Help : mol in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Help : mol in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:04

Er zit een mol (meerdere ?) in de weide, aangezien er molshopen zijn.

Op zich heb ik geen probleem tegen dat beestje, maar 'k ben bang dat - als een van de cobs in een molshoop zou trappen - dit nare gevolgen zou kunnen hebben.

Vandaar de volgende vraag : hoe raak ik dat beestje op een diervriendelijke manier kwijt ?

Desty

Re: Help : mol in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:07

er was toch laatst iemand op tv (ook bij het beste idee van nederland) dat je een fles met een soort van lepeltje in de grond moet steken dat dat lepeltje er boven uit steekt dat ie door de wind heen er weer geblazen word.. dat tikt heen en weer in het glas zodat ie de mollen weg jaagt.... ik weet niet of het al in de winkel is maar vast wel op internet

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:07

Wij laten altijd de overbuurman komen. Die is erg bedreven in het vangen van mollen. Hij zet een klem in de hoofdmolshoop en 9 van de 10 keer heeft hij binnen een dag de boosdoener. Die is dan wel dood, dus diervriendelijk is het voor de mol niet. Voor je paardenbenen wel weer.....

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:08

Bij mijn verzorgpaard hebben ze ook welles last van mollen, en dan plaatsen ze gewoon klemmen. Maar je hebt volgens mij ook van die apparaatjes die een bepaald geluid uitbrengen, waardoor de mollen weg gaan. Moet je anders ff op googlen ofzo. Succes! :)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:09

Er bestaan zogenaamde mollenbollen, zijn bloemen, waarvan de bol ontzettend stinkt waardoor de mollen wegblijven. Maarja nu nog de officiele naam van die dingen..... ik heb geen idee misschien iemand anders wel? Anders vraag ik t van de week even na aan ons mam.... En anders is er nog altijd de klem niet diervriendelijke maar op gebroken beentjes van de paarden/pony's zit je helemaal niet te wachten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:10

Komt omdat het zachter weer wordt en de mollen weer hoger in de grond komen om naar voedsel te zoeken. Als het overtollige aarde wat ze in de winter niet kwijt konden komt nu dus ook naarboven in die dus veel molshopen als gevolg hebben.

Kwijt raak je ze eigenlijk niet. Als je een mol probeerd te vangen kun je er donder op zeggen dat er een paar dagen later weer een nieuwe mol in het gangenstelsel zit. Inderdaad eens kijken of je iets kunt vinden wat de mol weg jaagt :j

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:12

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:25

Dat zal echt niet werken op een weide van tussen de twee en drie HA groot.... Er is een overvloed aan mollen, zouden mollenburgers of mollenhaché smaken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:44

Molvriendelijk is meestal niet burenvriendelijk...

Als je ze wegjaagt i.p.v. opruimt zadel je een ander met het probleem op.

Paarden uit de weide en een klem zetten totdat de mol gevangen is.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:43

Hier wordt altijd geroepen dat je het beste zijn schepje af kan pakken zodat hij niet meer kan graven en eerst opzoek moet gaan naar een nieuw schepje. :D

Geintje maar dit is misschien wel iets voor je maar dan gaan ze natuurlijk wel naar de buurman die er dan weer last van heeft.
http://www.agradi.nl/product?sssc=Molle ... ssc=Mollen

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:54

Mollen weer, mijn opa heeft er ook altijd weer last van. Maar die zet een klem, en dan vangt hij wel vaak een mol. Maargoed het is absoluut neit diervriendelijk, want die mol overleeft het niet. Volgensmij heb je idd wel van die apparaatjes die je in de grond steekt en die dan een geluidje uitzenden zodat de mol weggaat. Maar, die zijn wel prijzig volgensmij.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:33

Wij hebben ook elk jaar last van mollen.
We hebben al van alles geprobeerd,ook een ongedierte bestrijder.
Nu doen we er niks meer tegen,van de zomer gaan ze vanzelf weer weg.
Als we de mest uit de wei scheppen hark ik de molshopen glad,verder doe ik er niks meer aan.
Nog nooit een pony gehad die in een molshoop gestruikeld is.
Het gaat je wat de mol maakt is maar heel klein,daar past geen hoef in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:38

Mollen worden zelfs niet door vossen e.d. gevangen en gegeten omdat ze blijkbaar heeeeeeel vies smaken. Dus ik denk niet dat we nog eens gestoofde mol casserole zullen eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:47

Wij hebben momenteel de mollenvanger hier aan het werk. Het land was meer molshoop dan weide. Binnen 2 dagen heeft hij er 10 weggevangen en naar schatting zitten er nog een stuk of 15. Ik heb echt geen medelijden met die dieren, ze worden nu niet bepaald met uitsterven bedreigd.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:50

Het is jammer dat mijn opa niet meer leeft!
Hij ging erbij staan met het jachtgeweer, uit de wind zodat de mol hem niet kon ruiken.
Hij bleef net zolang heel stil staan, totdat de mol naar boven kwam en dan raden jullie het wel.....
Klemmen kunnen ook , maar ik heb het idee dat de mollen ook wel slim zijn ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:53

gewoon een klem erin. sneu voor de mol maar goed. had ie maar een ander plekje uit moeten kiezen!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:14

Ook hier mollen. Gelukkig niet in de wei.. wel op het erf.
Zijn klemmen geplaatst en "al" 3 mollen gevangen. Maar er blijven maar hopen bijkomen.

Overijverige buurman zag ik bezig met zijn jachtgeweer. Kijken welke hoop er beweegt, loop er in en knal :')
Zag er wel hard uit, maar hij was wel heel snel vanaf :o

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:04

een tip:

kijk uuit met het planten van die keizerkronen. Werkt echt goed, maar in no-time staat je hele wei er mee vol want die krengen zaaien zichzelf namelijk heel goed uit!!
Ik heb ze in mijn tuin namelijk :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:11

de natuurlijke vijand van de mol is een leeuw en andere katachtigen.
Er bestaan staafjes gedrenkt in urine van leeuwen die je in een bepaald patroon in de grond drukt. De mol blijft liever het het teritorium van zijn vijand. Vallen zetten is veel effectiever, maar als je het graag diervriendelijk wil doen dan is dit een optie.
De firma ecostyle verkocht deze mollenverdrijvers vroeger, hoe het nu is weet ik niet.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:37

haha het gedaver van mijn paarden jaagt alle mollen naar het voetbalplein naast mn weide :) geen last van dus... maar een fles half ingraven in een molshoop helpt omdat dat een irritant geluid geeft in de gangen voor de mollen (wel je paarden even niet op dat stuk laten dan)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:44

garny95 schreef:
de natuurlijke vijand van de mol is een leeuw en andere katachtigen.
Er bestaan staafjes gedrenkt in urine van leeuwen die je in een bepaald patroon in de grond drukt. De mol blijft liever het het teritorium van zijn vijand. Vallen zetten is veel effectiever, maar als je het graag diervriendelijk wil doen dan is dit een optie.
De firma ecostyle verkocht deze mollenverdrijvers vroeger, hoe het nu is weet ik niet.

oww ik dacht bij het eerste zinnetje dat je dan maar een leeuw moest nemen om de mollen weg te krijgen, leek me wel een leuk plan _O-

nee laten we dat maar niet doen... ik ben ook voor klemmen, jammer van die beestjes, maar als je ze niet afmaakt zitten de buurtjes ermee...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:48

Ik heb wel eens gelezen dat je de resten van de hoef na het bekappen in de molshoop kan doen en ze daar niet van houden. We hebben hier een keer twee molshopen gehad en heb daar een stukje hoef in gedaan en heb geen mol meer gezien, puur toeval of het helpt echt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:49

Laat je weiland eens met kunstmest bemesten, dan sterft het bodemleven en zijn de mollen ook weg.
Bij ons wordt al jaren elk voorjaar gemest met kunstmest en een mol heb ik nog nooit gezien, wel in het aangrenzende bos: plenty zelfs.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van kunstmest maar sja, als je niet van mollen houdt is dat een optie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:50

mmmm wij thuis gebruiken wel kunstmest, en redelijk veel mest(maar het is bij ons voor de koeien)
alleen daar hebben we net zo goed mollen inzitten...

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:53

Citaat:
mmmm wij thuis gebruiken wel kunstmest, en redelijk veel mest(maar het is bij ons voor de koeien)
alleen daar hebben we net zo goed mollen inzitten...

Dat betekent dat er nog bodemleven aanwezig is. Bij ons wordt het land (het is dus niet mijn land, moge dat duidelijk zijn) al járen met kunstmest bestrooid dat alles 'down under' het loodje legt. Ook wordt er koeienpoep en gecompesteerde paardenmest overheen gestrooid, maar dat mag niet meer baten...