Ervaringen gevraagd met stroomlint en isolatoren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Ervaringen gevraagd met stroomlint en isolatoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:41

Welk merk gebruik je en hoelang doe je er al mee.
Wat zijn de valkuilen om rekening mee te houden.
Is goedkoop duurkoop of zegt een bekend merk ook niet alles.

Ik had zelf deze isolatoren in gedachten
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Maar ook daar zit dus al weer verschil in uitvoering.
Welke lijkt het beste en waarom??

En qua breed lint:
Hoeveel stroomkernen is genoeg; hoemeer kernen hoe hoger de stroomdoorvoer natuurlijk. Maar wat is 'genoeg' ??
Ik zie ze van 4 tot 13 kernen en hoe meer hoe duurder natuurlijk.

Gaat goedkoop lint 'roesten' of eerder slap hangen bijvoorbeeld.

Het betreft een stukje waar moeder met veulen op komt te staan. Alleen overdag, niet direkt aan een drukke openbare weg.
Ik wil beslist géén (dik)koord ivm niet breken !!
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-02-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout in titel op verzoek van TS gewijzigd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:54

De rechter isolator houd het langer dan de linker. We hebben ze alle twee en de rechter blijft langer heel. Is echter ook afhankelijk hoe breed je lint is. :o

Zou sowieso wel kiezen voor een kleur die de paarden goed zien kwa stroomlint.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:11

Wij hadden van die dingen die je met 2 schroefjes vast zet, van agradi. Die bevielen goed. Ook hadden we niet heel duur lint, roesten gaat het niet, doorhangen wel maar je kan het regelmatig weer strak trekken. nu hebben we koord, dat bevalt beter

Jo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:15

Wij hadden eerst de rechtse, hebben alles vervangen door deze Afbeelding

Bij de rechtste gaat met harde weer het lint klapperen, waardoor ze slijten bij de isolatoren, gevolg: je kan na 1 a 2 jaar alles weer opnieuw afzetten met lint, kost handen met geld.Bij deze zit het lint klem tussen de rubbers, bevalt ons goed!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:17

Wij hebben momenteel het dealerschap van PEL. Hier zitten 18 rvs draden in (6 cm band).
Wij hebben deze band reeds 10 jaar in gebruik, de witte wordt inderdaad groen, maar de bruine ziet er nog perfect uit.
Wat betreft prijs/kwaliteit : de kwaliteit is gewoon perfect, prijs ligt beduidend onder die van bv Gallagher.
De "houdbaarheid" van de isolatoren is afhankelijk van de mate waarin deze bestand zijn tegen de uv-instraling. Die van Pel gaan nu ook al 10 jaar mee.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:41

jo64 die jij hebt hebben we ook. Lijkt me ook hoe breder de isolator is hoe minder hard de wind er vat op heeft. Maar ik geloof dat die ook best wel duur in aanschaf waren. Waren die niet van gallagher?

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:18

suuszoey schreef:
Wij hebben momenteel het dealerschap van PEL. Hier zitten 18 rvs draden in (6 cm band).
Wij hebben deze band reeds 10 jaar in gebruik, de witte wordt inderdaad groen, maar de bruine ziet er nog perfect uit.
Wat betreft prijs/kwaliteit : de kwaliteit is gewoon perfect, prijs ligt beduidend onder die van bv Gallagher.
De "houdbaarheid" van de isolatoren is afhankelijk van de mate waarin deze bestand zijn tegen de uv-instraling. Die van Pel gaan nu ook al 10 jaar mee.

Ik ben ook op zoek naar een andere, betere, afscheiding.
Die van ons is nu niet 'hufter' proof is (gewoon koord), heb je voor mij wat prijzen van dit merk?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:20

Het lipje van de linkerisolator wordt eerder lam dan die van de meest rechter. De middelste ken ik niet.
De rechterversie daarvan valt de lip er goed klemmend overheen en schiet ook niet steeds open, daar zou ik dus voor kiezen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:26

Wij gebruiken over het algemeen ook degene van het plaatje van Jo64, deze bevallen het best.
De rechter van de foto van TS hebben wij ook, maar het lint gaat daar toch veel sneller uit en
omdat je het klipje een beetje moet "ombuigen" om hem te sluiten breken ze ook sneller af.

Jo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:45

Dinopino schreef:
jo64 die jij hebt hebben we ook. Lijkt me ook hoe breder de isolator is hoe minder hard de wind er vat op heeft. Maar ik geloof dat die ook best wel duur in aanschaf waren. Waren die niet van gallagher?

Ja zijn van Gallagher, zijn misschien niet de goedkoopste maar elke keer nieuwe draad moeten kopen is ook duur!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:36

Die op de foto's van Gallagher van Jo hebben wij ook sinds 2 jaar nu. Een tijdje terug was er een boom van de buren over ons lint gevallen en deze isolatoren zouden los moeten schieten wanneer zoiets gebeurd. Echter, knapten de isolatoren gewoon in plaats van dat ze losschoten. Toen we deze gingen vervangen viel ons op dat zowat alle rubbers al uitgedroogd zijn.

We zijn teruggegaan naar de winkel waar we ze gehaald hebben en hebben één doos mee terug gekregen, zodat we het weiland weer konden repareren en we zouden nog wat horen van de vertegenwoordiger van Gallagher betreffende de overige rubbers (die dus het hele weiland rond vervangen zullen moeten gaan worden), maar heb er nog niets van gehoord. Helaas...

Ik vind het lint van hun mooi en daar ben ik tevreden over, maar als ik in het gunstigste geval één euro per isolator betaal (de Turbo heb ik dan ook nog eens) en dan van Gallagher (goed bekend staand merk) dan zou ik wel graag zien dat ze langer mee gingen. :)

wuswa

Re: Ervaringen gevraagd met stroomlint en isolatoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:43

Ik heb alles van Horizont en dat zit nu al vijf jaar. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik super tevreden ben. Het lint zit nog steeds mooi strak. Ik heb wel veel plaatsen waar het lent eventueel los kan schieten als er in paard in blijft hangen. Op de meeste plaatsen kunnen mijn paarden dan toch niet weg dus als er 1 lintje los is maakt dat niet uit. Ik heb drie linten en 1 draadje. Dat draad kan ook losschieten uit de koppelingen dus ik heb nog nooit een gewond paard gehad. Volgens mij wel duurder materiaal maar echt kwaliteit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:29

Ik zit er over te deken om al het dikke koord wat nu in gewone (te kleine) oogisolatoren zit te vervangen door deze nr 3
Afbeelding

Vraag is of het koord (8 mm) past in dat kleine ronde oogje én of het veiligheidsklepje ook open zal schieten bij een ongeval.

Ik weet nu dat dik koord dus niet breekt, maar het kan niet verwijderd worden en ik wil toch iets meer zekerheid.

Die dingen die je met 2 schroefjes vast zet zijn meteen een stuk duurder en ik heb net gezien dat van deze soort de hoekisolatoren ook gewoon afgebroken zijn.
Dan zijn die dingen met schroefdraad gewoon makkelijker te installeren.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:41

De koordverbinder met die twee schroefjes (zek maar bij Agradi) gebruik ik en die zijn juist erg handig en veilig. Je moet het koord er gewoon niet te vast in draaien. Als ze er komen te zitten kunnen ze zich makkelijk bevrijden omdat het koord er dan uit schiet. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat de verbindingen vrij zwaar zijn en het een heel gepruts is om het geheel mooi strak te krijgen (anders komt het draad te dicht bij de grond). 'Jouw' systeem heb ik eens gebruikt in een leenwei en het nadeel van die verbindingen vind ik dat ze makkelijk kapot gaan. Hij schiet niet open maar knapt eraf waardoor je het hele ding moet vervangen (snap je het nog?). Als je het mij vraagt is goedkoop duurkoop. Ik zweer bij Horizont maar dat heb je vast al gelezen...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:44

die van Jo64 hebben wij ook om het land, bevalt idd goed, blijven goed heel, zijn stevig, en idd door het rubber erin gaat het lint ook niet zo snel klapperen of 'verschuiven'.
Wij zitten op de open vlakte dus daar waait het altijd.... maar alles is nog mooi strak :D
ze zijn alleen wel wat lastig open te maken, maar als je daar even handigheidje in hebt dan valt dat ook wel weer mee :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:59

Als voorbeeld wat foto's. Met name op de laatste foto kun je de afscheiding naar de buurpaarden zien. Daar heb ik het draad wat lager zitten want daar loopt een shet die mijn gras veel lekkerder vindt.... Tussen mijn eigen weilanden in heb ik een lint minder en het draad wat hoger.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:00

tja bijna niet te zien dus.... Als je me je mail adres per pb stuurt, kan ik je wel wat mailen (ben hier niet zo handig in)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:28

@Wuswa: is wel te zien hoor. Je hebt 2 rijen breed lint en onderop een draadje.
Ik wil een afstand tussen de draden/linten niet groter als 30/35 cm. Er zit al op 110 een breed bruin lint en op 50/60 cm een 8 mm koord in krappe oog-isolatoren. Dus nu wil ik óf dat koord verplaatsen en een laag eronder maken óf 2 dunnere linten er tussenin maken.
Maar ik vind dat koord in die ogen dus niet prettig en onveilig.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:30

Het koord zit bij mij in een soort 'knoebeltje' : de turbomax IS 8 van Horizont. Zo nou genoeg reklame voor die firma. Als ik de omheining opnieuw zou moeten maken, zou ik het koord weglaten (zeker met veulens) en drie brede linten spannen. Een beetje zoals mijn omheining naar de buurman maar dan zonder onderste draadje. Ik ben het met je eens dat een draadje meer kans op ellende geeft dan een lint (het lint van Horizont knapt overigens ook niet hoor) Dan zou ik om de zoveel meter het lint doorknippen en verbinden met een isolator turbomax voor lint zodat het lint daar kan losschieten igv calamiteiten. Die oprolbare doorgangset moet je trouwens weer niet van Horizont hebben. Die gaan steeds kapot. Goede ervaringen heb ik met die van Flexigate; die blijven heel en rollen nog steeds tot het einde op. Ook die van Gallagher bevalt goed maar die is een stuk duurder!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:34

Ik heb met koord op een stal waar ik toen bijreed een ernstig ongeluk gezien omdat het koord niet knapte. Bij lint zou ik de isolatoren altijd pakken met rubber er in. Anders heb je toch kan dat je lint door de wind door gaat schuren. En daar is je lint te duur voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:44

@Wuswa: deze bedoel je??
http://images5.speurders.nl/images/39/3 ... 1245_1.jpg
Gaan die ook kapot als ze in het draaf blijven hangen.

Het liefst zou ik ook van het koord af, maar dat is geen optie.
Verder is het voorlopig voor een jaar, dus wil ik er niet teveel geld aan kwijt met toch de meeste veiligheid.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:00

ja, DubbelDun, die bedoel ik. En ze gaan kapot als ze in het draad blijven hangen. Zoals ik al schreef heb ik daarnaast nog hier en daar die draadverbinders waar het draad uit kan schieten. Zeker daar waar mijn paarden en de buurpaarden kunnen 'neuzen' want dan gaat er nog wel eens een voorbeentje de lucht in....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:02

Wat betreft de veiligheid zou je kunnen kijken wat de breekkrachten zijn van de diverse koorden en linten. Hoe lager de breekkracht, hoe sneller het breekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:05

@judje: heb ik gedaan. 8 mm Koord heeft dus een breekkracht van 350 kilo, maar de ervaring van anderen heeft al geleerd dat dit veel hoger ligt.
Smal lint zit op 80/90 kilo en breed lint op 150 kilo.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:12

Ik zal in iedergeval voor de isolator gaan die je in het hout moet draaien en niet die Jo64 laat zien, met spijkers. Deze krijg je namelijk heel moeilijk tot niet meer los van het hout als ze kapot zijn. (spreek uit ervaring)