weideprobleem: paarden niet bij elkaar en gras tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

weideprobleem: paarden niet bij elkaar en gras tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:47

ik heb een probleempje met de weidegang.
heb dus mn eigen stallen waarvan ik er 1 verhuur. staan nu dus 2 paarden. tot vorig jaar stond mn eigen pony er altijd bij en mn pony en paard konden gewoon bij elkaar staan dus gingen in de zomer de wei op en heb 2 stukken wei en werk met strookbegrazing aangezien mn paard al snel dik wordt.
door het overleiden van mn pony heeft een vriendin haar paardje bij mij gestalt.
paardje staat al een half jaar bij mij.
grootste probleem is dus dat ze niet bij elkaar kunnen.
ben al maanden aan het proberen. pony van vriendin is ook gecastreerd(is nu 2)
maar het lukt dus niet. ze staan nu allebei op een zandstuk met draad ertussen dus kenne elkaar zien en over het draad aanraken.
maar los samen gaat dus niet.

nu is vandaag die van mij ook de wei opgegaan maar aangezien ik maar 2 weides heb en dus aan strookbegrazing moet doen. wordt nu 1 wei kaalgegeten en daarna gaat hij over naar de andere wei. zodat de 1ste wei weer kan opkomen. op deze manier heeft de pony dus geen mogelijkheid om op het gras te gaan. laat ik hem op de andere wei zit ik straks voor mn eigen paard zonder gras.

kortom erg ingewikkeld. wie heeft er een ideetje dat de pony toch ook de wei op kan maar ik toch genoeg gras blijf behouden.
ik kan ze niet afwisselen aangezien ze allebei hun eigen zandstuk hebben(en de opening van de wei eraan grenst)
en ook omdat ik werk.
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-04-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

HouVanUtopia

Re: weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:26

Hoe groot zijn de weides?
dat je eenstukje wei afzet voor de pony eventueel ??

rayo_de_sol

Re: weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:42

Kan je die strook ook niet in 2en verdelen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:13

de weides zijn 2 stukken van ongeveer 25x50

stuk voor de andere pony afzetten gaat moeilijk omdat ook het gras op dat stuk een keertje op gaat raken. en ik dan dus weer ander stuk moet gaa afzetten waardoor ik met het gras voor m eigen paard tekort kom

het stuk doormidde doen wordt erg lastig is dus een stuk van 50 meter wat je dus moet afzetten. daarbij zit de opening van het zandstuk aan 1 weide dus kan je niet op de andere komen zonder over het zandstuk van het andere paard te gaan.
(bij mijn paard zn stuk gaat het wel bij die andere dus niet)
paarde moete altijd op het zand kunnen voor hun poepplek en het drinken.

joyce B

Re: weideprobleem: paarden niet bij elkaar en gras tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:07

Ik maak in dat geval een strookje ernaast dat in verhouding staat. Dus aan de ene kant 2 paarden, aan de andere kant 1, dan 2/3 breedte voor de 2 en 1/3 breedte voor het paard alleen, door je rantsoendraadje dan gewoon voor alle drie tegelijk te verschuiven laat je de wei op dezelfde manier afgrazen als eerst met 2 paarden. al zal je gras natuurlijk sneller op zijn dan voorheen omdat je er een eter bij hebt. wel kun je dan eventueel bijmesten.

Waarom moeten ze perse bij het zandstuk kunnen komen? Je kunt ze toch ook opsluiten in de wei en dat uitmesten en daar water geven? En desnoods overdag op de wei en 's nachts op het zand, of andersom? Dan spaar je tegelijkertijd je gras wat.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:43

je zou ook kunne zeggen, somrgens de een op het gras, smiddags de ander. Dan moet je wel blijven bijvoeren, maar dan houd je ook gras. Wel bewerkelijker zo.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:15

@truus dat gaat me dus niet lukken. ik heb dage dat k van 8 tot 8 werk en anders tot 6 kan moeilijk halverwege de dag gaan omwisselen.

@joyce op het zand is het water anders moet ik hele stukken met emmers gaan zeulen en aangezien die van mij de drinkbak omgooit is dat heel veel emmertje water zeulen.
daarbij krijgt die van mij maar zon klein stukkie gras bij per dag dat hij ook op het zand moet kunnen komen om zn benen te strekken. hij staat nu op stukkie gras van 5 bij 7.
snachts gaat die al het zand op

daarbij zit het zandstuk waar de pony opstaat geen opening naar de wei waar mn paard nu opstaat. wil ik dat wel doen moet ik mn hele wei gaan verbouwen en dat gaat vrij moeilijk met de palen die er vast instaan. weet het beetje onlogische weiindeling maar geen rekening mee gehouden dat er ooit ander paard kwam en niet bij elkaar konden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:41

het maakt toch niet uit dat je dan met het ene paard een stukje door de wei van de ander moet om hem uit de wei te halen? dat lijkt mij toch niet zon probleem om te doen. en dan zou ik gewoon dat eerste stuk land in 2en op splitsen en als dat kaal is het andere stuk opsplitsen en ze daar zetten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:40

nee maar ik wil hem niet uit de wei moeten halen
door de strookbegrazing krijgt hij de 1ste dagen dus maar klein stukkie wei. dan zou het betekenen dat het beest heel de dag op een stukje van net 5x5 moet staan. beetje klein voor een 2jarige. geef ik groter stuk krijgt hij teveel gras binnen

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:34

Misschien zou je kunnen proberen de wei steeds een beetje kleiner af te zetten zodat ze dichter bij elkaar komen; misschien naast elkaar in de box of eventueel een paar minuten los in de bak: dreigt het fout te gaan haal je een pony er weg. Dit is typisch kudde gedrag : het klinkt hard maar als niks helpt laat je het ze uitvechten tot ze elkaar accepteren. Dat doen ze in de kudde ook. ik hoop dat je er wat aan hebt!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:39

ze staan buiten al met maar 1 draadje ertussen ze kunnen elkaar aanraken, zien en wat spelen. heb paar weken geleden die van mij al moeten redde omdat de pony zn halsstuk van eczeemdeken vast had en niet meer losliet. mijne stond half te stikken.

gister weer bij elkaar gehad. gooi ze af en toe bij elkaar. maar de pony doet niks anders dan bij die van mij achterop kruipen. (mijne heeft eczeemdeken op)
en eraan hangen.
ging klein beetje goed draai me om hoor ze aankomen knettergek en pony vliegt voor de verandering weer es door stel draden. dus na 10 min pony op eigen stuk gejaagd en weer dicht gedaan. kon weer de draden maken

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:43

is een hek een idee? :'] misschien zou je ze is op een groot stuk land van bijv. een boer kunnen zetten met enkel een brede sloot, laat ze het dan lekker uitvechten samen, een paar dagen achter elkaar, ik weet niet of het resultaat heeft maar je zou het kunnen proberen , ik gan aar bed, reageer morgen wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:55

heb geen mogelijkheid een groot stuk land te lenen/huren.
kan mn eigen wei wel groot maken maar wordt dan wel veel te veel werk. en aangezien stalgenoot er toch geen zak voor doet.

verder uitvechten zou wel een idee zijn.
maar dan ben ik weer een ze.kerd. mijn paardje is mn alles en moet er niet aan denken dat er met die van mij ook maar iets verkeerd zou gaan. daarbij heb ik net heel stel wedstrijden opgegeven. en tja mn paards welzijn gaat voor het gras van een stalhuurpony(beest heeft me al genoeg elende bezorgd)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:56

Dit klinkt alles behalve relaxed.
Wat is je doel? Wil je uiteindelijk dat de pony's samen op de wei gaan, dan zul je ze zelf hun rangen en standen moeten laten bepalen, en geloof me, paarden weten heel goed hoe de kaarten geschud zijn.

Als je ze samen in de buitenbak doet, laat dan de exzeemdeken af, jou paard is dan toch veel te druk met de ander.

Mocht je het niet meer samen willen proberen om wat voor (begrijpelijke) reden dan ook, dan zou ik vragen aan je vriendin of ze een andere oplossing wil gaan zoeken voor de hare, zodat jij in ieder geval niet met de problemen zit van kapot draad etc.

Heel veel succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 23:18

kapot draad is al gebeurd had net opnieuw weide omheind en nu is over mn lint alweer gebroken en geknoopt.

aan ene kant zou ik het super vinden als mn paardje weer een maatje heeft waar hij mee overweg kan maar niet als het ten koste gaat van mn dekens/paard. de pony heeft ook al 2 dure dekens gesloopt zeg ik dat tegen vriendin zie ik nog geen geld voor terug. beetje erg jammer.

wel moet ik even melden dat er nog wel een paardje/veulen bij gaat komen hopelijk dit jaar. die is dan bedoelt voor mijn paard.

eczeemdeken af kan ik wel doen maar wordt hij gestoken en staat dan weer dagen te schuren. dus wil ik liever op laten houden

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:13

Denk toch dat het dan verstandiger is als je je vriendin vriendelijk verzoekt een andere weide voor haar paardje te zoeken. Want als ik het zo lees is het allemaal niet echt practisch, ook niet omdat je niet in de gelegenheid bent tussendoor te switchen enzo.
En dan kun je op zoek gaan naar b.v een shetlander met wie het wel klikt, zodat je eigen paardje gewoon gezelschap heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:14

Het klinkt alsof je helemaal geen zin hebt om de pony ook een eigen plekje op de wei te geven , het is allemaal moeilijk en lastig en al zou het kunnen : het gaat ten kosten van het gras voor je eigen paard.

Dat hou je toch. Je hebt bovendien een behoorlijk geïrriteerde toon over die pony , dus ik geloof niet dat hij (nog) heel erg welkom is ;)

Denk dat je beter eerlijk kunt zijn en vertellen dat het diertje over bvb. 2 maanden weg moet zijn omdat dit niet goed bevalt zo.

En dan een ander maatje zoeken met wie het wel goed samen gaat.

Maar het zal je sowieso gras kosten , een ander paard moet ook eten...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:45

dat het me gras kost maakt me helemaal niet uit maar wel dat ze samen op het gras kunnen zodat ik elke keer 1 weide heb die kan rusten en groeien. zet ik ze allebei op een aparte weide heb ik dus geen wei die kan opkomen. een stuk van de wei afzetten en ze er allebei oplaten heeft ook geen zin omdat het dan te snel opgaat.

en tja mijn geirriteerde toon over die pony klopt best sinds ik hun op de wei heb(pony en eigenaresse) is er altijd wel weer wat.

ander maatje ben ik mee bezig gaat er ook nog komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:54

Daarom : als het je teveel stoort dan kun je er beter mee stoppen , het moet wel leuk blijven ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:09

Je kunt het gras ook maaien en opvoeren, doen wij ook. Als wij alle pony's (wat sowieso al niet gaat met hengsten en merries) in de wei zouden zetten zou de wei na 1 week kaal en vertrapt zijn. Dan kunnen we de andere wei pakken, maar dat is nog een week, en dat is niet genoeg tijd om de 1ste wei te herstellen. Wij maaien nu het gras en geven dat aan de pony's. Het gemaaide stuk bemesten we direct. Tegen de tijd dat we achterin met maaien zijn staat het voorin al weer hoog genoeg om opnieuw te maaien. Op deze manier kunnen we 7 pony's volop van gras voorzien, terwijl het stuk bij begrazing anders 1 pony kon voorzien.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:12

ik ga niet mn hele wei maaien mej een bosmaaier. meer hebben we niet om de wei te maaien omdat het altijd netjes kaalgegeten word. daarbij gaven ze mn pony vroeger ook gemaaid gras zonder dat ik het wist maar had wel telkens een beestje met lichte koliek staan door het gras. dat gaat gisten in de maag als het net gemaaid is. is ook een rede dat je hooi minimaal 6 weken moet laten liggen voor je het kan voeren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:56

Gras wat vers gemaaid is met een zeis of zo'n bosmaaier gaat echt niet gisten in de maag. Wij doen het al jaren zo, en hebben nog nooit problemen gehad. Dat hooi langer moet liggen is omdat het al gedroogd is.
Wij doen het in ieder geval wel met een bosmaaier, maaien iedere dag een strook gras voor 7 pony's, in het verleden voor 11 pony's.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:51

tjah , zijn al veel oplossing gegeven .

en eerste wat bij mij opkomt zoek een nieuw weidemaatje wat wel bij je paard kan , dat is het enigste waar ik op kan komen :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:02

laten uitvechten
zo gaat dat bij ons op de wei ook
en mijn paard is altijd het zakje en word opgejaagd door ieder paard
naja moet die zich maar weren :o

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:14

Hmmm erg ingewikkeld ja..
Ik snap het dus ook niet helemaal..
Maar ik doe een gok :P

Misschien kan je het draad op een andere manier zetten ofso?
En over de paarden: Gewoon veel met elkaar rijden, misschien wennen ze een beetje aan elkaar?..
En misschien is het ook wel zn pubber tijd? xD