Pensionstalling of manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lnda_

Pensionstalling of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:11

Omdat ik nou niet goed weet waar ik straks mijn paard moet gaan neerzetten, vraag ik het maar zo wat vinden jullie het fijnste een pension of een manege? en waarom?
welke +/- punten zitten eraan?
ik woon in deventer als iemand nog een goede stal weet pb me even.

silfie35

Re: Pensionstalling of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:13

Ik zelf vind een pensionstal fijner! Heb je vaker de bak voor jezelf (ivm les) enzo! En niet dat eeuwige gepenny om je heen:p

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:17

Ik lees even mee: Ik zit zelf ook te twijfelen.
Aan de ene kant zou ik liever op een pension staan, daar hoef je geen/minder rekening te houden met de lessen en het is meestal wat kleiner en vaak kun je zelf een instructrice zoeken.
Aan de andere kant vind ik een manege wel gezelliger, er zijn altijd mensen en er is altijd wel iemand bereid om je ergens mee te helpen.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:20

Op sommige pensionstallen worden ook wel clublessen gegeven ;)

Misschien is het een tip om wat stallen om je heen te gaan bezoeken. Zowel pension als maneges. Let daarbij op wat ze jou als klant te bieden hebben t.o.v. het stalgeld wat jij elke maand betaald. Door er langs te gaan krijg je een goede indruk van de stal/omgeving, van de mensen en de sfeer. Want er zijn vast mensen die met veel plezier op een manege staan en vice versa net zo ;)

Succes met je beslissing

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:23

absoluut een pensionstal.
Je hebt geen rekening te houden met bakgebruik in tegen stelling tot een manege waarbij de kans erg groot is dat de bak bezet is.
De rust,dus geen gillende kinderen die continue je paard willen aaien.
Vaak minder geroddel omdat er minder mensen staan.
Voordeel van een manege is dat het er vaak wel gezellig is en er altijd wel iemand aanwezig is om een praatje mee te maken.
Uietraard verschilt het wel van pensionstal tot pensionstal en zo ook met maneges.
Ik ken er waar ruzie telkens aan de orde is en ken er waar alles rustig is en nooit onderling gezeur.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:24

Inderdaad een pension lijkt me fijner, maar een manege zijn altijd wel kinderen/volwassenen die even een kijkje bij het paard komen nemen en het is er altijd wel druk, dit lijkt mij wat fijner voor het paard dat er ook iets te zien is,maargoed op een manege zit je met de lestijden etc. dus ben nog steeds aan t nadenken erover

Nienke_Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:30

Ik sta op een pensionstal en dat is heel gezellig, ook zijn hier mensen aanwezig die je willen helpen. Het voordeel van een pensionstal is dat je de bak vaak voor jezelf hebt. Het voordeel van een manege is dat je meestal 1 keer in de week mee kan rijden in een les.
Zoals hierboven is gezegd, je moet gewoon langs een aantal stallen gaan om er een gevoel te krijgen.

Succes met het zoeken naar een stal!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:34

Ik sta ook op een manege. En dat terwijl ik best wel een 'hekel' heb aan kinderen.
Ook met lessen hoeven we geen rekening te houden, we hebbe 3 banen waarvan er in 1 lessen zijn.

Ik zag er heel erg tegenop om van pension naar manege te gaan maar het viel me héél erg mee!!

lovesbaby__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:23

Ik vind zelf een prive stal fijner omdat je dat geen last hebt van kinderen !
Maar op veel prive stallen heb je geen binnebak en dat heb ik liever wel.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:29

Ik sta op een manege (Hiervoor stond ik op een Pensionstal, maar dat was geen leuke/goede stal meer), elke dag zijn beide bakken (2 Binnenbakken) op een bepaalde tijd bezet, dat is wel jammer, dan zou je wel in de buitenbak kunnen, maarja.

Ik vind het hier wel veel gezelliger, er zijn altijd mensen. Ook zijn er wedstrijden (Knhs, ook Fnrs) op dit terrein. Wat ook superfijn is, dat is zeker een plus! En er zijn veel instructeurs waaruit je kan kiezen voor lessen.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:32

Sta ook op een manege........je kunt altijd van een bak gebruik maken. Nooit problemen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:58

Dit scheelt echt per manege/pensionstal. Ik heb op beide gestaan, sta nu op een combinatie van deze 2 ;)
Zo heb ik op een manege gestaan waar het inderdaad problematisch was om te rijden, de bak was altijd bezet door manegeruiters. De buitenbak was wel beschikbaar maar in de winter vond ik dit toch niet zo prettig...
Op pension heb ik het echter ook meegemaakt, soms was het hier zo druk met lessen dat ik er niets eens bij kon rijden. (regels, max. een ''x'' aantal ruiters tijdens lessen)

Bekijk de regels gewoon goed en kijk welk gevoel je bij welke stal hebt. Sfeer/gezelligheid proef je wel als je ergens meerdere malen geweest bent.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:05

ik heb altijd op een pension gestaan.
heb heel even 1,5 maand op een manege gestaan en wist niet hoe gauw ik weer weg moest.
mensen die het TE hoog in de bol hebben.
ik hou er niet van waarom moet je naast je schoenen lopen als je een paard heb?
op de pension waar ik stond stond ik een poos alleen.
heerlijk die rust en ruimte.
had altijd de bak voor mezelf.
voordelen pension
het is vaak goedkoper
kan ook heel gezellig zijn als je met een klein groepje bentje heb meer ruimte

nadelen pension
het kan misschien TE stil zijn als je er niet van houd
en je moet waarschijnlijk wat meer werk zelf doen.

voordelen manege
er is altijd wel iemand
je stal word als het goed is gedaan

nadelen
het is duur
veel lessen waardoor de bak vaak bezet is.
je word eigenlijk wel in de gaten gehouden (ervaring mee)
er lopen altijd wel mensen die denken het helemaal gemaakt te hebben

nou dit is eigenlijk zo eenbeetje mijn ervaring
ik ga nooooooit meer op een manege staan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:08

nooit meer op een manege. Bak altijd bezet in de avonduren, veel te veel kinderen, niets voor mij. Graag een niet te grote pensionstal, dan kun je - meestal - ook je eigen instructie regelen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:13

Ik heb op 2 maneges gestaan en sta nu op een pensionstal. Ik ga nooit meer terug naar een manege!
(ligt ook aan de maneges waar ik gestaan heb natuurlijk..)
Nadeel aan manege: Veel paarden op kleine ruimte met alleen maar tralies. (dus paard had aan 3 kanten buren..en nog 2 schuin achterburen, en ook nog overburen.. erg druk altijd)
Veel kinderen, drukte en lawaai in de stal, geen.nauwelijks mogelijkheid om het paard lekker buiten te zetten overdag.
Lange wachtrijen voor longeer/losgooibak. Altijd druk in de rijbakken. Veel mensen met ongevraagd advies en soms vervelende opmerkingen over je paard..
Nee.. ik heb het niet echt naar mijn zin gehad op maneges.. haha.
Maar nu sta ik op een pensionstal. Heerlijk. Veel meer ruimte voor de paarden. Persoonlijker contact met eigenaren en medestallers. (tis n hele kleine pensionstal met maar 8 paarden) Rijbak, longeerbak altijd beschikbaar. Zomer en winter worden de paarden overdag buitengezet. (winter grote paddock, zomer weiland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:16

Abslouut pension stal :j
Heb tot een jaar geleden op een manege gestaan en dat nooit weer! Altijd de rijbanen bezet schreeuwde kinderen. Paarden konden niet op het land. Nee geef mij maar een pensionstal

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:23

Ligt aan de situatie.
Ik heb op een grootschalige pensionstal gestaan, en dat vond ik niks. Sta nu op een kleinschalige manege, en heb nergens last van.
Tuurlijk kost het soms wat planning ivm manegelessen, maar ik kan toch altijd rijden wanneer ik dit wil.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:27

Pensionstalling!

1. Kans mensen met meer ervaring er staat dus je kan een hoop van ze leren en dus beter contact met ander.
2. Veel gezelliger.
3. Niet zo druk.
4. Grotendeel de rijbak voor jou klaar om in te rijden.

Nadelen manege;
1. Heel druk.
2. Verschilt hoop van ervaren en niet ervaren mensen en moeilijk om met ze in contact te behouden.
3. Niet altijd gelegenheid om een bak te hebben.
4. Je moet persee jou rijspullen aan hebben om te mogen rijden.

Naja op de meeste manege's.

Pensionstalling dus.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:15

Ik heb véél liever een pensionstal (heb met allebei ervaring)...

Bij ons (dus lang niet overal) in de manege is alles massa; zeg maar;)
Je hebt altijd wel anderen die zich ermee bemoeien hoe jij met je paard omgaan en dat aan iedereen op de manege rond gaan vertellen.
Iedereen 'leent' elkaars spullen zonder te vragen, is chagarijnig op elkaar omdat die weer dat heeft gedaan en je hebt last van de lessen (in de winter 's zomers kan je naar buiten)...
Bovendien moeten wij op de manege alles zelf regelen, de weidegang, mesten, delen van voer etc. waardoor je dus meerdere keren per dag moet komen.

Nu sta ik op een (kleinschalige) pensionstal; het is supergezellig (er is altijd wel iemand de eigenaren zijn altijd wel thuis) al zijn er maar 10 stallen.
Je hebt lekker ruimte in de bak; geen last van anderen die zich ermee bemoeien.
Iedereen helpt elkaar geeft elkaar (op een aardige manier) tips etc.
Bovendien bij ons wordt voer en mesten en weide enzo geregeld, en als ik vragen heb kan ik altijd bij ze terecht!

Succes met je keuze!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:41

Pensionstal. Manege is te druk, biedt je nauwelijks rust. Een pensionstal biedt meer bescherming, vind ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:20

ik sta bij een particulier...moet er niet aan denken om op een flinke pensionstal of manege te staan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:03

Ik sta ook bij een particulier, paard staat dag en nacht buiten in een groepje van 5. Als het moet kan hij ook wel naar binnen, daar vindt hij alleen niks aan. Eerst heb ik drie weken met 'm bij een pensionstal gestaan, was best gezellig, mooie bak, maarja, met je IJslander tussen de dressuurpaarden :+ Hij kon er ook maar een paar uur per dag naar buiten en werd daar heel gestresst van.

Manege lijkt me niks, veel te druk en ik heb een grafhekel aan kinderen. Mijn paard ziet er ook nog eens heel schattig uit en zou bij een manege geen moment rust krijgen. Daarnaast doe ik mijn paard 's avonds en dan wil ik van de bak gebruik kunnen maken. Zoals het nu is is het prima, instructrice komt om de week aan huis, paard heeft het prima naar z'n zin en de uitrijmogelijkheden zijn heel behoorlijk :) Ik denk dat dat vooral komt doordat het zo klein is, veel maneges en pensionstallen zijn gewoon zo groot :o

fynito_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:05

ik vind ook pension stal je kan rijden wanneer je wilt geen lessen en niet allemaal van die kindjes die je paard willen aaien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:05

Ik sta ook op een kleine pensionstal. Mijn paard staat lekker met soortgenoten buiten. We hebben alle faciliteiten die we nodig hebben (buitenbak, paddock, wei, stal, enz). Niet heel luxe, maar goed genoeg.

Een manege vind ik te druk. Je moet teveel rekening houden met lessen en andere mensen. Voor mij is het niks :n

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:11

Ik ben van een manege naar een pensionstalling gegaan (waar ook pony club lessengehouden worden.

Nadeel van manege is:
Druk
Rennende en gillende kinderen
Weinig plek om te rijden en zeker als het regent en de lessen zijn binnen
Rondslingerend afval, spullen e.d.

Pensionstal:
Rustig
Maar op bepaalde tijdstippen een paar kinderen
Helaas ook heeft de ponyclub de beste bak, dus in de winter binnen en in de zomer buiten. Das een nadeel.