hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wheaty

hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:55

Tja ,dat vraag ik me dus af !
Ik heb een jaarlinghengstje , hij staat 24/7 buiten , samen met z'n moeder en 2 ruinen ( 5 en 3 jaar oud).
Z'n moeder is nu al 3 keer hengstig geweest vanaf de winter , en natuurlijk vind hij haar lekker ruiken en soms zie je ook dat hij probeert op te spingen , maar dan krijgt hij een lel van z'n moeder en dan ziet hij het er tot nu toe ook vanaf.
Hij drinkt nog steeds bij haar , ik weet sommigen vinden dat echt al veel te lang , maar het gaat zo goed , de merrie ziet er echt heel goed uit , en is fit ( rond en gezond , zeg maar ).
Het hengstje is een hele brave , mede natuurlijk omdat hij ruimte zat heeft en 2 speelkameraadjes heeft ( er wordt wat afgespeeld in de wei).
Ik zie enorm op tegen de castratie of eventueel een sterrilisatie , de operatie zelf zeg maar. En hij is nog maar pas een jaar oud .
Ik wil hem niet gaan weghalen uit z'n kudde , hij heeft het er zo naar z'n zin . Zoals gezegd er is ruimte zat , lekker gras , mooie schuilstal waar ook nog eens hooi te vinden is , en hij heeft z'n 2 maatjes die altijd wel voor een spelletje te vinden zijn ( en natuurijk z'n moeder waar hij telkens achter gaat schuilen als een van de ruinen duidelijk maakt dat hij te ver gegaan is ).
maar goed , dan nog zit ik te piekeren over de relatie moeder /zoon .......
Poeh , ik weet effe echt niet meer wat te doen nu .
heeft er iemand tips ?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:10

Je weet pas wat je het beste kunt doen als je weet wat je wilt.

Steriliseren betekent alleen maar dat de hengst niet meer kan bevruchten, de hormoonhuishouding blijft gelijk. Overigens wordt dit zo goed als niet toegepast bij paarden, men heeft meestal een ander doel, namelijk het 'hengstzijn' terug dringen. Dan zou castratie de beste keus zijn.

Ik zeg altijd: bij twijfel niet inhalen. Wacht dan tot je weet wat in dit geval het beste is. Kun je er niet een draadje tussen spannen? Dan kun je misschien met groepjes wisselen ofzo, en dan zo dat hij niet met de merrie samen staat.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:15

hoi,
ja het ligt er aan wil je hem hengst houde? of ga je hem anders over bijv 2 jaar toch laten ruinen?
dan kan je het net zo goed nu doen worden ze nog groter van ook! mijn merrie had ook een hengst veulen maar die heeft het veulen altijd en klap gegeven als die er op wilde, maar ja het hoeft maar 1x mis te gaan he, dus moet je even kijken of je hem wilt ruinen,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:18

Mijn twee shetten zijn gecastreerd en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ze kunnen nu altijd zonder problemen lekker in de groep en hebben geen last van opspelende hormonen.

Als je hem niet als dekhengst inzet, zie ik de meerwaarde van het hengst laten niet in. Hormonen zorgen ervoor dat hij op den duur gefrustreerd kan raken en hij kan niet gewoon in de groep

Om hem te castreren, moeten beide ballen ingedaald zijn. Onze dierenarts zegt dat de kans op complicaties het kleinst is als ze jong zijn. Mijn twee mannen werden op tweejarige leeftijd gecastreerd (ik had geen merries toen in de groep, nu wel). De operatie stelde helemaal niets voor (heb er met mijn neus bovenop gestaan) en erna waren de paarden een uurtje wat dizzy van de narcose. Na dat uur stonden ze mijn garage (waar ze zijn geopereerd en waar ze in bij mochten komen omdat ik alleen een schuilstal heb) volledig af aan het breken.
De dierenarts gaf het advies om ze , als ze goed bij waren, weer in de wei te zetten en een paar keer per dag mee te gaan wandelen. Dat heb ik gedaan en ik beide pony's hebben nergens last van gehad.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:28

Ik wil hem inderdaad laten catreren , alleen dacht ik dat hij nu nog zo jong is , te jong?
Hij is net een jaar geworden, vandaar.
ik denk dat ik gewoon toch maar zo snel mogelijk een da laat komen .
sterilliseren is inderdaad geen optie.
brrr , zie zooooo enorm op tegen de OP.
en dan , hoe ga ik dat weer doen , in de wei , thuis in de stal , bij de DA?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:35

dat kan vanaf een jaar hoor, (mits de ballen beide zijn ingedaald) kan soms zelfs iets vroeger al. ik neem aan dat je met sterriliseren het doorsnijden van de zaadstreng bedoeld, zou het afraden het enige verschil is dat hij niet meet vruchtbaar is maar door de hormonen alleen maar fanatieker wordt met het dekken van zijn eigen moeder en er waarschijnlijk ook wel in zal slagen of de relatie met de ruinen dan goedblijft is maar de vraag ik zou hem laten castreren dus en het liefst snel dan zijn er nog niet veel vliegen en kan hij lekker buiten staan..... ik zou toch ook echt proberen hem te spenen tis mooi geweest vind je niet?

GreenRider

Re: hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:51

Wij hebben ons hengstje pas rond 2 jaar laten casteren, en hij dekte zijn moeder echt niet hoor! Alsie het probeerde kreeg hij ook een lel. Als ze altijd bij elkaar hebben gestaan zal dit geen probleem zijn. En een jaarling die nog drinkt is echt nie tapart :P dat 'hengstje' is nu 3 en afentoe probeertie nog steeds te drinken :') moeder is ook nog helemaal gezond en verder is hij hartstikke volwassen.

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:56

Als de ballen goed zijn ingedaald kan je hem laten castreren en als hij dan lekker op de wei kan blijven staan, gaat het meestal wel goed. Vraag anders aan je DA wat hij er van vind.
Het beste is om het in de wei te laten doen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:00

in de wei is idd het fijnst :j en als je het met 2 jaar doet blijft hij nog een mooie stevige hengsten bouw hebben.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:41

GreenRider schreef:
Wij hebben ons hengstje pas rond 2 jaar laten casteren, en hij dekte zijn moeder echt niet hoor! Alsie het probeerde kreeg hij ook een lel. Als ze altijd bij elkaar hebben gestaan zal dit geen probleem zijn. En een jaarling die nog drinkt is echt nie tapart :P dat 'hengstje' is nu 3 en afentoe probeertie nog steeds te drinken :') moeder is ook nog helemaal gezond en verder is hij hartstikke volwassen.

droom lekker verder. ik ken verschillende gevallen waar zoonlief mams met jong heeft geschopt. .........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:03

Nou nou, Jackie, kan het nog onaardiger? :?
Doe even normaal, zeg....

Overigens had ik vroeger in onze kudde (ik verzorgde een kudde New Forests bij een fokker) ook gewoon de hengstveulens er 1 a 2 jaren bij lopen, terwijl mamalief allang een nieuw veulentje had. Ging altijd prima eigenlijk. Rond hun tweede werden ze gecastreerd.

Ik zou een hengstveulen ook laten castreren, als je er verder geen dekambities mee hebt. Mijn eigen paard is op 1-jarige leeftijd gecastreerd, want die had enorme last van zijn hormonen en brak regelmatig uit het land, waar hij destijds stond (weet ik van de toenmalige eigenaresse). :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:06

Verplaatst van NA --> VSW

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:24

Twiggy2008 schreef:
,

ik vond de reactie heel normaal, denk dat je er niet zo zwaar aan moet tillen
want ze heeft dus wel gelijk
hengstjes kunnen al vanaf 9 maanden raak schieten
en of het nu hun moeder , oma, tante , of eigen dochter is, dat boeit in het geheel niet
als jij hem in de kudde will houden en geen nakomelingen van hem wil, bij zijn eigen familie, dan zit er maar 1 ding op

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:31

Wij hadden jaren gelden een hengstveulen (1 van tweeling, broertje was dood) die vreselijk krom op zijn benen stond. wat we ook deden, het trok niet bij. Na de winter besloten hem nog een zomer in de wei te gunnen en dan in te laten slapen. Bij kennissen gebracht, die hadden land zat. En een Friese stermerrie; :D Lunatic mocht daar wel bij in, want dat ukkie "deed toch niks" :+ :P .
Na een aantal weken merrie naar de hengst (broer van de kennis) die na een paar dagen belde:"Wat heb je me nou geflikt? Die merrie is DRACHTIG!" :? Lunatic werd papa............... amper 1 jaar oud.
Moraal: zet nooit een enter/twenterhengst bij een merrie als je GEEN veulen wilt.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:01

jackie schreef:
GreenRider schreef:

droom lekker verder. ik ken verschillende gevallen waar zoonlief mams met jong heeft geschopt. .........

wat ben je beleefd zeg :7
dan is het vaak dat het veulen is gespeend van de moeder, dus al een tijd niet heeft gezien. DAN kan het idd
dat ze drachtig word. Als ze altijd bij elkaar hebben gestaan gebeurt dit echt bijna nooit.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:34

Hij is inderdaad nog niet bij z'n moeder weggeweest en drinkt ook nog steeds.
De afgelopen dagen reageert hij dan toch weer niet meer , en ze is toch wel echt hengstig , ze stond met haar staart omhoog naar de oudste ruin te flirten .

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:36

hier ook, allemaal naar die ruinen die echt niet weten wat ze er mee moeten :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:50

Sonja_vR schreef:
Twiggy2008 schreef:
,

ik vond de reactie heel normaal, denk dat je er niet zo zwaar aan moet tillen
want ze heeft dus wel gelijk
hengstjes kunnen al vanaf 9 maanden raak schieten
en of het nu hun moeder , oma, tante , of eigen dochter is, dat boeit in het geheel niet
als jij hem in de kudde will houden en geen nakomelingen van hem wil, bij zijn eigen familie, dan zit er maar 1 ding op

Ik reageerde niet zozeer op de inhoud, maar op de toon van haar bericht. ;)

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:11

Ik ga mijn hengst wel laten steriliseren, na veel geruzie en gezeur met de da, gaat hij het toch doen.
Nu staat de hengst alleen, omdat ik geen veulens meer wil fokken (kan/wil niet verkopen, maar kan er ook niet nog meer bij hebben).
Daarom wordt hij gestriliseerd, dan kan hij na een paar maanden met iig met 1 merrie samen, misschien met nog meer.

Een bekende van me heeft haar hengstveulen ook altijd bij de moeder gelaten, hij is nu wel gesteriliseerd, maar loopt nog steeds bij zijn moeder.. en... hij dekt haar niet!

Ik ben pricipieel tegen castreren, vandaar. Etisch gezien is het gewoon niet te verantwoorden. En het kan wel, een hengst houden, maar als mens moet je er misschien nog iets meer moeite voor doen. En daar ligt helaas het probleem... we halen het liefst gewoon de ballen eraf, want dan hebben we een makkelijk paard.

En vraag maar eens een man wat hij van castreren vindt... het is heel normaal hormonen te hebben, en daar hoef je geen last van te hebben, zolang je de situatie maar aan kunt passen.

Suc6 ermee, ik hoop dat je de goede keuze maakt.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:13

heb onze hengst ook laten castreren :)
gewoon op de wei met zn maatjes er om heen, na een paar uur was hijw eer zichzelf en is mooi genezen :)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:08

Ik moet even reageren op de reactie van basje98, want die schoot me even in het verkeerde keelgat.

Je zegt dat de mensen niet zo veel moeite willen doen, maar je vergeet dat de meeste mensen niet de juiste voorzieningen hebben voor het houden van een hengst.

Het is voor een kuddedier nooit fijn als hij niet bij soortgenoten kan zijn, en dat is toch vaak het lot van een hengst. Hoeveel hengsten mogen er nu "gewoon" in een kudde, en welke hengsten kunnen dit niet door hun hormonen.

Ik heb tien jaar lang een hengst gehad, en ik had het hem met alle liefde gegunt om in een kudde te kunnen staan (of in ieder geval gewoon langdurige weidegang).
Nu had die van mij het toch niet zo slecht voor een hengst, want hij stond redelijk wat buiten, maar zonder weidegang. En hij heeft ook wel als de situatie dat toestond samen gestaan met een ruintje. Maar in Nederland zijn er (te) weinig voorzieningen om een hengst veel buiten te kunnen houden, en dan zou ik zeggen: ethisch niet verantwoord? Het is als je een hengst niet eerlijk kan houden bijna niet ethisch om hem hengst te houden.

Verder no hard feelings, maar ik wou er toch even wat van zeggen.

Groetjes Kim

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:10

ps, gelukkig kan jij jouw gesteriliseerde hengst straks samenzetten met een merrie!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:23

even een reactie op kippetje, jij zegt dat mensen niet de juiste voorzieningen heben, als je een beetje moeite doet om te zoeken dan vind je vanzelf een plek waar je wel je hengsten op het land kan zetten en in een kudde. ik heb zelf ook een hengst, bij ons op stal staan er meerdere, die staan het hele jaar door op het weiland in een groep. hij is van jong af aan al tussen de andere paarden geweest en kan prima in een ruinen kudde staan.

mensen zeggen altijd dat hengsten niet in een kudde kunnen staan maar als je van jong af aan je hengstje lekker in een groep zet zal hij dat gedrag op latere leeftijd echt niet zomaar vergeten. die van ons zijn vreselijk sociale. lieve makke hengsten die lekker de hele dag staan te ravotten, spelen en knuffellen dus als je een beetje moeite doet is dat zeker wel mogelijk. en het is echt niet zo dat ze de hele dag staan te spingen omdat ze merries zien. er staan bij ons merries op een paar meter afstand, ze kijken niet op of om ernaar. echt niet dat ik mijn paard laat castreren.

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 05:57

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat je een hengst ook kon laten steriliseren. Overigens zie ik het nut er niet van in, castreren lijkt me dan toch de beste optie.
Mijn hengst heb ik op anderhalf jarige leeftijd laten castreren, om een heleboel redenen.
Hij was als hengst behoorlijk gemeen (slaan, bijten) Ik kon nergens een hengst stallen, tenzij hij dag in dag uit op stal bleef! Waar ik gestald stond toendertijd, stonden 20 paarden, waarvan 18 merrie :?
Nu is hij 3 jaar en 3 maanden en het is een ontzettend lief paard, ik heb er echt nooit geen spijt van gehad.
Inmiddels staat hij aan huis en heb ik er nog een ruin bij, het zijn de liefste en makkelijkste paarden die iemand zich kan wensen ;)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 08:15

Dat is het net , z'n hengstengedrag vind ik absoluut geen probleem, zeker , hij is soms stout , klieretig, maar het is gewoon geen probleem voor ons ,
De enige zorg is z'n moeder , ik wil gewoon niet dat hij z'n moeder dekt ,
en ik wil niet dat hij alleen komt te staan, het is z'n leuke kudde nu zo met z'n vieren.
ga toch ook nog even meer info in winnen over het sterriliseren .
Basje , kan jij me wat meer vertellen?