leek als het om graaskorf gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

leek als het om graaskorf gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:17

De smit is net weg en zegt dat mijn paard tegen bevangen aan zit,ik ga dus vanmiddag een graaskorf halen.Maar hoe lang hou je zo,n korf nou om,24 uur of alleen overdag en dan snachts niet?

skessa

Re: leek als het om graaskorf gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:19

ligt er denk ik aan hoe handig je paard is met de graaskorf, dus hoeveel hij/zij met graaskorf nog aan voeding binnen krijgt. Hij zal toch iets moeten eten!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:20

Wij hebben ze altijd gewoon 24/7 om :j Je kunt hem best eens een middagje afdoen als je ziet dat hij al wat afgevallen is, maar langer zou ik niet doen, ze eten zich zo snel weer vol! (tenminste als de wei vol is ;) Mocht je een wat kalere wei hebben kun je hem wel vaker even afdoen)

@ Skessa: Met een graaskorf kunnen ze gewoon eten hoor ;) Ook nog best veel, aangezien de paarden die zo'n ding nodig hebben vaak de hele dag door eten ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:23

Ik zit hier ook over te twijfelen. Nu staan ze snachts nog op stal en heeft ze hem alleen overdag op. Als ze dag en nacht het land op gaan doe ik hem denk ik 24/7 op. Af en toe een uurtje zonder. Als dat goed gaat gewoon kijken hoe ze reageren op het gras.

Wat voer je verder bij? Ik denk dat dat ook een heel belangrijk punt is.
Hoe hoog is het gras? Bij kort gras kunnen ze bijna niets 'te pakken krijgen'
Evt je voer weglaten en dan hooi bijvoeren. Ze moeten wel voldoende ruwvoer hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:55

Ik voer geen krachtvoer meer bij alleen ruw voer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:37

Wat wij vroeger een bevangen pony voerden: eikenblad en (bruine) eikels.
Iedere dag een flinke portie. Daar knapte ze echt van op.
Ik heb het nooit van iemand anders gehoord, maar het hielp wel.
(+ zorgvuldig bekappen, nat zand in de stal, matig beweging)

Bevangenheid kan te maken hebben met het fructosegehalte in het gras. zie www.paardnatuurlijk.nl
Dus beter hooi o.i.d i.p.v. het verse gras van dit moment.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:50

Ze hadden alleen nog een korf die met een band achter de oren vast zit, dus ik hoop maar dat hij blijft zitten?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:58

sietske staat al drie jaar met graaskorf en ben echt super tevreden. Siets staat alleen niet 24/7 op de wei maar alleen overdag en de rest van de dag op de paddock met hooi.
Ik denk dat als je hem 24/7 op laat dat de paarden dan wel een soort van gefrustreerd raken, tenminste dat merk ik als ze hem langer dan 12 uur op hebben.

Sietske heeft trouwens deze:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35749

of hier hebben ze hem ook
http://www.voormijnpaard.nl/?menu=artic ... ID=5998834

het handige is dat je er ook een stalhalster onder kan doen als ze hem wel afkrijgen. (2 paarden bij ons lukt het wel en 2 niet)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:14

Mijn vorige verzorgpaarje had er ook één (ik vind het zelf 10x niets, maar ik begrijp jouw situatie).
Zij liep er net zo lang mee te hannesen totdat het onding af was.

Het ligt er ook aan hoe dik je paard is natuurlijk. Ik zou het opbouwen. En ik zou ook de eerste middag bij mijn paard in de wei blijven zitten om haar gade te slaan. Je hebt paarden die wel moeten 'leren' om goed te eten met een graaskorf. Persoonlijk zou ik hem nooit 24/7 omhouden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:17

een paard bij mij op stal loopt ook met zo een als dekoezegtboe liet zien. Hij heeft hem altijd op, als hij op het land staat (dus mocht dat 24/7 zijn, dan die tijd). Hij kan er nog goed gras mee eten, maar niet teveel. Onderin zit namelijk een gat en alleen daar komt het gras door.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:30

verplaatst naar VSW

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:05

Mijn shet is bevangen geweest en staat op een kale wei, af en toe laat ik haar op de wei met de andere als de fructaanindex positief is. Ik voer haar 's ochtends goed hooi en doe daarna de graaskorf om, want ik heb het idee dat ze niks binnen krijgt met de korf om. Volgens mij snapt ze het niet en probeert ze dat ding alleen te lozen. Heeft iemand een duidelijke foto/uitleg wanneer hij nou goed hangt?

Ik zou hem trouwens wel gewoon 24/7 omlaten, aangezien je paard al tegen bevangenheid aanzit. Het kan soms snel gaan en voorkomen is beter dan genezen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:34

Hij blijft goed zitten dus voorlopig laat ik hem om,maar kijken jullie op internet bij de fructaan index?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:41

Als ik twijfel wel, maar ik doe het vaak op gevoel. Als je de omstandigheden kent waaronder fructaan ontstaat dan kun je het wel redelijk inschatten. En daarbij de index geeft maar een paar plaatsen in nl aan, dus het blijft toch schatten.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:31

capopjekop schreef:
Mijn shet is bevangen geweest en staat op een kale wei, af en toe laat ik haar op de wei met de andere als de fructaanindex positief is. Ik voer haar 's ochtends goed hooi en doe daarna de graaskorf om, want ik heb het idee dat ze niks binnen krijgt met de korf om. Volgens mij snapt ze het niet en probeert ze dat ding alleen te lozen. Heeft iemand een duidelijke foto/uitleg wanneer hij nou goed hangt?

Ik zou hem trouwens wel gewoon 24/7 omlaten, aangezien je paard al tegen bevangenheid aanzit. Het kan soms snel gaan en voorkomen is beter dan genezen.

Ik had ergens gelezen dat er een paar cm tussen de mond en de onderkant van het masker moeten. Ik heb het zelf ook zo zitten, maar ik heb puur gekeken wat mijn pony het makkelijkst vond. Even in de gaten houden en dan kan je de maat steeds afstellen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:00

Ik zou hem ook uit de vette wei halen. Zet een stuk af dat als dit kaal gegraasd is hij er op kan zonder dan staat ie er niet de hele dag mee. Hoe zou je t zelf vinden om dag en nacht met een mondkapje op te ztitten

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:11

Even wat vraagjes hea want mijn pony word heeel snel dik op een grote wei dus ik wil haar ook een graaskorf omdoen maar welke maat moet je hebben voor een pony wat normaal maat cob heeft? Want ik zag in die webshop alleen maar xs,s,m,l,xl dus ik weet niet welke ik meot pakken. En kan ze er gewoon mee uit een automatische drinkbak drinken? Wnat die heeft ze in haar wei.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:33

Drinken moet wel lukken. edit: Ze kunnen er mee drukken en dan kan het water gewoon door de gaten heen.

Ik heb een pony die maat pony/cob heeft en ik heb maat s en die zit goed (een slag groter kan ook) Dus ik denk dat jij met maat cob dan een m nodig heb. Bind me er niet aan vast. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 07:54

Ik heb gewoon 1 maat,er is maar 1 maat van.Er zit 1 band aan en dat zit achter zijn oren.Er zit een soort klein kunstof emmertje aan zeg maar met 2 gaten om adem te kunnen halen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:31

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:35

Ik heb een andere, het is echt een plastic emmertje met 2 gaten van voren en 1 band er aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:38

Ik neem grasskorven liever iets ruim. mijn pony met maat pony van alles heeft een cob graaskorf, de haf met cob/full heeft een full graaskorf. Heb het idee dat ze anders niet genoeg ruimte hebben om te kunnen eten, dan zit het zo straks om de mond heen.
Ik heb bij die van ons trouwens bontjes om tegen het schuren, ze kregen er bij ons namelijk wel plekjes van.
Ik gebruik uiteraard onze eigen graaskorven, hier nog wat meer foto's van onze site:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier vind ik hem dus wel echt te strak zitten, is foto van de leverancier:
Afbeelding

Ze kunnen zich er bij ons echt perfect mee redden hoor; lang en kort gras en ook hooi.
Ze gewoon positief er aan laten wennen dan hebben ze het vlug genoeg door!

Wat ik bij ons op de site heb geplaatst:

TIP: leg de eerste paar keer wat stukjes appel, wortel of brood in de korf om uw paard hieraan te laten wennen. Zo wordt het een aangename ervaring voor uw paard. Let de eerste keer goed op of uw paard daadwerkelijk eet en drinkt met de korf om.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:39

Marleen jij hebt dan dit idee waarschijnlijk?

Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:41

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:43

deze is een muilkorf, ging om het idee