Te zware buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heleenxx

Te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:41

Wij hebben een jaar of 5-6 geleden een buitenbak aan laten leggen.
Goede drainage met worteldoek erover, daarboven een speciale zandmengeling met daarbovenop Megatop houtsnippers.
Dat voldeed een paar jaar prima, totdat de houtsnippers na een paar jaar toch begonnen te rotten. Het werd een grote, natte rotzooi.
De houtsnippers hebben we eruit gehaald, in de winter was er toen prima te rijden, alleen op het zand.
Maar nu het al een paar weken droog weer is, is er niet meer in te rijden.
Het is te droog, de paarden zakken te veel weg.
We vlakken de bodem regelmatig, sproeien veel en rijden er maar met 2 paarden in.
Ik ben nu op zoek naar iets (snippers?) wat ik door of over het zand heen kan gooien.
Het zand wat er in zit moet erin blijven, houtsnippers wil ik niet meer.
Heeft iemand advies?

Alvast bedankt, Heleen

Wesco

Re: Te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:43

Tapijtsnippers een optie?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:44

All weather tuft moet perfect zijn voor buiten . Geloof de site heet buitenbak.nl ander effe googlen

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:45

tapijtsnippers hebben wij ook! ideaal! wel regelmatig ff sproeien maar werkt perfect..
dit hebben wij in de binnenbak maar in de buitenbak hebben wij ook alleen zand maar vind ik eigenlijk wel lekker.. niet altijd hoor maar af en toe een beetje zwaar is wel goed voor de achterhand van mijn paardje :P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:54

Idd AWT van www.buitenbak.nl

hebben wij ook, de bodem is zoveel beter en stabieler geworden.

het is niet erg zwaar, en stuift ook niet... ideaal :)
en swinters geen last met bevriezen, of vieze moddertroep :)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:04

Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen over die bodem. Maar wat me tegenhoudt, is dat je er niet goed met de trekker doorheen kan om de onderlaag los te halen. Dat is toch wel af en toe nodig.
Bovendien vind ik het oerlelijk :o

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:18

ja echt mooi is het niet idd... :D maargoed dat is niet anders :P
je kunt ook de witte voor binnen nemen, maargoed die is natuurlijk niet voor niks voor binnen... :+

je kunt idd de bodem niet eens goed loshalen, wij doen er eigenlijk vrijwel niks aan..
eens in de zoveel maanden eens rollen, en that's it! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:53

Meer sproeien is waarschijnlijk ook een optie. Dat is bij ons altijd de clou. Hier staan de sproeiers vaak een hele dag/nacht aan en dan gaat het prima.
(te) Vaak diep lostrekken is net voor de zomer periode ook zeker niet aan te raden.

Volgens mij kun je die snippers ook in een lichte kleur krijgen. Dat hadden ze op mijn vorige stal.

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:09

Ik heb een zelfde soort probleem met de bak waar ik in rij.
De bak is een paar jaar geleden opgespit, het witte zand wat onder de zwarte bodem lag is naar boven gahaald. Deze bak was in het beging mul en zwaar. Ik heb er toen ook houtsnippersd op laten strooien. In het begin was het een super ondergrond ik kon er zelf als het gevroren had in blijven rijden. Inmiddels zijn de houtsnippers ook zo goed als weggerot. Ik heb het geluk dat het zand in de bak al aardig is ingezakken, waardoor hij niet meerz zo zwaar is. Nu zit ik er aan te denken om een ander soort laagje dan houtsnippers erover heen te laten gooien. Met tapijt snippers en soortgelijke producten heb je weer het nadeel dat je deze nietzo makkkelijk kunt laten afvoeren, de kosten kunnen dan heel erg hoog oplopen. Kokko's vezel schijnt goed te werken en is vrij goedkoop. Ook heb je hout snippers die op een apparte manier zijn gedrooogt waardoor deze niet zo snel weg rottern. Dit zijn vaak de houtsnippers die wat groffer zijn. Ik zou gewoon even googelen op rijbodem bedekkingen. Ook kan je een bedrijf benaderen die zich hiermee bezighoud, zij geven je vaak vrijblijvend advies over de verschillende mogelijkheden die er zijn op dit gebied.

succes ermee!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:10

Onze bak was vrij goed met alleen zand, maar dat moest je wel veel nathouden. We hebben em toen groter gemaakt, van 20 x 40 naar 30 x 40 en dat nieuwe stuk bleef erg mul Toen hebben we er ook van die snippers door laten doen en dat werkt echt prima, echt een profi bodem voor relatief weinig geld. Helemaal doorhalen doen wij niet en dat zou ook niet goed zijn. Bij ons geldt hoe meer water hoe beter. Ik probeer em wel regelmatig te slepen.

En zo lelijk is het toch niet? Zie SGWuppie @ [HK] SGW Bejaarden: Lol en plezier in deel 4!!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:42

SGWuppie, op die foto's ziet het er goed uit. Maar wat ik ken van die AWT zijn het dikkere grijze vlokken. Ziet er zo "chemisch" uit.
Maar misschien hebben ze meerdere vaiaties.
Polo: We sproeien al best veel, maar dag en nacht aan zou niet nodig hoeven zijn. Onze drainaige is ook te goed wat dat betreft, het water wat je erop gooit, loopt direct door in de sloot.
De reden dat ik af en toe de onderlaag wil kunnen loshalen, is omdat we al een paar keer een overstroming vanuit de sloot hebben gehad na extreme regen, dan gaat de onderlaag te veel inklinken. Dan wil ik het los halen. Maar dat is de afgelopen jaren misschien 2x gebeurd.

Michell, wij hadden die zogenaamde nooit rottende snippers, maar na een flinke overstroming gingen ze echt wel rotten dus.

SGWuppie, wat hebben jullie dan precies voor snippers? En slepen kan dus wel hierbij?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:46

DAn kom je uit bij geopad, die zijn van wit tot antrecied (of hoe je het ook schrijft). AWT is goed te slepen, met de juiste. Die wat ik ken, gebruikt een weide sleep maar wel een lichtere, die heefd die achter een mini tractor, dat gaat goed.

Wat ook steviger is, dat is cocosvezel, maar dat zal ook ooit vergaan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:50

Geopad moet in combinatie met Leemhoudend zand, dan zou ik het zand dus weer moeten vervangen.
Ik denk dat ik toch op de AWT snippers uit kom dan...

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:57

mocht je de kleur echt zo verschikkelijk vinden, dan zou ik gewoon voor de witte tuft gaan.
*Indoor Tuft (witte bodem stabilisator)*
dan heb je alleen niet hetzelfde effect van dat het niet bevriest swinters enz denk ik.
maar de bodem zal er iig een stuk stabieler van worden, en het lijkt niet zo vreselijk 'blauw' als de outdoor tuft :D

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:13

Kun je de awt ook toepassen in een bak waar je paarden overdag inlopen en hun hooi eten? iemand daar ervaring mee?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:16

Op zich is het niet de kleur, maar meer het materiaal wat ik niet mooi vind. Het ziet er echt uit als afval, om zo maar even te zeggen. Het zijn toch stukgesneden autostoelen?
En als je erin rijdt, ritselt het ook zo. Niet om tuttig te doen, maar de paar keer dat ik erin reed, stoorde me dat :o . Maar het zal misschien moeten wennen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:20

daar heb je gelijk in heleen, maar denk dat dat bij de witte lang niet zo erg is.
heb hier en daar wel de indoor tuft gezien, het ziet er echter stukken mooier uit, en 'ritselt' ook niet zo erg, het is meer zand dan snippers, terwijl je bij de outdoor meer snippers dan zand hebt :)
kwa kleur blijf je met de witte dus aardig normaal :)

puck: Wij hebben de hele winter er de paarden in los gehad, en ook met kuil voeren, beste voor de bak is om de paarden er niet in los te laten, maar als het niet anders kan... dan wellicht iets vaker rollen :)
en hooi voeren, ja het kan wel, maar echt ideaal is het niet, word best een zooitje na een tijdje, dan kun je het er wel uit halen, maar neem je ook vrij veel snippers mee :)

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:37

Tapijtsnippers zijn inderdaad ideaal. Misschien zou je het zand regelmatig even om kunnen wisselen en goed strooien, dan eventueel er viguren in rijden met een zwaar ding , zodat dat niet zo zwaar rijd, dat helpt ook nog s voor de oefeningen! :D ik hoop dat je er wat aan hebt

xxx

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:50

Meyer-bodem, super!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:54

Volgens mij is de truc dat je alleen hardhout-snippers moet gebruiken in een buitenbak, geen andere soorten hout, want de laatste rotten weg. Ik heb wel eens het idee dat veel houtsnipperleveranciers zachthoutsnippers als hardhout verkopen. (Maar ik heb verder zelf geen ervaringen ermee.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:20

Misschien een idee om in de zomer de drainagebuizen af te sluiten? Met een dop erop? Wij hebben een gesloten drainagesysteem ,et een opvangton en daarin een pomp. Toen het droog werd heb ik de stekker van de pomp eruit getrokken dus als het dan een keer regent, dan kan de pomp het water niet uit de bak pompen en houdt het water vast. Als je dan gaat sproeien blijft het water ook in de bak (voor zover het niet gelijk verdampt). Regent het echt heel hard zet ik de pomp even een uurtje of wat aan totdat de plassen verdwenen zijn en dan weer uit.

Miran_roulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:37

Tapijtsnippers! Ideaal

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:49

Dan hebben wij wat anders, ziet er niet uit als afval en je hoort ook niks, lijkt eigenlijk precies op een agterberg bodem, alleen dan goedkoper. Zal straks eens aan mijn moeder vragen hoe het spul heet dat we hebben..

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:07

Houd dit topic ook even in de gaten. Onze bak is namelijk ook enorm mul en zwaar. Vorige week hebben we een boom gekapt in onze tuin en takken van knotwilgen geknot en gehakselt alles. Dat hebben ook in de bak gedaan maar dat is zo weinig, dan moet je er heel veel van hebben en dat is na een jaar ofzo alweer weg. Mijn buren hebben snippers van auto matten.
Is alleen wel duur en omdat het chemisch afval is komen die kosten er ook nog eens bij.. Maar ze hebben deze bak nu al een paar jaar geloof ik! Zonder te hoeven vlakken of sproeien!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:15

Mijn vader wou er liever geen snippers in hebben omdat dat onnatuurlijk was. Wij hebben het nu opgelost met leem erdoorheen mengen.;)
Er komt deze week nog één lading leem erdoorheen en als het goed is is de bak dan goed!
En ongeveer één keer in de week aanrijden, daar wordt hij even was losser van.
Maar ik hoorde dat een buitenbak er altijd wat langer over doet om perfect te zijn.
Als er een paar winters overheen gaan is het al een stuk beter.
Wij hebben onze bak nu ongeveer 3 jaar. ;)