Wat is het beste om de manen kort te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILuvWinnetoo

Wat is het beste om de manen kort te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:27

Hoihoi,

Ik wil eens deze tijd de manen van mijn pony kort maken. Maar weet dus neit precies hoe.
Knippen, trekken of snijden?
Wat vinden jullie het moesten en als je trekt, trek je dan niet al die manen eruit? >;)
Hoop dat julie me kunnen helpen ;)

xx

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:17

Als het echt kort moet zou ik liever trekken dan knippen of snijden want dat ziet er zo onnatuurlijk uit. Persoonlijk zou ik het nog liever bij puur natuur houden en dus lekker lang laten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:19

waarom zou je dat doen?, ik vind persoonlijk die lange manen juist zó mooi

Wibo

Re: Wat is het beste om de manen kort te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:04

Trekken, nee, je trekt niet allemanen uit ;)
Ik vind lange manen mooi, maar bij bv KWPN vind ik het onverzorgd. Je moet het zelf kiezen ;)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:06

Wij snijden ze altijd, je word er steeds handiger in :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:10

Ik zou ze ook niet trekken, veel paarden vinden het ook niet fijn. Wij hebben zelfs een paard op stal wat heel lichtjes bloeddruppel geeft op de plekken waar je de manen eruit trekt.

We hebben daarom een andere methode 'gevonden'. Gewoon voorbereiden alsof je gaat trekken (dus overige manen naar boven schuiven/tisten, hoe je het ook wilt noemen) en de kleine pluk die je in je handen hebt, dan afknippen op de lengte die je wilt. Eerste keren zal moeilijk zijn, maar uiteindelijk leer je het vanzelf en krijg je heel mooi resultaat, zonder spanningen of irritaties bij je paard...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:11

Ik vind snijden echt ideaal! Fijn voor het paard en zo klaar! Je word er inderdaad steeds handiger in, ik ben echt met 5 minuutjes klaar.

Het ziet er juist natuurlijk uit, ik zie geen verschil tussen getrokken of gesneden manen.

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:41

MarchaL schreef:
Ik vind snijden echt ideaal! Fijn voor het paard en zo klaar! Je word er inderdaad steeds handiger in, ik ben echt met 5 minuutjes klaar.

Het ziet er juist natuurlijk uit, ik zie geen verschil tussen getrokken of gesneden manen.

Ik heb mijn paard ook vaak gesneden, totdat de manen te dik werden om mooi te kunnen vlechten voor de wedstrijden. Nu trek ik ze toch, maar niet in een keer alles. Ik doe bijna elke twee weken een paar plukjes en zo hou ik ze goed bij zonder dat het voor het paard echt vervelend is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:47

Ik heb gewoon de schaar erin gezet, maar van bovenop 'erin' geknipt, dan heb je dat onnatuurlijke veel minder. Trekken kan ik niet en snijden heb ik geen handigheid in, dus dan maar met de schaar, maar recht afknippen wilde ik ook niet, dus dan maar zo :)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:04

ik zou ze trekken, ten eerste ze groeien niet zo snel aan en ten 2e met trekken verdun je ook de haren zodat je netjes blijven hangen want als ze te dik en te kort zijn gaan ze staan ;)
bij snijden en knippen moet je te vaak herhalen omdat de manen sneller aangroeien...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:16

Dat de manen sneller aangroeien slaat nergens op. De manen van mijn pony zijn 20 cm gegroeid in wat... ruim 8 maanden tijd, heb het één keer geknipt voor de rest met rust gelaten. Denk echt niet dat dat minder was geweest als ik het getrokken had, dan had ie alleen dunnere manen gehad.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:27

Bij mijn haflinger hoef ik ze nooit te trekken want die manen kunnen me niet hard genoeg groeien, mijn kwpn-er onderhoud ik wel.
Zijn manen worden erg dunnig/vlassig als ik ze lang laat groeien en dat ziet er niet uit, vind ik dan.
Eerder trok ik zijn manen altijd, plukje voor plukje rustig terug kunnen totdat er een klein beetje haar overblijft om te trekken zoals iedereen dat doet volgens mij.
Maar hij heeft er zo onzettende hekel aan, hij maakt er zo'n drama van dat ik sinds enkele jaren zijn manen snij met een mesje.
Het ziet er inderdaad wat neppig uit en dus minder natuurlijk, maar na enkele weken zie je het verschil niet meer.
Hij blijft met snijden rustig staan daarom maar zo, met snijden moet je wel extra voorzichtig zijn en nooit de scherpe kant van het mes richting de vacht houden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:34

Mijn pony dr manen zijn erg dik daarom trok ik ze altijd.
Nu heeft ze een kort kapsel dus ik knip stekels... Lijkt ze ook nog jonger op dr oude dag :+

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:01

Hang natuurlijk af van het paard, maar snijden geeft het mooiste resultaat vind ik zelf.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:04

Ik zou trekken als ze te dik zijn voor knotjes trekken!
snijden kan ook, alleen worden ze niet dunner. heeft die dunne manen dan is dat de beste optie. knippen vind ik persoonlijk heel onnatuurlijk!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:08

ik zou of snijden of trekken.

snijden heb je zo onder de knie, maar inderdaad, de manen worden dan elke keer dikker.
dus als het te dik is gewoon trekken. kleine plukjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:10

Trekken en dan eerst even longeren zodat de haarzakjes door de warmte open gaan staan, of trekken na het rijden, scheelt veel eh... getrek. Ik ben geen fan van snijden en met een uitdunschaar uitleven, omdat je toch stekels in de manen kunt krijgen waardoor invlechten een doffe ellende wordt.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:15

Ik knip ze altijd af met een uitdunschaar. Het wordt dan minder recht als met een gewone schaar; eigenlijk ziet het er best natuurlijk uit. Op de plaatsen waar de manen te dik zijn, knip ik met de uitdunschaar aan de onderkant van de manen direct tegen de hals aan. Op deze manier heb ik de manen redelijk in de hand en heeft het paard er het minst last van, terwijl ik weinig of geen verschil zie met 'trekken'.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:16

@anniek, dan krijg je wel wat suleilitha zegt. dat je stekels krijgt.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:19

Ik weet niet goed wat het verschil is tussen knippen en snijden? In België zeggen we ook 'je haar snijden' of 'je haar knippen'

Dus, snijden is met een mes? :-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:21

Nou, inderdaad Joltsje, ik heb laatst een poging gedaan een tuiger in te vlechten waarvan ze de manen met een uitdunschaar en een mes hadden bewerkt en echt, het vlechten wilde voor geen meter....
Moeshie, knippen doe je met een schaar en snijden met een mes :D en voor de liefhebbers, een nietmachine niet en een naaimachine naait, net zoals dat een nietmachine nietjes geeft, maar een naaimachine geen naaitjes **** gaat snel een frisse neus halen tegen opkomende meligheid ****

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:23

Haha, beetje last van lentekriebeltjes; Suleilitha? :-D

Maar hoe snij je dan die manen met een mes? *ziet een heel raar beeld voor zich, met een slagersmes?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:24

Nee, dat doe je met een haarmesje, net als de kapper.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:27

Ik knip ze. Maar omdat ik Viola's manen echt níet op één lijn kan knippen ziet dat er juist ontzettend mooi uit :D .

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:42

Ik vind trekken het netst staan, maar ik kan het zelf absoluut niet, dus ik knip of snijd ze altijd.