Stro , Zaagsel, of houtvezel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DruifJ

Stro , Zaagsel, of houtvezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:25

Ik heb zelf stro(in de stal van mijn vz pony) , maar ik heb gehoord dat houtvezel makkelijker is, en zaagsel meer vocht opneemt klopt dit?!

Alvast bedankt,
Groetjes.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:28

Ik heb van alles al als bodembedekking gehad en voor alles geldt ook het heeft voor- en nadelen. Ff mijn bevindingen:
- stro: ze hebben wat te knabbelen, staat prachtig, goed geschikt om potstal van te maken (neutraliseert ammoniakdampen het beste), goedkoper dan andere strooisels, meer werk dan vlas of zaagsel, meer ruimte voor mesthoop nodig, afvoerkosten beperkt (boeren willen het vaak ook wel hebben), binnen opslaan
- zaagsel: vrij duur, minder geschikt voor paarden/ponies die gevoelig zijn voor hoefzweren, in pakken buiten op te slaan, makkelijk drollen verwijderen, kleine mestbult, duurder af te voeren (of boeren willen het minder graag hebben).
- houtvezel: zie zaagsel, maar neemt minder op
- vlas: beviel mij niet, duur, glad voor paarden om op te staan, lastiger mesten dan zaagsel.

Afgezien van het werk bevalt stro mij eigenlijk het beste.

Puk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:07

Ik sluit me helemaal aan bij Marion71. Stro is verreweg favoriet bij mij. Bovendien valt het mesten best mee als je dagelijks de stal wat bijhoudt. Ik zou alleen op iets anders overstappen als dat voor de gezondheid van het paard beter is. Bijvoorbeeld als het paard last heeft van de luchtwegen (omdat stro vaak wat stoffig kan zijn).

anneliesdj

Re: Stro , Zaagsel, of houtvezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:14

Ik ben het grotendeels eens met marion71 maar met enkele toevoegingen;

stro- je gebruikt in verhouding veel meer en het uitmesten is en stuk lastiger omdat paarden het snel door elkaar lopen. (ze trekken het stro mee bij het rondlopen)
zaagsel- vaak stoffiger, neemt wel veel vocht op
vlas- praktisch geen stof maar neemt minder vocht op, groot nadeel; is erg glad als het vers uit het pak komt.

Ik vind persoonlijk vlas heel fijn en erg makkelijk mesten maar dat het zo glad is is erg vervelend. Zaagsel heeft dat niet maar is weer een stuk stoffiger en dat vind ik zwaarder wegen.

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:16

haha, meningen zijn dus een beetje verdeeld.
Ik denk dat ik maar gewoon stro in mijn stal laat liggen, het bevalt mij ook nog goed!

Dankjeweel! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:31

Dat valt wel mee, ik had alleen wat toevoegingen.

Maar persoonlijk; sto ben ik al lang mee gestopt, vind het veel te arbeidsintensief en ook niet praktisch met opslag ed.

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:34

Whaha, oke dan ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:41

Denk dat je met zaagsel houtkrullen bedoelt?
Ik vind het prima werken, houtkrullen dan.
Dagelijks drollen er uit, wekelijks deels uitmesten, natte plekken en weer een nieuw pak er in.
Composteerd langzamer dan stro en vlas. Minder opslag ruimte nodig.
Zaagsel wil je niet voor je paard.
Vlas werkt op basis van een goede onderlaag kreëren en dan dagelijk de drollen er uit en wekelijks de natte plekken en bij strooien daarbij de onderlaag intact houden. Composteerd sneller dan stro.
Stro: gebruiks is bekend, veel binnen opslagruimte nodig, makkelijker af te voeren dan houtkrullen en vlas.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:50

Wij gebruiken vlas en daar ben ik erg tevreden over. De stal blijft mooi droog en is makkelijk uit te mesten. (scheelt ook enorm in de mesthoop qua volume) Bij ons neemt het goed vocht op. Over de gladheid: direct uit het pak is het idd glad voor paarden op ijzers. Ik mix het schone vlas altijd met het 'gebruikte, nog redelijk schone' vlas en dan hebben ze totaal geen last van gladheid.
Ik maak er alleen geen potstal van, zoals bij vlas eigenlijk de bedoeling is. Elke dag de mestballen en 1x per week de natte plekken en een nieuwe baal vlas er doorheen. Werkt perfect :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:51

met zaagsel bedoel ik houtkrullen idd.

Maar vlas en houtkrullen werkt imo beter als je om de dag even de natte plekken eruit haalt, als je wacht tot eind van de week kun je de hele box bijna leeghalen en schep je ook veel van het goede spul nog mee. Ookal haal je de natte plekken eruit, dan nog heb je er praktisch geen werk mee, tenminste, als de bodem dik genoeg is en je niet een heel onrustig paard hebt.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:05

Het hangt idd heel erg van je paard af. Die van mij is redelijk schoon en dan is 1x per week de natte onderlaag eruit meer dan genoeg. (de natte laag is makkelijk van de schone te scheiden en dan blijft er genoeg schoon spul over) Bij de echte vieskezen bij ons op stal gaan de natte plekken er wel vaker uit, meestal ook om de dag.
Ik blijf het echt minder werk vinden dan stro.
Bij onze buren mixen ze vlas met houtkrul en daar zijn ze ook erg over te spreken. Omdat houtkrul minder duur is, zijn ze zo goedkoper uit. (heb er zelf dus geen ervaring mee)

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:13

Gaan jullie paarden zich niet vervelen dan? Of hebben jullie een speeltje of zoiets er in hangen? Want aan stro kunnen ze lekker knabbelen ! :D

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:29

Mijn pony heb ik gewoon op zaagsel en stro staan dat bevalt heel goed.. het zaagsel neemt de plas op en het stro kunnen ze lekker in om pluizen en het is lekker zacht om in te liggen..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:34

Ik ben zelf erg weg van stro, maar die van mij kreeg last van zijn luchtwegen, dus staat nu op vlas (andere keus hebben we niet op stal). Maar ik vind het erg lastig schoonhouden. En zo een onderlaag opbouwen werkt niet bij die van mij, hij houdt erg van graven in zijn stal( zo af en toe) en dan is het weer een bende.

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:28

Wij doen altijd gewoon Stro in de stal, vind ik ook handig. :Y)

Lopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:30

Er gaat niets boven vlas of strokorrel , veel minder werk veel minder afval en het belangrijkste van alles het is veel goedkoper dan gewoon stro .
Houtkrullen en zaagsel worden nu te duur .

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:34

Jonge paarden staan hier op stro in de loopstallen ... prachtig en verzorgd gezicht vind ik zelf altijd ...

paarden in boxen staan op vlas minder afval en makkelijk mesten ...

Merrie`s met veulens staan hier ook op stro .

Mijn conclusie :D

Vlas is handiger schoner en minder afval ... Stro is gewoon echt fijn voor de dieren lekker knabbelen heerlijk liggen .. gewoon een prachtig gezicht ..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:29

wij zijn ook overgegaan op zaagsel omdat het stro door een aantal opgegeten werd en weinig vocht op nam maar ligt wel aan je afvoer en aan de kwaliteit van stro.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:35

Wij hebben nu gehakseld stro ipv gewoon stro. Bevalt eigenlijk beter.
Paard at eerst bijna dagelijks de stal leeg en doet dat niet meer. De stal blijft ook veel schoner en het paard ook.
Ze is ook minder dik. Mesten doen we niet zelf dat wordt gedaan (pension).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:13

DruifJ schreef:
Gaan jullie paarden zich niet vervelen dan? Of hebben jullie een speeltje of zoiets er in hangen? Want aan stro kunnen ze lekker knabbelen ! :D

Ze krijgen hier 's morgens en 's avonds een flinke plak hooi en 's middags gaan ze minimaal 4 uur naar buiten en dan is het hooi van 's morgens vaak nog niet op. Daarnaast hebben we open stallen en een luik naar buiten toe, hebben dus niet eens de kans zich te vervelen.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:21

Mijn merrie staat op vlas. Ze is 31 en heeft wat moeite met kauwen. Waarschijnlijk is dit de oorzaak voor haar koliek geweest. Nu staat ze op vlas en dat gaat heel goed. Ze krijgt genoeg hooi en staat de hele dag in haar stal met aangrenzend paddock. Gaat super goed!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:48

kevje06 schreef:
wij zijn ook overgegaan op zaagsel omdat het stro door een aantal opgegeten werd en weinig vocht op nam maar ligt wel aan je afvoer en aan de kwaliteit van stro.

Kan ook zijn dat je bv gerstestro had dat neemt niets op ... tarwe stro wel !

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:49

anneliesdj schreef:
DruifJ schreef:

Ze krijgen hier 's morgens en 's avonds een flinke plak hooi en 's middags gaan ze minimaal 4 uur naar buiten en dan is het hooi van 's morgens vaak nog niet op. Daarnaast hebben we open stallen en een luik naar buiten toe, hebben dus niet eens de kans zich te vervelen.

Whaha okee dan, jouw/uw pony('s) heeft/hebben het goed voor elkaar!

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:50

Eline_Fergie schreef:
Mijn merrie staat op vlas. Ze is 31 en heeft wat moeite met kauwen. Waarschijnlijk is dit de oorzaak voor haar koliek geweest. Nu staat ze op vlas en dat gaat heel goed. Ze krijgt genoeg hooi en staat de hele dag in haar stal met aangrenzend paddock. Gaat super goed!

Nu maar hopen dat ze het nog heel wat jaartjes volhoudt :D

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:12

hoe kan vlas glad zijn dan?
Mijn verzorgpaard staat op stro,
is het een groot verschil?

Ik las wel dat het goedkoper was dan stro klopt dat?