Echter heb ik mijn hele leven op een manege/handelsstal gereden en vanaf mijn pony tijd (nu meer als 10 jaar geleden) hebben wij de paarden altijd daar gestald.
Erg luxe grote binnebak grote buitenbak, manege lag in het bos dus direct het bos in te rijden.
Alleen de maar, geen weide.
ik heb besloten dat ik dat niet meer wil.
Ik rijd nu een paard 1 dag in de week voor iemand en de kans is groot dat ik daar mag stallen.
Of nouja in de wei mag zetten want in elk geval zomers gaat het paard gewoon 24/7 op de wei.
Nu is de wei daar ca 3 hect groot. Vanaf okt lopen ze nu met zn 4e (3 ruinen en 1 merrie) in de hele wei.
Vanaf het voorjaar (zal wel volgende maand worden denk ik) gaat dat terug naar +- 1 hect en dan langzaam aan steeds het draadje weer verder naar achter.
Als ik daar ga stallen komt mijn paard bedoeld voor de sport in de kudde en worden het er 5.
het paard wat er nu het laatste is bij gekomen (ruin) heeft het niet makkelijk gehad, ze zijn hem heel de wei door achter aan gegaan en paard heeft gerent voor zn leven
Vooral de merrie en 1 van de andere ruinen zijn erg dominant en vooral de ruin is erg vals.
Ze trappen en bijten elkaar geregeld en het paard wat ik nu rijd zit elke keer onder de plekken.
Nu vind ik dat laatste nog niet zo erg maar ik ben zoooooooo bang dat ik dan mn paard op 3 benen de wei uit haal.
Ze hebben daar een kleine weide iets groter als bakformaat daar kan het paard alleen staan maar alleen is ook maar weer zo alleen dus dat vind ik ook niet echt een optie.
Daar kan ik dus stallen.
Of zal ik op zoek gaan naar een plekje waar ze staan opgesplitst, 2/3 per wei?
Wat zouden jullie doen?
En stel ik zet hem in de wei bij de 4 andere, zal ik hem dan eerst een paar dagen appart zetten zodat ze kunnen neuzen met het idee dat ze door het draad kunnen gaan (wat ook bij de laatste ruin gebeurde) of gelijk de eerste dag in de kudde?
Het paard wat ik nu rijd heeft er wel echt een tijd over gedaan om in de groep te liggen.
En die heeft behoorlijk wat trappen en happen gehad.
Inmiddels een paar maanden verder staat hij zn mannetje maar toch zitten ze geregeld onder de grote schrammen.
wie heeft ervaring?