Welke stal van de twee???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjeklasen

Welke stal van de twee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:00

Ik ben op zoek naar goede stalling voor mijn paard. Ik heb twee dingen gevonden die me wel wat lijken, maar wel heel verschillend. Ik ben nu al zon 25 jaar een binnenbak gewend en ik vind het idee van geen binnenbak lastig hoor!Voor mijn 1.70 hoge 7 jarige artrosepaard is veel bewegen heel erg goed voor zijn benen. IK wil het beste voor mijn paardje!

welke stal zou je kiezen en waarom??

stal 1

265 euro in de maand all in
sportbrok aangepast aan activiteiten paard
14 km van huis vandaan
stal 4 x 4 in geklimatiseerde binnenstal
dichte stalwanden zicht op overbuurman
warm en koud water
alleen op eigen wei zomer in de nacht op de wei, winter van 8 tot 14.00
eigen instructie mag mee
eigen kast
3 vriendinnen staan daar
prachtige binnenbak van 30 X 80 met achterbergbodem
buitenbak
kantine
solarium

Stal 2

150 euro in de maand incl hooi en stro, zelf mesten
zelf voer halen, er wordt gevoerd
1,5 km van huis vandaan
stal 3 x 3 onder overkapping
traliebox
warm en koud water
alleen, met twee of met drie in een eigen wei wat je zelf wilt
eigen instructie mag mee
ik ken er niemand
eigen kast
buitenbak met goede zandbodem omgekeerde zandbodem (nog niet omheind) is nu 20 X 40 wordt 20 X 60

ik neig stal 1 minder te vinden omdat ik de weidegang wat beperkt vind. Ik vind 18 uur eenzame op sluiting best lang......Ik heb mijn paard het liefste zo veel mogelijk buiten, ( de box is echter wel heerlijk ruim) maar de binnenbak trekt wel. Die is echt super.

ik vind dit heel moeilijk, hoeveel uur op de wei is redelijk in verhouding tot de boxmaat.

Op huidige stalling staat ze in een halfhoge box in een kudde buiten op een grote wei en een binnenbak...

edit: heb ff gegoogled en klapzand is t niet wat er bij stal 2 is. de zandbodem is gewoon omgegooid
Laatst bijgewerkt door kaatjeklasen op 08-03-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:03

Ik zou - helemaal met het oog op de artrose, voor stal 1 gaan met de achterbergbodem, want een buitenbak met klapzand kan vaak heel zwaar zijn. Box in stal 1 is mooi van maat, en misschien is er in overleg wel meer weidegang mogelijk.

hexodrien

Re: Welke stal van de twee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:08

Het ligt er een beetje aan hoe de bodem van de buitenbak in de winter/ bij regen is. Anders zou ik stal 2 prima vinden. Het is voor een paardje met artrose wel heel belangrijk dat je zo vaak mogelijk kunt rijden. Is het bij stal 1 niet mogelijk om hem zelf (wat later op de dag) uit de wei te halen?

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:10

ik denk dat ik dat inderdaad gewoon eerst maar eens aan de eigenaar daar ga vragen ........

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:11

ik ben vorige week op stal 2 geweest en iedereen die er stond zei dat de bodem altijd goed te rijden is, zag er toen ook niet nat of modderig uit

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:17

Dan zou ik die stal prima vinden.
Wij hebben een binnen en buitenbak maar de buitenbak is niet altijd goed te rijden in de winter waardoor die binnenbak noodzakelijk is. Mijn paard heeft ook artrose en ik merk dat als ik een paar dagen niet heb kunnen rijden hij een stuk moeilijker loopt, dus een goed berijdbare bak is dan heel belangrijk. Natuurlijk blijft ook die dagelijkse weidegang belangrijk en het is wel fijn dat ze bij de 2e stal langer buiten kunnen.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:19

ja ik moet eerlijk zeggen dat ik van 8 tot 2 (das maar 6 uur) heel erg weinig vind, als ik haar nu na mijn werk om een uur of 5 binnen mag halen, dan scheelt dat in de winter ook weer wat. Zou ik zelf wel erg fijn vinden!

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:22

ja inderdaad, bij ons staan ze normaal van 9.00-15.30 buiten maar zodra de klok verzet wordt en het langer licht blijft haal ik hem ook zelf binnen (van april tot oktober), in de wintertijd vindt mijn paard het niet erg om om half 4 al naar binnen te gaan omdat er dan ook niet zoveel gras meer op de wei staat en de andere paarden ook naar binnen gaan. Het is misschien wel handig om af te spreken als je haar zelf binnen haalt dat hij niet alleen staat, dat bijv een van die paarden van die vriendinnen ook buiten blijft.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:24

ik den k dat open communicatie naar die eerste stal nu de beste optie is...................................................................

vragen staat vrij toch.......

ik sta er in ieder geval op de "wachtlijst"

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:25

Ja vragen staat zeker vrij, succes ermee!

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:25

in wat voor een box staat die van jou hexodrien? ik vind zelf hele dichte wanden ook niet helemaal top, ze zijn wel lekker ruim deze boxen 4 bij 4!!!

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:28

Dat is zeker ruim! die van mij staat in 3,5 bij 2,5 vind ik eigenlijk een beetje aan de kleine kant, hij kan wel met zijn hoofd naar buiten (wat hij ook veel doet)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:45

Dichte tussenwanden zijn heel fijn als er een buurman is die voernijd heeft of anderzins narrig reageert.
Als er een bovendeur is die open kan en het paard zo overdag ook naar buiten kan kijken, is het toch goed?

kaatjeklasen schreef:
ik ben vorige week op stal 2 geweest en iedereen die er stond zei dat de bodem altijd goed te rijden is, zag er toen ook niet nat of modderig uit

Ik zou me ook geen zorgen maken over te nat in de winter, eerder in de zomer te droog/zwaar.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:47

geen bovendeur aanwezig helaas die open kan, het is in het traliehok staan met aan de zijkanten dichte wanden. Ze staat nu naast een echt vriendinnetje en is daar de hele dag mee aan t tutten krouwen en kroelen

helaas zal ik haar moeten verhuizen vanwege mijn eigen verhuis!

het is geen klapzand, gewoon de omgekeerde bodem, donkere aarde zeg maar... geen geel zand
Laatst bijgewerkt door kaatjeklasen op 08-03-09 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:54

Voor mij zou de eerste stal geen optie zijn. Zo'n box is echt eenzame opsluiting, zicht op een ander paard is echt niet genoeg. Dat merk ik bij mijn pony ook, nu hij gewoon contact kan maken met zijn buurman vindt hij het prima om op stal te staan, eerder niet.
Bovendien zou alleen op de wei ook geen optie voor mij zijn. Daarmee doe je tekort aan een essentiele behoefte van het wezen paard, sociaal contact. Ook hier geldt dat een beetje snuffelen en zicht hebben niet voldoende is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:02

In welke omgeving kom je te wonen? Misschien zijn is er nog wel een betere oplossing te vinden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:04

Hoelang komen ze bij stal 2 buiten.
Het is moeilijk om voor jouw te bepalen wat jij moet kiezen.
Ik persoonlijk zou voor stal 2 kiezen.
Mits ze genoeg buiten komen want dat haal ik niet uit je stukje.
Stal 1 is prijzig, ligt ook nog ver van huis en alleen op een wei en in een box vind ik niks. ze kunnen dus nooit contact maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:07

kaatjeklasen schreef:
Ik ben op zoek naar goede stalling voor mijn paard. Ik heb twee dingen gevonden die me wel wat lijken, maar wel heel verschillend. Ik ben nu al zon 25 jaar een binnenbak gewend en ik vind het idee van geen binnenbak lastig hoor!Voor mijn 1.70 hoge 7 jarige artrosepaard is veel bewegen heel erg goed voor zijn benen. IK wil het beste voor mijn paardje!

welke stal zou je kiezen en waarom??

stal 1

265 euro in de maand all in
sportbrok aangepast aan activiteiten paard
14 km van huis vandaan
stal 4 x 4 in geklimatiseerde binnenstal
dichte stalwanden zicht op overbuurman
warm en koud water
alleen op eigen wei zomer in de nacht op de wei, winter van 8 tot 14.00
eigen instructie mag mee
eigen kast
3 vriendinnen staan daar
prachtige binnenbak van 30 X 80 met achterbergbodem
buitenbak
kantine
solarium

Stal 2

150 euro in de maand incl hooi en stro, zelf mesten
zelf voer halen, er wordt gevoerd
1,5 km van huis vandaan
stal 3 x 3 onder overkapping
traliebox
warm en koud water
alleen, met twee of met drie in een eigen wei wat je zelf wilt
eigen instructie mag mee
ik ken er niemand
eigen kast
buitenbak met goede zandbodem omgekeerde zandbodem (nog niet omheind) is nu 20 X 40 wordt 20 X 60

ik neig stal 1 minder te vinden omdat ik de weidegang wat beperkt vind. Ik vind 18 uur eenzame op sluiting best lang......Ik heb mijn paard het liefste zo veel mogelijk buiten, ( de box is echter wel heerlijk ruim) maar de binnenbak trekt wel. Die is echt super.

ik vind dit heel moeilijk, hoeveel uur op de wei is redelijk in verhouding tot de boxmaat.

Op huidige stalling staat ze in een halfhoge box in een kudde buiten op een grote wei en een binnenbak...

edit: heb ff gegoogled en klapzand is t niet wat er bij stal 2 is. de zandbodem is gewoon omgegooid

De box is best ruim maar voor een paard van 1.70 is het evengoed maar beperkt, uitloop op een paddock of weide is zeker voor een artrose paard echt veel beter, nou ja eigenlijk voor alle paarden.
Maar je lijkt nu ook niet echt slecht te staan.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:22

ik ga verhuizen en je paard op 120 km van huis is geen optie

op de minder luxe stal waar ik ben geweest om te kijken is het in ieder geval de hel daglichtperiode in de winter (er zijn daar ook eeen paar paardjes die dag en nacht buiten staan) en zomer 24/7 als je dat wilt. alleen is het daar nu nog een beetje en rommeltje, bak is open, er komt nog wel een omheining, ze zijn er hard aan het werken, volgens mij was er wel verlichting....

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:23

ik zoek in de omgeving van gemeente woensdrecht (NB)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:31

Ik las idd dat je gaat verhuizen.
Wat je ook doet ik zou wel kijken dat je paardje genoeg beweging krijgt dat is echt belangrijk, rust roest.
Dus lekker veel buiten vind ik de beste keuze.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:37

Ik zou nog even verder gaan zoeken. In branbant zijn er zat plaatsen waar je je paard kunt stallen. Stal 1 zal voor mij geen optie zijn om de beperkte weidegang, en relatief kleine stal voor een paard van 1.70 met artrose. Stal 2 lijkt me prima als je paard er 24/7 buiten mag staan, en er een schuilhut is of kan komen. Een stal van 3x3 vind ik echt te klein.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:32

nou laura er zit hier genoeg aan stalling, maar niet wat voldoet ofzo helaas, of te kleine box of heel weinig weidegang, of alleen een zandpaddock, of alleen in de wei of geen bak of geen............

je mag hier mee komen zoeken als je zou willen, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik heel weinig reactie krijg op mijn andere advertentie van gezocht stalling omgeving hoogerheide

ik vind het heel moeilijk, ik vind een stal van 3 x 3 ook te klein, maar als er niets anders is....... en daar staat ze gelukkig wel lekker veel buiten
Laatst bijgewerkt door kaatjeklasen op 08-03-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:33

ik ben het zeker met je eens dat een paardje lekker veel buiten moet kunnen!!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:46

Ik zou persoonlijk ook kiezen voor veel buiten. Liefst altijd. Ik heb een goede stalling gevonden voordat ik een pony kocht. Helaas kan niet iedereen dat. Als je al een paard hebt wordt het toch een beetje een ander verhaal.
Sommige paardenmensen of mensen met paarden komen niet op internet of kijken er niet vaak. Ik denk dat je meer kunt vinden op het moment dat je echt in de omgeving rond gaat kijken, op de fiets ofzo. helaas kan ik je hier niet bij helpen, ik woon helemaal aan de andere kant van Brabant. Ik zou eerder voor een stal zonder bak kiezen waar mn paard het goed heeft dan andersom. Want je paard ´woont´ altijd waar je het neerzet, rijden doe je in verhouding niet veel. Een zandpaddock lijkt me geen probleem, want dan kan je paard toch lekker bewegen. Als er gewoon voldoende ruwvoer wordt gevoerd maakt het wat mij betreft niet zo heel veel uit of er een wei is of een ruime paddock. Het liefst met een verhard stuk en ik zou het ook fijn vinden als er een schluimogelijkheid is.