vragen over 24/7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

vragen over 24/7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:52

binnenkort wil ik me pony 24/7 op land zetten natuurlijk wel rijden en zo er tussen door .
zal snachts een regendeken handig zijn .? omdat het tuurlijk iets kouder is dan overdag

het gras is niet overdreven land maar er staat genoeg op
dus mijn vraag is moet ik ook nog bijvoeren hooi ?
biks krijgt ze niks meer vanwege te erg te reageren met hyper heid .
ze krijgt vitamines wel , heb dat nagevraag aan dierenarts en heb nu waar veel vitamines en mineralen in zitten , dat doe ik dan bij een paar wortels in een bak.

Verder heb ik 3 stukken waar ze in kan staan

Judje

Re: vragen over 24/7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:33

Verplaatst van SV naar VSW.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:31

Ik zou niet met dekens gaan klooien, het is wel belangrijk dat je paard kan schuilen voor de zon, regen en wind.

Verder moet je zelf in de gaten houden of het nodig is om je paard bij te voeren. Als hij te mager wordt zul je idd hooi bij moeten voeren maar als hij mooi op gewicht blijft is het niet nodig.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:33

Hier staan ze 24/7 op wei en krijgen ze bijna elke dag nog een portie hooi. Geen dekens, alleen in de winter. Gaat prima en ik vind 't heerlijk dat ze elke dag buiten staan :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:37

Een regendeken is zomers nergens voor nodig. Zorg dat er beschutting is, al doen de meeste paarden daar weinig mee. Belangrijker is schaduw, helemaal met de warmere dagen in zicht.
Hooi kan je best aan blijven bieden, maar houd er rekening mee dat ze er, helemaal de eerste paar weken, niet van eten. Sommige paarden hebben wel meer behoefte aan ook nog iets droogs om te kauwen. Dat is een kwestie van uitproberen!
Veel plezier met je paard op de wei!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:38

Mijne staat in de zomer ook 24/7 op de wei, gewoon zonder dekens
Hij krijgt echt weleens een regenbuitje op zn dak maar daar kunnen ze prima tegen hoor :)

Heb je wel een boom/schuilstal ofzo in de wei staan waar ze een beetje onder kunnen schuilen?
Mijne staat in ieder geval graag onder een grote boom :j Lekker in de schaduw, ook weleens lekker haha

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:26

Een paard heeft meestal een prima selfmade regendeken... zijn vacht.
De structuur van de vacht is zo gemaakt dat het water niet snel op de huid komt.
Een waar kunstwerkje... daar kan geen stoffen deken tegenop.
Het schuurt niet, gaat niet kapot en geeft geen druk op het lijf.
en als het al zover komt dat de huid nat wordt, heeft het paard een prima kacheltje in z'n lijf om alles op temperatuur te houden.
Een ding... niet al te uitbundig poetsen.. dan haal je het vet eruit.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:58

Mijne staat ook 24/7 op de wei; als er idd maar een schuilplek is.
Ik zou geen dekens doen; doe ik ook niet maar laat hem wel eerst wennen (in de stal bijv). aan dag en nacht geen deken dan is de overstap niet te groot.
Helemaal als die bij andere paarden staan kunnen die dekens alleen maar kapot gaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:01

Idd geen dekens, gewoon niet te vaak wassen en als je wast, met milde shampoo!

Een schuilstal is een must , paard moet kunnen schuilen tegen weer, wind, hitte en vooral tegen de dazen!!

Verder kun je het beste dagelijks de wei wat groter maken, dwz dagelijks even het lint verzetten zodat ie nieuw gras krijgt, dan hoef je niks bij te voeren.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:05

Pistasche schreef:
Hier staan ze 24/7 op wei en krijgen ze bijna elke dag nog een portie hooi. Geen dekens, alleen in de winter. Gaat prima en ik vind 't heerlijk dat ze elke dag buiten staan :D

Hetzelfde hier! Alleen krijgen sommige ook nog brok bij gevoerd(ligt aan hoe een paard reageerd op alleen gras!). 's avonds allemaal een handje zodat ze weer op de paddock komen!!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:07

Ja die van ons ook nog, na het 'werken'.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:57

Yep mijn paarden staan ook allen op de weide met groot schuilhok.
Afhankelijk van de hoogte en hoeveelheid gras, geef ik ze hooi bij. Een basismengeling krijgen ze ook 's morgens en 's avonds.
Na het werken, langdurig uitstappen dat ze zeker droog zijn of een uurtje een zweetdeken erop.
Voor de rest geen dekens, niet in de zomer, niet in de winter.
Afhankelijk van het paard kan je het overwegen. Naarmate dat mijn volbloed ouder (nu 17 jaar) wordt, overweeg ik 's winters een regendeken met fleece aan te doen. De andere Fjord, shet en boer hebben het zeker niet nodig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:08

Mijn paard staat jaarrond dag en nacht buiten. In de winter hebben we tweemaal daags ruwvoer bijgegeven (kuil en hooi). Een week of 2 geleden teruggebracht naar eenmaal daags en nu blijkt dat ze dat ook niet opeten, krijgen ze alleen dagelijks een strook nieuw gras erbij.

Ze hebben een basisweiland van 2000 m2 en krijgen er dagelijks zo'n 100 m2 gras bij.

Omdat mijn paard hoogdrachtig is, krijgt ze wel dagelijks een schep fokkerijmuesli erbij, dit voor de vitaminen en mineralen. Mocht tijdens de zoogperiode blijken dat alleen gras niet voldoende is, zal ik haar weer bijvoeren met kuilvoer.

Onze paarden hebben momenteel geen schuilstal en al helemaal geen deken! Lekker puur natuur en ze zijn er niks minder van geworden, in tegendeel, ik heb ze nog niet eerder zó mooi de winter doorgehad!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:56

Chubby en zomerdag tegen de dazen dan?
Ik vind schuilstal echt een must, juist in de zomer om te kunnen schuilen tegen de dazen.
Swinters kunnen paarden op zich goed zonder schuilstal, behalve als je fanatiek wedstrijden rijd en paarden een dun velletje hebben.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:58

dat is het probleem ik heb geen schuilstal en ook geen bomen verder.

het is alleen voor het hoogseizoen dat het goed warm is snachts , swinters zal mijndes niet naa buiten gaan snachts :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:06

is er geen mogelijkheid tot plaatsen van een schuilstal?

Je wilt niet hebben dat je paard opgevreten word door de dazen , wel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:13

Mijn paard staat zijn hele leven al buiten. Niks geen dekens in principe en al helemaal niet in deze tijd van het jaar. Hij heeft ook geen schuilstal, wel beschutting van struiken, riet en bomen, hij staat namelijk in een natuurgebied. Bijvoeren begin ik niet aan, aangezien hij erg sober is en ik hem al genoeg moet trainen om hem in vorm te houden. Hij doet het prima buiten, al jaren. Hij heeft een hele goede weerstand en vindt al die vrijheid meer dan prachtig. :)

Lees je eens in over de paardenvacht. Een paard kan heel wat hebben, hoor. ;)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:32

er is mogelijk heid , wegens land niet van mij :)

op vorige pension stal hadden ze ook nooit een schuilstal

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:39

crossmonster schreef:

Ik spray haar dagelijks in met antivlieg en ze leek er vorig jaar niet zo heel erg last van te hebben? Terwijl ze toch midden in het bos vlak bij een ven staan.

Overigens krijgt ze deze zomer wel een afdak in de wei, heb niet zo'n zin in een gekookt of gebakken veulen ;)

Vanaf 15.00h geeft de bosrand wel schaduw in een deel van de wei..

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:40

Dekens zijn niet nodig, beetje regen kunnen ze wel tegen. Daar zou ik dus niet aan beginnen. Wel is het belangrijk, en dat is ook al eerder gezegt dus ik hoop dat je daar wat mee doet, dat het paard kan schuilen. Mijn vorige paard stond 24/7 buiten en had een stuk bos om onder te staan. Heb je dat niet kun je met een paar palen en een dik zijl of plastic stuk een afdakje maken. Verder kun je best wat bijvoeren, als je paard al die tijd gewend is om biks of iets anders te krijgen dan kun je dat het beste af gaan bouwen.

Je merkt vanzelf wel dat je teveel of te weinig bijvoert. Mijn paard werd in het begin wat mager op het weiland, toen ben ik een muesli mixje gaan bijvoeren, een halve schep per dag verdeeld over avond en ochtend. Ruwvoer kregen ze bij mij niet omdat er genoeg gras stond, heb je een wat kale wei zou ik lekker wat hooi bij gaan voeren..dan kun je die muesli ook wel laten.

Nogmaals merk je gauw genoeg of je hem wel of niet bij hoeft te voeren en ik ben bang dat wij daar verder niets over kunnen zeggen. Ik zou gewoon een klein beetje bijvoeren wat betreft hooi en dat afbouwen mocht het niet nodig zijn. Die muesli kunnen ze altijd wel hebben, als je het beperkt.

Grobegni

crossmonster schreef:
Ik vind schuilstal echt een must, juist in de zomer om te kunnen schuilen tegen de dazen.

Wij hebben ook geen stal op het land staan, ook geen mogelijkheid, want natuurgebied. Bovendien, als we iets zouden moeten bouwen waar 7 paarden in moeten passen, zou dat hoe dan ook niet mogen. Maakt ook geen verschil, in de boxen iets verderop hebben ze net zoveel last van dazen als bij ons aan de bosrand. Op mijn paard zitten er altijd vrij weinig, maar in de toptijd qua dazen spuit ik hem elke dag in met Bremsen-Bremse. Een keer per dag is dan ook genoeg. Gezien de hele strenge winter (eindelijk!) worden er komende zomer ook weer veel minder dazen verwacht.

Pikeur

Hier heb ik ook nooit echt zoveel last van dazen, wel dat mn pony graag in de schaduw (onder een boom)staat, anders wordt het echt te warm op sommige dagen voor hem

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:41

Piaffe_Girl schreef:
dat is het probleem ik heb geen schuilstal en ook geen bomen verder.

het is alleen voor het hoogseizoen dat het goed warm is snachts , swinters zal mijndes niet naa buiten gaan snachts :)

Warm is fijn, maar wat als je paard heel de dag in die kokende zon staat te broeien? Een paard hoort te kunnen schuilen, of dat nu onder een boom is of onder een afdakje.. je kunt niet van een beest verwachten dat het zichzelf wel red.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:42

Mijn paard staat nu op dezelfde wei bijna als Chubby dus zonder schuilstal. Hiervoor heeft ze op een buitenstal gestaan waar een schuilstal aanwezig was, maar ging in de zomer niet in de schaduw staan, niet onder de bomen en niet onder de schuilstal. En dat terwijl ze zwart is (Fries). Ook op de eerste stal waar ik met haar stond deed ze dat niet, dus misschien is zij een uitzondering? Ik spray haar wel in met dazenspray, een Bucas Buzz off werdt als vloerkleedje en sjaal gebruikt, dus ook daar geen last van blijkbaar.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:44

als het echt bloed bloed heet is , heb ik nog een weitje , van 100m2 ofso schat maar hoor , en daar staan bomen :)

ik heb in de zomer nooit last van dazen in weiland in die 2 en half jaar nooit mee gemaakt.