nat paard poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

nat paard poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:55

Ik heb geen idee of dit topic hier goed staat!

Nu was ik laatst bij een vriendin, en zij ging haar paard rijden. Na afloop poetste de bezweette plekken nog eens! Ik vroeg of dit geen kwaad kon, maar volgens haar dus niet! Volgens haar kon je gewoon een nat paard poetsen!

Maar ik heb juist altijd geleerd dat je dar vooral Niet moet doen!

Ik moet er even bij vermelden: Haar paard staat gewoon op stal, en in de zomer lekker buiten. En dan s'nachts binnen.
Mijn pony staat 24/7 buiten in de zomer, en in de winter gaat ze alleen s'nachts naar binnen.

Dus nu was ik erg benieuwd! Kan je een nat/bezweet paard poetsen? :+

Anoniem

Re: nat paard poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:59

Volgensmij kan het geen kwaad of ze er schoner van worden is een ander verhaal. Waarom zou je het volgens jou juist niet moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:02

Waarom zou je het niet doen? Het voorkomt vies opdrogen van de zweetplekken.
Zelf doe ik het niet, ik pak liever de tuinslang.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:04

Dan droogt het gewoon gestreept op. Echt nut heeft het niet denk ik.
Wel zorgt de vacht zelf voor het transporteren van het zweet naar buiten, door het poetsen zorg je dus dat de huid wél nat word.

Ik pak ook gewoon de tuinslang.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:08

ik had altijd geleerd dat je het vetlaagje dan gelijk wegpoetst.
Want dan zou je in feite ook een paard kunnen poetsen wat zeikant is geregend? (we hebben het nu even over de pony die 24/7 buiten staat, zonder dekens!) krijgt ze het dan niet koud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:12

Een paard poetsen wat zeiknat is geregend heeft totaal geen zin, die worden vanzelf wel weer droog.
Stel dat je zou moeten rijden, dan kun je er een zweetmes overheen trekken om het meeste water uit de vacht te krijgen.
Verder is het niet erg dat een paard wat 24/7 buiten staat, af en toe natregent. Bovendien, het is allang geen hartje winter meer. En een vetlaagje poets je niet zomaar even weg, daar heb je echt water en zeep voor nodig.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:13

Vetlaagje, het is denk ik meer smurrie........
Ik doe het ook nooit, maar man man man, wat ziet hij eruit als het opgedroogd is! Dus het heeft wel zin. Hij wordt er schoner van.
Ik wacht meestal met afspoelen tot het boven de 20 graden is. Maar Sis staat dan ook altijd een eeuwig buiten.........EN een deken erop alleen als het echt moet!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:17

zweet afspoelen is hier geen optie. Ik heb namelijk geen water en geen slang! We hebben wel een waterton waar regen water in zit, hier drinken de paarden van. Ik spons haar wel eens af na het werken, maar dan moet het heel heet zijn..

Het ging mij meer om; of het kwaad kan een nat paard te poetsen!
Iid heeft het geen zin om een zeiknat paard te poetsen, maar omdat de mijne 24/7 buiten staat haal ik haar wel eens zeiknat uit de wei als ik wil rijden. Daarbij rolt de mijne graag in de modder, dus dan ziet ze er niet uit! :+ Normaal reed ik dan niet, omdat ik dacht dat je een nat paard niet mocht poetsen! Maar ik zou dus wel de modder van haar af kunnen poetsen als ze nat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:21

Dat kan volgensmij helemaal geen kwaad. Tenminste, ik heb het eerder ook vaak genoeg gedaan en m'n pony heeft er nooit iets aan over gehouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:30

Met het wegpoetsen van de modder poets je het huidvet niet zomaar weg, hoor.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:42

maar wanneer poets je het huidvet wel weg dan? Want er zijn ook regenachtige periodes in de zomer, en mijn pony rolt dan áltijd op de modderige stukken. Ik kom dan zo'n 5 á 6 keer in de week, en ik geef haar dan ongeveer 4 keer per week beweging. Dus die dagen moet ik wel poetsen voordat ik het zadel opleg. Ga ik wandelen, of longeren zonder tuig, dan wil ik het poetsen wel eens laten.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:47

als je een nat paard poets dan maak je dus de huid nat, allerbeste is om het paard gewoon op te laten drogen na goed uitstappen en dan de de borstel er een keer goed over om het opgedroogde zweet i.v.m. de jeuk goed af te poetsen.
ook een zweetdeken heeft vaak hetzelfde effect als borstelen , drukt namelijk het haar plat waardoor de huid nat word zodat het paard eerder verkouden word. Als je je paard goed uitstapt is de buitenkant nog vochtig maar de huid niet , dit kun je voelen.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:52

ts , als je een nat modderig paard poets en de modder zit op de plek waar je harnachement ligt dan kun je door het rijden wondjes veroorzaken want door het poetsen komt ook de modder in de vacht en op de huid, als je paard geen modder op deze plekken heeft kun je beter rijden zonder eerst te poetsen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 17:01

bedankt voor je reactie! Hier heb ik wel wat aan :j
Ik poets gewoon liever niet als ze nat is, en als ze erg bezweet is, dan poets ik dat meestal de dag erna weg :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:12

Een paard dat nat is van de regen is iets heel anders dan een paard dat bezweet is van het werken. Regen komt vanaf buiten, zweet vanaf binnen.
Een paard dat nat is van de regen moet je niet poetsen. Nu gaat dat als ze vies zijn en onder de modder zitten natuurlijk een beetje moeilijk, want je gooit niet je dure zadel op een rug vol zand. Maar normaal gesproken als je niet hoeft te rijden kan je het vuil beter laten zitten. Kijk maar eens naar de vacht van je paard na een regenbui. Dan zie je dat de vacht allemaal 3 hoekjes heeft gemaakt waar de regen af kan lopen zonder dat de huid nat word. Zweet daarintegen komt van de huid van het paard en gaat als je dat laat zitten jeuken. Het is dus lekker voor een paard als je het zweet een beetje van de vacht losmaakt. Dat kan door het even met een slang weg te spoelen, of , als ze hebben gerold en de vacht weer droog is, te borstelen.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:45

Nell_ schreef:
ik had altijd geleerd dat je het vetlaagje dan gelijk wegpoetst.
Want dan zou je in feite ook een paard kunnen poetsen wat zeikant is geregend? (we hebben het nu even over de pony die 24/7 buiten staat, zonder dekens!) krijgt ze het dan niet koud?

Ik heb ook altijd geleerd dat je een nat paard niet kan poetsen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:48

een paard dat nat is van de regen moet je eigenlijk niet poetsen, de regen komt op de bovenste laag haren en loopt van het paard af waardoor de huid niet nat wordt en het paard niet koud, als je gaat borstelen werk je het vocht dieper de haren in en uiteindelijk op de huid dat is dus niet de bedoeling, met zweet is het een ander verhaal dat komt juist uit de huid en borstelen maakt dus niet veel uit, met mooi weer spons ik mn pony af met kouder weer borstel ik de zweet plekken weer even in "model" en laat m zo of met een zweet deken drogen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:34

oke, dat is duidelijk :D
Want idd ziet ze er niet uit de volgende dag als ze zo bezweet is geweest :+

Summmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:58

Nou, volgens mij moet je juist na het rijden poesten..
want dan is het paard warmer en dan staan de porien meer open (en bla blabla) en dan is ze dus schoner..
maar dit weet ik niet zeker want ik heb het maar gehoord:P
xx

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:13

Mij is geleerd dat je dan juist het vocht er weer in wrijft. Meestal drogen we ze even af met een handdoek of gooien we er een zweetdekentje op. Als ze droog zijn poetsen we ze.

Elinekraaij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:50

Als je gaat poetsen na het rijden wrijf je het zweet helemaal uit, en trekt het helmaal in. Je kan met een zweetmes lanks de vacht, of met de achterkant van een magic brush *\o/*

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:58

Ik doe mijn paard na het rijden altijd af met een natte handdoek, anders drogen ze echt lelijk op en zie je de dag erna nog waar het tuig zat.. Daarnaast kan (hoeft niet)opgedroogd zweet zorgen voor jeuk of schimmel. Als hij echt heel erg bezweet is na het rijden gaat hij in de douche, en 2 keer per week krijgt hij een bad met shampoo.. Ik zet hem ook altijd onder het solarium na het douche en daarna met een lichte zweetdeken op stal.

Ik doe ook altijd na het rijden het hoofd af met een handdoek en als hij echt nat is gaat daar ook de slang op.. Als ik dit niet doe krijgt hij veel kale plekken..

Maar alleen met een borstel poetsen lijkt me niet zo slim, aangezien je dan het zweet en vuil alleen maar dieper de huid in wrijft. Als ik alleen de zweetplekken af doe met een natte handdoek poets ik de droge gedeeltes wel om de bloedsomloop te stimuleren. Ook altijd de voetjes wassen of afspuiten en daarna goed droog maken. Ben altijd meer tijd kwijt aan de verzorging als het rijden zelf :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:58

@CharmingS
Pssst Topic is 9 jaar oud :P

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:00

Brainless schreef:
@CharmingS
Pssst Topic is 9 jaar oud :P

:') :') :')

Bericht stond boven aan :Y) niet gezien haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:06

Elinekraaij schreef:
Als je gaat poetsen na het rijden wrijf je het zweet helemaal uit, en trekt het helmaal in. Je kan met een zweetmes lanks de vacht, of met de achterkant van een magic brush *\o/*

Het is heel leuk dat je in de regenachtige meivakantie bokt.nl ontdekt hebt. Welkom hier.

Heb je ook al ontdekt dat het niet echt veel toevoegt om in dit soort topics van heel lang geleden nog een reactie neer te zetten? :D