perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:10

Al jaren droom ik van het hebben van mijn paardjes aan huis. Aangezien ik in een tussenwoning woon zat dat er natuurlijk niet in. Nu staat er sinds 3 weken een huisje te koop in mijn woonplaats met een perceel oppervlakte van 2900 m2 en het is voor ons een haalbaar financieel plaatje. Er staan nu ook al 3 paardjes en een shetlander op, stallen zijn aanwezig (echter zonder vergunning) en een soort van paddock. Perfect zou je kunnen zeggen, nu is echter het perceel maar 13 meter breed en verschrikkelijk lang.
Mijn vraag is dus ook of het wel te doen is om hierop paardjes te zetten?
Het zou gaan om d/e pony's dus geen paarden van 1.70 ;)

Ik staar me een beetje blind op het feit dat ik eindelijk mijn droom zou kunnen waarmaken en ben bang dat ik me laat meevoeren door mijn enthousiasme. Vandaar mijn vraag of dit geschikt is.

siskeh

Re: perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:14

op zich is het haalbaar denk ik, mede door het paddock.
maar hou er wel rekening mee dat je veel hooi e.d. zal moeten kopen.
want zoveel gras is er nou ook weer niet bij.
en zoek natuurlijk uit hoe het met de stallen zit!

persoonlijk zou ik dit niet zo gauw doen, maar dit is omdat ik ze 24/7 buiten wil hebben, en het land is hier ook vrij nat...
hoe nat is het land daar verder? loopt het goed af, zitten er sloten vlak bij?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:16

Misschien is het mogelijk in de buurt nog een weitje te huren?
Beetje rondvragen?

Ik denk ook dat het haalbaar is.
Om hoeveel paarden gaat het die je erop wilt zetten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:17

2900 meter zou op zich groot genoeg zijn, wel jammer dat het zo onhandig is ingedeeld.
succes met je beslissing.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:21

Zit een sloot naast. Mochten we besluiten te gaan bieden op dit huis wil ik dat de huidige eigenaar de stallen gaat legaliseren bij de gemeente, wil natuurlijk geen probleem kopen.
De paddock lag er goed droog bij de keren dat we zijn wezen kijken bij de woning (1 x was een erg natte dag)

De huidige bewoners huurde van de buren een stuk wei bij in de zomer periode, maar dat willen de buren niet meer doen. Zijn niet echte paardenliefhebbers helaas.

Ik wil er in ieder geval 3 paardjes op zetten met een uitloopje naar 4 paardjes. Maar dan heb ik het over
d/e pony's en kleiner.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:36

oehh 3 a 4 vind ik dan wel veel....(met shetten zou het anders zijn)
wel fijn dat het zo droog is, maar als de buurman nu al aangeeft dat hij geen land meer wil verhuren zou ik eens gaan kijken of je ergens in de buurt wat land bij kan huren.
de eigenaar nu heeft natuurlijk niet voor niets dat land van de buren gehuurt

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:38

Wij hebben op 1000 M2 2 pony's staan een E pony en een minishet, we hebben 4 boxen en een ruime gedraineerde paddock waar ook in gelongeerd kan worden, verder hebben we wel op 1 km afstand een binnebak en een een wei gehuurd voor in de zomermaanden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:40

Op het perceel dat jij noemt 2900 m zou ik 2 paardjes zetten en liever niet meer.
Wel een wazig verhaal met die stal dat zou ik toch eerst fatsoenlijk geregeld willen hebben voordat er iets ging gebeuren.
Succes.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:43

ja zorg dat er een vergunning bij die stal komt.. anders als de gemeente ineens regels opstelt heb je een probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:49

D/E pony is toch wel een flinke pony, mijn paard is 162,5 en is toch wel echt paard, als ik er 4 zou hebben op 5000 m2 wat ik nu heb, is dat totaal niet te doen. Ik vind 2 ponies met maat D/E meer dan zat op zo een stukje.

Een wei er bij huren is vaak een stuk moeilijker dan je denkt. Zie maar iets op loopafstand te huren en dan nog, niet zomaar een boer die dat wil voor een schappelijke prijs, ook dat moet onderhouden worden. Tel al je extra kosten per maand op en dan misschien kan je zelfs iets duurder kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:53

rissa schreef:
Zit een sloot naast. Mochten we besluiten te gaan bieden op dit huis wil ik dat de huidige eigenaar de stallen gaat legaliseren bij de gemeente, wil natuurlijk geen probleem kopen.
De paddock lag er goed droog bij de keren dat we zijn wezen kijken bij de woning (1 x was een erg natte dag)

De huidige bewoners huurde van de buren een stuk wei bij in de zomer periode, maar dat willen de buren niet meer doen. Zijn niet echte paardenliefhebbers helaas.

Ik wil er in ieder geval 3 paardjes op zetten met een uitloopje naar 4 paardjes. Maar dan heb ik het over
d/e pony's en kleiner.

Met dit nu al in het vooruitzicht, zou ik het zeker niet doen. Buren al niets met paarden, je krijgt een mestgeur ook als je geen mesthoop hebt en elke dag je kruiwagens weg kan brengen, dan nog poepen ze. Je krijgt extra vliegen en als de buren moeilijk doen, heb je gewoon een probleem. De gemeente zal wellicht niet zo snel toestemming geven voor 3 a 4! stallen, is toch wel een bouwvergunning voor een extra schuur. Ook kunnen ze dan komen kijken waar je je mest op slaat, moet in mijn gemeente minimaal 30 meter! van af een afwatering liggen. Dus er naast kun je helemaal vergeten. Dan ook nog minimaal 30 meter van je buren af en dan ben je dus beperkt.

Hou er rekening mee dat deze mensen weggaan omdat ze problemen met hun paarden en de buren eventueel gemeente hebben gehad.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:00

Hoeveel grond hou je werkelijk over voor de paarden? Als het huis en de stallen er af telt?
Persoonlijk zou ik het zo nooit willen. Zeker niet als er geen vergunningen zijn. Maar persoonlijk vind ik het ook erg klein.
Advertenties waar dan bij staat dat het geschikt is voor de paardenliefhebber en zulk klein stukje grond snap ik dan ook nooit echt.
En wat russel al aangeeft, waarom gaan die mensen weg?
Vraag eens aan de buren wat ze van opnieuw paarden vinden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:31

het zou kunnen ,
persoonlijk wil ik later ook graag de paarden aan huis, maar hierbij heb ik niet veel weide nodig, maar wel ene leuke paddock ,
aangezien mijn paarden absoluut niet hele dag op gras mogen (ijslanders)
ik zou dus 22 uur per dag paddock doen en 2 uurtjes weide
verder voldoende ruwvoer (hooi en stro)
het ligt er heel erg aan wat je paarden nodig hebben en wat je zelf wil

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:46

Persoonlijk vind ik 4 pony's op 2900 m2 niet kunnen...
Sowieso als je hele perceel 2900 m2 is, is het stuk voor de paarden veel kleiner.
Denk dat je ook eerst even de gemeente moet bellen of het uberhaupt mogelijk is dat de stallen gelegaliseerd worden...
Is makkelijker gezegd dan gedaan..
Verder ga ik met Russel mee dat ws het een en ander al heeft gespeeld met buren en gemeente (en dat je dus van beide wel eens geen medewerking kunt verwachten)

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:57

ik zou het niet doen veel te klein...als daar ook nog de opstallen op dat stukje grond staan is het helemaal veel te klein, en je huurt niet zo makkelijk wat bij een veehouder, die zitten daar in de regel helemaal niet op te wachten...en dan nog het verhaal van de illegale stallen... nee daar hoefde ik niet zo lang over na te denken...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:58

2900 m2 is echt niet zo groot. Temmer omdat er voor de bebouwing en paddock ook nog het nodige afgaat. Hooguit voor 2 pony's als je dit met beleid doet. Als je het doet eerst heel goed info inwinnen idd. , aan problemen achteraf heb je niets.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:02

Volgens mij veel te klein, misschien leuk voor 2 shetjes.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:06

Ik zou het ook niet doen :n
Als je nou nog alleen Shetlanders had oke maar voor D/E pony's is het m.i. echt te weinig.
Wij hebben hier ca. 5000 m2 weiland (totale perceeloppervlakte is 6200 m2!) maar met 2 Tinkers (E pony formaat) en 2 Shetlanders (onder de 1.00 m.) is dat in de winter al krap. Voor de zomerperiode huren wij een weiland bij (op ong. 5 minuten auto rijden) van iets meer dan 1 ha. Daar staan ze dan 24/7 zodat ons weiland thuis de hele zomer de tijd heeft om te herstellen.

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:10

Wij hebben een tijd geleden een huis gekocht wat staat op 1100
m2 grond. De oude schuur die erop stond hebben we gesloopt en 2 stallen voor in de plaats gezet. Een uitloop gemaakt van zo´n 20 bij 10 meter en ons paard meteen naar huis gehaald.
Hij stond eerst op een pensionstal zonder weidegang dus voor hem was het een enorme verbetering.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:13

Ik zou ook even vragen bij de buren van die mensen hoe zij tegenover buren met paarden staan... Voor je besluit het te kopen.

Op zich kun je paarden best houden op een kleiner stukje mits je een goede, droge en ruime paddock hebt, ruimte hebt om je mest tijdelijk op te slaan en de afvoer goed geregeld is en voor de rest voldoende ruimte is voor opslag van voorraad en de schuren/stallen legaal zijn. Weidegang kunnen paarden en pony's heel erg waarderen. Zou ik dus wel proberen te regelen voor in elk geval de zomermaanden. Voor de rest van het jaar is het op veel pensionstallen ook niet mogelijk de paarden op de wei te houden, dus voldoet een paddock ook prima.

Hoeveel van die 2900m2 is er voor de paarden? En hoe is het perceel ingedeeld?

13 meter breed, dan is het ongeveer 220 meter lang.
huisperceel met stallen en tuin ongeveer 40 meter diep?

paddock of smalle rijbak van 13 bij 40 meter diep, blijft er nog 13 bij 140 meter over voor gras? Dat is zo'n 1800m2 gras. Leuk voor af en toe een uurtje (of 2) op de wei in de zomer, voor of najaar, afhankelijk hoe goed het gras onderhouden wordt, bemest wordt en of de paarden nog elders op de wei kunnen.

Heb je nu al 3 a 4 paarden? Als je die paarden nu nog niet hebt, zou ik toch gaan voor minder dieren op zo'n klein stukje. 4 paarden poepen erg veel en geven meer overlast dan 2, en dan hebben ze ook gezelschap aan elkaar...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:22

Om te rijden niet ideaal, maar gelet op het aantal m2 zou ik zou liever een smal en diep perceel hebben dan iets "wat meer in verhouding staat". Op deze manier hebben de paarden toch de mogelijkheid om hun benen te strekken. Als het bv een vierkant perceel geweest zou zijn, zouden ze alleen maar kleine rondjes kunnen lopen.
Ik zou inderdaad ook even bij de buren informeren en bij de gemeente navragen hoe het zit met die stallen en het risico dat je loopt ivm het ontbreken van de vergunningen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:22

siskeh schreef:
op zich is het haalbaar denk ik, mede door het paddock.
maar hou er wel rekening mee dat je veel hooi e.d. zal moeten kopen.
want zoveel gras is er nou ook weer niet bij.
en zoek natuurlijk uit hoe het met de stallen zit!

persoonlijk zou ik dit niet zo gauw doen, maar dit is omdat ik ze 24/7 buiten wil hebben, en het land is hier ook vrij nat...
hoe nat is het land daar verder? loopt het goed af, zitten er sloten vlak bij?

Idd moet je een hoop geld voor hooi incalculeren. Wij zitten op ongeveer dezelfde perceelsgrootte en hebben 2 paarden en een a-pony lopen. Ik heb achterom een rijbak met zandbodem waar ze dus in lopen. Maar er gaan hier zomer en winter 2 balen hooi per dag doorheen. En wanneer we een grote partij kunnen kopen dan betalen we rond de 2,25 per baal, maar als het hooi schaarser is en je bent door je partij heen dan kan het rustig zijn dat je 3,50 per baaltje betaalt en dan zit je dus op 7 euro per dag aan hooi in mijn geval en da's een best bedrag per maand.....Je moet daar dus wel rekeneing mee houden in je maandelijkse budget, buiten de rest.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:24

Ik denk dat dat je veel tekort ruimte hebt als je ze er het hele jaar laat staan. Grasland heeft zoveel maanden per jaar rust nodig wil je het optimaal houden. Als je ze er alleen in de winter op zet moet het prima kunnen, dan niet meer dan twee pony's

@Pippetunes
Staat je paard nu alleen dan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:30

Verder moet je er rekening mee houden dat je iedere dag de mest buiten opruimt, doe ik ook. Anders vertrappen ze het de grond in waardoor het regenwater niet meer wegloopt. Daar ben je wel een paar uur per dag mee zoet als ze veel buiten staan. Je moet dus ook op zoek naar een boer in de buurt die de mest van je wil hebben. Verder hebben wij een tractor, cultivator en vlakker aangeschaft want als je paarden op zo'n klein stuk lopen dan stampen ze de bovenste laag van je bodem muurvast. Je moet die dus regelmatig lostrekken en weer vlakken wil je je bodem goed houden. Al met al ben ik heel wat uren kwijt aan onderhoud naast mijn gezin en bijna fulltime baan. En bedenk je goed of je dat wil, want in de winter moet je dus ook als het geregend heeft de mest uit de modder gaan punniken want ook dan moet het bijgehouden worden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:36

@maikeltje: een paar uur per dag is wel wat overdreven, tenminste als je het elke dag doet...
ik mest samen met iemand anders een weiland voor 10 paarden uit(24/7 buiten), en daar zijn we dan van 8 uur tot half 10 mee bezig, in totaal iets minder als 1,5 uur.
want in die tijd maken we eerst medicijnen klaar, rijden naar het land, geven de medicijnen, waterbakken vullen, soms nog hooi geven, en weer terugrijden.
voor 3 a 4 paarden moet je van 2 kleine kruiwagens uitgaan...

maar als je weinig ruimte hebt is het wel noodzakelijk!