Pony langs het spoor bij Hilversum, wie weet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Pony langs het spoor bij Hilversum, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 01:17

Voor mijn stage trein ik 5 dagen per week naar Hilversum.
Tussen station Hilversum en Hilversum-Noord zie ik altijd een pony in een soort zijtuintje bij een rijtje huizen staan. Het is denk ik een ruimte van 2 bij 5 meter ofzo, helemaal betegeld. De pony ziet er opzich niet mager/verwaarloosd uit (het is een Palomino, formaatje D) maar staat eigenlijk altijd een beetje zielig in hetzelfde hoekje. Er staat ook geen ander paard bij. En als ik eerlijk bent vind ik het totaal geen goede plek om een paard te stallen...

Die trein raast ieder uur natuurlijk een aantal keer voorbij, het 'tuintje' ligt echt pal naast het spoor. Misschien zit er 2 of 3 meter tussen. En een paard alleen vind ik persoonlijk ook niet zo'n leuke situatie.

Ik vraag me af wat je hiermee kan. In Nederland wordt er meestal niet zo streng opgetreden. Als ze eten en drinken krijgen is het vaak al genoeg. Het is lastig beoordelen vanuit de trein, maar ik kijk iedere dag...en het beestje maakt op mij niet zo'n gelukkige indruk.

Mijn vraag: kent iemand hier misschien die pony? En kan diegene beoordelen hoe zijn situatie is?
Ik maak me een beetje zorgen. Zal morgen eens proberen een foto te maken met mijn mobieltje.

edit: Als ik op google maps kijkt kom ik uit op de "Lage Naarderweg" daar ergens is het...

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:26

Staat ie bij volkstuintjes dan ofzo? Of echt bij huizen? in een tuin? Op harde grond? Of op gras? En mensen van buitenaf (behalve vanuit de trein) kunnen de pony niet zien?
Tja je kan er natuurlijk melding van maken.. Dat is altijd beter dan niets doen is mijn mening.. Het is volgens mij niet normaal om een dier in zo'n ruimte neer te zetten, ook al is het voor mij moeilijk te beoordelen omdat ik het niet gezien heb. Maar toch..
Ik weet niet precies hoe of wat, maar tegenwoordig is Nederland heel erg bezig met het welzijn van dieren zoals je misschien wel zult weten.

Misschien een keer erop wagen om daar bij het dichtsbijzijnde station uit te stappen en daar te gaan kijken? (als het onbeheerd is?)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:31

Ik weet welke pony je bedoeld, ik ben der ook wel eens langsgekomen, dat is inderdaad een hele rare situatie, heb ik me ook over staan te verbazen.
Misschien de DB erover bellen.

Solange221

Re: Pony langs het spoor bij Hilversum, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:34

Hoe meer er melding van maken, hoe sneller er wat aan gedaan wordt..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:17

@Solange221:
Hij staat echt pal naast een woonhuis. Aan de zijkant van het hoekhuis zeg maar. Hij staat op een straatje, gewoon van stoeptegels. Ik kijk iedere dag maar zie ook nooit hooi liggen of iets dergelijks maargoed...ik kom het maar 2 keer een paar seconden langs natuurlijk. Foto maken is dus ook nog niet gelukt...

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:22

ik zal als ik jullie was de dierenambulance bellen, ze hebben nu elke keer nieuwe spotjes via de radio, en ze zijn erg goed bezig met paardenmishandeling..

Nicky_Ray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:00

Ik heb dat beestje een half jaar geleden ook zien staan en was toen ook echt enorm verbaasd dat iemand op die manier een pony houd. Het lijkt mij vrij klein en wel heel erg dicht langs het spoor. Maarja wat je eraan kan doen geen idee...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:03

Er staan wel vaker paarden en ook andere dieren op die kleine tuintjes naast het spoor. Door heel NL verspreid ook eigenlijk. Klaarblijkelijk mag het....

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:04

Klopt heb ik ook wel eens gezien..

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:06

ik zou persoonlijk de dierenbescherming bellen en het bij hun neerleggen

weet je beter iets doen dan helemaal niets

volg je gvoel

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:09

weet niet of die er iets aan doen als hij voldoende eten en water krijgt

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:10

Als je goed kijkt, staan er toch zeker 10 pony's langs het spoor in hilversum. Er zijn hier al vaker topics over geweest. Hierin kwam ook naar voren dat er bij een paard aan de andere kant van het huis een weide lag. Maar zoek maar eens met de zoekfunctie, dan kom je denk ik wel meer te weten.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:12

Tja...het lijkt wel zielig maar als er goed voor de pony gezorgd wordt kan zelfs de dierenbescherming die mensen niet dwingen om de pony elders onder te brengen. Er zijn momenteel veel reclamespotjes over het houden van paarden ,die ik overigens erg toejuich, maar die zijn bedoelt om de mensen te leren hoe het wel moet. Om mensen die op een niet paardvriendelijke manier paarden houden te laten nadenken over wat ze kunnen verbeteren. Misschien helpt het maar een pony in je tuin houden is stukken goedkoper dan hem in pension doen, daar zit hem vast de kneep. Als je de pony wil helpen zou ik er niet persoonlijk op af stappen maar de dierenbescherming bellen. Meer kun je niet doen. Ik ben benieuwd.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:13

je hoort idd op de radio vele reclames over het feit dat paarden niet alleen moeten staan.
ik zou gewoon de dierenbescherming bellen .
nee heb je , ja kan je krijgen !

en het geeft jezelf een beter gevoel dat je er tenminste wat aan gedaan hebt, toch ...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:16

Ja, opzich kan een belletje geen kwaad natuurlijk. Maar omdat ik natuurlijk niet goed kan beoordelen hoe de situatie is van die pony... daarvoor wilde ik eerst even wat info inwinnen hier.

Misschien is er wel iemand die het beestje kent of de eigenaren kent. En ik zie dat beestje steeds in een momentopname, en misschien komt hij overdag ook wel in een landje ofzo.

Want nogmaals, hij/zij ziet er niet mager of verwaarloosd uit. Vind alleen de plek niet zo super voor een paard.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:17

Er staan inderdaag meer paarden langs het spoor bij hilversum, maar die staan met soortgenootjes en op een stukje gras. Dit paard staat alleen op een betegelde paddock. Ik kom er 5 dagen per week al 2 jaar lang en altijd staat hij daar alleen. Naja soms is er een herderhond bij... Elke keer als ik er langs ko krap ik mezelf achter me oren wat dat paard er in vredesnaam doet. Ik vind het meer dan alleen zielig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:23

Mijn paarden staan niet vlak aan een spoor, maar de paarden op de wei ernaast wel. Het is een spoor voor goederentreinen, maar een paard geraakt er wel aan gewend denk ik. Net zoals mensen het gewend worden naast een spoor te wonen.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:24

het gaat niet echt om het dicht bij het spoor staan maar om de plek en de omstandigheden waaronder hij daar staat

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:11

Ik denk dat ik ook weet welk paardje je bedoelt. Ik heb een tijdje gewerkt in hilversum en moest altijd van hilversum centraal naar sportpark en dan zag ik idd een paardje pal naast het spoor staan recht achter rijtjeshuizen. (volgens mij zijn het de tuintjes van de prinsenlaan maar ik weet niet zeker of die straat zo heet of dat het eentje eerder is).
De dierenbescherming treedt niet heel snel op, anders dan wanneer je foto's hebt van een slecht, mager, verwaarloosd paard anders kan je niks aantonen...
Je kan het altijd proberen, ja heb je, nee kan je krijgen, want een paard in een woonwijk is ook niet alles vind ik...
Vind het er ook naar uitzien dat plekje van dat paardje maar ben bang dat er weinig aan gedaan kan worden... :(

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:25

Ik weet welke je bedoeld, maar dat is een ander paard dan die Maydine gezien heeft. Die heeft volgens mij best een redelijk stukje grond plus schuilstal en een geit(?) als gezelschap. Ken overigens wel iemand die de eigenaren van het paard die jij wél bedoeld kent, zal je haar boktnaam even door pben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:41

Ik weet welke je bedoelt! Hij staat inderdaad erg allenig en niet in denderende omstandigheden- maarja, die ene keer in de week dat ik erlangs kom (hooguit nog) valt voor mij weinig over te zeggen verder.. wie weet hoe hij verder wordt verzorgd en of hij verder nog met andere paarden omgaat, etc.

Hij lijkt btw wel heel erg op een pony die ooit eens tussen Sportpark - hollandse rading heeft gestaan naast het spoor... (op 2 verschillende plekken al), ik zit steeds te twijfelen of het dezelfde is.. want daar kon destijds wel wat gebeuren aan de verzorging :+ (mager/zeer schraal, hoeven te lang, stond altijd alleen, modderpoel, schuilstal kon 't beest amper in)

Langs het spoor bij H'sum - H'sum sportpark, direct aan perron 2 van Sportpark stonden altijd 2 paarden, denk dat Maydine die bedoelt.. grote zwarte, en een wat jonger leuk ding, met wat geitjes/kippen oid. Ben als jong pennymeisje ooit nog eens met twee vriendinnen wezen aanbellen bij de eigenaren of we niet mochten verzorgen :D Maareh, zo zielig waren die niet hoor.. hadden een stal en een mooi stuk grond, zagen er altijd goed verzorgd uit, nee, echt nooit problemen mee kunnen hebben. Tegenwoordig hebben ze heggen ervoor staan, denk om inkijk te voorkomen oid? In ieder geval.. volgens mij hadden en hebben die het prima.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:31

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:39

Heb het artikel gelezen. Maar als toch zoveel (paarden)mensen opvalt hoe ongelukkig dat beestje erbij staat, dan zal er allicht toch wel iets van waar zijn. Een paard hoort buiten in zijn element te zijn en dat is ie duidelijk niet. Fijn dat ie verder goed verzorgd wordt, maar een paard moet ook de kans krijgen 'paard' te zijn. Op 30 m zal dat niet meevallen en al helemaal niet in zijn eentje!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:34

Heb het artikel net ook gelezen.
Het is toch wel raar dat de eigenaar vindt dat er niks aan de hand is ,terwijl super veel mensen het paard opmerken en het zielig vinden.
Paard is en blijft een kuddedier ,dat het paardje ook nog eens op tegels staat vind ik niet bij de categorie 'goed vezorgd' horen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:41

Er staat niets over gezelschap.. maar ik denk dat jou telefoontje nu wel overbodig is, het beestje is al in de belangstelling geweest..