waneer begint bij jullie het weideseizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

waneer begint bij jullie het weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:22

Hallo,

Ik was even benieuwd wanneer bij jullie het weideseizoen begint? Bij mijn vorige stal was het altijd half april, volgens mij was dat al vrij vroeg. Bij stallen om mij heen hoorde ik namelijk 1 mei.

Ik sprak gister de stalhouder, en die vertelde dat als dit weer enigzins zo bleef, ze volgende week het land op gaan. Beginnend met halve dagen om te wennen en dan met een week/twee weken de hele dag. Nu was ik erg blij te horen dat ze al zo lekker vroeg naar buiten gaan, want met de paddocks heb ik het wel gehad. Ik vroeg me alleen af, wat de reden is, dat bij de meeste stallen het weideseizoen pas op 1 mei begint en wat de nadelen zijn dat ze bij ons al zo vroeg gaan? (afgezien van het eiwitrijke gras, maar daarom wennen ze ook eerst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:31

Kleigrond. Dat is een zware grond, super vruchtbaar, maar dat is ook gelijk het nadeel, houdt veel vocht vast. Als dat kapot is gelopen doordat paarden er te vroeg of te lang op lopen, dan is je hele zode naar z'n mallemoer, en heb je het volgende jaar minder groei. Om ervoor te zorgen dat de graszode stevig en stabiel is, wordt vaak even gewacht totdat het goed droog is.

Jij zit op Almere, daar zit je ook op kleigrond, maar dat land is wel heel goed gedraineerd, waardoor de afvoer beter is dan elders in het land.

Hier is het ook seizoensafhankelijk.. doorgaans beginnen we half april met opbouwen, en per mei staan ze er dan een paar uur per dag op. Ik heb ze nl 24/7 buiten staan op een paddock, dus beperkt aantal graasuren vanwege zeer vette weide.

Overigens is het niet zozeer de eiwitten, alsmeer de fructanen (suikers), waar paarden zo gevoelig voor zijn. Fructaan ontstaat naar aanleiding van weersomstandigheden. Als de temperatuur omhoog en omlaag schiet in korte tijd, dan raakt het gras gestresst, en zal dus een hoog gehalte aan fructanen bevatten (omdat het veel en hard wil groeien).

happy2014

Re: waneer begint bij jullie het weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:35

Mijn paard staat in Zeewolde, maar ook daar is er kleigrond, das ook de reden dat je hier inderdaad je paarden niet het hele jaar door op de weide kan hebben. De stalhouder had het er over dat het al "oud land" is (het ligt al jaren, niet net gezaait) en daardoor het wel meeviel met de drassigheid. Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat ze al zo vroeg naar buiten gaan, hoop alleen dat ze wel goed worden gewend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:57

Klopt, een weide die al lang wei is (heb ik zelf thuis ook, is al zeker 60 jaar weide en niet opnieuw ingezaaid tussendoor). Dat heeft een zeer sterk ontwikkelde zode met veel wortels en stevigheid. Dat is daarom ook meer bestand tegen een bende paarden of nattigheid, dan een jonge weide van 5 jaar.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:10

Bij ons komen de paarden het hele jaar door op de wei.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:13

Ik heb ze gister voor het eerst lekker heel de dag op de wei gehad!! 's Ochtends om 8 uur erin en 's avonds om half 7 eruit heerlijk!! Was ook wel lekker weertje gister, mooie temperatuur!! Vandaag weer van 8 tot 2!! Volgende week wordt het weer kouder!! Dan maar een paar uutjes!! Vanwege geschoren paarden!!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:17

Bij ons hier is het weideseizoen ook nog niet begonnen. Ik had gehoopt dat ze met dit mooie weer al even op het land konden.. maar helaas. Het land is nog veel te nat en te drassig, als je er nu 20 paarden op zet is het kapot (pensionstalling heb ik het over)... Ik hoop wel dat het zsm begint het weideseizoen maar ik denk dat we nog een tijdje moeten afwachten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:19

Wij zitten op zandgrond en de boel is al mooi opgedroogd. Ik denk dat de jaarlingen er zeer binnenkort al uit gaan naar de zomerwei. Ze staan nu alleen overdag buiten.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:19

als het weer mee zit zoals nu ergens eind april geloof ik gelukkig niet zo heel lang meer!
wat maya zegt is inderdaad waar. Op mijn vorige stalling was het land aan het einde van het seizoen helemaal kapot, meer blubber en water dan gras, en dan had de stalhouder nog aan een soort landbeleid gedaan. (als het ene stuk op begon te raken gingen de paarden naar een ander land zodat het gras op dat stuk weer kon groeien)

Hier op de manege is het niet zo erg, maar daar worden de meeste paarden binnen gezet als het slecht weer is. Dat weiland heeft 's winters ook een grote tijd blank gestaan bij wijze van. Dus ik hoop dat dat redelijk opgedroogd is zodat ze zo snel mogelijk naar buiten kunnen.
Laatst bijgewerkt door _Jennifer_ op 17-03-09 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:20

Bij ons gaan ze gewoon het hele jaar door op de wei. Gelukkig, ben echt blij dat dat kan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:20

bij ons 1 april als het zo doorgaat met het weer..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:24

Hangt compleet van de stalhouder af, maar ik hoop ergens tussen begin en half april. Maar ze gaan bij ons pas weer als er weer gras is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:25

bij mij staan ze sinds een paar dagen weer op de wei. :D

buitenom de natte weides willen veel stalhouders eerst gras kweken om de zomer gras te kunnen houden.
daarom vaak pas eind april,begin mei.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:22

Weideseizoen :
rond koningedag ( eind april )
Agelopen :
Rond november..
ligt aan het weer!

Omdat wij op een stalling staan zonder wei..
kan ze dus alleen die 6 maanden op de wei staan!!

xx(L)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:58

Bij mij gaan ze het hele jaar door naar buiten. Als het straks 's nachts rond de 8-10 graden blijft gaan ze weer 24/7 naar buiten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:02

Hier begind het op 1 mei tot die tijd mogen er geen pony';s lopen van het groningerlandschap (weide wordt gepacht)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:58

Bij ons wordt het vaak eerst gemaaid voor kuilgras winning. Ff daarna gaan eerst de koeien erop zodat het gras niet te rijk is voor de paarden dus ergens in april (ook afhankelijk van het weer) gaan de paarden voor het eerst de wei weer in...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:21

Bij ons is het het hele jaar door weideseizoen ;).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

Zodra ik de zomer kriebels krijg ;).

Ik heb 2 stukken zandgrond (1 padock die half bestraat is en een stuk met wat gras er op), daar staan ze de hele winter. En met dit weer gaan de eerste weer het land op.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:28

1 mei tm 31 september...
Maar hoop dat ik in april al mag opbouwen..

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:43

Ik ben begonnen begin maart.... maar heb 2 eigenwijze paarden. Die willen er op dit moment niet langer dan 2 uur op.... en dan proberen ze door het hek heen te komen.
Waarschijnlijk dat ze per eind april hele dagen staan... op een of andere manier gaat dat knopje dan pas om bij ze....

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:40

Wilson, mijn verzorgpony staat altijd buiten. :) In de wei staat ook een schuilstalletje dus als het slecht weer is kan ze schuilen.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:38

het hangt van het land af. Wanneer de grond droog is kunnen de paarden op de wei. Dan kunnen ze het niet stuk lopen of uitglijden tijdens de eerste weidevreugde :P
eerst een uurtje, als ze dagen erna ook kunnen steeds iets langer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:50

ik had ze al een tijdje 4 tot 6 uur per dag op het land lopen, maar helaas heeft het zoveel geregend de afgelopen week dat ze noodgedwongen weer in de paddock moesten blijven. Hoop dat het nu eindelijk goed opdroogt en ook droog blijft!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:53

Wij hebben geen datum waarop ze standaard de wei op mogen. Als de wei droog is mogen ze erop en wanneer dat is hangt af van het weer.