Er mag geen bak aangelegd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aardbeitjeee

Er mag geen bak aangelegd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:20

Hoi bokkers. ;(
De eigenaar van mijn verzorgpaard is een tijd geleden naar de gemeente geweest, en mag geen bak aanleggen. Ik heb eigenlijk geen idee meer waarom, ben ik al vergeten. Hij heeft het geld ervoor, en er mogen ook geen nieuwe stallen geplaatst worden, ze hebben nu oude krotten en de dierenbescherming is ook al meerdere malen langsgekomen omdat voorbijgangers denken dat het paard mishandeld word omdat het zo vreselijk lelijk is. Nou, dat paard is een megading, en hij is stérk. Hij vliegt alle kanten op, en dmv een bak lijkt het me dat dit minder word. Hij is wel zadelmak, alleen niet 'hoofdstelmak'. Hij heeft wel voor de kar gelopen dus ik heb geen idee hoe ze dit bij hem hebben gedaan :+.

Mijn vraag is dus - wat zou ik als oplossing mogen gebruiken? Gewoon feiten, die wél mogen. Het is geen optie om iets af te sluiten met prikkeldraad/stroomdraad of iets, want hij rent er dwars doorheen.. De ondergrond is ook modderig, dus wat voor zand zou je erop mogen storten? Gewoon zand? Mag dat?

Ik wil graag weten waarom er geen bak mag worden aangelegd, maar de eigenaar zie ik bijna nooit (heb wel zijn mailadres en zijn telefoonnummer), maar om alleen naar de gemeente te gaan om het te vragen vind ik ook weer zo achterbaks. Wat kan ik doen? Ik wil zó graag een bak daar, want dat paard kan geweldig lopen..

Liefs..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:54

Nieuwe stallen neerzetten is natuurlijk wel iets anders als schandalig uitziende stallen (mss zelfs onveilige stallen) opknappen, opknappen mag nl altijd.

Het kan wel zo zijn dat je voor afgebroken gebouwen maar een bepaald percentage terug mag plaatsen (b.v. er staan nu 6 bouwvallige stallen en als deze gesloopt worden mogen er maar 5 terug geplaatst worden) maar ik weet niet of dit een landelijke regeling is of per gemeente anders is.
De man waar ik nu sta, heeft navraag gedaan bij zijn gemeente om een bak te maken en dit bohoort tot de mogelijkheden als de omheining maar niet hoger wordt dan 1.80, dus dat zal van gemeente tot gemeente verschillend zijn.
Ik heb er voor gekozen om mijn gras niet op te offeren voor een rijbak dus ik kan je qua oplossing daarvoor niet helpen.

Jolliegirl

Re: Er mag geen bak aangelegd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:03

de stallen kan hij gewoon opnieuw bouwen hoor ;)
BINNEN de buitenste muren van de oude stallen, dat mag gewoon :) en dan sloop je later gewoon die oude muur weg..

en tsja wat betreft de bak.. dat zou ik nog maar eens gaan navragen.. want volgens mij mag je op eigen terrein best een bak aanleggen, tenzij je op beschermd gebied zit.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:08

Jolliegirl schreef:
want volgens mij mag je op eigen terrein best een bak aanleggen, tenzij je op beschermd gebied zit.

Dit is helaas niet waar.
Een rijbak wordt gezien als een bebouwing en je maar maar een bapaald m2 bebouwen.
Een rijbak is te groot.
Wel mag je een bak bouwen zonder houten afrastering. Dus met rubberband o.d. (kom even niet op de naam) Dit wordt niet gezien als bebouwing.
(Wij hebben het zelfde gezeik gehad. Wij hebben hem gewoon gebouwd :o )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:08

Alternatief voor een houten omheinig is bv breed lint of beoband met stevige palen.

Er is een beperkt aantal gemeenten dat beleid heeft m.b.t. de aanleg van bakken (en dan met name de omheining). Als er geen beleid is, mag het gewoon. Je moet dus toch bij de gemeente uitzoeken hoe het zit. En zand storten mag echt altijd, daar heeft niemand iets mee te maken.
Over de stallen: als de stallen er nu legaal staan, mag je in principe op dezelfde plek ook weer nieuwe stallen neerzetten. Meestal moet je wel een vergunning aanvragen, maar als het er mooier en beter van wordt, wordt die meestal wel toegekend.
Dus: heel voorzichtig vraag ik me af of jouw eigenaar het allemaal wel echt wíl regelen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:10

Ylana schreef:
Jolliegirl schreef:
want volgens mij mag je op eigen terrein best een bak aanleggen, tenzij je op beschermd gebied zit.

Dit is helaas niet waar.
Een rijbak wordt gezien als een bebouwing en je maar maar een bapaald m2 bebouwen.
Een rijbak is te groot.
Wel mag je een bak bouwen zonder houten afrastering. Dus met rubberband o.d. (kom even niet op de naam) Dit wordt niet gezien als bebouwing.
(Wij hebben het zelfde gezeik gehad. Wij hebben hem gewoon gebouwd :o )

Ik bedoelde dus meer het zand storten.
dat mag altijd :)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:12

Hé, dat wist ik niet, dat je op die manier altijd een bak mocht maken. Fijn om te weten (bedankt TS :D)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:14

Kendra schreef:
Dus: heel voorzichtig vraag ik me af of jouw eigenaar het allemaal wel echt wíl regelen?

Hier denk ik ook aan...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:18

Jolliegirl schreef:

Maar of dat nu handig is, als je geen drainage etc neer legt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:21

superwoman schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar of dat nu handig is, als je geen drainage etc neer legt?

Ligt eraan welke grondsoort je eronder hebt :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:51

ligt echt aan de gemeente. Hier mogen wij geen bak en geen paddock. Wel mogen wij een verharde zandgrond (vraag me niet het verschil haha) van 200 m2 meer niet. dus het ligt aan de gemeente wat er mag het is namelijk geen manege en willen het zo ook niet zien het is hobbymatig en als we willen rijden moeten we dat in het bos doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:54

Maar heb je ook een vergunning nodig voor n houten omheining om je land?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:06

jep is bebouwd namelijk

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:43

Ik heb geen idee of de eigenaar het niet wilt. Hij zat er wel uitgebreid over te praten, en ik ga er niet vanuit dat hij liegt. Heb het wel een tijdje gedacht, maar ben er nu eigenlijk wel overheen. Het is gewoon zo raar, dat hij daarover liegt.

Ik woon zelf trouwens in Utrecht, de paarden staan ook in Utrecht, net iets voor de grens van Groenekan. Iemand ervaringen daar? Voor de rest staan er niet zoveel paarden in Utrecht zelf, de rest staat meer in Zeist/Groenekan/De Bilt/Bilthoven.

Er staat wel een houten omheining heen, met prikkeldraad.. En hij klust ook nog gewoon aan die hekken, dus dat is me ook weer een raadsel. Maar zand storten mag dus altijd? Want ik heb nu echt de neiging om achter zijn rug het allemaal na te vragen bij de gemeente - alleen dan heb ik zo'n achterbaks gevoel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:45

Ligt er ook zandlaag onder de modder? Bij ons mocht het toen wel. Zolang we maar geen zand aanvoerden.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:48

FriesWytske schreef:
Ligt er ook zandlaag onder de modder? Bij ons mocht het toen wel. Zolang we maar geen zand aanvoerden.
Ik weet het niet. Er ligt gewoon overal aarde, paarden staan nu in de 'stal', omdat er geen kans is voor het gras om te groeien. Als het heeft geregend word dat modder gewoon heel erg drap. Daaronder weet ik niet wat er is..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:53

Jolliegirl schreef:

Maar mag je er dan ook altijd in rijden?
Want iemand hier in de buurt heeft een bak aangelegd, er mogen wel paarden in lopen, maar zodra ze op het paard gaat zitten is ze strafbaar :?
'k Vind al die regelingen maar vaag...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:54

Wij mochten destijds geen "echte" rijbak aanleggen. Niet vanwege de omheining, dat was juist weer wel toegestaan, maar we mochten de bodemgesteldheid niet veranderen.
Oftewel er mocht geen geelzand in. (was grasland en moest grasland blijven).

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:56

Ik vind het zeker vaag. Het stuk grond is trouwens niet van de eigenaar zelf, maar hij pacht het (of iets, dat zei hij). En hij heeft het nu al 14 jaar ongeveer in zijn bezit.

Maar zij hebben er toch geen last van? En er word nu helemaal niets gedaan met die paarden, dus het is juist een positieve vooruitgang als er een bak mag aangelegd worden.

En als de stallen verbouwt mogen worden, dan hebben die paarden het toch alleen maar beter? Ik moet maar niet in de politiek oid, want ik snap er niets van :=

@ Kaotic: Wij hebben alleen modder. Er groeit dus geen gras. De paarden eten het meteen weer weg. Ze zakken er ook in weg als het heeft geregend.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:33

Misschien moet je even uitleggen hoe de situatie is. Gaat het alleen om stallen met een stuk grond er om heen, staat er een huis bij, is het in een woonwijk of ligt het midden in de weilanden enz. enz.
Eigendom, pacht of huur maakt natuurlijk ook wat uit. Investeren op land waarvan je niet zeker weet of je het over 10 jaar nog mag gebruiken is niet echt verstandig.

Dat maakt dus allemaal wat uit - en dan nog zijn de regels voor iedere gemeente verschillend. Gelukkig maar, want ik woon in een zeer onnozele plattelandsgemeente en zou niet graag willen dat hier dezelfde regels zouden gelden als in Amsterdam.
Zoals jij het zegt ("daar heeft toch niemand last van") is niet iets waar ze bij de gemeente warm of koud van worden, je moet je nu eenmaal houden aan de regels.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:38

Hier mochten we ook geen bak aanleggen, maar wel een paddock. Dus we hebben een paddock gemaakt van 15x30m met keurig schrikdraad eromheen. We hebben de bovenlaag afgegraven, ongeveer 1m, drainage aangelegd en aangevuld met geel zand. Dit hadden we zelf in de weide, dus we hebben het omgeruild. De paarden moeten immers in een paddock ook met droge voeten kunnen staan. Dat we er ook in kunnen rijden is mooi meegenomen!
Aan de andere kant van het huis is een echte paddock, maar hier ligt nog steeds zwart zand in. Waarschijnlijk zal dit zand volgend jaar ook afgegraven gaan worden en vervangen worden door geel zand. Niet om te kunnen rijden, maar gewoon voor het comfort voor de paarden.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:58

Omdat ik het beter kan tekenen dan uitleggen heb ik even wat getekend met paint. Ziet er niet goed uit hoor, maar dit is ongeveer. Het weitje is in het echt veel groter, hij kon niet echt groter op het plaatje omdat ik de verhoudingen niet goed had getekend. Maar goed, als je iets niet snapt kun je het vragen..

Ik heb geen idee of de eigenaar het over 10 jaar nog mag hebben, want vlakbij gaan ze van de zomer verbouwen aan 4,5 miljoen (gehele nieuwe weg), en in de toekomst gaat natuurlijk steeds meer groen weg. Dus ik vraag het me af.

*klik voor plattegrond*

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:35

Hier denk ik ook aan...

**
Nee er zijn echt gemeenten die niets toestaan. Waardoor oude vervallen schuren niet of nauwelijks opgeknapt (kunnen)worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:11

zodat ze die mensen uiteindelijk weg kunnen krijgen. Soms is dat het idee er ook achter denk ik.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:25

Sta jij toevallig opweg naar stal van brenk?
Bij de padvinders aan de overkant? :)