De strijd tegen het JKK (JacobsKruisKruid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

De strijd tegen het JKK (JacobsKruisKruid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:59

Nog steeds voeren wij thuis de strijd tegen het JKK, dat rot spul steekt alweer de kop op en ik heb laatst samen met mijn moeder alweer een kruiwagen vol verwijderd.
Is er qua bemesting etc. ook iets tegen JKK te doen of blijft het steken?

De 1e wei heb ik vandaag kalk op gestrooid en binnenkort worden de weides bemest.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-04-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afkorting in titel uitgelegd.

daffie1986

Re: De strijd tegen het JKK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:03

jkk???? Sorry ben niet zo thuis in alle afkortingen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:04

JacobsKruisKruid

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:06

Te arm bemest land.
Jkk groeit niet in rijk bemeste weides. Kijk maar eens in de weide van de koeienboer, daar groeit het niet, ook al staat de (onbemeste) berm ernaast er vol mee.

Wat ook helpt is waar je het uit hebt gestoken een handje kunstmest te strooien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:08

Op mn weide heb ik paarden staan (waaronder een Haflinger en mini appaloosa's) word het dan geen te vette weide voor paarden?

Nu heb ik er wss. van de zomer maar 2 thuis staan, dus wel de mogelijkheid de wei meer rust te geven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:10

Dat wel, maar soms moet je wat.
Kun je ze niet op een kleiner stukje zetten of in de nacht in de bak zodat ze niet teveel kunnen eten?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

@Kazary: dit kan ook gewoon voorkomen bij een boer in het land, deze spuiten er vaak gif tegen en een biologische boer steekt ze. Het is namelijk ook giftig voor koeien.

Je zou een 2de hands bloter op de kop kunnen tikken en dan een jaar lang geen paarden op dat land en alleen maar bloten. Zodra het een beetje gegroeid is(denk aan een gazon) ga je er weer met de bloter overheen, ook raak je op deze manier distels, brandnetels en een heleboel andere onkruiden uit je land.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:48

Welk gif helpt tegen het JKK dan, wij hebben vorig jaar wel gespoten, maar lang niet alles is kapot gegaan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:52

Gif dat je zelf niet meer mag spuiten tenzij je een spuitlicentie hebt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:53

Mij is verteld dat Jkk juist uitbreid van toppen, niet doodgaat.

Het land naast waar ik eerst stond was van een koeienboer. Deze spoot heel zelden eens zijn land, denk aan 1 keer in de 5 jaar of zoiets. De rest was weidebeheer. En deze had nooit Jkk.

Spuiten kan met mcpp/mcpa en .. kan niet op de naam komen, serane of zoiets. Verdorie waarom kom ik er niet op? :)
Maar daar heb je inderdaad een spuitlecentie voor nodig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:54

starane?

1 vd 2 (of beide ik heb het niet precies gevraagd) hebben we vorig jaar mee gespoten, maar de werking vond ik tegen vallen.

Mijn vriend heeft zijn spuitlicentie, maar weet niet of je dit officieel als particulier mag kopen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:57

Ja, die was het :)

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:58

Charaz, ik zie dat je in Oudenbosch woont, relatief dicht bij de Belgische grens. Je zou daar eens kunnen informeren bij bijvoorbeeld de Avevé. Ik weet dat ze in België makkelijker zijn met het verstrekken van spuitmiddelen.

Heb je de mogelijkheid om je weide te laten injecteren? Hierdoor wordt je weide in ieder geval minder schraal waardoor JKK wellicht minder kans maakt.

Als je echt wilt weten wat je eraan zou moeten doen om je weide minder schraal te maken zou je bijvoorbeeld een bodemmonster kunnen nemen en dit laten analyseren. In Steenbergen zit een bedrijf wat bodemanalyses doet en je aan de hand van deze analyse een weide-advies geeft.

Succes ermee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:00

Het injecteren is een beetje moeilijk omdat de weides niet zo groot zijn en een tractor met mesttank de wei (die ook vaak nat is) snel kapot rijdt.
Wij hebben ong. 1 hectare grond dus voor een boer is dat eigenlijk ook meer moeite dan dat hij er wat aan heeft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:03

Op 1 hectare kan toch wel een tractor komen?
Dat het moeite is, is jammer, maar 1 keer per jaat laten bemesten is echt geen overbemesting voor je land en paard. Maar wel erg goed ervoor.
Uiteindelijk groiet niets zonder voedingsstoffen, behalve onkruid, dat lijkt niets nodig te hebben.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:07

Ik heb even voor je gekeken welk middel wij hebben; Bofix, gehaald bij de Avevé en in België volgens mij vrij verkrijgbaar zonder spuitlicentie.

Verder wat kazary zegt, helpt het om een handje kunstmest bij de plant te gooien. Mijn ervaring daarmee is dat de plant dan vrij snel uitdroogd, maar dat hij ook net zo snel weer terug komt. Dat moet je dus langer vol zien te houden dan de plant ;) .

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:08

Handje wat groter maken :)
Ik heb ze nog niet terug zien komen. Gras op dat moment ook niet, was ook daar een overdosis voor :D
Maar beter een kaal plekje voor een tijd dan jkk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:09

Idd sterane ja. 1 hectare grond koeienmest af voeren is voor elke boer interessant, wegens de mest wet plus overal waar wat geld mee verdiend wordt is welkom in deze tijden van een minimale melkprijs(0,22 per liter). Laat idd een bodemonderzoek uitvoeren welke grondstoffen ertekort of mis. teveel aanwezig zijn. Vraag anders aan de boer of hij met dubbel lucht kan rijden op de trekker en de banden van de tank iets wil laten leeg lopen dan wordt het gewicht over een groter opp verdeeld en zijn er minder sporen. Ook kan je de loonwerker vragen om met de sleepslang te komen, deze zit achter op de trekker en de slang hangt met een pomp in een put en deze weegt dus aanzienlijk minder. Als je voor de loonwerker kiest zul je waarschijnlijk wel zelf voor de mest moeten zorgen en de opslag hiervan bij het land. Verschillende soorten mest kun je kopen bij van der stelt, die zitten in beverwijk(noord-holland) en rijden door het hele land, maar er zal vast ook wel zo'n bedrijf bij jou in de buurt ergens zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:15

Op die hectare liggen 3 weilanden + rijbak en een paddock, het is wel te rijden, en via de zijkant kan er ook een tractor komen, maar ik maak me een beetje zorgen mbt. het draaien.
Moet misschien toch eens zoeken naar iemand met een kleinere tractor (had geinformeerd bij een vriend, maar die rijd echt met een kolos van een tractor).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:16

Hoe heb je je weide afgemaakt? Als dat met lint is zou je dat er voor een deel uit kunnen pakken, zodat er minder scherp gedraait hoeft te worden.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:17

Wij hebben twee weken geleden laten injecteren en toen had het flink geregend. Bij ons kwam zo'n grote injecteermachine met van die megabrede banden. Geen enkele schade aan de weide, ondanks dat die goed nat was.

Volgens mij moet je als particulier echter wel een mestnummer hebben om te laten injecteren. Maar hoe dat precies zit, durf ik niet te zeggen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:18

Nee dat hoeft niet. Alleen kan de boer dan minder bij je kwijt dan waneer je dat wel zou hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:19

De weide is omheind met lint dat zou er inderdaad afgehaald kunnen worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:20

Kijk bij kleinere trekkers wel goed naar de banden, kleinere en dan met name oudere trekkers hebben heel vaak fietsbandjes. Volgens mij hoef je voor injecteren geen mestnummer te hebben, het is mest van een ander. Het draaien gebeurt denk ik niet zoals jij denkt. Aan het eind stuur om en haakse bocht(?), nee zo gaat het niet vaak maken ze ruime bocten en slaan dan een aantal stroken over.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:20

Aah, op die manier. Mijn man heeft het geregeld en die hoorde ik iets zeggen over een mestnummer......typisch gevalletje van ergens de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt :o