijn tinker meestal.
Vindhet zelf mega irietand dat haar :P

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:10

Ik rijd bijna altijd met vlechten, en soms maak ik zo'n 11 vlechten waarvan ik dan een hengstenvlechtmaak.. Maar dat vlechten doe ik puur zodat de manen niet in de knoop gaan en het rijden met een hengstenvlecht veel fijner is.. Met wedstrijd gaan ze los, en dan ziet het er zo uit;

Afbeelding

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:36

Als het warm is vlecht ik vaak wel even in. Ben absoluut geen ster in vlechten, maar het gaat mij er dan ook niet om dat pony er mooi uit zit. Het het idee dat het voor Mazzel ook lekkerder is als hij geen bos manen over zijn nek/schouder heeft hangen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:35

Ik vlecht der nu sowieso ze zweet al met de manen op stal

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:03

Met de teugels komt ik niet zo heel vaak in de problemen omdat het stuk waar ik met mijn handen zit wat minder haar hangt door de deken. Dat groeit nu langzaam weer aan dus dan maar een oefenen met een hengsten vlecht en anders 1 of 2 vlechtjes op die plek.

een slordige vlecht maakt mij niet zo veel uit maar ze heeft geen knuppen in haar haar dus zakt het meeste er dan weer uit, het moet dan haast wel netjes.

De mijne vind het ook niet zo fijn als ik aan haar voorpluk kom dus ik doe het ook bijna nooit.

De goede galop vind ik op die hand dan ook vaak wel moeilijk te zien, met als voordeel dat ik het nu kan voelen. Soms gluur ik nog even door de manen heen voor de zekerheid en anders neem ik haar terug.

Ik zal eens kijken wat ze zelf prettiger vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:05

Ik heb een tijdje een fries gereden met hele lange manen.. Die manen zaten ook in een vlecht maar dat waren net zwepen als die tegen je gezicht aan kwamen!
Was geen optie, mijn voorkeur gaat uit naar een hengstenvlecht.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:06

een tip om te kijken of je goed zt in draf en galop kijken of ze in de verkeerde zit aan de verkeerde kant zo keek ik altijd met lichtrijden.

LoesNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:25

Wat maken die manen nou uit?? je moet toch vooruit kijken en niet naar het hoofd van het paard waar de manen voor hangen??

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:27

Blade heefd ze net zo lang als die van Deniece, ik ondervind er geen last mee. Ik vlecht ze wel meestal in dit ivm zweten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:37

LoesNero schreef:
Wat maken die manen nou uit?? je moet toch vooruit kijken en niet naar het hoofd van het paard waar de manen voor hangen??

heb je wel eens met je handen vast gezeten in de manen of je teugels vast. Of nooit kijken of je op het goede been lichtrijd er zijn wel momenten dat je naar beneden spiekt zal ik het maar noemen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:41

Ik maakte ook meestal een hengstenvlecht omdat ik inderdaad anders met mijn handen in de manen vast kwam en er manen tussen mij en mijn zadel kwamen. Zonde om op die manier een pluk manen kwijt te raken. Alleen met shows had ik ze los.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:52

Het lijkt erop dat je paard springen en buitenrijden veel leuker vindt.
Het vlechtje zal niet veel uitmaken; tenzij je de vlecht zo strak doet dat 'ie z'n wenkbrauwen op moet trekken.. }>

Noor90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:25

Bij mij op stal hebben de meeste friezen een stuk of zeven losse vlechten in hun manen, dit blijft ook gewoon in in de wei en op stal. hierbij moet je wel oppassen dat ze niet te strak zitten anders sterft het haar af. sowieso vaak genoeg doorkammen en opnieuw invlechten is belangrijk. Maar het werk wel met rijden en je hebt er niet zoveel werk mee;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:24

senna21 schreef:
Het lijkt erop dat je paard springen en buitenrijden veel leuker vindt.

Dat denk ik inderdaad ook :) Kan me niet voorstellen dat een vlechtje in de voorpluk zo veel uitmaakt voor het zicht van je paard, anders zou hij in de wei en op het erf ook wel tegen van alles oplopen.

Mijn paard heeft een enorme bos haar, vooral aan de rechterkant van de hals. Aan die kant maak ik een soort omgekeerde hengstenvlecht van een centimeter of 10, dus dan vlecht ik een stukje vanaf de schoft naar voren zodat het haar niet onder het zadel terechtkomt. Teugels houd ik aan de linkerkant van de hals, dan kan de boel ook neit in de knoop raken. Aan de linkerkant kan ik de schouder zien, en zo controleren of ik in de goede galop zit.

Hij begint het nu zo langzamerhand wel een beetje warm te krijgen op zijn hals, al denk ik dat de manen als het echt heet wordt zullen werken als een soort isolerend laagje, brandende zon direct op z'n vacht lijkt me ook niet alles.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:33

Als het waait dan vlecht ik mijn fries wel(stuk of 8 dikke vlechten).
Ik raak echt in de knoop met mijn teugels anders.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:31

Ze vindt buitenrijden ook leuker dan de bak. Maar als ik haar voorpluk vast doe dan is ze pittiger, dan ziet ze meer (spoken) springen is ze geen fan van maar omdat ik haar pluk dan vast doe wordt ze pittiger, bij springen met een losse voorpluk tikt ze alle balken eraf.