Dierenbescherming controle paard naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Dierenbescherming controle paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 09:45

hallo,
ik hoorde gister van iemand bij ons op stal dat er een nieuwe wet ingevoerd is dat ieder paard per dag minimaal 3 uur naar buiten moet..
hierop zouden ze gaan controleren?
ik kan er zelf nog niets over vinden op internet dus vandaar dat ik het aan de bokkers vraag!
alvast bedankt voor de reacties!
als het hier fout staat mijn excuus

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:47

Ik moet zeggen dat ik ook zoiets gehoord heb, en ik ben er alleen maar blij mee, het mag van mij zelf nog wat langer!!

AdnerB

Re: Dierenbescherming controle paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:11

ja ik ook..een deel van de paarden bij ons op stal staat binnen..en de andere helft buiten..maar ik vroeg me dus af of er nog meer mensen zijn die dit verhaaltje kennen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:14

Volgens mij is het nog niet op basis van wetgeving. Alleen ter informatie en onder de aandacht brengen van deze tekortkoming bij paardenhouders. Maar ook voor paarden die wel buiten staan, maar alleen, wordt een spotje uitgezonden op de radio.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is, maar ik vraag me af of je het iedereen wel kunt verplichten.

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:15

Nou van mij mogen ze erop controleren hoor :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:15

Nou ik hoop het, kijk zieke paarden vind ik weer wat anders natuurlijk, die kunnen "soms" niet anders!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:16

inderdaad..mensen zouden kunnen zeggen dat hun paard de hele ochtend al naar buiten is geweest..of al die manege paarden..vaak komen die echt niet veel buiten..

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:17

Ik heb hier eigenlijk nog niets over gehoord, maar het lijkt me wel een goede zaak. Ik vraag me alleen af hoe ze dat willen gaan controleren... :?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:17

ik heb daar niets over gehoord.. maar als t zo is, is dat voor ons geen probleem.. ze lopen constant buiten met hun loopstalletje..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:21

Ik heb er ook nog niets van gehoord, maar ik zou het super vinden als hier eindelijk eens op gecontroleerd werd ( hoewel er ook te veel mazen in de controlering zitten, tenzij een inspecteur dan van 's morgens 4 tot 's avonds 10 uur is, kan je van alles zeggen zonder dat iemand het tegendeel kan bewijzen ).. Hier mogen ze komen hoor, die van ons staan buiten :P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:57

Die van mij is tenminste 3 uur per dag buiten, dus dat is geen punt :D Ben alleen wel erg benieuwd hoe ze dat in het vat gaan gieten om een gedegen controleprocedure op te zetten :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:14

hoe willen ze dat gaan controleren dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:17

splash1999 schreef:
hoe willen ze dat gaan controleren dan?

Nou idd
Op zich niet verkeerd maar kan me niet voorstellen dat it te controleren valt.
Al ben ik ook benieuwd hoe ze dat doen wanneer paarden eens een dagje binnen staan door slecht weer

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:36

Op zich is de wetgeving ook een belangrijke informatiebron, dus ook al kunnen ze het niet controleren, de wet dient gekend te zijn en als er wat media-aandacht komt weten alweer enkele paardenleken meer dat paarden vaak naar buiten moeten...

Ik dacht trouwens dat het wettelijk hier in België 6u per dag was...? Dat heb ik toch altijd zo gehoord.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:23

De dierenbescherming heeft nu die spotjes gewoon om informatie te geven aan onwetende paardenhouders.
Wettelijk is er tot zover ik weet nog niets doorgevoerd. Maar ik neem dat jullie wel hebben meegekregen dat er op dit moment heel veel te doen is over het welzijn van paarden in de politiek? http://www.sectorraadpaarden.nl/

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:27

Het is haalbaar mits de wetgeving omtrent schuilstallen en het toestaan van andere voorzieningen ook beter geregeld wordt dan!

Een voormalig buurman van mij fokte varkens: moest destijds wettelijk voldoen aan een bepaalde norm voor buitenverblijf van de varkens en tegelijk werd hij daarin tegengewerkt door de milieuwetgeving om overlast voor de buurt te beperken. Zat hij met zijn meters ongebruikte grond :+

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:30

Ten eerste vraag ik me af hoe ze het willen controleren en ten tweede zijn er toch altijd uitzonderingen, zieke paarden ed. Mijn pony gaat iedere dag naar buiten behalve als het té nat is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:02

Ben ook erg benieuwd hoe ze dit gaan en kunnen controleren! Wel goed verder hoor!
Gaan ze dan ook daadwerkelijk overal controleren?
En wat als het ergens niet gebeurd?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:26

Jaan81 schreef:
Ben ook erg benieuwd hoe ze dit gaan en kunnen controleren! Wel goed verder hoor!
Gaan ze dan ook daadwerkelijk overal controleren?
En wat als het ergens niet gebeurd?

Van mij mag men het ook gaan controleren; vooralsnog is het nog niet wettelijk onderbouwd (misschien in de toekomst wel).
Hoe men dit gaat controleren weet ik ook niet, ik weet alleen dat er wel mogelijkheden zijn om zoiets dergelijks te controleren. Zelf werk ik met software waar men het aantal uren 'buiten zijn' MOET invoeren, anders krijg je een verkeerde berekening bij het voerrantsoen en mestbalans etc. Dus via software is dit wel degelijk te controleren > voor bedrijfsmatige paardenhouders dan; ik kan me voorstellen dat het voor particulieren over een andere boeg gegooid moet worden, maar ook daar zullen vast wel mogelijkheden voor zijn.

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:10

Super dat de dierenbescherming zich hiervoor gaat inzetten!

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:18

Hoi, nou van mij mogen ze komen hoor, ik heb een goed excuus! :P
Mijn paard is met de fles groot gebracht en kan dus niet in de groep dan word ze gek en rent zich echt dood als ik niks doe en springt in sloten enzo.
Vroeger met haar geboorte is haar moeder overleden en leerde ze dus niet de dingen die ze nodig had om in de groep te staan enzo.
Ze ging elke dag mee met veulenhalster (en touw) op de achterbank mee van een busje (ijzerboer).
En dan rond 1 uur gingen ze naar het café en daar aten hun een broodje en kreeg zei een fles melk.
Dus het word moeilijk dan maar boeien ik kan niet anders, ze is erg gevoelig enzo.
Ze is super verkeersmak ze stapt het liefst in de auto:P.

.M.V.G. Mandy!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:19

Ben ik dan de enige die haar paard NIET buiten zet als het ZEIKT van de regen (de rest van de dagen wel)?! Dan staat mijn paard echt niet happy in de wei, komen ze dan ook controleren? Krijg je een boete....? Het moet niet gekker worden........

Laat ze eerst alle manege's en sommige pensionstallen nakijken of de paarden überhaubt wel meer dan 2 keer per jaar op de wei staan en of er weiland aanwezig is, ik ken geen 1 manege waar de paarden meer als 2 keer per jaar in de wei staan.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:22

Mijne staat ook wel eens een dagje binnen... tsja sorry hoor...gaat ie heus niet dood aan, vind ie zelf geen probleem, lekker aan het eten en lekker liggen, en spelen met zn maatje, lekker kroelen.
idd bekijk eerst de maneges en pensionstallen eens en fokkerijen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:48

Lies21 schreef:
Ben ik dan de enige die haar paard NIET buiten zet als het ZEIKT van de regen (de rest van de dagen wel)?! Dan staat mijn paard echt niet happy in de wei, komen ze dan ook controleren? Krijg je een boete....? Het moet niet gekker worden........

Laat ze eerst alle manege's en sommige pensionstallen nakijken of de paarden überhaubt wel meer dan 2 keer per jaar op de wei staan en of er weiland aanwezig is, ik ken geen 1 manege waar de paarden meer als 2 keer per jaar in de wei staan.....

Nee hoor hier staan ze dan ook binnen, ten eerste doe je ze er geen plezier mee ten tweede vertrappen ze het hele land met het gevolg dat ze zomerdag niets te vreten hebben. Toen het afgelopen winter 1 grote ijsbaan was hier. Toen hebben ze 1.5 week noodgedwongen binnen gestaan. Liever binnen staan dan dat er ongelukken gebeuren.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:36

ponyzotje schreef:
Ik dacht trouwens dat het wettelijk hier in België 6u per dag was...? Dat heb ik toch altijd zo gehoord.

Euh, je moet al heeeeel hard zoeken om een pensionstal te vinden waar ze 6u/dag buiten komen. Ik ken stallen zat waar ze altijd binnen staan, ik vind dat persoonlijk niet kunnen, maar onwettelijk is het volgens mij toch echt niet. De mijne staat gelukkig de hele dag buiten, en vanaf april 24/7 :)