Vlas, of stro??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

Vlas, of stro??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:50

heee,

iedereen bij ons op stal gebruikt bijna vlas , ik ben de enige die ong. stro gebruikt. De dierenarst zegt dat dit fijner is want dat heeft ze wat te knabbelen, en het is makkelijker..

Wat vinden jullie?? Kunnen jullie me uitleggen hoe vlas werkt,

njaa bedankt *D

xx

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:56

He.. ik zelf sta sinds kort ook weer op vlas, bij vlas wordt alle nattigheid opgenomen door het vlas en dat is bij stro niet zo, vlas. Je hoeft niet op te strooien want je kunt vlas best lang gebruiken. Je moet het wel in de zoveel tijd zeven en je paard kan er niet van eten. Maar je moet kijken wat je zelf het fijnst vind, er is hier op wiki vast nog wel meer te vinden over vlas en over de werking... succes Kelly

e_horse

Re: Vlas, of stro??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:04

Zeven? Hoe doe je dat?

Ik haal elke dag de mest eruit, ook de kleine balletjes. De rest laat ik liggen. Wel verdeel ik het droge weer over de hele stal en 1x per week een nieuwe baal erin.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:07

Ik gooi een paar balen vlas in een stal en dan haal ik elke dag de uitwerpselen eruit. 1x in de week de natte plek en dan gooi ik er een nieuw pak vlas bij.
Verder gooi ik er elke dag een plak stro in tegen verveling.

Helaas eten 3 van mijn paarden vlas... die staan op stro.
Als ze op vlas staan blijven ze mooi schoon en het lijkt mij warmer dan stro.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:09

Het voordeel van vlas vind ik dat je er langer mee doet dan stro.
Het blijft schoner en ik vind het niet stinken.
Voordeel stro is idd dat ze er een beetje aan kunnen knabbelen.
Nadeel is het stof, wat in vlas weer veel minder is.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:11

ik heb beide in stal liggen. vlas onderop en een laag stro erover heen zodat hij idd wat te knabbelen heeft, mocht hij het hooi al op hebben voor de volgende voerbeurt.
ik ben begonnen met 3 pakken vlas erin te gooien en daar dus een laag stro erover heen. de eerste 2 dagen moet ik het stro en vlas weer uit elkaar halen want lessy gooit alles door elkaar heen, maar daarna ligt het vlas wat stabieler en hoeft dat niet meer. ik doe dan helemaal niks meer aan de vlas bodem. haal gewoon iedere dag de drollen eruit, leg het stro weer recht en doe er een plakje stro bij. hij eet zijn stro ook bijna niet omdat hij zo goed als onbeperkt hooi krijgt, dus hoef ik maar 1 plakje per dag erin te doen. na ongeveer 8 dagen begint het stro ook nat te worden op de pisplek en dan haal ik het natte stro er ook uit en bij ongeveer 10 dagen gooi ik al het schone stro op een berg in de hoek en haal ik het vieze stro en vlas eruit en gooi ik er 1 baal vlas bij. daarna stro er weer over heen, plakje stro erbij en dan weer van vooraf aan beginnen. op deze manier blijft lessy het schoonst en door de onderlaag van vlas blijft het stro mooi droog waardoor hij altijd een fijne droge bovenlaag heeft.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:21

Jullie halen de natte vlas eruit?
Ik haal alleen de mest eruit, de natte vlas blijft netjes onder het droge liggen en de stal is nu na ruim 2 maanden nog steeds superdroog aan de bovenkant.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:23

maar maak jij er dan een echte potstal van of niet?
want dat doe ik niet, vind ik zelf niet echt fijn.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:23

Ik haal 1x in de week de natte plek eruit en 1x in de paar maanden haal ik de hele stal leeg :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:25

Ja, onderin liggen tegels dus het overtollige vocht kan gewoon weg. Het stinkt niet en volgens mij komen er zo ook zo min mogelijk allergenen vrij (paard heeft luchtwegklachten) omdat je er niet in roert.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:46

bij ons in stal ligt er gewoon beton zonder afvoer voor water, dus dan wordt het erg gauw nat dus dan wordt het lastig.
lijkt me wel heerlijk dat het vocht zo weg kan lopen en voor jouw paard is het op deze manier dan idd het beste denk ik omdat je idd de bodem niet overhoop haalt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:47

Ja, tenzij het zoveel regent dat de grond ook erg nat is.. ;-) Dat verschil zie je dan wel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:53

ik heb vlas in mn buitenstal.
dat is dus als het regent altijd nat, en ziet er best vies uit. Elke dag gooi ik er een 2 emmer schoon vlas overheen (smorgens 1, en savonds 1, en meng dat met bovenste oude laagje omdat de oudste het schone opeet!!
Het gaat mij er om dat ze zacht liggen, want toen ik alleen tegels had hadden ze allemaal wondjes. Dat word nu minder omdat vlas zacht is.
Nat of niet, ze liggen zacht. Stro word een zooi buiten dus ik blijf bij vlas. Zodra het weer droog is dan droogt het ook snel weer op, maar met deze regenweken is het erg nat. Haal de poepjes er elke morgen en avond uit dus alleen de pies blijft liggen... het loopt niet zo goed weg helaas.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:42

Mijn pony staat ook op vlas, drama vind ik het.
Als ik de keuze had stond ze op stro, maar helaas die keuze heb ik niet.
Mijn pony eet het vlas op dus moet altijd goed mengen.
Ze heeft dus nooit een schone stal.
Verder vind ik het jammer dat mijn pony niets te knabbelen heeft.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:50

heb ze geen hooi dan?
of een liksteen is misschien ook leuk genoeg voor haar?
en waarom geen stro? misschien daarom ook geen hooi: allergie?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:55

Tuurlijk! :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:59

haha ok.
en wat geef je haar dan? nat hooi? of kuil?
Dat kun je natuurlijk niet onbeperkt geven, of je wilt een tonnetje rond paard krijgen :)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:06

Gewoon hooi, mijn pony is al 30 dus kuil is funest!
Verder krijgt ze 4 keer per dag een berg hooi, niet onbeperkt want dat laat ze gewoon liggen.
Verder staat ze alleen snachts op stal, maar ja als je 29 jaar stro gewend ben........

Ik kan niet op stro, ik sta met zn tween en anders hebben we een afvoer en opslag probleem.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:09

ok. maar je vind het jammer dat ze niks te knabbelen heeft toch?
Ik zou dan toch op onbeperkt hooi overgaan. Wanneer ze dan behoefte heeft, kan ze knabbelen :)
En als er nog ligt 's ochtends, nou dan hoef je er minder bij te geven ;)

toch? :)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:23

Was het maar zo makkelijk.
Mijn pony is zeer zeer kieskeurig en wat ze laat liggen eet ze niet meer op, vertrapt de boel enz.
Verder eet mijn pony niet constant zelfs in de wei staat ze uren te turen zonder te eten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:41

hihi. een echte staarder dus.EN een viespeuk!
ik heb er ook twee zo. vooral viespeuken dan. eten doen zij de heeeeeele dag. aan alles :P behalve gemengd vies vlas gelukkig.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:45

De mijne eet niet de gehele dag en verder is ze super schoon. (Gelukkig) Anders had ik alang verhuisd naar een stro stal.
Ze is totally wit en mensen zeggen altijd dat ik me de bonken poets terwijk ik er alleen borstel met de franse slag. :Y)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:34

ik heb breezey op dit moment op vlas staan.
Vooral tijdens de 'natte' maanden gebruik ik veel stro.
Dan heeft ze altijd wat te knabbelen als ze niet op wei kan.als het koud begint te worden gebruik ik stro en als het weer warmer begint te worden gebruik ik weer vlas :D
beetje afwisseling dus

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:37

Een paard is er voor gemaakt om de heledag te eten of ergens op te knabbelen als ze binnen staan, heb je wel is gekeken naar paarden die op vlas staan of zaagsel die staan er als een dooie bij. Maar het is natuurlijk wat jezelf liever wilt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:41

Tja, maar als je paard allergisch is voor stro, is het een mooie oplossing. Anders had ik inderdaad voor stro gekozen; lekker knabbelen.