stomme vraag maar toch: stalkosten per maand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

stomme vraag maar toch: stalkosten per maand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:30

hallo

ik heb een stomme vraag denk ik.
Hoeveel kost een paard in de maand aan stalkosten (stro of zaagmeel, hooi en eten) gewonen onderhoudsbrok?
het is een paard van 1.62 groot waar recreatief mee gereden word.
die op een wei staat die niet veel op heeft enkel voor beweging.
ik zou graag een totaal pakket weten en de prijzen appart van elk ding als je dat ongeveer weet?

het zou heel fijn zijn moest iemand er een gedacht van hebben.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-04-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:32

Ik zou zeggen, gebruik de zoek functie :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:34

M_EL_ISSA schreef:

hoezo? hier op bokt? waar worden die dingen dan besproken?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:35

Denk dat dat erg lastig is om zo even een kostenplaatje aan te geven.
Het ene paard doet het goed op een halfje brok terwijl de ander 3 kg nodig heeft.
Prijzen van hooi, stro en vlas verschillen per regio, navraag bij de locale leverancier zal je meer kunnen vertellen.
Prijzen van brok verschilt per merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:36

dat hangt van zoveel dingen af, zet je hem op een pensionstal of thuis? als je hem op een pensionstal neer zet wil je dan veel luxe? hoe intensief word hij gereden? wat voer je hem? dus dat kan je zo niet beoordelen, informeer eens bij pensionstallen in de buurt zou ik zeggen want ook per regio verschilt dat weer...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:39

Vero83

Re: stomme vraag maar toch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:43

hey

neen kijk dat meisje vraagt 100 euro voor de stal, en daar zit zaagmeel en hooi in. en water, wei een rijbak enz.
enkel de brok moet ik zelf kopen, maar hoeveel kost dit ongeveer per maand extra. hij staat nu in de wei 24 op 24 bij andere zonder bijvoer enkel hooi.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:45

M_EL_ISSA schreef:

hierover komen idd heel veel topics voorbij, even zoeken dus!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:48

ja ik heb al iets gevonden, 40euro per maand aan brokken aan 3kg de dag.

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:50

als het paard dag en nacht op de wei staat en er staat voldoende gras heeft het over het algemeen weinig brok nodig
ga uit van ong 12 a 13 euro voor een zak brok van 20 kg
dan moet je alleen nog even bereken hoeveel brok je het paard gaat geven succes

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:51

3 kg de dag voor enkel recreatie vind ik wel wat veel hoor.
Mijn paarden worden om de dag gereden en doen het prima op hun hooi :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:52

Je kan niet standaard 3 kg. brok per dag gaan voeren omdat je dit ergens heb gelezen. Voor ieder paard is dit weer anders. Bel voor de kosten van voer eens een leverancier bij jou in de buurt en als je brokjes ga geven doe dit heel rustig opbouwend meerdere keren per dag een beetje.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:52

en is 100 euro teveel betaald voor de stal? dit houd in dat ze redelijk gooi hooi krijgen (het duurste) en de stal word elke dag uitgemest en er ligt ongeveer min 20cm zaagsel over de ganse stal soms nog iets meer.
is 100 euro dan teveel of teweinig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:52

vero83, 3 kilo brok op een dag is wel heel erg veel hoor. Volgens mij las ik iets over recreatief rijden en dan heb je eigenlijk geen brok nodig, je kan wel een paar handjes geven. En die stal voor 100 per maand vind ik een goede prijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:53

Ik vind die 100 euro zelfs nog weinig aangezien je er toch, land, stal,bak, zaagsel en hooi voor krijgt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:54

Meid, ik wil je met alle liefde helpen maar ik heb geen idee wat de prijzen in je regio zijn, wat redelijk goed hooi inhoud (beetje slecht/beetje goed?), etc... etc...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:55

Is het om te berekenen hoeveel een paard je uiteindelijk gaat kosten? Hou dan ook rekening met smid, dierenarts, verzekering en aanschaf/vervanging van zadel/hoofdstel/dekens en andere paardenspullen. Reken jezelf niet rijk!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:57

100 per maand is spotgoedkoop voor de service die je krijgt, 1 schep recreatiemengeling (ongeveer 1l) per dag is meer dan voldoende voor recreatiepaard. Zo'n zak kost je rond de 10€ (als ik me niet vergis) en daar doe je wel tijdje mee voor 1 paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:00

Eerlijk gezegd snap ik niks van jouw vraag TS ... je bent al 14 jaar met paarden bezig volgens je profiel, weliswaar paarden van anderen, maar toch.. Ik neem aan dat je in al die jaren toch wel wat informatie hebt opgepikt en ik snap dus niet waarom je je hier nu voordoet als de eerste de beste beginner die nog nooit een paard in handen heeft gehad. Merkwaardig...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:04

Less schreef:
Je kan niet standaard 3 kg. brok per dag gaan voeren omdat je dit ergens heb gelezen. Voor ieder paard is dit weer anders. Bel voor de kosten van voer eens een leverancier bij jou in de buurt en als je brokjes ga geven doe dit heel rustig opbouwend meerdere keren per dag een beetje.

hey ja neen natuurlijk niet maar ik moet een berekening hebben, mijn vriendin die wilt een meisje haar paard bij haar zetten. Maar ze heeft geen idee waar haar 5 paarden haar eigenlijk wel kosten.
ze heeft zelf het duurste hooi en speciaal voer van 16euro voor 15 kg.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:06

Jannepauli schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niks van jouw vraag TS ... je bent al 14 jaar met paarden bezig volgens je profiel, weliswaar paarden van anderen, maar toch.. Ik neem aan dat je in al die jaren toch wel wat informatie hebt opgepikt en ik snap dus niet waarom je je hier nu voordoet als de eerste de beste beginner die nog nooit een paard in handen heeft gehad. Merkwaardig...

haha ik heb nooit iets anders gedaan dan voor mensen gereden!
nooit gevoerd nooit stallen gedaan, laat staan dat ik enig idee heb wat een paard kost.
dit is trouwens voor een meisje dat 5 paarden heeft en iemand op haar stal wou laten staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:06

100 euro per maand is inderdaad goedkoop! (duur of goedkoop hooi zegt geen fluit := gaat om kwaliteit. Ik heb wel eens waardeloze hooi gehad die erg duur was en juist goede die goedkoper was)
3 kilo brok voor een recreatiepaard is echt veel hoor! die van mij krijgt helemaal niets!

14 jaar op een manege zegt bv ook helemaal niets over je kennis van voer etc :P Dus als de TS alleen maar de manege heeft gezien 14 jaar kan ik mij die vragen zeker voorstellen!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:09

dat paard waar het over gaat, heeft alles, zadel hoofdstel, kortom staat nu ergens anders op een stal 150 euro all in!
en om bij mijn vriendin te gaan staan moesten we een berekening hebben of mijn vriendin dan ging toekomen met haar kosten, vandaar mijn vraag.

Ik zelf heb nog nooit iets betaald van een paard en ben er ook nooit meebezig geweest. Ja zadelmak maken en rijden en wedstrijden enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:09

Dan zou ik aan je vriendin vragen om eens even te bekijken wat haar eigen paarden haar kosten, wij kunnen niet berekenen voor welke prijs ze bijv. hooi inkoopt.
En moet het meisje zelf mesten?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:11

wie is in hemelsnaam TS? neen ik heb altijd voor mensen gereden maar inderdaad nooit gevoerd of dergelijke behalve rijden... dus op dat vlak inderdaad een leek...

ja die 3 kg heb ik ook maar genomen als basis, min 2 max3 kg stond hier ergens op bokt. maar natuurlijk minder kan ook, dat moet dat meisje uitmaken. maar ik moest ergens een bedrag zien te krijgen. en ja er stond een zak van 25kg voor 10 euro ongeveer.