Beste manier om te werken met vlasstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrlOtte

Beste manier om te werken met vlasstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:43

Halloo!!

Ik weet dat er al veel topics zijn over vlas e.d. maar ik wou even vragen of mijn manier van doen goed zou zijn.

Ik heb een draversmerrie, en zij is heel vies. Zij wordt iedere dag uitgemest en krijgt dan ong. 3/4 schijf stro.
Ze krijgt 2 keer per dag kuilhooi, en 2 keer per dag krachtvoer. Ze staat (in de winter) heel de dag op stal, als het weer het toelaat gaat ze even op de paddock, en ze wordt minstens 4 keer per week gereden.
Het grote probleem is dat zij al haar stro opeet. 's Avonds worden ze bijgstrooid en dan krijgt ze meteen haar (2e) portie hooi. Later op de avond haar korrel.
Als je de volgende morgen hooi gaat geven staat zij op een vieze, stinkende, natte hoop str*nt.
Dus nu ben ik wat aan het experimenteren en ik wil dus overschakelen op vlas, nu heb ik 2 manieren van hoe ik dat ga aanpakken, en ik wou dus van jullie weten welke manier het beste is, of jullie nog een andere manier hebben.

1) Ze krijgt de eerste keer 5 balen vlas van 20 kg. Iedere dag haal ik de mest eruit en hark ik recht.
Iedere week strooi ik 1 baal bij. De dagplanning zou dan zijn: 's morgens: hooi
middag- namiddag: korrel+ goede portie hooi
namiddag-avond (tegen 6u): weer portie hooi
avond (tegen 10u): korrel + hooi

2) Ze krijgt de eerste keer 5 balen vlas van 20 kg. Iedere dag haal ik de mest eruit en hark ik recht.
Iedere week strooi ik 1 baal bij. De dagplanning zou dan zijn: 's morgens: hooi
middag- namiddag: korrel + halve schijf stro.
namiddag-avond (tegen 6u): weer portie hooi
avond (tegen 10u): korrel + hooi

3) Misschien hebben jullie nog andere/betere manieren?

En denken julie dat ik met vlas dan een beter resultaat ga hebben? Want zoals het nu is kan ik het écht niet laten. Paard krijgt ook al last van rotstraal. Verder zoek ik ook de goedkoopste manier. Aangezien het de mama is die moet betalen.

Alvast heel hard bedankt en groetjes,
Charlotte.

Ik wil er even nog iets bijzeggen: over het aantal uren dat mijn paard buiten kan per dag, daar kan ik absoluut niets aan doen, geloof me ik baal soms echt van de situatie bij mij op stal, maar ik zit echt in een moeilijke situatie waardoor ik daar echt niet weg kan. Ik probeer haar iedere dag (als het dus niet strontregent) toch een kein uurtje op de paddock te laten, maar na een half uur staat zij weer aan de poort te bedelen om binnen te mogen, alleen of met twee maakt niet uit, na een halfuur staat ze daar. Ik heb echt waar het beste voor met haar, maar ik zit even in een moeilijk situatie. Dus als jullie daar even rekening mee willen houden, zou dat heel fijn zijn. Dankje.
Laatst bijgewerkt door ChrlOtte op 22-02-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:50

Begin eerst eens even met je paard gewoon naar buiten te doen, een aantal uur per dag, ipv het hele dagen op te sluiten en dan ook nog maar 4x per week rijden... :n
Dat dier staat zich dood te vervelen en ik vind het dus niet gek dat al het stro wordt opgegeten en dat het een viespeuk is. Al die uren op stal, dat wordt natuurlijk heerlij kdoor de hele stal heen gewalst.

Vlas moet je uitproberen, de ene doet het er heel goed op (wordt een stuk schoner, is een stuk makkelijker uitmesten en het paard staat dus nooit meer in een natte en vieze bende) en de ander maakt van de vlasstal net zo'n grote bende.

Ik kan niets zeggen over de indeling van je hooi en biks, je paard zou lekker naar buiten moeten kunnen en dus overdag helemaal niet in de stal moeten zijn om te eten.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:58

GamblersCup schreef:
Begin eerst eens even met je paard gewoon naar buiten te doen, een aantal uur per dag, ipv het hele dagen op te sluiten en dan ook nog maar 4x per week rijden... :n
Dat dier staat zich dood te vervelen en ik vind het dus niet gek dat al het stro wordt opgegeten en dat het een viespeuk is. Al die uren op stal, dat wordt natuurlijk heerlij kdoor de hele stal heen gewalst.

Vlas moet je uitproberen, de ene doet het er heel goed op (wordt een stuk schoner, is een stuk makkelijker uitmesten en het paard staat dus nooit meer in een natte en vieze bende) en de ander maakt van de vlasstal net zo'n grote bende.

Ik kan niets zeggen over de indeling van je hooi en biks, je paard zou lekker naar buiten moeten kunnen en dus overdag helemaal niet in de stal moeten zijn om te eten.

'k heb even m'n beginpost een beetje ge-edit, zou je het vetgedrukte tekste nog even willen lezen aub?
Dankje.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:02

Tja, vervelend, vooral voor je paard.

Maar ik verander niets aan mijn post, want dat is gebaseerd op de vele-uren-stal-situatie.

Ik vond vlas een uitkomst, was 10x sneller met mijn stallen klaar en de paarden stonden, zelfs als ik nog niet uitgemest had, altijd droog. Zelfs bij de grootste viespeuk hoefde ik er maar een halve baal per week bij te gooien. Moet je je wel aan het vlas systeem houden: ongeveer 5 balen per box erin om te beginnen, nadat je de stal flink nat gemaakt hebt (spuit of emmers water erover).
Iedere dag mest eruit, 2x per week de natte ondergrond in de plashoek eruit. Droge bovenlaag er weer overheen harken.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:06

GamblersCup schreef:

Maar ik verander niets aan mijn post, want dat is gebaseerd op de vele-uren-stal-situatie.

Ik vond vlas een uitkomst, was 10x sneller met mijn stallen klaar en de paarden stonden, zelfs als ik nog niet uitgemest had, altijd droog. Zelfs bij de grootste viespeuk hoefde ik er maar een halve baal per week bij te gooien. Moet je je wel aan het vlas systeem houden: ongeveer 5 balen per box erin om te beginnen, nadat je de stal flink nat gemaakt hebt (spuit of emmers water erover).
Iedere dag mest eruit, 2x per week de natte ondergrond in de plashoek eruit. Droge bovenlaag er weer overheen harken.

Bedankt voor je antwoord.
En je hebt absoluut gelijk hoor over de uren op stal, het zal wel beteren, maar het heeft nu even zijn tijd nodig.
Zoals jij het zegt ga ik het ook doen, maar ik wacht nog even andere reacties af ivm met het hooi of stro bijgeven.

Bojangles

Re: Beste manier om te werken met vlasstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:10

Als je paard hele dagen op stal staat is vlas denk ik ook niks....
Dan moet je zoveel gaan bijstrooien dan wordt het ook een best duur kostenplaatje....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:28

Mijn paard staat ongeveer van 11 uur tot half 5 buiten. Hij heeft ook een vlas stal met een laagje stro erover om te knabbelen.
Voorin en achterin, waar hij mest, leg ik geen bodembedekking zodat het alleen maar schepwerk is als je gaat mesten. ZO neem je ook niet onnodig schoon vlas mee je kruiwagen in.

Ik gebruik 1 baal vlas per week en 3/4 baal stro

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:32

Ik had mijn dravermerrie(en fjord en mini) eerst ook op stro(inloopstal),en dat was ook altijd een bende.
Ik ben toen over gegaan op vlas en ik vonde het een uitvinding.
Elke dag de mest eruit,natte plekken laten liggen en als het nodig is schoon vlas erover,dat beviel een stuk beter dan str.
Nu ben ik over aan het stappen op strokerrel en dat vind ik nog fijner dan vlas.
Misschien is het een optie om je paardje nonstop hooi/kuil te geven als ze zo veel op stal staat(mijn draver wordt al gek als ze een half uurtje op stal moet,ze raakt in paniek als je de staldeur dicht doet).

Verder hoop ik voor je paardje dat je snel een oplossing vind voor het vele op stal staan!!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:52

Ik heb hier ook ruim een maand vlas gebruikt. Dacht, gezien de vele positieve verhalen, dat wil ik ook. Het werd hier al snel een bende, bij de viespeuk op stal zowieso maar zelfs bij het schone paard. Mijn ervaring met vlas is dus prut. Mijn paarden staan overigens ook 24 uur op stal en komen er alleen uit voor het rijden.
Nu heb ik beide paarden op Ecobodem strokorrels. Prima stallen en een hoop minder werk en mest. Voor meer info verwijs ik jou graag naar de onderstaande links.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:00

Als ze het stro allemaal opeet zou ik haar meer hooi voeren.Waarschijnlijk is ze meer nodig.
Als je het stro weghaalt,en haar op vlas zet,heeft ze dat ook niet meer om te knabbelen.Dan slaat de verveling pas echt toe,en dat kan ook nare gevolgen hebben.(denk aan stalondeugden)
Ik zou haar flink opstrooien en onbeperkt hooi geven om het paard tegemoet te komen en haar daarmee iets te doen te geven..De hele dag binnenstaan is al erg genoeg. :(:)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:11

en denk niet dat ze van vlas dan niet zal gaan eten. ook dat lusten paarden (spreekt uit ervaring met een vreetgraagbeest :) )

of je hooi of stro geeft maakt denk ik niet veel uit. met stro zal ze iets langer doen. in hooi zitten meer voedingsstoffen.

kun je niet meer hooi geven? dus niet 1 plak per keer, maar 2 ofzo?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:18

Hier staan ook de paarden op vlas. Gaat goed maar ik kan het wel merken als ze door slecht weer dagen binnen moeten blijven. Dan redt je het niet met 1 baal per week.
Ook heb ik een merrie die een hoefzweer heeft gekregen, hierdoor niet meer gereden werd en doordat de bak prut was ze dus ook op stal bleef. Waarschijnlijk is ze door verveling vlas gaan eten en twee weken later was de hoefzweer weg maar zij ook bijna omdat ze verstoppingskoliek heeft gekregen.
Denk dat je in dit geval beter stro kan blijven geven zodat ze wat te doen heeft. Desnoods wel een onderlaag van vlas om de ergste nattigheid op te vangen. Maar wat er bij een paard in komt, gaat er ook uit en staan ze dan ook nog een hele dag door de stal te stappen dan wordt het altijd een bende.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:39

Bij ons op stal staan de paarden ook allemaal op vlas. Ik vind dit echt ideaal! Mest eruit en natte plekken kan je er goed uithalen zonder dat je onnodig schoon spul eruit haalt. De bovenlaag blijft altijd droog omdat al het natte naar onderen zakt. Verder ga ik mee met de rest dat je paard meer naar buiten moet, maar bij ons op stal (springstal) staan de paarden ook in de winter gewoon de hele dag op stal en komen ze er alleen uit in de molen en voor het rijden. De stallen zijn altijd erg schoon, ondanks dat de paarden er de hele dag in staan!

Mijn eigen paard die ergens anders staat, staat ook op vlas maar komt wel elke dag buiten, ook met wat slechter weer.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:09

Ik vind vlas ook echt een oplossing,mijn paard is op stro erg vies,en op vlas helemaal niet,zet hem nou op de nieuwe stalling ook weer op vlas en geef hem af en toe gewoon een plok stro om bij te knabbelen..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:36

of je nu met vlas gaat werken of niet, ik denk dat je paard iig vaker hooi moet krijgen en dan miss minder bix als het bij elkaar te veel wordt.
denk dan aan 4 keer per dag hooi, zo heb je ook dat je paard minder stro eet.

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:16

Wij werkten vroeger ook met stro (tegenwoordig vlas) en er was ook wel eens een paard bij die het stro op at. Dit losten we op door de stront er elke dag uit te halen en niet al het vieze stro uit de box te halen. Dit vieze stro even aan de kant leggen. Nieuw stro erin en verdelen over de box. Vervolgens het vieze stro over het nieuwe stro verdelen. Hierdoor nam het stro eten zeker af. Optimaal is het niet.

En inderdaad zou het kunnen zijn dat jouw paard bij overgang op vlas ook vlas gaat eten...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:06

daar ben ik dus ook bang voor, en dan ben je nog verder van huis dan met stro.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:18

Vlas eten leren ze snel genoeg af. Je moet het dan een beetje mengen met de "onderlaag".

Ik heb altijd stro gehad, en een viespeuk, maar nu op vlas gaat het een stuk beter. Helaas heeft ze wel kleine drolletjes, die ze dus door de hele stal loopt. Maar het zijn droge drolletjes dus behalve wat meer sorteerwerk geeft het geen probleem.

ik doe:
5 balen erin bij de start
1xdaags drollen eruit
1xper week natte onderlaag eruit en nieuwe baal erbij.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:31

GamblersCup schreef:

mijn paard staat ook op vlas
en ik ben daar zeeeer zeker niet tevreden over
het is een ruin
staat zo weinig mogelijk binnen
& komt dan ook minimaal 1 tot 2 uren buiten
+ een uur tot anderhalf uur buiten
maar als ik er nieuw vlas bijgooi
is ut na 2 dagen een vieze zwarte soppende van zijn pis box
ik zou graag terug willen naar mijn vorige stal(op een andere boerderij)
Stro is gewoon veel fijner kan er elke dag uit
en komt er elke dag opnieuw in!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:59

Voor alle vlasgebruikers die niet tevreden zijn kijk eens op onderstaande links over Ecobodem 100% strokorrels.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:30

je kan vlas wel proberen, mijn haflingers staan ook op vlas en ze zijn vrij schoon. maar als ze binnen staan 2 dagen (i.v.m. het weer) zijn ze egt vies en nat, maar ik was bij jumping amsterdam en had je zow van die rubberen matten ofzo en die laten al het nat door heen lopen en hoef je alleen beetje stro op gooien. maar gelOof dat die matten NIET heel goedkoop zijn ;) en daar mag je GEEN vlas of zaagsle over heen gooien

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:40

Dus jullie halen de natte plekken eruit? Ik pot het op en dan elke week een nieuwe baal erbij. Hou je nog genoeg over als je elke week het natte eruit haalt?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:57

Ik vind dat de bodem beter droog blijft als je de natte onderlaag er eens in de 7-10 dagen uit haalt. Ik haal alleen de echt natte plekken eruit, en de bovenste (vaak inmiddels iets minder schone) laag dient dan als nieuwe onderlaag. Hieroverheen gaat dus ook een nieuwe baal vlas.

Ik heb denk ik een bodem van minimaal 10cm dik op deze manier.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:51

Met uitmesten met vlas haal ik om de paar dagen de natte plekken eruit. Omdat de paarden in de winter de hele dag (muv trainen en molen) op stal staan. Wanneer wij nieuwe baal erin doen, doen wij deze altijd aan de zijkant, zo blijft dat mooi schoon, en wat dan nog aan de zijkant ligt, gaat dan naar het midden, waar de paarden ook meestal plassen...zo wordt het wat oudere en vieze vlas gebruikt om de plas op te vangen, en het schone nieuwe vlas blijft gewoon aan zijkant liggen...zo kan je telkens wisselen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:52

TS,

Mijn paarden hebben jarenlang op vlas gestaan, met rubber tegels eronder. Dit was echter erg arbeidsintensief en ik had een hoop afval (lees: grote mesthoop) daarvan.
Sinds december vorig jaar ben ik overgestapt op rubber tegels met strokorrels erop.

Rubberen tegels hebben het voordeel dat het een dempende werking heeft, schrapen tegengaan, geluid isoleren, vocht doorlaten etc.etc.
De strokorrels zijn zuinig in gebruik, kostenbesparend en fijn om mee te werken.

Wat ik je aan zou raden (en dat is niet alleen omdat ik ze verkoop), rubber tegels met evt. strokorrels eroverheen.
Je zou evt. [VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates hier kunnen kijken, hier even voor mijn [EA-CO] Rubber staltegels advertentie betreffende de verkoop van rubberen tegels.

Mocht je meer informatie willen en/of langs willen komen om naar het eea te komen kijken, is dat uiteraard mogelijk.