Koeienwaterbed voor paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Koeienwaterbed voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:50

Ik ga binnenkort koeienwaterbedden kopen voor mijn paarden. Het is eigenlijk een rubbermat met daarin een laagje water zodat de dieren niet met hun gewrichten op de harde grond liggen.
Het lijkt me super handig, want de poep en plas hoef ik er dan alleen nog maar af te vegen met een dwijl. En in de koeienhouderij blijkt dit een groot succes te zijn, dus ik dacht waarom niet voor mijn paardjes?
Ik ben nu telkens weer erg veel geld kwijt aan vlas. En een koeienwaterbed is 1x super duur maar er zit wel 10 jaar garantie op. (er hoeft dus geen bodembedekking meer in de stal!)
Ik kan ze waarschijnlijk krijgen via een goede kennis die in de koeiensector werkt.
Meerdere mensen ervaring met het koeienwaterbed? of mensen die hier ook geintereseerd in zijn?
Wat vinden jullie er van?
Laatst bijgewerkt door moniekk op 19-02-09 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:52

ik ken het niet, heb je een foto?
weet ook niet wat ik me er van voor moet stellen

LovingTweety

Re: Koeienwaterbed voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:53

Loopt dat niet heel gek? Ben wel erg benieuwd eigenlijk :D

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:53

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:54

Wow gaaf zeg, een waterbed voor je paarden!
Ik heb die koeienwaterbedden wel eens gezien (met koeien erop dus) en die lagen er erg lekker bij.

Ga je de hele stal met die waterbedden bedekken of een gedeelte?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:55

Ik heb er wel eens op gestaan in een koeien stal. Het voelt gewoon zacht en verend maar die zo dat je er echt diep in weg zakt. Dus het loopt heer normaal eigenlijk.
Lijkt me ook prima voor een paard te gebruiken. Word het trouwens niet al gebruikt bij sommige HIT-actief stallen???

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:03

ik heb een in/uitloopstal op een grote paddock staan. Mijn paarden kunnen 24 uur per dag zelf bepalen of ze binnen of buiten staan. Ik heb geen stro in de stal omdat ze deze vrij snel op eten. Daarom heb ik vlas in mijn stal, maar dit is behoorlijk prijzig omdat ik er 4 pakken in moet gooien om er voor te zorgen dat ze niet op het beton liggen. In de winter als het echt koud waait en regent komen ze liever niet hun stal uit, alleen als ze naar buiten moeten om te gaan drinken.
Ik heb een vrij grote stal die ik voor de helft wil gebruiken voor het koeienwaterbed, dus zeg maar een gedeelte waar ze languit kunnen gaan liggen als ze dat willen.
De andere helft blijft gewoon varkensroosters.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:13

liedje89 schreef:
Ik heb er wel eens op gestaan in een koeien stal. Het voelt gewoon zacht en verend maar die zo dat je er echt diep in weg zakt. Dus het loopt heer normaal eigenlijk.
Lijkt me ook prima voor een paard te gebruiken. Word het trouwens niet al gebruikt bij sommige HIT-actief stallen???

Klopt, is ook al jaren bekend (alleen af en toe verbeterd).
Afhankelijk van je bouw van de stal is het heel goed te gebruiken (anders niet).
Ik heb ze een tijdje op proef gehad, maar heb ze inmiddels niet meer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:21

madamX schreef:
liedje89 schreef:

Klopt, is ook al jaren bekend (alleen af en toe verbeterd).
Afhankelijk van je bouw van de stal is het heel goed te gebruiken (anders niet).
Ik heb ze een tijdje op proef gehad, maar heb ze inmiddels niet meer.

Heb jij er geen goede ervaringen mee dan dat je ze nu niet meer hebt???
Of was het met jou stal gewoon niet handig?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:23

Haha dat ziet er wel heel grappig uit. Nu maar hopen dat het ook echt zo positief is. Jammer dat ik geen reet kon verstaan van boer Willem :D

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:29

Hoe gaat het zich houden tov hoefijzers,want die spijkers kunnen toch een beetje buiten de ijzers komen.????

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:31

Ik vind helaas met dit soort dingen dat de stal juist smeriger wordt, Als ze 's avonds een keer plassen en 1 of 2 keer mesten wordt het één vieze, natte bende, waar ze dan nog in moeten gaan liggen. Ik heb dus over mijn rubber matten toch weer stro gegooid, zodat mijn merrie lekker droog staat en wat te knabbelen heeft als het hooi 's nacht op is.
Ik gebruik nu wel veel minder sto omdat ik alleen het achterste gedeelte van de box (van 3 x 4m) opstrooi.
Dus mijn ervaring is: rubber matten (of waterdbed) besparen zeker strooisel maar zonder strooisel vind ik geen optie.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:31

wij hebben dat volgens mij ook..?
grote verende rubber matten..?! wij hebben er 1 in elke stal, maar die beslaat niet de hele stal, dus daarbi nog stro-vlas..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:52

Juin schreef:
Ik vind helaas met dit soort dingen dat de stal juist smeriger wordt, Als ze 's avonds een keer plassen en 1 of 2 keer mesten wordt het één vieze, natte bende, waar ze dan nog in moeten gaan liggen. Ik heb dus over mijn rubber matten toch weer stro gegooid, zodat mijn merrie lekker droog staat en wat te knabbelen heeft als het hooi 's nacht op is.
Ik gebruik nu wel veel minder sto omdat ik alleen het achterste gedeelte van de box (van 3 x 4m) opstrooi.
Dus mijn ervaring is: rubber matten (of waterdbed) besparen zeker strooisel maar zonder strooisel vind ik geen optie.

Als je een droge uitloop hebt zullen ze daar gaan plassen, de ruinen in iedergeval wel.

Ik vind het een ideale uitvinding, heb me eigen stal al helemaal bedacht :D en wil dan ook zo'n borstel die je op de achtergrond ziet.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:40

Cowgirl schreef:
Juin schreef:

Als je een droge uitloop hebt zullen ze daar gaan plassen, de ruinen in iedergeval wel.

idd ze moeten maar buiten gaan plassen en poepen.. neem aan dat ze het snel genoeg door hebben dat ze op de mat lekker liggen, en als ze dan zo dom zijn om daar op te gaan plassen/poepen moeten ze dat maar zelf weten :o . maar neem aan dat ze de mat wel schoon zullen houden :j

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:02

Ik heb koe matrassen in de schuilstal liggen, is zacht en makkelijk schoon te houden.
Moet wel zeggen dat ze echt niet naar buiten gaan om te ontlasten.
Met een bezem of trekker is de stal wel zo schoon.mits je er geen stro op strooit, anders krijg je gewoon het uitmest idee.

De opmerking van dionnevdkaal is wel een nuttige, een koe draagt geen ijzers, hoe houdt de mat zich met beslagen paarden?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:58

Cowgirl schreef:
en wil dan ook zo'n borstel die je op de achtergrond ziet.

Let wel op, een "Koeborstel" is echt niet geschikt voor paarden! De staart van een paard kan zich vastdraaien in het meganisme en de gevolgen daarvan kun je wel raden. Toevallig ken ik de uitvinder van de "Koeborstel" en die zijn bezig met de ontwikkeling van een "paardenborstel" rekening houdend met de staart van het paard. Een koe heeft geen harige staart en die is ook bijna tot het eind voorzien van een staartwordtel, waardoor deze veel stugger is en niet in de borstel verstrikt kan raken. Dus ik zou zeggen, nog even geduld, tot de enige echte "paardenborstel" er is, zodat ook paarden veilig kunnen genieten van deze geweldige uitvinding.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:57

:o? :o? Dat ik daar niet aan gedacht hebt..... :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:05

ik heb altijd z'on 'ongezellig'idee met dit soort stallen.
Ook rubbertegels...ik weet het niet...zo kaal en koud...
Niets te knabbelen,en die plas? waar blijft dat?
Nee....niet mijn ding ben ik bang

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:06

Nu ben ik heel benieuwd naar wat zo'n koeienmatras kost?
iemand een idee van?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:11

Ik heb ook geinformeerd naar deze heerlijk uitziende matten voor in mijn paardenstal (open inloopstal), het werd mij door de fabrikant sterk afgeraden deze matten bij paarden te gebruiken !!!!!
Zoals je ook in het filmpje ziet liggen de matten bij de koeien in zogenaamde stands, de koeien lopen in zo'n stand, staan daar eventueel een tijdje en gaan liggen, als ze willen lopen gaan ze naar het middenpad. Paarden bewegen, lopen, schrapen veel meer in de stal en daar zijn deze matten niet tegen bestand. Daar komt nog bij dat zulke zachte matrassen niet goed zouden zijn voor het hoefmechanisme, ze moeten continu spiertjes aanspannen in de benen om 'evenwicht' te bewaren, waardoor pezen overbelast kunnen raken.
Ik denk dat je dan beter voor een HIT matras kunt gaan.

Ik heb het idee van koeienmatrassen dus maar snel weer laten varen. Ik heb gekozen voor hardere matten met een soort luchtholtes eronder, speciaal gefrabriceerd voor paardenstallen. Het voelt een stuk aangenamer aan als beton, is superslijtvast en de paarden liggen toch wat warmer en zachter.
http://www.kraiburg-belmondo.com/belmon ... -plus.html

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:43

Mijn oude pony stond bij zijn vorige eigenaresse ook op rubberen matten. Geen succes vond ik het. Vies, smerig en een verschrikkelijk ongezellig idee. Ook plaste mijn pony niet graag op de matten wegens het kletteren van zijn plas. Hij plast dus ook niet in een trailer zonder dat er iets van stro in ligt.

Ik vond het verschrikkelijk ongezellig en vind het absoluut niet passen in het plaatje 'ik kom gezellig mijn stal binnen en ruik het lekkere stro en hooi'.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:48

Ik denk niet dat je pony het zo interessant vind of jij de stal al dan niet 'gezellig' vindt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:27

Ik zie op het filmpje toch nog aardig wat koeien met doorgesleten/kale plekken op de benen. Dus ik weet niet hoelang deze boer die matten al heeft ??
Verder zoekt water de weg van de minste weerstand. Dus als er een koei op gaat liggen zal het water een andere plek zoeken om naar toe te gaan. Dus de koel ligt nog op 'plat' rubber.
Misschien als alle koeien gaan liggen dat het effect heeft :D

Die andere link zijn zo te zien gewone rubber matten.

Ik heb een HIT-matras of HIT-Softbed voor mijn paard en die is wel altijd zacht en makkelijk schoon te houden.
Sinds ik die heb heeft ze dus idd geen kale hakken meer.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:34

DubbelDun schreef:
Ik zie op het filmpje toch nog aardig wat koeien met doorgesleten/kale plekken op de benen. Dus ik weet niet hoelang deze boer die matten al heeft ??

In het flimpje wordt gezegt dat de koeien sinds 2 weken een waterbed hebben ;)

Ik denk zelf ook dat je beter voor een HIT matras kan gaan, die is immers speciaal ontwikkeld voor paarden.