In dubio, hoe paard op de weide en met wie...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

In dubio, hoe paard op de weide en met wie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:34

Ik wil dit jaar weer een paard gaat kopen.

Echter heb ik mijn hele leven op een manege/handelsstal gereden en vanaf mijn pony tijd (nu meer als 10 jaar geleden) hebben wij de paarden altijd daar gestald.

Erg luxe grote binnebak grote buitenbak, manege lag in het bos dus direct het bos in te rijden.
Alleen de maar, geen weide.

ik heb besloten dat ik dat niet meer wil.
Ik rijd nu een paard 1 dag in de week voor iemand en de kans is groot dat ik daar mag stallen.
Of nouja in de wei mag zetten want in elk geval zomers gaat het paard gewoon 24/7 op de wei.

Nu is de wei daar ca 3 hect groot. Vanaf okt lopen ze nu met zn 4e (3 ruinen en 1 merrie) in de hele wei.
Vanaf het voorjaar (zal wel volgende maand worden denk ik) gaat dat terug naar +- 1 hect en dan langzaam aan steeds het draadje weer verder naar achter.

Als ik daar ga stallen komt mijn paard bedoeld voor de sport in de kudde en worden het er 5.
het paard wat er nu het laatste is bij gekomen (ruin) heeft het niet makkelijk gehad, ze zijn hem heel de wei door achter aan gegaan en paard heeft gerent voor zn leven :+

Vooral de merrie en 1 van de andere ruinen zijn erg dominant en vooral de ruin is erg vals.
Ze trappen en bijten elkaar geregeld en het paard wat ik nu rijd zit elke keer onder de plekken.

Nu vind ik dat laatste nog niet zo erg maar ik ben zoooooooo bang dat ik dan mn paard op 3 benen de wei uit haal.
Ze hebben daar een kleine weide iets groter als bakformaat daar kan het paard alleen staan maar alleen is ook maar weer zo alleen dus dat vind ik ook niet echt een optie.

Daar kan ik dus stallen.

Of zal ik op zoek gaan naar een plekje waar ze staan opgesplitst, 2/3 per wei?

Wat zouden jullie doen?

En stel ik zet hem in de wei bij de 4 andere, zal ik hem dan eerst een paar dagen appart zetten zodat ze kunnen neuzen met het idee dat ze door het draad kunnen gaan (wat ook bij de laatste ruin gebeurde) of gelijk de eerste dag in de kudde?

Het paard wat ik nu rijd heeft er wel echt een tijd over gedaan om in de groep te liggen.
En die heeft behoorlijk wat trappen en happen gehad.
Inmiddels een paar maanden verder staat hij zn mannetje maar toch zitten ze geregeld onder de grote schrammen.

wie heeft ervaring?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:41

Als ik zo jou verhaaltje lees over die wei met de dominante merrie en het groepje dat de laatste ruin achterna zit,
dan zou ik het niet doen...
Vind dat voor een wedstrijdpaard een groot risico dat je neemt.
(ook voor een niet wedstrijdpaard hoor :+

Ik zou nog even verder kijken

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:49

Als je hem daar wil stallen, kun je wel het beste eerst hem in een andere wei zetten, en dan dat ze eventueel net niet bij elkaar kunnen neuzen ed, dan is de kans ook kleiner dat ze door de draad gaan
Het hoeft ook niet zo te zijn dat ze hem door de wei jagen, omdat ze dat bij de andere wel hebben gedaan, is maar net hoe het paard is

Als je er echt bang voor bent dat er iets gebeurt, dan zou ik verder zoeken naar een andere stal

_Micha_

Re: In dubio, hoe paard op de weide en met wie...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:55

Ik denk dat er altijd wel wat gejaagd word als er een nieuw paard in de kudde komt. Bij ons staan ze allemaal in een kudde van 6/7 paarden en altijd is het natuurlijk even uittesten hoe ver ze kunnen gaan.

Mijn tinker merrie is laatst ook nieuw op stal gekomen en dat is echt een merrie die zó ontzettend over zich heen liet lopen, en ze kwam in de wei bij het dominantste paard dat ik ken.
Even werd ze uit getest maar ze liep gewoon weg, ze heeft af en toe wel een wondje (maar hé welk paard niet?) en nog nooit op 3 benen gestaan ofzo.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:56

er is altijd wel wat gejaagd in het begin, als er een nieuweling in de wei komt.
Je kan inderdaad ze eerst naast elkaar zetten met draadje ertussen, zodat ze aan elkaar kunnen ruiken, maar dat je paard wel gewoon veilig staat.
Maar dan zal ik het maar gewoon doen, erbij blijven en opletten of het niet uit de hand loopt

edit: wij hebben 6 paarden in een wei, waarvan 4 sportpaarden dus moet lukken (ook hier ene dominante merrie)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:58

Dat gejaag kun je ook hebben in een groepje van 2-3 paarden hoorl.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:01

2 of 3 dagen een stukje afzetten voor jouw paard en daar zet je het minst dominate paard bij in. Daarna kun je het tussendraadje wel verwijderen en heeft ie in ieder geval steun aan 'zijn maatje'.

Wij hebben thuis 8 paarden en alles kan bij elkaar in. Tuurlijk is het even klieren, maar het is altijd nog goed gegaan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:07

Juist in een groepje van 3 gaat het er wilder aan toe, tenminste bij ons wel.
Nu hebben we gewoon 5 bijelkaar gedaan niks aan de hand, als ze ruimte genoeg hebben. Onze merrie werd door iedereen eerst weggejaagd(in kleinere groepjes), toen we ze met zijn 5en deden is ze vriendjes geworden met de baas van het stel!
Dus je kan van te voren niet zeggen wat er zal gebeuren..
Eerst over het draad kennis maken is wel handig denk ik en daarna gewoon bij elkaar zetten. De mijne heeft ook klappen gehad maar alleen wat open plekjes verder niets aan de hand..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:07

soms klikt het soms niet. Het welkom voor de ruin hoeft niet gelijk te zijn aan het welkom voor jou paard. Mijn ruin verdraagt geen andere ruinen maar wel merrie's, misschien is een merriedan wel een optie. Inmiddels staat mijn ruin toch met nog een ruin op de wei, maar deze staat van veulen af aan al bij de ruin.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:18

Iorrr schreef:
2 of 3 dagen een stukje afzetten voor jouw paard en daar zet je het minst dominate paard bij in. Daarna kun je het tussendraadje wel verwijderen en heeft ie in ieder geval steun aan 'zijn maatje'.

zo zou ik het ook doen...

Ook wij hebben sportpaarden, die allemaal op het land lopen, minstens per koppel, maar soms gaan er es 4 bij elkaar ook. FF rennen ih beginnen, beetje geschreeuw & "poepjes" die in de lucht gaan, maar het is meer dreigen en aftasten, zo snel slaan ze elkaar nog niet kreupel hoor.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:35

Bij ons gaan de paarden altijd met het nieuwe paard een andere wei op. Zo heeft het vaste clubje de eerste twee dagen veel afleiding en laten ze de nieuweling met rust.
Als de paarden genoeg ruimte hebben, wordt je paard echt niet in elkaar geslagen hoor! Hij moet altijd ruimte hebben om weg te komen. Evt fuiken of krappe hoeken zou ik dan ook afzetten. Bij ons wordt er eigenlijk niet gejaagd, tenzij het nieuwe paard zo opdringerig is. Maar de ervaring leert dat dat eigenlijk nooit zo is. De meeste paarden begrijpen naar achter gelegde oren prima en maken zich rustig uit de voeten.
Ter info: bij ons staan er 7 bij elkaar in de kudde, nooit problemen gehad met introducties.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:35

Hier wordt ieder paard anders ontvangen. het ene paard loopt 4 dagen door de wei te rennen omdat ze hem opjagen. Het andere paard wordt nog geen blik op geworden en sluit zich gewoon aan. Hoe het met de ruin is gegaan hoeft dus niets te zeggen over het volgende paard.

Krassen en happen ban ik niet van onder de indruk. Mijn paard hoort bij de leiding van de kudde en die heeft regelmatig schrammen. Niet vanwege uitvechten maar gewoon leuke stoere spelletjes spelen.

Wij doen het als volgt: nieuwe paard eerst in de naast gelegen wei.1 dag of een paar afhankelijk van hoe het gaat. Dan met het nieuwe paard de wei in en even rond laten kijken; langs de draad lopen. Andere paarden erbij en even in de gaten houden. Als het echt niet gaat halen we desnoods de leider even weg. Dan kan het paard zijn plek een beetje vinden.
Wel zorgen voor voldoende gras. Dan hebben ze iets anders om zich mee bezig te houden dan alleen elkaar.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:58

Ik zal het even makkelijker uit leggen.

Merrie : is dominant echt een pis merrie
ruin 1: is erg dominant en als mens moet je daar al voor op je hoede zijn want die valt je echt aan en trapt gericht dus daar heb ik het zoiezo al niet zo op.
ruin 2: is heel makkelijk.
Deze combinatie stond al een jaar of 6 samen.
vervolgens is ruin 3 (de laatste) er bij gekomen.
Eerst een week appart, maar met een paar dagen waren ze al door het draad gegaan en hebben ze hem echt op gejaagt, paard was drijf nat van het zweet en was dood moe.

Vooral in het begin heeft ruin 3 van merrie en ruin 1 behoorlijk op zn lazer gehad.
Inmiddels gaat het goed.

Ik koop zoiezo een merrie, dus de kans is dan groter dat de ruinen die makkelijker accepteren. Ruin 2 en 3 zoiezo wel ruin 1 is een lastig paard. Merrie zal dan denk ik het probleem worden.

Overigens krijg ik via pm berichten van koop een shet er bij, dat gaat dus niet gebeuren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:23

En zo hebben wij er hier 1 die voorheen alle paarden de wei uitgejaagd had. Komt bij ons in de groep. Ziet mijn paard en is er niet meer bij weg te slaan. Stelt zich nog altijd wat dominant op ten opzichte van de anderen maar andere paarden de wei uit jagen komt niet meer voor.
Kun je van te voren weinig van zeggen.

Mijn paard had altijd alle paarden dusdanig lopen jennen dat ofwel die paarden niet meer naar buiten wilden ofwel tot ze hem grondig verbouwden (en nog doorgaan). Tot hij 1 paard tegen kwam wat wel ontzag inboezemde. Nu leeft hij voorbeeldig in een kudde.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:33

Dat verhaal komt me bekend voor pol013
In mijn wei (pony's of evt kleine paarden, allemaal merries) kwam een klein paardje wat in paarden weides afgetrapt werd.
Toen ze bij ons in de wei stond terroriseerde ze de hele wei, inclusief mensen waar gericht naar getrapt/gebeten werd.
Merrie geplaats naar een andere paarden wei en nu gaat alles perfect.

Zo zie je maar dat het ook ontzettend kan verschillen wat voor paarden er in de wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:36

Het komt wel vaker voor dat de nieuweling wordt nagejaagd. Als je paard goed sociaal is, dan zal hij snel zich over geven. Kennelijk is de merrie de baas. Je kan vragen of hij een dag of 2 of 3 met een draadje er naast mag staan, dat scheelt al vaak heel erg.

Doet de merrie gemeen trappen en bijten? Ook zonder reden omdat ze zuur is? Zo had ik dat in mijn vorige stal. Dat is niet fijn, dat ging pas over toen er weer eentje bij kwam.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:50

Daarbij vind ik dat een paard niets krijgt van een paar dagen rondrennen omdat hij opgejaagd wordt. Worden ze hooguit moe van. Als een ander paard jou paard trapt wil dat waarschijnlijk zeggen dat ze niet snel genoeg zich uit de voeten gemaakt heeft.
Alleen als echt bekend is van een paard dat ze niet van ophouden weet en een ander paard echt in een hoek drijft zou ik erg voorzichtig zijn.
Vaak vinden wij de taferelen erger dan ze echt zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:59

Dat laatste is het geval polo13 en dan met de eerste ruin.
De merrie doet mee met de ruin. De ruin is het ergste.

Maar die is niet alleen naar paarden zo als ik de wei in moet om er 1 uit te halen neem ik mijn lange dressuur zweep mee en dan moet ik nog ogen aan alle kant hebben want hij is gewoon echt gevaarlijk. Vanwege dat gedrag is hij een aantal jaren geleden bij een andere stal weg gestuurt.

ik weet dat ze moeten uitvechten wie de baas is. Maar toch vind ik het eng

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:05

Jij kent je paard het beste. Als jij ook een dominant paard hebt die graag baas wil zijn, dan kan het idd een flink gevecht worden. Dan moeten ze het uitvechten en dat zal best ook wel regelmatig weer even de kop op steken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:10

Hmm, als het zo is als je nu in de laatste post verteld weet ik niet of ik het zou willen.
Niet alleen voor mijn paard maar ook voor mezelf.
Ik heb ook een tijd met een longeerzweep de wei ingemoeten (zie post na pol013 )
Ben toen nog bijna tegen mijn hoofd getrapt, en mijn eigen pony werd bang van me, want die snapte niet goed dat die zweep voor haar bedoeld was.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:34

ik heb nog geen paard. Ik ga een paard kopen, wat zoiezo een merrie word.
Maar ben in dubio of ik dit aan durf of dat ik verder moet kijken.

Wat ik hier fijn vind is dat er meer 3 andere zijn waarvan er maar 2 rijden die ik allebij ken. Dus kwa omgang is het ideaal daar.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:39

Waarom vind je het juist zo fijn dat je maar met z'n 3e bent? je moet je gaan afvragen wat je belangrijker vind, of je gewoon veilig de wei in kunt of dat je de mensen die er staan al kent

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:45

Ik weet preccies wat ik aan ze heb. Als ik op vakantie ga weet ik dat ik met een gerust hart mijn paard achter kan laten, als er wat is kan ik ze altijd bellen.

Er zit vlak bij een grote pensionstal waar inmiddels stuk of 20 paarden staan, daar staan ze dus wel in groepjes van 2 / 3 maar daar is niks als gedonder op stal.

Ik vind het niet zo erg dat ik met zweep de wei in moet.
Ik sta mn mannetje wel, maar ik vind het beroerder als mn paard in elkaar getrapt word.

Misschien moet ik het tegen die tijd maar gewoon proberen en als het echt niet klikt tussen die paarden kijken voor wat anders.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:52

Ik denk dat ik hetzelfde als jou zou doen.

Eerst draad ertussen en zodra je jouw nieuwe paard erbij zet in de buurt blijven. Mocht het te gek worden
zou ik haar eruit halen en op de kleine weide zetten. Kan je altijd nog op zoek naar een andere stal.

snap dat je liever hier blijft staan zodat je in alle vertrouwen jouw paard gestald heb staan omdat die
mensen er goed voor zorgen. Wat ook niet onbelangrijk is lijkt mij.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:56

lientjeds schreef:
Iorrr schreef:

zo zou ik het ook doen...

Ook wij hebben sportpaarden, die allemaal op het land lopen, minstens per koppel, maar soms gaan er es 4 bij elkaar ook. FF rennen ih beginnen, beetje geschreeuw & "poepjes" die in de lucht gaan, maar het is meer dreigen en aftasten, zo snel slaan ze elkaar nog niet kreupel hoor.

Dit heb ik destijds ook gedaan maar mijn tip is toch echt om hem juist met de meest dominante apart te zetten. Als je hem met de minst dominante apart zet en ze gaan weer terug in de kudde, worden ze beide opgejaagd...