Dikke manen van een haflinger, vlechtmehtode's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Dikke manen van een haflinger, vlechtmehtode's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:22

Hallo!

16 april heb ik een springwedstrijd met een haflinger van een vriendin van mij en ik zit nu te twijfelen hoe ik de manen wil doen, want ze heeft lange redelijke dikke manen. Ik vind dressuurknotten van naald en draad ook erg mooi, maar een hengstenvlecht ook. Had m laatst ingedaan, maar hij schuifd eruit, terwijl ik heel erg strak vlecht.

Iemand andere idee's? Een maatje wil ik niet, vind ik niet mooi.

Hier ene foto van de haflinger:

Afbeelding
Copyright Cynthia-fotografie!

Gr. Susanne!

Als je een mooie duidelijke foto hebt van knotjes, of een andere vlechtmethode, grag plaatsen, kan ik ong. zien hoe het eruit ziet.

Wildgirl

Re: Dikke manen van een haflinger, vlechtmehtode's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:25

gebruik de zoekmachine eens; hier zijn al 3345 topics over

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:05

ja maar daar staat niet tussen wat ik wil staat niks over knotten met uber dikke manen.

xCatharina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:08

Mischien een paar netten vlechten niet heel veel maar stuk of 4 5.
Simpel,, maar kan mooi zijn =)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:42

Ja heb laatst ook met 3 vlechten gespongen, stodn wle leuk, maar 5 is dnek wel beter, wat beter verdeeld:P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:53

had vroeger een verzorg paard met super dikke manen, om te knotten deed ik dan de manen ik verschiilende kleine vlechten. en dan maakt ik van drie kleine vlechtjes 1 grote vlecht en die knotte ik omhoog en zette die vast met pektouw. hoop dat je beetje snap wat ik bedoel...

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:13

hengsten vlecht als dit kan

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:35

Hengsten vlecht zakte uit ;)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:46

Heb je de manen nat gemaakt toen je een hengstenvlecht maakte? Het kan natuurlijk ook zijn dat haar manen toch iets te kort zijn om er een mooie hengstenvlecht van te maken die niet uitvalt.
Ik zou er gewoon knotjes in maken, ik denk dat dat het mooiste zal zijn want het zou wel erg jammer zijn als je hengstenvlecht eruit zou vallen halverwege je wedstrijd :)
In dit topic staan er veel vb van knotjes enzo, ook van paarden met dikke manen: [VSW] Hoe vlechten jullie???

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:51

Je zou eens kunnen kijken op abouthorses.tv daar kan je een cursus bekijken hoe je een hengstenvlecht moet maken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:10

ik kan al een hengstenvlecht maken heb het laatst opnieuw gedaan echt goed nat ff laten uitdruppen en toen gaan vlechten anders was het weer te glad en uitgezakt en wel, maar haar manen zijn ook opngelijk het is lang middenlang lang middenlang dus het sluit niet altijd even goed aan, maar ga denk gewoon wat vlechten doen lkkr makkelijk :P

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:54

Laat ze anders gewoon los, zo heel lang (tenminste aan deze kant) zijn ze nou ook weer niet dus het staat ook erg leuk als je ze los hebt :). En anders de manen door de helft doen zegmaar en dan aan beide kanten 1 hengstenvlecht?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:55

nou los springen dan trek ik de manene eruit heb ik bij de fries ook al problemen en ga d'r op zitten en etc. dus wil graga de manene zo mooi houden :P

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:21

Hoe vlecht je je hengstenvlecht? Die van mij blijft altijd goed zitten, ik vlecht onderlangs, en geloof me mijn haf heeft hele dikke manen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:26

ik vlecht tja.. hoe vlecht ik :P plat er tegen aan dat de vlecht zichtbaar is dus bovenlangs, bij de fries blijft het perfect zitten :P en die doe ik nauwelijks met water, denk dat wat haarlak en gel ook wle helpt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:58

Ik heb een verzorghaf gehad met net zulke manen. voor een wedstrijd had ik knotten (met naald en draad) gemaakt, maar achteraf had ik spijt... ze waren te groot voor het totaal plaatje.. tijdens de training deed ik meestal halve, dikke vlechten en dan een keer of 5,6 'omslaan' allemaal gelijk en dan de onderkant los. daar kreeg ik altijd erg leuke reacties op.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:16

je kunt hele kleine vlechtjes maken, je begint vooraan met 1 vlechtje, je vlecht totdat deze lang genoeg is om 2 keer op te knopen/knotten, dan stiekje dr om, omhoog binden, en het plukje wat je over hebt, vlecht je met het volgende vlechtje mee, etc, zo deed ik het altijd bij de haflingers, wel veel werk, maar ziet er leuk uit.
Eerst keertje oefenen en niet 1 dag voor de wedstrijd ;)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:11

nou dubbelgeslagen knotten emt nog wat over vind ik niet mooi en stat ook niet bij haar.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:28

Onderstaande even gekopieerd uit een topic waar ik eerder in heb gepost. Als je nog een hengstenvlecht wilt proberen, op deze manier bleef het bij mij goed zitten. Werkt ook als je kortere manen hebt, omdat je het tussentijds vast zet.
Citaat:
Ik ken het probleem. Na een paar teleurstellingen (hoofd naar beneden, flink schudden en ta,ta, alles uitgezakt en het zag er niet meer uit, ik humeurig) had ik voor ons de oplossing gevonden. Niet meer uitgezakt en mijn haflinger had hele dikke dubbele manen. Dat is vaak het probleem, lange dunnere manen zijn goed strak te vlechten, bij Bert waren ze gewoon te dik en zwaar. En manen trekken/uitdunnen wilde ik niet, ik startte de ene keer met vlecht, de andere keer losse manen.

- ik vlocht bovenop de manenkam, dus niet aan de zijkant, dat ging niet omdat hij aan twee kanten manen had. Twee vlechten wilde ik niet.
- niet wassen, kammen of zoiets van tevoren, hoe stugger, hoe meer grip
- stoel ernaast, zodat ik er goed aan de bovenkant bijkon.
- en dan vlechten, tussentijds zette ik telkens de vlecht vast met een stiekje.
Ik begon bovenaan met drie plukken, deze ging ik vlechten, na er bijvoorbeeld twee keer een pluk bijgepakt te hebben vlocht ik een stukje door, zonder plukken erbij te pakken. Deze vlecht bond ik af met een stiekje.
Naast deze vlecht pakte ik weer 2 plukken, vlocht verder en bond ook deze weer af met een stiekje. Enz, enz.
In mijn vlecht zaten dus overal stiekjes, maar die zag je niet.

Dit vlechten had ik in 10 minuten klaar. Doordat ik het tussentijds vast zette, had ik niet de kans dat ik weer opnieuw moest beginnen omdat hij een keer schudde ofzo.
Belangrijk is om niet tot de schoft door te vlechten, als hij dan zijn hoofd naar beneden doet, trekt het laatste stuk los. Ik vlocht tot 10 cm van de schoft en het laatste stukje maakte ik nog in een apart knotje, viel bijna niet op.
En mijn vriend had de goede instructie; hij mag niet met zijn hoofd naar het gras!!!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:43

Ja ik zou idd kiezen voor een hengstenvlecht. Staat altijd wel mooi ook.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:48

oeh staat wel sexy bij bert ;)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:30

Op de manege vlecht ik ook wel eens Wibo, ook een haf met een dikke laag manen, in. Een hengstenvlecht, eerst zakte hij er altijd uit. Laatst trok ik dat ding zo ontzettend strak aan, trok bijna zijn manen er uit, en hij bleef een heel uur zitten. Otwel, trekken, trekken, trekken. Het klinkt heel banketstaaf, maar Wieb had nergens last van toen ik stond te trekken aan zijn manen.

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:35

Dressuur knotten gaat helaas moeilijk bij paarden met dikke lange haren, mijn pony heeft dat ook, & hengstenvlecht blijft niet mooi zitten

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:18

wil graag tips die 2 dingen wist ik al :P

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:41

Hoi,
Wat je misschien kan doen is toch een hengstenvlecht, maar ondertussen elastiekjes in doen. Dus dat je een stukje vlecht, en dan weer een elastiekje, weer een stukje verder vlecht en weer een elastiekje. Het is vrij lastig, maar toch de moeite waard om het te proberen. Heb zelf ook een haflinger met hele dikke lange manen, ( tot net boven haar knie.) Dus ik zou zeggen, Probeer het eens uit!
+:)+